|   | |||
|   | |||
|   | 
|  | 17 oktober 1997 |  | 
| Välkommen till Puls CD-arkiv 
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD? 
 | 
|  Mästerligt! |  Mycket bra |  Bra |  Godkänt |  Dåligt |  Uselt! | 
 TAD MOROSE: A mended rhyme (Black Mark/House Of Kicks)
Tad Morose låter mer meckigt och mindre tungt än på sina tidigare alster, men spelar fortfarande pompös och progressiv metal med typisk svensk karaktär.  A mended rhyme är knappt en timma lång, men känns genretypiskt nog mycket längre.  (97/05/30)
TAD MOROSE: A mended rhyme (Black Mark/House Of Kicks)
Tad Morose låter mer meckigt och mindre tungt än på sina tidigare alster, men spelar fortfarande pompös och progressiv metal med typisk svensk karaktär.  A mended rhyme är knappt en timma lång, men känns genretypiskt nog mycket längre.  (97/05/30)
Bella Stenberg
 
 TAKE THAT: Greatest hits (BMG)
 Det finns tyckare som påstår att Take That kan konkurrera med Wham! Vilket är kvalificerat skitsnack. Okej för att tjejtjusarna fått till det några gånger. Men att tillskriva Take That bestående kvaliteter är att övervärdera bandets betydelse.
Men för tjejklacken är säkert den här hitsamlingen med 18 låtar ett måste.
 
TAKE THAT: Greatest hits (BMG)
 Det finns tyckare som påstår att Take That kan konkurrera med Wham! Vilket är kvalificerat skitsnack. Okej för att tjejtjusarna fått till det några gånger. Men att tillskriva Take That bestående kvaliteter är att övervärdera bandets betydelse.
Men för tjejklacken är säkert den här hitsamlingen med 18 låtar ett måste.
 TALISMAN: Life  (Empire)
Talisman är avgjort skickligast i landet på att kombinera melodier med tung rock. Kanske är det också därför de i tysthet säljer runt 10 000 exemplar av varje platta - bara i Sverige. På denna åtta låtars CD har de dessutom gjort årets bästa cover av Seals "Crazy". "Tears in the sky" och "Temptation" är två andra favoriter. Produktionen är en njutning. Så bra gjort att det borde vara ett måste för andra svenska hårdrockband att anlita basisten Marcel Jacob och sångaren Jeff Scott Soto när de går in i studion. Ett par utfyllnadslåtar sänker dock betyget en smula. )
TALISMAN: Life  (Empire)
Talisman är avgjort skickligast i landet på att kombinera melodier med tung rock. Kanske är det också därför de i tysthet säljer runt 10 000 exemplar av varje platta - bara i Sverige. På denna åtta låtars CD har de dessutom gjort årets bästa cover av Seals "Crazy". "Tears in the sky" och "Temptation" är två andra favoriter. Produktionen är en njutning. Så bra gjort att det borde vara ett måste för andra svenska hårdrockband att anlita basisten Marcel Jacob och sångaren Jeff Scott Soto när de går in i studion. Ett par utfyllnadslåtar sänker dock betyget en smula. )
 TALK SHOW: Talk Show (Warner)
Talk Show består av tre medlemmar från Stone Temple Pilots samt sångaren Dave Coutts, tidigare i Ten Inch Men. Likheter med STP är dock svåra att hitta, då bandet spelar melodisk rock med sjuttiotalsinfluenser och slött sväng. Till exempel Hello Hello är en bra låt, men överlag är problemet att amerikanerna låter alldeles för snälla och harmlösa för att riktigt engagera. (97/09/19)
TALK SHOW: Talk Show (Warner)
Talk Show består av tre medlemmar från Stone Temple Pilots samt sångaren Dave Coutts, tidigare i Ten Inch Men. Likheter med STP är dock svåra att hitta, då bandet spelar melodisk rock med sjuttiotalsinfluenser och slött sväng. Till exempel Hello Hello är en bra låt, men överlag är problemet att amerikanerna låter alldeles för snälla och harmlösa för att riktigt engagera. (97/09/19)
 JAMES TAYLOR: Hourglass (Columbia)
Fem år sen sist, men James Taylors nya cd är ingen revolution. Det gör inget. Jag går gärna in en stund igen i hans mjukt melodiska rum. Här med flera starka nyskrivna låtar och en fint vald cover, slitstarka Walking my baby back home från 1931. I Enough to be on your own way tar han upp broderns död, på andra ställen bejakar han kärleken eller grubblar kring Richard Nixon. Vackert och vemodigt och starkt. Ett trettonde spår dyker upp som hemlig bonus, med bluesskrovliga stämmor.  (97/05/30)
JAMES TAYLOR: Hourglass (Columbia)
Fem år sen sist, men James Taylors nya cd är ingen revolution. Det gör inget. Jag går gärna in en stund igen i hans mjukt melodiska rum. Här med flera starka nyskrivna låtar och en fint vald cover, slitstarka Walking my baby back home från 1931. I Enough to be on your own way tar han upp broderns död, på andra ställen bejakar han kärleken eller grubblar kring Richard Nixon. Vackert och vemodigt och starkt. Ett trettonde spår dyker upp som hemlig bonus, med bluesskrovliga stämmor.  (97/05/30)	
 JOHN TAYLOR: Feelings are good and other lies (CNR)
Låtsasrock med dumma texter. (97/05/23)
JOHN TAYLOR: Feelings are good and other lies (CNR)
Låtsasrock med dumma texter. (97/05/23)
 
 THE TEA PARTY: Transmission (EMI)
Bara att göra ett album som är bättre än deras förra, The Edges Of Twilight (1995), är en prestation i sig. The Tea Partys tredje fullängdare är en riktig fullträff, till och med nära fulländan.
THE TEA PARTY: Transmission (EMI)
Bara att göra ett album som är bättre än deras förra, The Edges Of Twilight (1995), är en prestation i sig. The Tea Partys tredje fullängdare är en riktig fullträff, till och med nära fulländan. 
 TEARS FOR FEARS: Raoul and the kings of Spain (Sony) 
Roland Orzabal försöker blåsa liv i sina storslagna luftslott av pop. Och lyckas bara halvhjärtat. Mycket slutar i pompösa gester.
TEARS FOR FEARS: Raoul and the kings of Spain (Sony) 
Roland Orzabal försöker blåsa liv i sina storslagna luftslott av pop. Och lyckas bara halvhjärtat. Mycket slutar i pompösa gester. 
 
 TEDDYBEARS STHLM: I can't believe it's Teddybears Sthlm (MVG)
Titeln ljuger. Visst känner man igen Teddybears, även om innehållet på den coola Stockholmstrions andra album bjuder på betydligt mer groove och variation än drygt två år gamla debuten "You are Teddybears". Men så är det också Christian "Falcon" Falk som producerat och han har som bekant en sällsynt förmåga att få det mesta att svänga.
TEDDYBEARS STHLM: I can't believe it's Teddybears Sthlm (MVG)
Titeln ljuger. Visst känner man igen Teddybears, även om innehållet på den coola Stockholmstrions andra album bjuder på betydligt mer groove och variation än drygt två år gamla debuten "You are Teddybears". Men så är det också Christian "Falcon" Falk som producerat och han har som bekant en sällsynt förmåga att få det mesta att svänga.
 TEFLON: My will (Relativity/Sony)
Teflon, kan man också kalla sig, till exempel denne unge man från Brownsville
som debuterar på Relativity, en etikett som lika mycket som Loud borgar för
hip hop-kvalitet. Backad bland annat av de mer gapiga M.O.P är Teflon en
försiktigare vardagspoet (men själv tycker han förmodligen att han är ganska
tuff) med charm som kunde knäcka Frihetsgudinnan. Till skillnad från 98
procent av hip hop-samhället verkar det faktiskt som Teflon vill göra sin
egen sak, representerande en tjafsfri, ren produktion.
TEFLON: My will (Relativity/Sony)
Teflon, kan man också kalla sig, till exempel denne unge man från Brownsville
som debuterar på Relativity, en etikett som lika mycket som Loud borgar för
hip hop-kvalitet. Backad bland annat av de mer gapiga M.O.P är Teflon en
försiktigare vardagspoet (men själv tycker han förmodligen att han är ganska
tuff) med charm som kunde knäcka Frihetsgudinnan. Till skillnad från 98
procent av hip hop-samhället verkar det faktiskt som Teflon vill göra sin
egen sak, representerande en tjafsfri, ren produktion. 
 TEKLA: Cactuses (MNW)
Tekla - en svensk Björk? Nja, nåt åt det hållet i alla fall.
TEKLA: Cactuses (MNW)
Tekla - en svensk Björk? Nja, nåt åt det hållet i alla fall.
 
 JOEY TEMPEST: Azalea place (Polydor)
Ljusår från Europe och pudelfrisyrer.
JOEY TEMPEST: Azalea place (Polydor)
Ljusår från Europe och pudelfrisyrer.
 THE TEMPTATIONS: For lovers only (Motown)
Sliskvarning! Soullegenderna "gör en Madonna" och satsar alla kort på lugnt material. "For lovers only" består av idel klassiska kärleksballader. Smetigt värre, som alltid när man får för mycket av det goda. Men gubbsen kan sjunga - bättre än de flesta.
THE TEMPTATIONS: For lovers only (Motown)
Sliskvarning! Soullegenderna "gör en Madonna" och satsar alla kort på lugnt material. "For lovers only" består av idel klassiska kärleksballader. Smetigt värre, som alltid när man får för mycket av det goda. Men gubbsen kan sjunga - bättre än de flesta.
 TEENAGE FANCLUB: Songs from northern Britain (Creation/Sony)
Jag brukar vilja bli överraskad av musik. Det är en stor del av vad det handlar om.
TEENAGE FANCLUB: Songs from northern Britain (Creation/Sony)
Jag brukar vilja bli överraskad av musik. Det är en stor del av vad det handlar om.
 10CC: The very best of 10CC (Mercury)
Nej, allt håller inte, så här 20-25 år efter guldåren. Men ingen kan ta ifrån 10CC hits som The Wall Street Shuffle, Rubber bullets, Dreadlock holiday och I´m not in love. En nostalgisk samling om 18 låtar med en av 70-talets mest pålitliga hitmaskiner.
10CC: The very best of 10CC (Mercury)
Nej, allt håller inte, så här 20-25 år efter guldåren. Men ingen kan ta ifrån 10CC hits som The Wall Street Shuffle, Rubber bullets, Dreadlock holiday och I´m not in love. En nostalgisk samling om 18 låtar med en av 70-talets mest pålitliga hitmaskiner.
 LASSE TENNANDER: Tennander (Sonet)
Tony Thorén har producerat och som alltid när Eldkvarn-basisten (och hans polare, Peter LeMarc är en av gästerna) är insyltad är svänget utan anmärkning.
LASSE TENNANDER: Tennander (Sonet)
Tony Thorén har producerat och som alltid när Eldkvarn-basisten (och hans polare, Peter LeMarc är en av gästerna) är insyltad är svänget utan anmärkning. 
 JIMI TENOR: Intervision (Warp/Border) 
Det är svårt att inte charmas av Jimi Tenor. Denne lille oansenlige finländare har en framtoning som mest påminner om en dammig kontorsråtta. Men bakom sina keyboards är han kung. Både i sin frenesi och lo fi-attityd liknar han mycket Beastie Boys-keyboardisten Money Mark, och liksom denne blandar han friskt gamla 70-talsaktiga deckarteman, rökig jazz och distad bluesrock. Inledande Outta space och avslutande Atlantis, där han backas upp av en softad blåsorkester, är riktiga pärlor. Även om Intervision är ojämn som helhet bör du ägna lite uppmärksamhet åt Jimi. Det är han värd.
JIMI TENOR: Intervision (Warp/Border) 
Det är svårt att inte charmas av Jimi Tenor. Denne lille oansenlige finländare har en framtoning som mest påminner om en dammig kontorsråtta. Men bakom sina keyboards är han kung. Både i sin frenesi och lo fi-attityd liknar han mycket Beastie Boys-keyboardisten Money Mark, och liksom denne blandar han friskt gamla 70-talsaktiga deckarteman, rökig jazz och distad bluesrock. Inledande Outta space och avslutande Atlantis, där han backas upp av en softad blåsorkester, är riktiga pärlor. Även om Intervision är ojämn som helhet bör du ägna lite uppmärksamhet åt Jimi. Det är han värd.	
 10 000 MANIACS: Love among the ruins (Geffen)
Nathalie Merchant är inte med längre.
10 000 MANIACS: Love among the ruins (Geffen)
Nathalie Merchant är inte med längre.
 THE 3RD AND THE MORTAL: Painting on glass (Voices Of Wonder)
Det norska doom metal-bandet har bytt sångerska inför sin andra fullängdare, men de har fortfarande kvar sina tre gitarrister. 
Musiken är lika tung som förut, men mer experimentell, ofta för experimentell och svårlyssnad. Följdaktligen är det heller inte lika bra som på àTears Laid In Earthà. Fast det är ändå atmosfäriskt och vackert, vare sig bandet låter som Enya i blyformat eller en besatt vallflicka med metalkomp.
THE 3RD AND THE MORTAL: Painting on glass (Voices Of Wonder)
Det norska doom metal-bandet har bytt sångerska inför sin andra fullängdare, men de har fortfarande kvar sina tre gitarrister. 
Musiken är lika tung som förut, men mer experimentell, ofta för experimentell och svårlyssnad. Följdaktligen är det heller inte lika bra som på àTears Laid In Earthà. Fast det är ändå atmosfäriskt och vackert, vare sig bandet låter som Enya i blyformat eller en besatt vallflicka med metalkomp.
 TERRORVISION: Regular urban survivors (EMI)
 Splittrat.
 
TERRORVISION: Regular urban survivors (EMI)
 Splittrat.
 THAT DOG: Retreat from the sun (Geffen/Universal)
Två år gamla singeln Hes kissing Christian var charmant flickrumspop, men albumet Totally crushed out! haltade. Los Angeles-kvartettens följer upp med en tredje fullängdare som är jämnare och fräckare producerad, med stråkar, blås och trevliga ekon från Bangles och Redd Kross. Anna Waronker gör allt rätt i Minneapolis och Gagged and tied men mycket annat känns alldeles för ordinärt. Köp Backfish i stället! Tuffare, mer personligt och från Skellefteå.
THAT DOG: Retreat from the sun (Geffen/Universal)
Två år gamla singeln Hes kissing Christian var charmant flickrumspop, men albumet Totally crushed out! haltade. Los Angeles-kvartettens följer upp med en tredje fullängdare som är jämnare och fräckare producerad, med stråkar, blås och trevliga ekon från Bangles och Redd Kross. Anna Waronker gör allt rätt i Minneapolis och Gagged and tied men mycket annat känns alldeles för ordinärt. Köp Backfish i stället! Tuffare, mer personligt och från Skellefteå.
 
 THIS PERFECT DAY: C-60 (Soap/MNW)
Revanschen...
THIS PERFECT DAY: C-60 (Soap/MNW)
Revanschen...
 3LB. THRILL: Vulture (Sony)
Matt Brown & Co la ner gamla Uncle Green. Tog nytt (och knepigt) gruppnamn. Försökte starta på nytt. Resultatet är ett lagom skramligt rocklokomotiv med halvakustiska inslag och halvhyggliga låtar.
Mitt råd: Testa ännu ett nytt namn!
3LB. THRILL: Vulture (Sony)
Matt Brown & Co la ner gamla Uncle Green. Tog nytt (och knepigt) gruppnamn. Försökte starta på nytt. Resultatet är ett lagom skramligt rocklokomotiv med halvakustiska inslag och halvhyggliga låtar.
Mitt råd: Testa ännu ett nytt namn! 
 
 3T: Brotherhood (Sony) Farbror Michael Jackson har producerat, sjungit lite (duetten "Why"), och "stöttat" brorsan Titos söner Tito Joe "T.J.", Tariano "Taj" och Taryll. Sålunda låter det mycket "farbror" om det här, om ni förstår.
3T: Brotherhood (Sony) Farbror Michael Jackson har producerat, sjungit lite (duetten "Why"), och "stöttat" brorsan Titos söner Tito Joe "T.J.", Tariano "Taj" och Taryll. Sålunda låter det mycket "farbror" om det här, om ni förstår.
 RICHARD THOMPSON: You? Me? Us? (Capitol)
 Han kan vara folkrockig som få, men också dyster och tungsint så att man sånär får deppanfall.
Men aldrig dålig. Aldrig oengagerad. Aldrig lättviktig.
Richard Thompson hör till de verkligt stora engelska låtskrivarna, sångarna och, glöm aldrig det, gitarristerna. En man som kämpat i konstant motvind i åratal utan att ge upp och levererat det ena storverket efter det andra.
 
RICHARD THOMPSON: You? Me? Us? (Capitol)
 Han kan vara folkrockig som få, men också dyster och tungsint så att man sånär får deppanfall.
Men aldrig dålig. Aldrig oengagerad. Aldrig lättviktig.
Richard Thompson hör till de verkligt stora engelska låtskrivarna, sångarna och, glöm aldrig det, gitarristerna. En man som kämpat i konstant motvind i åratal utan att ge upp och levererat det ena storverket efter det andra.
 
 RICHARD THOMPSON & DANNY THOMPSON: Industry (Hannibal/MNW Ilr) 
Två brittiska folkrockgiganter (ex-Fairport Convention och Pentangle) gör sin första gemensamma platta.  Industry innehåller både typiska, politiska Richard  Thompson-sånger och flera jazziga instrumentala stycken, skrivna av erkänt skicklige basisten Danny Thompson (de är inte bröder).
RICHARD THOMPSON & DANNY THOMPSON: Industry (Hannibal/MNW Ilr) 
Två brittiska folkrockgiganter (ex-Fairport Convention och Pentangle) gör sin första gemensamma platta.  Industry innehåller både typiska, politiska Richard  Thompson-sånger och flera jazziga instrumentala stycken, skrivna av erkänt skicklige basisten Danny Thompson (de är inte bröder).  
 FREDRIK THORDENDALS SPECIAL DEFECTS: Sol Niger Within (UAE) Meshuggahs gitarrist Fredrik Thordendal tar avstamp i sitt ordinarie bands megatekniska metall och hoppar rakt ut i kaos och vansinne. På Sol Niger
FREDRIK THORDENDALS SPECIAL DEFECTS: Sol Niger Within (UAE) Meshuggahs gitarrist Fredrik Thordendal tar avstamp i sitt ordinarie bands megatekniska metall och hoppar rakt ut i kaos och vansinne. På Sol Niger 
 THRENODY: Threnody (Massacre/House Of Kicks)
På den gamla goda tiden döpte banden debutplattorna efter sig själva. Nu finns ingen ordning, förutom att de självbetitlade alstren brukar symbolisera en ny början. Holländska Threnodys Threnody är deras tredje. Kvartetten spelar svängig metal på gränsen till death, som när man skrapar på ytan ibland visar sig vara en tungt förklädd variant av pudelrock. Så det här låter bättre utan alltför närgången inspektion.
THRENODY: Threnody (Massacre/House Of Kicks)
På den gamla goda tiden döpte banden debutplattorna efter sig själva. Nu finns ingen ordning, förutom att de självbetitlade alstren brukar symbolisera en ny början. Holländska Threnodys Threnody är deras tredje. Kvartetten spelar svängig metal på gränsen till death, som när man skrapar på ytan ibland visar sig vara en tungt förklädd variant av pudelrock. Så det här låter bättre utan alltför närgången inspektion.
 THRONEBERRY: Trot out the encores (Alias/Border).
 Amerikansk kvartett som värmde upp för Afghan Whigs härom veckan. Den som gillar Greg Dullis kollisioner mellan Memphis-soul och Seattle-tyngd bör kolla upp det här också, även om Throneberry attackerar från en mer renodlad popvinkel. Melodierna påminner tidvis om en ung Costello och melankolin för tankarna till Buffalo Tom. Och "Unsere serenade" skulle kunna vara signerad Andreas Mattson.
Trevligt, med andra ord.
 
THRONEBERRY: Trot out the encores (Alias/Border).
 Amerikansk kvartett som värmde upp för Afghan Whigs härom veckan. Den som gillar Greg Dullis kollisioner mellan Memphis-soul och Seattle-tyngd bör kolla upp det här också, även om Throneberry attackerar från en mer renodlad popvinkel. Melodierna påminner tidvis om en ung Costello och melankolin för tankarna till Buffalo Tom. Och "Unsere serenade" skulle kunna vara signerad Andreas Mattson.
Trevligt, med andra ord.
 THROWING MUSES: Limbo (4AD/MNW ILR).
Ännu en dos välsnidad och intelligent amerikansk rock från den alltid intressanta Kristin Hersh. Gott om bra låtar, ont om riktigt bra låtar. Inga besvikelser,
THROWING MUSES: Limbo (4AD/MNW ILR).
Ännu en dos välsnidad och intelligent amerikansk rock från den alltid intressanta Kristin Hersh. Gott om bra låtar, ont om riktigt bra låtar. Inga besvikelser, 
 SVANTE THURESSON: Jag är hip, baby... (EMI)
"Jag är cool, som en swimmingpool...", sjunger jazzveteranen i självbetitlade "Svante Thuresson" - och vem är jag att ha några invändningar?
SVANTE THURESSON: Jag är hip, baby... (EMI)
"Jag är cool, som en swimmingpool...", sjunger jazzveteranen i självbetitlade "Svante Thuresson" - och vem är jag att ha några invändningar?
 TIA: Über babe (BMG)
Svensk Blondie-wannabe som inte övertygar i sin uppenbara brist på originalitet trots stylister och  duktiga musiker.
Årets pinsammaste skivtitel?
TIA: Über babe (BMG)
Svensk Blondie-wannabe som inte övertygar i sin uppenbara brist på originalitet trots stylister och  duktiga musiker.
Årets pinsammaste skivtitel? 
 TIAMAT: A deeper kind of slumber (Century Media/House Of Kicks)
 Det var tre år sedan Tiamat släppte kritikerrosade Wildhoney, men någon Törnrosasömn har de inte sovit i mellantiden. Med A deeper kind of slumber tar svenskarna slutgiltigt steget från metallen och bjuder lyssnaren på en lång, kringlande och svindlande resa. Inledande Cold seed är bandets hittigaste låt någonsin. Fastän plattans tempo överlag kan kännas lite slött och Johan Edlunds röst kan bli smått entonig har även de flesta andra låtarna melodislingor som fastnar. Att Tiamat överhuvudtaget har sina rötter i death metal och metal hörs endast på vissa låtars struktur. Musiken är mer lättillgänglig för en bredare publik i den mån att metallen har försvunnit, men lättillgänglig är den inte. Tiamat flummar runt bland okända och outforskade drömsfärer. Att påstå att de spelar goth/dark wave är att göra det enkelt för sig. Jag skulle inte bli förvånad om Johan Edlund plötsligt hoppat fram som en liten metall-Di Leva och istället för Space flower hojtat till exempel Atlantis as a lover.
TIAMAT: A deeper kind of slumber (Century Media/House Of Kicks)
 Det var tre år sedan Tiamat släppte kritikerrosade Wildhoney, men någon Törnrosasömn har de inte sovit i mellantiden. Med A deeper kind of slumber tar svenskarna slutgiltigt steget från metallen och bjuder lyssnaren på en lång, kringlande och svindlande resa. Inledande Cold seed är bandets hittigaste låt någonsin. Fastän plattans tempo överlag kan kännas lite slött och Johan Edlunds röst kan bli smått entonig har även de flesta andra låtarna melodislingor som fastnar. Att Tiamat överhuvudtaget har sina rötter i death metal och metal hörs endast på vissa låtars struktur. Musiken är mer lättillgänglig för en bredare publik i den mån att metallen har försvunnit, men lättillgänglig är den inte. Tiamat flummar runt bland okända och outforskade drömsfärer. Att påstå att de spelar goth/dark wave är att göra det enkelt för sig. Jag skulle inte bli förvånad om Johan Edlund plötsligt hoppat fram som en liten metall-Di Leva och istället för Space flower hojtat till exempel Atlantis as a lover.
 TICTOX: Toxeuphoria (Swing-a-Ling/Stockholm Label Group).
Det ska tydligen vara ska i år. Dessa herrar från Stockholm gör ska, rocksteady, dub och reggae med skärpa och öppna ögon och får till och med Kraftwerks "The model" att känna sig bekväm i baktakt. Producent Christian Falk har bevarat punkattityden i det organiska och avslappnade svänget. Möjligen har septetten lite svårt att variera sig men det är ingen slump att Tictox är kungar på Stockholmsklubbarna. Etta på sven-ska-toppen.
TICTOX: Toxeuphoria (Swing-a-Ling/Stockholm Label Group).
Det ska tydligen vara ska i år. Dessa herrar från Stockholm gör ska, rocksteady, dub och reggae med skärpa och öppna ögon och får till och med Kraftwerks "The model" att känna sig bekväm i baktakt. Producent Christian Falk har bevarat punkattityden i det organiska och avslappnade svänget. Möjligen har septetten lite svårt att variera sig men det är ingen slump att Tictox är kungar på Stockholmsklubbarna. Etta på sven-ska-toppen.
 TANITA TIKARAM: The best of Tanita Tikaram (ewastwest)
Lite sjukt att producera "best of"-samlingar med artister som bara haft några ynka hits. Men Tanita har som tur är mer att komma med än "Good tradition" och "Twist in my sobriety". 
Även om det blir väl molligt emellanåt.
TANITA TIKARAM: The best of Tanita Tikaram (ewastwest)
Lite sjukt att producera "best of"-samlingar med artister som bara haft några ynka hits. Men Tanita har som tur är mer att komma med än "Good tradition" och "Twist in my sobriety". 
Även om det blir väl molligt emellanåt.
 GLENN TIPTON: Baptizm of fire (Atlantic)
Sångaren Rob Halford lämnade Judas Priest och nu gör gitarristen Glenn Tipton en solo-CD - med den äran. Han sjunger, lirar gura och har dessutom skrivit allt material själv. Glenn har dessutom lyckats förtränga sina 25 år med Priest och anstränger sig hårt för att inte upprepa sig. Bra produktion också, det äör få musiker som klarar sig när stora band rinner ut i sanden, men Tipton har helt klart talang nog att göra det.
GLENN TIPTON: Baptizm of fire (Atlantic)
Sångaren Rob Halford lämnade Judas Priest och nu gör gitarristen Glenn Tipton en solo-CD - med den äran. Han sjunger, lirar gura och har dessutom skrivit allt material själv. Glenn har dessutom lyckats förtränga sina 25 år med Priest och anstränger sig hårt för att inte upprepa sig. Bra produktion också, det äör få musiker som klarar sig när stora band rinner ut i sanden, men Tipton har helt klart talang nog att göra det.
 TITANIC TRUTH: (Stockholm Records)
Var måttligt imponerad av första singeln "She´so inventive", men debut CD:n är en lustfylld  rock n´roll spark i arslet på alla stela, tillknäppta band som tror att musik är seriöst. Tony Roy Taylor på trummor får fritt spelrum och gunget sitter som en fläskläpp.
TITANIC TRUTH: (Stockholm Records)
Var måttligt imponerad av första singeln "She´so inventive", men debut CD:n är en lustfylld  rock n´roll spark i arslet på alla stela, tillknäppta band som tror att musik är seriöst. Tony Roy Taylor på trummor får fritt spelrum och gunget sitter som en fläskläpp.
 23 TILL: Kryp (Beat Butchers)
"Kryp" är 23 Tills fjärde platta. Den fortsätter i tidigare utlagda spår, men är också trions bästa alster hittills.
Den melodiskt rockiga poppunken är kvar, men mer vågad än förr.  På plattans  bästa låt, "För Den Goda Sakens Skull", förekommer både keltisk-inspirerad tin-whistle och dramatiska trummor, på andra låtar finns jazzpunk eller blås och ska i brittisk tradition. 23 Till gör t o m en svensk version av musikallåten "Hår".
23 TILL: Kryp (Beat Butchers)
"Kryp" är 23 Tills fjärde platta. Den fortsätter i tidigare utlagda spår, men är också trions bästa alster hittills.
Den melodiskt rockiga poppunken är kvar, men mer vågad än förr.  På plattans  bästa låt, "För Den Goda Sakens Skull", förekommer både keltisk-inspirerad tin-whistle och dramatiska trummor, på andra låtar finns jazzpunk eller blås och ska i brittisk tradition. 23 Till gör t o m en svensk version av musikallåten "Hår". 
 
 TOGETHER: A day like this (Mercury)
Livet har sina goda stunder...
TOGETHER: A day like this (Mercury)
Livet har sina goda stunder...
 
 VIKTORIA TOLSTOY: För älskad (EMI)
Låtar levererade av såna som Mauro Scocco, Peter LeMarc, David Shutrick och Bo Kasper. Både Titiyo, Vivian Cardinal och systrarna Folkeson på körsång. Nästan hela det vettlöst drivna Blacknuss All Stars i kompet.
VIKTORIA TOLSTOY: För älskad (EMI)
Låtar levererade av såna som Mauro Scocco, Peter LeMarc, David Shutrick och Bo Kasper. Både Titiyo, Vivian Cardinal och systrarna Folkeson på körsång. Nästan hela det vettlöst drivna Blacknuss All Stars i kompet.
 
 VIKTORIA TOLSTOY: White russian (EMI)
Med Esbjörn Svensson trio i ryggen kan inte Viktoria misslyckas rent musikaliskt. Det handlar om en behaglig mix av jazz, lätt pop och soft soul som framförs med säker hand.
VIKTORIA TOLSTOY: White russian (EMI)
Med Esbjörn Svensson trio i ryggen kan inte Viktoria misslyckas rent musikaliskt. Det handlar om en behaglig mix av jazz, lätt pop och soft soul som framförs med säker hand.
 
 TONY TONI TONE': House of music (Mercury/Polygram)
Innan D´Angelo var Tony Toni Toné, som trots sitt otroligt fåniga gruppnamn blivit en kvalitetstämpel för R&B gjord på nittiotalet.
TONY TONI TONE': House of music (Mercury/Polygram)
Innan D´Angelo var Tony Toni Toné, som trots sitt otroligt fåniga gruppnamn blivit en kvalitetstämpel för R&B gjord på nittiotalet. 
 TOTALLY CRUSHED OUT: That Dog (Geffen/MCA)
Egentligen ganska ordinärt, egentligen bara vanlig amerikansk nittiotalsrock enligt Breeders standardmall. Men Anna Waronker - Totally Crushed Outs Kim Deal - skriver så explosiva och besjälade låtar att jag inte kan låta bli att engagera mig. Inledande utbrottet, "Ms Wrong", är värd slantarna, bara den.
TOTALLY CRUSHED OUT: That Dog (Geffen/MCA)
Egentligen ganska ordinärt, egentligen bara vanlig amerikansk nittiotalsrock enligt Breeders standardmall. Men Anna Waronker - Totally Crushed Outs Kim Deal - skriver så explosiva och besjälade låtar att jag inte kan låta bli att engagera mig. Inledande utbrottet, "Ms Wrong", är värd slantarna, bara den.
 TOTO: Tambu (Sony) 
Åren går. Toto består.  Och här handlar det inte om att överraska precis. "Tambu" innehåller urtypisk, amerikansk radiorock av västkustsnitt, som den alltid låtit och säkert alltid kommer att låta. Duktigt spelat och arrangerat, än duktigare producerat och, som vanligt, lite könlöst i slutändan. Vi har hört det förut. Men fansen blir inte besvikna.
TOTO: Tambu (Sony) 
Åren går. Toto består.  Och här handlar det inte om att överraska precis. "Tambu" innehåller urtypisk, amerikansk radiorock av västkustsnitt, som den alltid låtit och säkert alltid kommer att låta. Duktigt spelat och arrangerat, än duktigare producerat och, som vanligt, lite könlöst i slutändan. Vi har hört det förut. Men fansen blir inte besvikna. 
 
 TOTTA: Totta 2: Hjärtats slutna rum (EMI)
Herr Näslunds andra soloplatta har tagit formen av en livsskröna över Jonny Guppet som "föddes död i en blå duett på riksväg 82", men som räddas till livet av ett tjälskott som får hjärtat att börja slå.
TOTTA: Totta 2: Hjärtats slutna rum (EMI)
Herr Näslunds andra soloplatta har tagit formen av en livsskröna över Jonny Guppet som "föddes död i en blå duett på riksväg 82", men som räddas till livet av ett tjälskott som får hjärtat att börja slå.
 TOWER CITY: A little bit of fire (MTM)
Melodiös rock  i samma skola som Bon Jovi. Oklanderliga musiker, snygg produktion där de i ljudbilden effektivt efterliknar Def Leppard. Även i titellåten har bandet tagit lite för mycket intryck av just Def Leppard. Inte originellt, men en trevlig platta för dig som inte vill bli överraskad.
TOWER CITY: A little bit of fire (MTM)
Melodiös rock  i samma skola som Bon Jovi. Oklanderliga musiker, snygg produktion där de i ljudbilden effektivt efterliknar Def Leppard. Även i titellåten har bandet tagit lite för mycket intryck av just Def Leppard. Inte originellt, men en trevlig platta för dig som inte vill bli överraskad.
 THE TRAMPOLINES: Splash (Carlton)
Behaglig pop, harmoniska toner.Många av melodislingorna ler man igenkännande åt. Bra gjort, Trampolines, som består av Pär Davidsson och Johan Stentorp, är duktiga låtsnickare.
THE TRAMPOLINES: Splash (Carlton)
Behaglig pop, harmoniska toner.Många av melodislingorna ler man igenkännande åt. Bra gjort, Trampolines, som består av Pär Davidsson och Johan Stentorp, är duktiga låtsnickare. 
 TRANQUILITY BASS: Let the freak flag fly (Astralwerks/House of kicks)
Egentligen är det fånigt att kalla det Michael Kandel och hans Tranquility bass gör för rock, för han tycks inte ha några större musikaliska begränsningar. Plattan Let the freak flag fly klär nämligen om de gamla hippie-idealen peace, love and understanding i nittiotalskostym. Visst finns här ändlösa gitarrsolon, allsköns flummerier och låttitlar som Five miles high och We all want to be free. Ur sitt yviga skägg plockar Kandel fram hip hop-rytmer, country, blues och en och annan ballad i flower power-gurun Donovans anda. Överraskande.  (97/06/13)
TRANQUILITY BASS: Let the freak flag fly (Astralwerks/House of kicks)
Egentligen är det fånigt att kalla det Michael Kandel och hans Tranquility bass gör för rock, för han tycks inte ha några större musikaliska begränsningar. Plattan Let the freak flag fly klär nämligen om de gamla hippie-idealen peace, love and understanding i nittiotalskostym. Visst finns här ändlösa gitarrsolon, allsköns flummerier och låttitlar som Five miles high och We all want to be free. Ur sitt yviga skägg plockar Kandel fram hip hop-rytmer, country, blues och en och annan ballad i flower power-gurun Donovans anda. Överraskande.  (97/06/13)
 
 TRANSGLOBAL UNDERGROUND: Psychic karaoke (Nation/MNW)
Deras svårdefinierbara musik har kallats allt från dubhop och ethnodelia till worldhouse, global groove och worldbeat. För tillfället går den under namnet world music fusion, vilket indikerar  text och musik som blandar influenser från olika länders skilda kulturer.
TRANSGLOBAL UNDERGROUND: Psychic karaoke (Nation/MNW)
Deras svårdefinierbara musik har kallats allt från dubhop och ethnodelia till worldhouse, global groove och worldbeat. För tillfället går den under namnet world music fusion, vilket indikerar  text och musik som blandar influenser från olika länders skilda kulturer.
 TRANSPORT LEAGUE: Stallion Showcase (Mascot/MNW-ILR)
Tony Julien Jelencovich har hoppat av B-Thong, och fortsätter sångkarriären i Transport League. De påminner inte det minsta om B-Thong, utan spelar en skränig och rivig metall, inspirerad av till exempel retrovågen och Glen Danzig. Det svänger ordentligt ibland, som i "Cosmical Satanical" och "Hell´n Back". Den sista "bonuslåten" hade jag dock gärna sluppit.
TRANSPORT LEAGUE: Stallion Showcase (Mascot/MNW-ILR)
Tony Julien Jelencovich har hoppat av B-Thong, och fortsätter sångkarriären i Transport League. De påminner inte det minsta om B-Thong, utan spelar en skränig och rivig metall, inspirerad av till exempel retrovågen och Glen Danzig. Det svänger ordentligt ibland, som i "Cosmical Satanical" och "Hell´n Back". Den sista "bonuslåten" hade jag dock gärna sluppit.
 TRAVIS: Good feeling (Independiente)
Då Cast gick bort sig. Då jag inte orkade fatta vad Radiohead menade. Då Oasis snuddar stratosfären med Be here now.
TRAVIS: Good feeling (Independiente)
Då Cast gick bort sig. Då jag inte orkade fatta vad Radiohead menade. Då Oasis snuddar stratosfären med Be here now.
 TREASURE ISLAND: Questions
Treasure Land har det typiskt svenska sound som så många klassiska hårdrocksband härifrån haft. Musiken är välgjord och snitsig, och blandar melodiöst och tekniskt. Låtarna sträcker sig från en smörballad till snabba kompositioner med smattrande trummor. I ett par låtar, till exempel Kingdom, påminner kvintetten om tidiga årgångar av Yngwie Malmsteen, men utan de värsta gitarrhjältefasonerna. Questions är dock såpass lång att den börjar kännas seg, och åttiotalsekona alltför högljudda.
TREASURE ISLAND: Questions
Treasure Land har det typiskt svenska sound som så många klassiska hårdrocksband härifrån haft. Musiken är välgjord och snitsig, och blandar melodiöst och tekniskt. Låtarna sträcker sig från en smörballad till snabba kompositioner med smattrande trummor. I ett par låtar, till exempel Kingdom, påminner kvintetten om tidiga årgångar av Yngwie Malmsteen, men utan de värsta gitarrhjältefasonerna. Questions är dock såpass lång att den börjar kännas seg, och åttiotalsekona alltför högljudda.	
 TRES NOONERS: The dator years (L-Style)
Droppar man namn som Gutenberg och Newton i en poptext brukar det innebära att man är ute på hal is. Men skånska debutanttrion Nooners ramlar, trots en del rätt våghalsiga trevare, aldrig över gränsen till det översmarta och pretentiösa. Den skickliga balansgången resulterar i stället i en attraktiv om än något svårfångad popvariant där namn som Sebadoh och Bob Hund möjligen kan ge en vag idé om vad det handlar om. Och med textrader som Enter the dragon! After-eights for everyone! pinkar Nooners faktiskt in ett eget litet hörn.
TRES NOONERS: The dator years (L-Style)
Droppar man namn som Gutenberg och Newton i en poptext brukar det innebära att man är ute på hal is. Men skånska debutanttrion Nooners ramlar, trots en del rätt våghalsiga trevare, aldrig över gränsen till det översmarta och pretentiösa. Den skickliga balansgången resulterar i stället i en attraktiv om än något svårfångad popvariant där namn som Sebadoh och Bob Hund möjligen kan ge en vag idé om vad det handlar om. Och med textrader som Enter the dragon! After-eights for everyone! pinkar Nooners faktiskt in ett eget litet hörn.
 TRIBE VIBES: M (Gazell).
Nio Växjöbor grundar med reggae och fyller på med ragga och gogo, samt flirtar lite försiktigt med jungle och triphop. Lalle Andersson (även i euro-duon Powerplay) toastar förvånansvärt jamaicanskt och det svänger fint om Harry Belafonte-modifieringen "Banother boat song". Och "Up & down (music is the drug)" skulle kunna bli en sån där sommarreggaehit. Tribe Vibes har redan gott rykte som partyband, men det här är faktiskt reggae som lever även på skiva.
TRIBE VIBES: M (Gazell).
Nio Växjöbor grundar med reggae och fyller på med ragga och gogo, samt flirtar lite försiktigt med jungle och triphop. Lalle Andersson (även i euro-duon Powerplay) toastar förvånansvärt jamaicanskt och det svänger fint om Harry Belafonte-modifieringen "Banother boat song". Och "Up & down (music is the drug)" skulle kunna bli en sån där sommarreggaehit. Tribe Vibes har redan gott rykte som partyband, men det här är faktiskt reggae som lever även på skiva.
 
 TRICKY: Pre-millennium tension (PolyGram)
Tricky har - som figuren Hardy Nilsson i Percy tårar skulle ha uttryckt det - cred, för fan.
TRICKY: Pre-millennium tension (PolyGram)
Tricky har - som figuren Hardy Nilsson i Percy tårar skulle ha uttryckt det - cred, för fan.
 TRIO LLIGO: Bulldozerballader lika lätt som ingenting i amerikat (NONS/Border)
Inget nytt utan en samlad återutgivning av ett album, en liveplatta och en singel som tidigare bara funnits på vinyl. Umeåtrion Trio Lligo har gjort sig kända främst för sina konserter, fast här är det faktiskt livelåtarna som känns tristast. Gärna lite för krystat och sökt, på nåt vis. Men i nummer som Stina Ekblad eller Mysteriet med katten är Trio Lligo en trivsam norrländsk korsning mellan Torsson och Violent Femmes.
TRIO LLIGO: Bulldozerballader lika lätt som ingenting i amerikat (NONS/Border)
Inget nytt utan en samlad återutgivning av ett album, en liveplatta och en singel som tidigare bara funnits på vinyl. Umeåtrion Trio Lligo har gjort sig kända främst för sina konserter, fast här är det faktiskt livelåtarna som känns tristast. Gärna lite för krystat och sökt, på nåt vis. Men i nummer som Stina Ekblad eller Mysteriet med katten är Trio Lligo en trivsam norrländsk korsning mellan Torsson och Violent Femmes.
 TROMBO COMBO: Swedish classics non stop (Parad)
Mike Flowers svenska svar? Eller ett Cardigans med humor?
TROMBO COMBO: Swedish classics non stop (Parad)
Mike Flowers svenska svar? Eller ett Cardigans med humor?
 TROUBLEMAKERS: Erektion (Ägg Tapes & Records/MD) 
Supergöteborgska Troublemakers spelar punk som musikmässigt är mer rocknroll, men till attityden glatt uppkäftig. Sångerna framförs trevligt nog på dialekt, och Freddie Wadling körar på två spår.
TROUBLEMAKERS: Erektion (Ägg Tapes & Records/MD) 
Supergöteborgska Troublemakers spelar punk som musikmässigt är mer rocknroll, men till attityden glatt uppkäftig. Sångerna framförs trevligt nog på dialekt, och Freddie Wadling körar på två spår. 
 TRUCE: Nothin' but the truce (Fuel/Arcade)
Tre londondonnor med rötterna i gospel bjuder på mörkröstad smörsoul - men något känns fel. Hjärtat ej sucka kan, ögat ej gråta förmår... Bara på ett par av spåren bränner det till - i övrigt tycks man ha anpassat sig efter ett förväntat "sound", utan tillstymmelse till originalitet och soulkänsla. Truce måste våga profilera sig mer för att kunna tävla i klassen TLC, Total och SWW.
TRUCE: Nothin' but the truce (Fuel/Arcade)
Tre londondonnor med rötterna i gospel bjuder på mörkröstad smörsoul - men något känns fel. Hjärtat ej sucka kan, ögat ej gråta förmår... Bara på ett par av spåren bränner det till - i övrigt tycks man ha anpassat sig efter ett förväntat "sound", utan tillstymmelse till originalitet och soulkänsla. Truce måste våga profilera sig mer för att kunna tävla i klassen TLC, Total och SWW.
 TURA SATANA: Relief through release (Noise/Next Stop) 
Manhole har bytt namn till Tura Satana och blivit tuffare, mörkare, mer metal och bättre. Kaxiga Tairrie B låter nästan lika mycket som en man som en kvinna när hon sjunger, men hade hon varit man hade det nog inte låtit bra. Musiken har ett obehagligt drag som lyfter den, utan att vara överdrivet, och ett eget sound.
TURA SATANA: Relief through release (Noise/Next Stop) 
Manhole har bytt namn till Tura Satana och blivit tuffare, mörkare, mer metal och bättre. Kaxiga Tairrie B låter nästan lika mycket som en man som en kvinna när hon sjunger, men hade hon varit man hade det nog inte låtit bra. Musiken har ett obehagligt drag som lyfter den, utan att vara överdrivet, och ett eget sound. 
 JOE LYNN TURNER: Nothing's changed( MFN)
Du som gillade Joey Tempest soloplatta bör definitivt köpa det här. Välproducerad hårdpop. Bra låtar, snygga arrangemang. Joe är betydligt bättre i lugnare tappning än som hårdrocksångare. Men, måste han se ut som en transvestit på konvolutet?
 JOE LYNN TURNER: Nothing's changed( MFN)
Du som gillade Joey Tempest soloplatta bör definitivt köpa det här. Välproducerad hårdpop. Bra låtar, snygga arrangemang. Joe är betydligt bättre i lugnare tappning än som hårdrocksångare. Men, måste han se ut som en transvestit på konvolutet? 
 
 TINA TURNER: Wildest dreams (EMI)
 Klart man vill dela ut någon form av hederspris åt rockmormor Tina. För fortfarande finns där en karisma, en personlig röst som har en slags evig kvalité som river liv i de meningslösaste rockklichéer.
 
TINA TURNER: Wildest dreams (EMI)
 Klart man vill dela ut någon form av hederspris åt rockmormor Tina. För fortfarande finns där en karisma, en personlig röst som har en slags evig kvalité som river liv i de meningslösaste rockklichéer.
 ERIC SERRA & TINA TURNER: Goldeneye (Virgin)
Låt dig inte luras. Tina är bara med på en låt. Resten är kulissmusik ur filmen, snygg men intetsägande. Så mitt råd är enkelt: köp singeln.
ERIC SERRA & TINA TURNER: Goldeneye (Virgin)
Låt dig inte luras. Tina är bara med på en låt. Resten är kulissmusik ur filmen, snygg men intetsägande. Så mitt råd är enkelt: köp singeln.
 2PAC: All eyez on me (Death Row/Interscope)
Skulle jag gå in på vad jag tycker om 2Pac, eller Tupac Shakur som han
egentligen heter, som person skulle den här recensionen fylla hela sidan.
Därför är det bäst att jag inte gör det. 
Som västkusthiphopare är han trots allt en av de bästa, och många låtar på den här dubbelskivan (över två timmar gangstergnat - mums eller mardröm?) tycker även vi med östkustspreferenser svänger järnet (besvikelse dock att singeln "California Love" är med i form av en sämre remix). 
Västkusten har i och med den här skivan utvecklat sig en grad istället för att hanka kvar på g-funken. Istället för "piiip, piiiiooiiip" kan man nu förklara soundet som "kling, do-di-do, kling". Rent, vackert och hårt,
musikaliskt sett.
 
2PAC: All eyez on me (Death Row/Interscope)
Skulle jag gå in på vad jag tycker om 2Pac, eller Tupac Shakur som han
egentligen heter, som person skulle den här recensionen fylla hela sidan.
Därför är det bäst att jag inte gör det. 
Som västkusthiphopare är han trots allt en av de bästa, och många låtar på den här dubbelskivan (över två timmar gangstergnat - mums eller mardröm?) tycker även vi med östkustspreferenser svänger järnet (besvikelse dock att singeln "California Love" är med i form av en sämre remix). 
Västkusten har i och med den här skivan utvecklat sig en grad istället för att hanka kvar på g-funken. Istället för "piiip, piiiiooiiip" kan man nu förklara soundet som "kling, do-di-do, kling". Rent, vackert och hårt,
musikaliskt sett.
 2PAC; THA DOGG POUND, ONYX M FL: Sunset Park (Flavor Unit/Wea)
Steve Gomers filmkomedi har ett soundtrack där en rad kända artister medverkar.  2Pac, Tha Dogg Pound, Onyx och Ghostface Killer Featuring Raekwon, Groove Theory, Queen Latifah är några av dem som bidrar med nya, dessvärre ganska svaga spår, som tillsammans ger ett ganska utslätat intryck.
 
2PAC; THA DOGG POUND, ONYX M FL: Sunset Park (Flavor Unit/Wea)
Steve Gomers filmkomedi har ett soundtrack där en rad kända artister medverkar.  2Pac, Tha Dogg Pound, Onyx och Ghostface Killer Featuring Raekwon, Groove Theory, Queen Latifah är några av dem som bidrar med nya, dessvärre ganska svaga spår, som tillsammans ger ett ganska utslätat intryck.
 2UNLIMITED: Hits unlimited (CNR)
I en genre av dagsländor framstår 2 Unlimited som veteraner. Ett fenomen. Hits, på hits, på hits… Och här finns de alla samlade. På ett pärlband.
Eurotechnons Beatles? Ja, vafan... Anita rular!
2UNLIMITED: Hits unlimited (CNR)
I en genre av dagsländor framstår 2 Unlimited som veteraner. Ett fenomen. Hits, på hits, på hits… Och här finns de alla samlade. På ett pärlband.
Eurotechnons Beatles? Ja, vafan... Anita rular! 
 
 TYPE O NEGATIVE: October Rust (Roadrunner/MNW-ILR)
Sex och natur. Bara mörker, inget ljus. Tungt och långsamt, och så tungt och ännu långsammare.
TYPE O NEGATIVE: October Rust (Roadrunner/MNW-ILR)
Sex och natur. Bara mörker, inget ljus. Tungt och långsamt, och så tungt och ännu långsammare.  
 REBECKA TÖRNQVIST: Good thing (EMI)
Mer pop än jazz - men vad spelar det för roll?
När Rebecka Törnqvist seglade in i våra medvetanden häromåret skrevs det spaltmil om den nya vågen av unga, svenska jazzsångerskor.
Och för all del, det fanns en hel del jazzkänsla på Rebeckas debut-CD och jazzen finns kvar, litegrann, på  "Good thing". I instrumenteringen, i  soloprestationerna (saxofonisten Per "Texas" Johansson är bara en musiker som förtjänar att lyftas fram ur anonymiteten!) och i arrangemangen.
Men "Good thing" är lika mycket pop, soul och blues. Tillsammans med ex-sambon och pianisten Pål Svenre har Rebecka skrivit ett knippe molliga, stillsamma och mycket vackra sånger. 
Idealisk höstmusik.
Bara några få gånger ("You and your great love")  trycker Rebecka och hennes följsamma musiker gasen i botten. Men annars ska man nog vara torsk på ballader för att ta detta till sig. Och vem är inte det?
Måste bara slå ett slag för "Just as long", en skönglidande kärlekssång som Rebecka visksjunger. Ljuvliga "Larger than life" är inte heller dum, med Svenre på Fender Rhodes,  jazzpianisten Esbjörn Svensson på flygel och en mjuk blåssektion i kompet. Snyggt är bara förnamnet.
REBECKA TÖRNQVIST: Good thing (EMI)
Mer pop än jazz - men vad spelar det för roll?
När Rebecka Törnqvist seglade in i våra medvetanden häromåret skrevs det spaltmil om den nya vågen av unga, svenska jazzsångerskor.
Och för all del, det fanns en hel del jazzkänsla på Rebeckas debut-CD och jazzen finns kvar, litegrann, på  "Good thing". I instrumenteringen, i  soloprestationerna (saxofonisten Per "Texas" Johansson är bara en musiker som förtjänar att lyftas fram ur anonymiteten!) och i arrangemangen.
Men "Good thing" är lika mycket pop, soul och blues. Tillsammans med ex-sambon och pianisten Pål Svenre har Rebecka skrivit ett knippe molliga, stillsamma och mycket vackra sånger. 
Idealisk höstmusik.
Bara några få gånger ("You and your great love")  trycker Rebecka och hennes följsamma musiker gasen i botten. Men annars ska man nog vara torsk på ballader för att ta detta till sig. Och vem är inte det?
Måste bara slå ett slag för "Just as long", en skönglidande kärlekssång som Rebecka visksjunger. Ljuvliga "Larger than life" är inte heller dum, med Svenre på Fender Rhodes,  jazzpianisten Esbjörn Svensson på flygel och en mjuk blåssektion i kompet. Snyggt är bara förnamnet. 
 
 REBECKA TÖRNQVIST & PER "TEXAS" JOHANSSON: The Stockholm Kaza Session (Kaza/EMI)
Vilka är väl bättre skickade att inviga nya svenska jazzetiketten Kaza än Rebecka Törnqvist och hennes vapendragare, saxofonisten Per "Texas" Johansson?
På soloalbumen har Rebecka rört sig i utkanterna av jazzen, men här är det pang på rödbetan. Improviserat, blodfyllt, känslosamt. 
Det svänger stundtals infernaliskt, som i "Out of this world" med fantastiske Bobo Stenson vid flygeln och "Texas" i vild soloutflykt. Men "svårt"...nej, inte speciellt. Rebecka och hennes medspelare ger sig i kast med jazzens standardrepertoar vilket med automatik innebär en hel del vilsamma ballader.
REBECKA TÖRNQVIST & PER "TEXAS" JOHANSSON: The Stockholm Kaza Session (Kaza/EMI)
Vilka är väl bättre skickade att inviga nya svenska jazzetiketten Kaza än Rebecka Törnqvist och hennes vapendragare, saxofonisten Per "Texas" Johansson?
På soloalbumen har Rebecka rört sig i utkanterna av jazzen, men här är det pang på rödbetan. Improviserat, blodfyllt, känslosamt. 
Det svänger stundtals infernaliskt, som i "Out of this world" med fantastiske Bobo Stenson vid flygeln och "Texas" i vild soloutflykt. Men "svårt"...nej, inte speciellt. Rebecka och hennes medspelare ger sig i kast med jazzens standardrepertoar vilket med automatik innebär en hel del vilsamma ballader.
| Aftonbladet på internet distribueras via   |