|   | |||
|   | |||
|   | 
|  | 24 oktober 1997 |  | 
| Välkommen till Puls CD-arkiv 
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD? 
 | 
|  Mästerligt! |  Mycket bra |  Bra |  Godkänt |  Dåligt |  Uselt! | 
 LABRADFORD: LaBradford (Blast First/MNW ILR)
Tre amerikaner nosar på krautrock och ambient och blandar till en samling ytterst lågmälda, löst sammanhållna, viskande sånger med försiktigt plockande gitarrer och flytande analogsyntar. Low-key, som det brukar kallas.
LABRADFORD: LaBradford (Blast First/MNW ILR)
Tre amerikaner nosar på krautrock och ambient och blandar till en samling ytterst lågmälda, löst sammanhållna, viskande sånger med försiktigt plockande gitarrer och flytande analogsyntar. Low-key, som det brukar kallas.
Egentligen inte min kopp te, men ganska spännande ändå. Och antagligen ännu bättre efter ytterligare femtiotalet lyssningar.
En hörlurar och alla lampor släckta-platta.
Håkan Steen
 LADY LYNETTE: Inside an outsider (Vibrafon)
Skånska Lynette har ett personligare uttryck än många andra svenska souldamer. Hennes andra album är en god samling låtar med tydliga 70-talsrötter och den karakteristiskt mysiga vardagsrumsproduktion som vi vant oss vid från skivor märkta Tore Johansson och Tambourine Studios. Men den riktiga udden saknas, inte minst i de tuffare momenten då Lynette ibland hamnar förvånansvärt nära Louise Hoffstens bleka soulfunkförsök.
LADY LYNETTE: Inside an outsider (Vibrafon)
Skånska Lynette har ett personligare uttryck än många andra svenska souldamer. Hennes andra album är en god samling låtar med tydliga 70-talsrötter och den karakteristiskt mysiga vardagsrumsproduktion som vi vant oss vid från skivor märkta Tore Johansson och Tambourine Studios. Men den riktiga udden saknas, inte minst i de tuffare momenten då Lynette ibland hamnar förvånansvärt nära Louise Hoffstens bleka soulfunkförsök.
 THE LADY OF RAGE: Necessary roughness (Death Row)
Suge- och Dre-drottningen på den tiden Dre och Suge hade Death Row tillsammans, Suge inte satt i fängelse och Dre just gjort en klassiker (1992) vid namn The chronic där The Lady of Rage slog igenom med sina Afro puffs. Kvinnlig MC hård som betongblock i helvetet och med vokabulären i absolut kontroll. DJ Premier kommer inte älgandes till Västkusten för vilken snattertacka som helst, här har han producerat två spår.
THE LADY OF RAGE: Necessary roughness (Death Row)
Suge- och Dre-drottningen på den tiden Dre och Suge hade Death Row tillsammans, Suge inte satt i fängelse och Dre just gjort en klassiker (1992) vid namn The chronic där The Lady of Rage slog igenom med sina Afro puffs. Kvinnlig MC hård som betongblock i helvetet och med vokabulären i absolut kontroll. DJ Premier kommer inte älgandes till Västkusten för vilken snattertacka som helst, här har han producerat två spår.
 LAG WAGON: Hoss (Fat Wreck/Border) Unga amerikanska punksluskar som kompenserar bristande fantasi och talang med rejäla doser charm. Bara en sån sak som att använda ett foto av Hoss från "Bröderna Cartwright". Eller att uppmana lyssnarna att skriva och berätta om sina favoritepisoder från den legendariska TV-serien (jag håller på den där Alan höll på att dö av törst ute i öknen; där var det rena Bergman-vibbar). De snabba, tidvis rent furiösa   utbrott Lag Wagon kallar låtar går i samma föredömligt lättsamma stil.
LAG WAGON: Hoss (Fat Wreck/Border) Unga amerikanska punksluskar som kompenserar bristande fantasi och talang med rejäla doser charm. Bara en sån sak som att använda ett foto av Hoss från "Bröderna Cartwright". Eller att uppmana lyssnarna att skriva och berätta om sina favoritepisoder från den legendariska TV-serien (jag håller på den där Alan höll på att dö av törst ute i öknen; där var det rena Bergman-vibbar). De snabba, tidvis rent furiösa   utbrott Lag Wagon kallar låtar går i samma föredömligt lättsamma stil.
 LAMB: Lamb (Fontana/PolyGram)
Mångfacetterad brittisk duo som gör vacker och dynamisk musik fylld av infall. Andy och Lou rör sig i närheten av Portishead, Massive Attack, Björk och Sinead O'Connor, men sätter sin egen högst tydliga prägel med effektivt använd ståbas, drum'n'bass-beats, flöjter, xylofoner och snyggt blås. Mycket själ, mycket spännande och mycket löftesrikt.
LAMB: Lamb (Fontana/PolyGram)
Mångfacetterad brittisk duo som gör vacker och dynamisk musik fylld av infall. Andy och Lou rör sig i närheten av Portishead, Massive Attack, Björk och Sinead O'Connor, men sätter sin egen högst tydliga prägel med effektivt använd ståbas, drum'n'bass-beats, flöjter, xylofoner och snyggt blås. Mycket själ, mycket spännande och mycket löftesrikt.
 LAMBCHOP: Thriller (City Slang/MNW ILR)
Country, säger somliga. Men det här niomannabandet är Velvet Underground, Leadbelly och Curtis Mayfield också. Modern amerikansk folkmusik med en melankoli bitvis lika påtaglig som hos brittiska Tindersticks. Mycket är betagande bra, inte minst inledande My face your ass och Your fucking sunny day. Dock tror Lambchop någon gång att de är Flying Saucer Attack och flummar ut i rätt såsiga instrumentala ljudövningar. Men det ska inte hindra er från att upptäcka Lambchop. Thriller blir knappast någon Thriller, om ni förstår, men för några lär den nog betyda mycket mer.  (97/10/17)
LAMBCHOP: Thriller (City Slang/MNW ILR)
Country, säger somliga. Men det här niomannabandet är Velvet Underground, Leadbelly och Curtis Mayfield också. Modern amerikansk folkmusik med en melankoli bitvis lika påtaglig som hos brittiska Tindersticks. Mycket är betagande bra, inte minst inledande My face your ass och Your fucking sunny day. Dock tror Lambchop någon gång att de är Flying Saucer Attack och flummar ut i rätt såsiga instrumentala ljudövningar. Men det ska inte hindra er från att upptäcka Lambchop. Thriller blir knappast någon Thriller, om ni förstår, men för några lär den nog betyda mycket mer.  (97/10/17)
 LANDBERK: Indian summer (Record Heaven)
Landberk väver musikaliska stycken som ger lyssnaren en angenäm känsla av att bada i mjuk grädde...Experimentellt utan att vara jobbigt. Välspelat och välsjunget utan att bli smörigt. Det händer saker i låtarna hela tiden, men stämningen och de mjuka linjerna i tonerna vaggar lyssnaren till ro. Till och med konvolutet är  så vackert utformat i både bild och färg att det är behagligt att titta på. Landberk är harmonin personifierad.
LANDBERK: Indian summer (Record Heaven)
Landberk väver musikaliska stycken som ger lyssnaren en angenäm känsla av att bada i mjuk grädde...Experimentellt utan att vara jobbigt. Välspelat och välsjunget utan att bli smörigt. Det händer saker i låtarna hela tiden, men stämningen och de mjuka linjerna i tonerna vaggar lyssnaren till ro. Till och med konvolutet är  så vackert utformat i både bild och färg att det är behagligt att titta på. Landberk är harmonin personifierad.
 JONNY LANG: Lie to me (A&M) 
Bluesens Robyn!? Tja, vad ska man säga om en 15-årig bluesman som lirar kvidande gitarr och stånkar med rosslande röst om små skolflickor. Och som gör det bra. Otäckt bra. Lite skär det sig förstås. Så ung. Blond, späd gosse. Och tung, gubbgungig blues. Men ingen kan värja sig för det faktum att bluesbroilern Lang svänger. Fett. Vad månde bliva?  (97/05/16)
JONNY LANG: Lie to me (A&M) 
Bluesens Robyn!? Tja, vad ska man säga om en 15-årig bluesman som lirar kvidande gitarr och stånkar med rosslande röst om små skolflickor. Och som gör det bra. Otäckt bra. Lite skär det sig förstås. Så ung. Blond, späd gosse. Och tung, gubbgungig blues. Men ingen kan värja sig för det faktum att bluesbroilern Lang svänger. Fett. Vad månde bliva?  (97/05/16)
 KD  LANG: All you can eat (WB)
Inget mumlande här längre.
Nu har k d Lang kommit ut ur garderoben och är helt öppen om att hon är lesbisk. "Sexuality" är bara ett av flera spår på nya CD:n där den ytterst begåvade kanadensiskan sjunger ut. 
"All you can eat" är en mycket sympatisk liten (kort speltid, bara en dryg halvtimme) CD. Det luktar väl inte radiohits om någon av låtarna egentligen. 
Men bra är det, riktigt riktigt bra. Sparsmakat men häftigt arrangerat, melodiskt, luftigt, molligt...alldeles utmärkt höstmusik.
KD  LANG: All you can eat (WB)
Inget mumlande här längre.
Nu har k d Lang kommit ut ur garderoben och är helt öppen om att hon är lesbisk. "Sexuality" är bara ett av flera spår på nya CD:n där den ytterst begåvade kanadensiskan sjunger ut. 
"All you can eat" är en mycket sympatisk liten (kort speltid, bara en dryg halvtimme) CD. Det luktar väl inte radiohits om någon av låtarna egentligen. 
Men bra är det, riktigt riktigt bra. Sparsmakat men häftigt arrangerat, melodiskt, luftigt, molligt...alldeles utmärkt höstmusik. 
 
 k.d. lang: Drag (Warner)
Fanatisk rökare? Försöker du sluta?
k.d. lang: Drag (Warner)
Fanatisk rökare? Försöker du sluta?
 ANNA-LOTTA LARSSON: Jag ser dig i smyg (Frituna)
Rävar som LeMarc, Lundell, Magnell och Wiehe står för låtarna och de tolkas stillsamt och trevande av Anna-Lotta Larsson. Inte en CD som siktar mot topplistan. Men det är snyggt gjort med idel musikeress bakom - och som gjort för nattradion i höst.
ANNA-LOTTA LARSSON: Jag ser dig i smyg (Frituna)
Rävar som LeMarc, Lundell, Magnell och Wiehe står för låtarna och de tolkas stillsamt och trevande av Anna-Lotta Larsson. Inte en CD som siktar mot topplistan. Men det är snyggt gjort med idel musikeress bakom - och som gjort för nattradion i höst. 
 
 LATIN KINGS: I skuggan av betongen (Mega)
Också latinokungar blir äldre...
LATIN KINGS: I skuggan av betongen (Mega)
Också latinokungar blir äldre...
 KENNY LATTIMORE: Never too busy (Columbia/Sony)
Ytterligare en snutfager neosoulsångare som glider på ett smörat papper genom uddlösa kärlekslåtar. Tacka vet jag Barry White och Isaac Hayes...
KENNY LATTIMORE: Never too busy (Columbia/Sony)
Ytterligare en snutfager neosoulsångare som glider på ett smörat papper genom uddlösa kärlekslåtar. Tacka vet jag Barry White och Isaac Hayes...
 JIM LAUDERDALE: Every Second Counts (Atlantic/Wea)
Jag gillade förra plattan, den lågmälda, lätt countrykryddade "Pretty Close To The Truth". Den här uppföljaren är tyvärr inte alls lika rolig. Dels är låtmaterialet sämre, dels har amerikanske Lauderdale nästan helt övergivit countryn till förmån för en ganska färglös, stum bluesrock.
JIM LAUDERDALE: Every Second Counts (Atlantic/Wea)
Jag gillade förra plattan, den lågmälda, lätt countrykryddade "Pretty Close To The Truth". Den här uppföljaren är tyvärr inte alls lika rolig. Dels är låtmaterialet sämre, dels har amerikanske Lauderdale nästan helt övergivit countryn till förmån för en ganska färglös, stum bluesrock. 
 
 CYNDI LAUPER: Sisters of avalon (Epic)
Cyndi Lauper experimenterar lite med olika ljudbilder till vad som i grunden är samma dansanta pop som hon alltid serverat. Kan sorteras in intill Belinda Carlisle i reabackarna.
CYNDI LAUPER: Sisters of avalon (Epic)
Cyndi Lauper experimenterar lite med olika ljudbilder till vad som i grunden är samma dansanta pop som hon alltid serverat. Kan sorteras in intill Belinda Carlisle i reabackarna.
 BILLY LAWRENCE: Paradise (EastWest/WEA)
Kanske Robyn blir sur nu, men hon och Billy Lawrence har mer gemensamt än att båda har pojknamn. De skriver själva materialet de sjunger (rätt ovanligt i R&B-sammanhang), Lawrence också till artister som En Vogue och Allure, och precis som ur Robyns händer får den mjuka hip hop-soulmusiken radiovänlig popkänsla och till och med Billys röst är sådär ljus, väldigt ung, fast Lawrence är sex år äldre. Att hon sen ser ut som Jennifer Brown är en helt annan sak.
BILLY LAWRENCE: Paradise (EastWest/WEA)
Kanske Robyn blir sur nu, men hon och Billy Lawrence har mer gemensamt än att båda har pojknamn. De skriver själva materialet de sjunger (rätt ovanligt i R&B-sammanhang), Lawrence också till artister som En Vogue och Allure, och precis som ur Robyns händer får den mjuka hip hop-soulmusiken radiovänlig popkänsla och till och med Billys röst är sådär ljus, väldigt ung, fast Lawrence är sex år äldre. Att hon sen ser ut som Jennifer Brown är en helt annan sak.
 
 TOMAS LEDIN: T (Anderson Records)
Man kan se det på två sätt.
TOMAS LEDIN: T (Anderson Records)
Man kan se det på två sätt.
 TRACEY LEE: Many facez (Universal)
Det är en faslig upphetsning kring denne unge man som heter Tracey Lee som kommer från New York och vars musik är typisk från staden men originell som ett politikerlöfte.  Det blir inte så nytt när man samplar Isley Brothers och Jones Girls och Rufus och de vanliga. Igen. Tracey vill visa upp många ansikten och att han kan tajma och frasera både som Method Man och Lost Boys Mr Cheeks har förmodligen del i Lees framgångar men det blir inte så nytt. Igen.
TRACEY LEE: Many facez (Universal)
Det är en faslig upphetsning kring denne unge man som heter Tracey Lee som kommer från New York och vars musik är typisk från staden men originell som ett politikerlöfte.  Det blir inte så nytt när man samplar Isley Brothers och Jones Girls och Rufus och de vanliga. Igen. Tracey vill visa upp många ansikten och att han kan tajma och frasera både som Method Man och Lost Boys Mr Cheeks har förmodligen del i Lees framgångar men det blir inte så nytt. Igen.
 LEFT HAND SOLUTION: Fevered (Massproduktion/MD)
Ångestmetall från Sundsvall, kan det vara något? Om bandet ifråga heter Left Hand Solution, har en djupröstad kvinna på sång och bjuder på ett knippe vackert nattsvarta låtar utan att ge avkall på tyngden är svaret definitivt ja.
LEFT HAND SOLUTION: Fevered (Massproduktion/MD)
Ångestmetall från Sundsvall, kan det vara något? Om bandet ifråga heter Left Hand Solution, har en djupröstad kvinna på sång och bjuder på ett knippe vackert nattsvarta låtar utan att ge avkall på tyngden är svaret definitivt ja.
 
 LEILA K: Manic panic (Mega) 
Nu synar vi Leila K.
LEILA K: Manic panic (Mega) 
Nu synar vi Leila K.
 
 
 PETER LEMARC: LeMarcologi/LeMarxism (MNW)
LeMarc gör en Lundell - släpper två samlingar samtidigt, en med de stora paradunmren och en med mer obskyrt material.
 
PETER LEMARC: LeMarcologi/LeMarxism (MNW)
LeMarc gör en Lundell - släpper två samlingar samtidigt, en med de stora paradunmren och en med mer obskyrt material.
 
 LEMONHEADS:Car button cloth (Tag/Atlantic/Warner)
Ett tag var han på väg att övertyga både sig själv och omvärlden om motsatsen, men Evan Dando är faktiskt inte  i första hand fotomodell.
LEMONHEADS:Car button cloth (Tag/Atlantic/Warner)
Ett tag var han på väg att övertyga både sig själv och omvärlden om motsatsen, men Evan Dando är faktiskt inte  i första hand fotomodell.
 LENINGRAD COWBOYS: Go space (BMG)
 Kopojkarna säger sig vilja bli tagna på allvar, för sin musik. Snälla nån då. Borde man kanske ha tänkt på innan bandet lät sig begravas i en bokstavligt talat hårresande image.
Musikaliskt låter det här som Army of Lovers goes rysk rockabilly. Kul i exakt 23 sekunder.
 
LENINGRAD COWBOYS: Go space (BMG)
 Kopojkarna säger sig vilja bli tagna på allvar, för sin musik. Snälla nån då. Borde man kanske ha tänkt på innan bandet lät sig begravas i en bokstavligt talat hårresande image.
Musikaliskt låter det här som Army of Lovers goes rysk rockabilly. Kul i exakt 23 sekunder.
 ANNIE LENNOX: Medusa + Live in Central Park (RCA/BMG)
En ny Lennox? Nä. Bara ett försök att relansera halvfloppen "Medusa" , släppt i mars, genom att hänga på en "exklusiv" bonus-CD. Allt med  sikte på att få snurr på försäljningen igen lagom till jul.
ANNIE LENNOX: Medusa + Live in Central Park (RCA/BMG)
En ny Lennox? Nä. Bara ett försök att relansera halvfloppen "Medusa" , släppt i mars, genom att hänga på en "exklusiv" bonus-CD. Allt med  sikte på att få snurr på försäljningen igen lagom till jul.
 LESCHEA: Rhythm & beats (WEA)
Efter Mary J Blige kan vi inte hålla räkningen på hur många flickor som sjunger över hip hop-influerad R&B och Brooklyn-bon Lescheas Rhythm & beats är väl den naturliga utvecklingen.
LESCHEA: Rhythm & beats (WEA)
Efter Mary J Blige kan vi inte hålla räkningen på hur många flickor som sjunger över hip hop-influerad R&B och Brooklyn-bon Lescheas Rhythm & beats är väl den naturliga utvecklingen.
 LES RYTHMES DIGITALES: Liberation (Wall of sound/Next stop)
Det känns utan tvekan som om Wall of sound-gänget gått i stå på senaste tiden. Varken Mekon-albumet eller samlingen The second XI bjöd på några större överraskningar. Det tycks däremot fransmannen Jacques lu Cont inte alls nöja sig med - Liberation tar ett rejält kliv från bolagets mittfåra. Soundet bygger inte på gängse hip hop-beats, utan är mer renodlad techno, som tar oväntade omvägar förbi dub i dansgolvssoparen Oberonne och sparsmakade breakbeats i hyllningssången till cykeln, Vive le velo. (97/07/29)
LES RYTHMES DIGITALES: Liberation (Wall of sound/Next stop)
Det känns utan tvekan som om Wall of sound-gänget gått i stå på senaste tiden. Varken Mekon-albumet eller samlingen The second XI bjöd på några större överraskningar. Det tycks däremot fransmannen Jacques lu Cont inte alls nöja sig med - Liberation tar ett rejält kliv från bolagets mittfåra. Soundet bygger inte på gängse hip hop-beats, utan är mer renodlad techno, som tar oväntade omvägar förbi dub i dansgolvssoparen Oberonne och sparsmakade breakbeats i hyllningssången till cykeln, Vive le velo. (97/07/29)
 LEVELLERS Best live: Headlights, white lines, black tar rivers (China Rec)
Levellers livliga folkmusiksbottnade rock har alltid varit bäst på scenen, när musiken fått ytterligare en dimension, ytterligare energi. Då - när publikens sång blandas med fiolernas starka melodier.
Personligen har jag svårt att låta bli att skråla med i "The boatman".
Kilkenny, liksom.
LEVELLERS Best live: Headlights, white lines, black tar rivers (China Rec)
Levellers livliga folkmusiksbottnade rock har alltid varit bäst på scenen, när musiken fått ytterligare en dimension, ytterligare energi. Då - när publikens sång blandas med fiolernas starka melodier.
Personligen har jag svårt att låta bli att skråla med i "The boatman".
Kilkenny, liksom.
 LEVELLERS: Mouth to mouth (China Records)
I sommar struntade Levellers i att kuska festivaltrailen runt Europa. Resultatet av denna semester hemma i Brighton får vi nu ta del av.
LEVELLERS: Mouth to mouth (China Records)
I sommar struntade Levellers i att kuska festivaltrailen runt Europa. Resultatet av denna semester hemma i Brighton får vi nu ta del av.
 
 JACKIE LEVEN : Fairy tales for hard men (Cooking Vinyl/Kommunikation)
Letar ni efter nåt lättsamt kan ni sluta läsa här. Letar ni efter årets hittills kanske starkaste samling låtar från en man som inte för ett ögonblick fjäskar eller gör sig till ska ni fortsätta.
JACKIE LEVEN : Fairy tales for hard men (Cooking Vinyl/Kommunikation)
Letar ni efter nåt lättsamt kan ni sluta läsa här. Letar ni efter årets hittills kanske starkaste samling låtar från en man som inte för ett ögonblick fjäskar eller gör sig till ska ni fortsätta. 
 LIFE: Life (Mello/House of kicks)
Trion Life räknades vid sidan av November som Sveriges första hårdrockband och det satsades oerhört på dem innan alla insåg att svenskarna inte var redo för inhemsk hårdrock. Nu finns deras platta från 1970 på en remastrad CD - och det är förstås väldigt kultigt. Mycket originellt för att vara svensk hårdrock så tidigt, det är tungt, melodiöst och trots en del traditionella knarkmusiktoner alá 70-tal skapar en del udda inslag i ljudbilden nästan jazzkänsla.Ovanligt är också att sången håller hög standard, också för 90-talet. Life är ett måste för alla hårdrockare. (97/09/05)
LIFE: Life (Mello/House of kicks)
Trion Life räknades vid sidan av November som Sveriges första hårdrockband och det satsades oerhört på dem innan alla insåg att svenskarna inte var redo för inhemsk hårdrock. Nu finns deras platta från 1970 på en remastrad CD - och det är förstås väldigt kultigt. Mycket originellt för att vara svensk hårdrock så tidigt, det är tungt, melodiöst och trots en del traditionella knarkmusiktoner alá 70-tal skapar en del udda inslag i ljudbilden nästan jazzkänsla.Ovanligt är också att sången håller hög standard, också för 90-talet. Life är ett måste för alla hårdrockare. (97/09/05)
 LIFE OF AGONY: Ugly (Roadrunner/MNW-ILR)
Amerikanska metalbandets Life Of Agonys debutplatta var för ångestframkallande för mig, men deras andra platta faller jag för direkt. Ångesten har här fått en mer melodisk och inte lika svart framtoning, låtarna är starkare, nästan poppiga, och den karaktäristiska sången mer nyanserad.  
Avslutande Simple Minds-covern "Don't You (Forget About Me)" kommer i en väldigt annorlunda tappning. Kul!
LIFE OF AGONY: Ugly (Roadrunner/MNW-ILR)
Amerikanska metalbandets Life Of Agonys debutplatta var för ångestframkallande för mig, men deras andra platta faller jag för direkt. Ångesten har här fått en mer melodisk och inte lika svart framtoning, låtarna är starkare, nästan poppiga, och den karaktäristiska sången mer nyanserad.  
Avslutande Simple Minds-covern "Don't You (Forget About Me)" kommer i en väldigt annorlunda tappning. Kul! 
 LIFE OF AGONY: Soul searching sun (Roadrunner/Edelpitch)
New Yorkarna Life Of Agony mognar tydligt för varje platta. På den tredje sjunger Keith Caputo utan att kämpa, och bland låtarna som bara blir mer mjuka och melodiska finns till och mer inkluderat ett par ballader. Fast det handlar fortfarande om metal, och ångestkännemärket finns självklart kvar. (97/09/05)
LIFE OF AGONY: Soul searching sun (Roadrunner/Edelpitch)
New Yorkarna Life Of Agony mognar tydligt för varje platta. På den tredje sjunger Keith Caputo utan att kämpa, och bland låtarna som bara blir mer mjuka och melodiska finns till och mer inkluderat ett par ballader. Fast det handlar fortfarande om metal, och ångestkännemärket finns självklart kvar. (97/09/05)
 LIGHTNING SEEDS: Dizzy heights (Epic/Sony)
Jag brukar gilla Ian Brouides glättiga solskenspop. Och det är i och för sig inget fel på själva formspråket den här gången heller. Britten kan sitt halvsippriga hantverk
LIGHTNING SEEDS: Dizzy heights (Epic/Sony)
Jag brukar gilla Ian Brouides glättiga solskenspop. Och det är i och för sig inget fel på själva formspråket den här gången heller. Britten kan sitt halvsippriga hantverk
 LIGHTNING SEEDS: Pure (Virgin)
Som vanligt gör Ian Broudie välpolerad, lätt discosminkad salongspop och som vanligt har han snott inte bara en drös melodislingor av sina kollegar; några av dem har fått finna sig i att bli plundrade på hela refränger.
LIGHTNING SEEDS: Pure (Virgin)
Som vanligt gör Ian Broudie välpolerad, lätt discosminkad salongspop och som vanligt har han snott inte bara en drös melodislingor av sina kollegar; några av dem har fått finna sig i att bli plundrade på hela refränger.
 LIL1/2 DEAD: Steel on a mission (Priority/Virgin)
Zombie eller spöke? Det spelar ingen roll, så länge vi vet att Lil 1/2 Dead inte är död, bara halvdöd - vilket framgår av artistnamnet. Osalig irrar denne slöpratande g-funkare omkring, driven av sin oavslutade mission vilken är att rappa om sex och våld på jorden.
(Tillkalla en präst, någon, så att killen får ro i sin grav!)
LIL1/2 DEAD: Steel on a mission (Priority/Virgin)
Zombie eller spöke? Det spelar ingen roll, så länge vi vet att Lil 1/2 Dead inte är död, bara halvdöd - vilket framgår av artistnamnet. Osalig irrar denne slöpratande g-funkare omkring, driven av sin oavslutade mission vilken är att rappa om sex och våld på jorden.
(Tillkalla en präst, någon, så att killen får ro i sin grav!)
 
 LIL' KIM: Hard core (Undeas/WEA)
När Lil' Kim skaldar "...I keep my pussy fresh like Doug E..." vet jag inte om man ska skratta eller gråta men vi kan enas om att hon är konsekvent i sin strävan att vara snuskig på alla sidor av ekvatorn.
LIL' KIM: Hard core (Undeas/WEA)
När Lil' Kim skaldar "...I keep my pussy fresh like Doug E..." vet jag inte om man ska skratta eller gråta men vi kan enas om att hon är konsekvent i sin strävan att vara snuskig på alla sidor av ekvatorn.
 LIMBLIFTER: Limblifter (Mercury/Polygram).
Ny trio som blev ett band lite av en slump, när de insåg att det de spelat in på lediga stunder i en polares studio faktiskt utvecklats till ett album. Att det spretar lite är således lätt att förlåta, inte minst då detta rör sig om intelligent amerikanskt gitarrlarm med ansenliga mängder popkänsla. Vänner av Bob Mould eller Posies väntar redan på nästa album från bröderna Dahle.
LIMBLIFTER: Limblifter (Mercury/Polygram).
Ny trio som blev ett band lite av en slump, när de insåg att det de spelat in på lediga stunder i en polares studio faktiskt utvecklats till ett album. Att det spretar lite är således lätt att förlåta, inte minst då detta rör sig om intelligent amerikanskt gitarrlarm med ansenliga mängder popkänsla. Vänner av Bob Mould eller Posies väntar redan på nästa album från bröderna Dahle.
 JOHAN LINDELL: Lindell (Slick)
Dramaten-skådisen släppte en rad skivor med elegant mogenpop redan på 80-talet. Nu är han tillbaka. Samma aningen svala, melankoliska musik den här gången, i förföriskt sköna arr.
JOHAN LINDELL: Lindell (Slick)
Dramaten-skådisen släppte en rad skivor med elegant mogenpop redan på 80-talet. Nu är han tillbaka. Samma aningen svala, melankoliska musik den här gången, i förföriskt sköna arr.
 
 ANNETTE LINDWALL: Silent voices (Stockholm records)
Sverige egen Hanne Boel - är det möjligen Annette Lindwall från Landskrona?
Skånskan har en mörk, fyllig röst, faktiskt vokalresurser utöver det vanliga, och är imponerande tonsäker - hör bara "I believe (life can be kind)". Annettes musik brukar etiketterats som soul men jag tycker nog att popsoul är närmare sanningen. Annat här, som "We've got to find it", drar i refrängerna mot hederlig, gammaldags disco.
ANNETTE LINDWALL: Silent voices (Stockholm records)
Sverige egen Hanne Boel - är det möjligen Annette Lindwall från Landskrona?
Skånskan har en mörk, fyllig röst, faktiskt vokalresurser utöver det vanliga, och är imponerande tonsäker - hör bara "I believe (life can be kind)". Annettes musik brukar etiketterats som soul men jag tycker nog att popsoul är närmare sanningen. Annat här, som "We've got to find it", drar i refrängerna mot hederlig, gammaldags disco.
 LIONROCK: An instinct for detection (BMG)
Det puttrar rejält i det brittiska danskollektivet och i några fall har resultatet av det mixgalna DJ:s och bpm-freaks kokat ihop varit stort. Jag sorterar in Chemical Brothers och Underworld i det facket.
Justin Robertsons Lionrock (namnet stinker powerballads 1983, ironi?) har många rätt i genrens trendbibel, ändå havererar det mesta i ivriga skisser och uppdaterade synthpopsexperiment som faller platt utanför dansgolvet.
LIONROCK: An instinct for detection (BMG)
Det puttrar rejält i det brittiska danskollektivet och i några fall har resultatet av det mixgalna DJ:s och bpm-freaks kokat ihop varit stort. Jag sorterar in Chemical Brothers och Underworld i det facket.
Justin Robertsons Lionrock (namnet stinker powerballads 1983, ironi?) har många rätt i genrens trendbibel, ändå havererar det mesta i ivriga skisser och uppdaterade synthpopsexperiment som faller platt utanför dansgolvet.
 LIONS SHARE: Lions Share (XTC)
Genomförandet är oklanderligt. Musiken är pompös, välproducerad...Den som liksom jag älskar  Black Sabbath med Tony Martin faller direkt. 
Föredrar man rak rock'n'roll finns inget att hämta här, på den här plattan är varje ton genomtänkt, det här är musik att verkligen lyssna på, svepas in i... Andy Engberg är en svensk supersångare, i samma klass som de största  i världen...Jag säger bara: Köp!
LIONS SHARE: Lions Share (XTC)
Genomförandet är oklanderligt. Musiken är pompös, välproducerad...Den som liksom jag älskar  Black Sabbath med Tony Martin faller direkt. 
Föredrar man rak rock'n'roll finns inget att hämta här, på den här plattan är varje ton genomtänkt, det här är musik att verkligen lyssna på, svepas in i... Andy Engberg är en svensk supersångare, i samma klass som de största  i världen...Jag säger bara: Köp! 
 LIONS SHARE: Two (Century/House of kicks)
Föll i farstun över Lions Share debut, men är inte riktigt lika imponerad av uppföljaren. Saknar något av den passion och glöd som kännetecknade bandet till en början. Musiken är fortfarande oklanderligt framförd, av rasande skickliga musiker. Resurserna finns där, men låtarna är inte lika starka och känslan är en smula - uppgiven. Kanske gjorde de tvåan för snabbt.
LIONS SHARE: Two (Century/House of kicks)
Föll i farstun över Lions Share debut, men är inte riktigt lika imponerad av uppföljaren. Saknar något av den passion och glöd som kännetecknade bandet till en början. Musiken är fortfarande oklanderligt framförd, av rasande skickliga musiker. Resurserna finns där, men låtarna är inte lika starka och känslan är en smula - uppgiven. Kanske gjorde de tvåan för snabbt.
 SUZANNE LITTLE: Be here now (Netwerk)
Efter Alanis, efter Jonatha, efter Joan, efter Sheryl... Nu Suzanne. Inte Vega. Utan Little. Och inte så little bra, utan mycket.
Lite egen, naken, vispop som känns som en avlutad antik furumöbel i sin fårade renhet. Viskande och sensuell röst i små enkla melodier som gör sig snäppet bättre om du öppnar fönstren och lägger dig på din obäddade säng och sluter ögonen.
Little skönt.
SUZANNE LITTLE: Be here now (Netwerk)
Efter Alanis, efter Jonatha, efter Joan, efter Sheryl... Nu Suzanne. Inte Vega. Utan Little. Och inte så little bra, utan mycket.
Lite egen, naken, vispop som känns som en avlutad antik furumöbel i sin fårade renhet. Viskande och sensuell röst i små enkla melodier som gör sig snäppet bättre om du öppnar fönstren och lägger dig på din obäddade säng och sluter ögonen.
Little skönt.
 
 LIVE: Secret samadhi (Radioactive)
I begynnelsen var Live ett fattigmans-R.E.M. i reabackarna. Sedan kom Throwing copper och - vips - sålde Live miljontals album i USA. Inte helt oförtjänt.
LIVE: Secret samadhi (Radioactive)
I begynnelsen var Live ett fattigmans-R.E.M. i reabackarna. Sedan kom Throwing copper och - vips - sålde Live miljontals album i USA. Inte helt oförtjänt.
 LIVE ELEPHANT: Live elephant" (Zakana  Rec)
Under ett halvår då återväxten av den svenska hårdrockfaunan varit tämligen usel, stormar fem elefanter in och räddar situationen. Blytung hårdrock, fylld av experimentlusta, glädje och roliga infall. Har du tur kommer du över ett exemplar av CD:n med Kate Moss på konvolutet, det är numera indraget...Elefanterna bör satsa stort på utlandet, ty så här upphetsande och roligt har inte ett Umeåband varit sedan Moggs glansdagar.
LIVE ELEPHANT: Live elephant" (Zakana  Rec)
Under ett halvår då återväxten av den svenska hårdrockfaunan varit tämligen usel, stormar fem elefanter in och räddar situationen. Blytung hårdrock, fylld av experimentlusta, glädje och roliga infall. Har du tur kommer du över ett exemplar av CD:n med Kate Moss på konvolutet, det är numera indraget...Elefanterna bör satsa stort på utlandet, ty så här upphetsande och roligt har inte ett Umeåband varit sedan Moggs glansdagar.
 
 LIVERPOOL: In your own way (Solna records)
Olle Nilsson från Norrköping blev känd för svenska folket som John Lennon i Sikta mot stjärnorna.
LIVERPOOL: In your own way (Solna records)
Olle Nilsson från Norrköping blev känd för svenska folket som John Lennon i Sikta mot stjärnorna.
 OLLE LJUNGSTRÖM: Tack (Telegram/Wea)
Jo, tack själv du, Ljungström
Det här är just den platta vi drömt om, plattan som knyter ihop alla lovande trådar från de två tidigare soloutgåvorna, plattan på vilken världens räddaste man både fulländar den neil youngska lägereldsestetiken, accentuerar sitt lätt androgyna egensinne och upphöjer lyriken, den skenbart enkla och naiva, till litterär njutning.
Dessutom håller den för ovanlighetens skull lika hög klass rakt igenom.
OLLE LJUNGSTRÖM: Tack (Telegram/Wea)
Jo, tack själv du, Ljungström
Det här är just den platta vi drömt om, plattan som knyter ihop alla lovande trådar från de två tidigare soloutgåvorna, plattan på vilken världens räddaste man både fulländar den neil youngska lägereldsestetiken, accentuerar sitt lätt androgyna egensinne och upphöjer lyriken, den skenbart enkla och naiva, till litterär njutning.
Dessutom håller den för ovanlighetens skull lika hög klass rakt igenom.
 LJUNGSTRÖM & SUNDSTRÖM: Egenheter (LS-Prod.) 
Blues med countrykomp är ovanligt och småläckert. Ljungström och Sundström är två duktiga musiker och låtskrivare. De presenterar ett ett gediget material, med en typ av countrypop som är ovanlig i Sverige. Vad plattan faller på är sången. Deras röster har inte alls samma kapacitet som deras låtmaterial. (97/09/26)
LJUNGSTRÖM & SUNDSTRÖM: Egenheter (LS-Prod.) 
Blues med countrykomp är ovanligt och småläckert. Ljungström och Sundström är två duktiga musiker och låtskrivare. De presenterar ett ett gediget material, med en typ av countrypop som är ovanlig i Sverige. Vad plattan faller på är sången. Deras röster har inte alls samma kapacitet som deras låtmaterial. (97/09/26)	
 LOCUST: Morning light (R&S/Border)
Det är med viss bävan jag matar in Morning light i cd-spelaren. Avskräckt av Locusts pretentiösa No-one in the world, som dök upp på fjolårets In order to dance-samling. Något obefogat, visar det sig. Det här är nämligen ett alldeles utmärkt album som knallar vidare på en väg upptrampad av Everything but the girl och Lamb. Bandets frontfigur Mark van Hoen har lämnat de pretentiösa konstnärligheterna bakom sig. I stället gör han modern pop, dock fortfarande med eteriskt anslag. Lugna ballader avlöses av förvrängda, rockiga gitarrslingor och bildar ett suggestivt drömlandskap. Oftast mycket vackert.  (97/05/16)
LOCUST: Morning light (R&S/Border)
Det är med viss bävan jag matar in Morning light i cd-spelaren. Avskräckt av Locusts pretentiösa No-one in the world, som dök upp på fjolårets In order to dance-samling. Något obefogat, visar det sig. Det här är nämligen ett alldeles utmärkt album som knallar vidare på en väg upptrampad av Everything but the girl och Lamb. Bandets frontfigur Mark van Hoen har lämnat de pretentiösa konstnärligheterna bakom sig. I stället gör han modern pop, dock fortfarande med eteriskt anslag. Lugna ballader avlöses av förvrängda, rockiga gitarrslingor och bildar ett suggestivt drömlandskap. Oftast mycket vackert.  (97/05/16)	
 LISA LOEB & THE NINE STORIES: Tails (Geffen/MCA)
Se så.
Lisa Loeb är en fin sångerska, en begåvad kompositör och en textförfattare med både hjärta, hjärna och stilistisk förmåga.
Men hon välter fan ta mej inga världar.
Det finns faktiskt spår på debuten - höjd till skyarna världen över - som bara är skisser och tomma fraser.
k.d., Shawn och Mary Margret kan sova lugnt.
LISA LOEB & THE NINE STORIES: Tails (Geffen/MCA)
Se så.
Lisa Loeb är en fin sångerska, en begåvad kompositör och en textförfattare med både hjärta, hjärna och stilistisk förmåga.
Men hon välter fan ta mej inga världar.
Det finns faktiskt spår på debuten - höjd till skyarna världen över - som bara är skisser och tomma fraser.
k.d., Shawn och Mary Margret kan sova lugnt.  NILS LOFGREN: Acoustic live (Demon/MNW) 
Det är med bävan jag lägger i den här cd:n. Jag såg Lofgren - tidigare komphjälte åt bland andra Springsteen och Neil Young - i New York förra sommaren och något tristare har jag knappast varit med om. Fast då hade han ett eländigt jazzrockband i ryggen. Så här, ensam med akustisk gitarr, är han betydligt behagligare. Plötsligt hör man att mannen faktiskt skrivit bra låtar. En fråga bara: Var är I came to dance? (97/10/10)
NILS LOFGREN: Acoustic live (Demon/MNW) 
Det är med bävan jag lägger i den här cd:n. Jag såg Lofgren - tidigare komphjälte åt bland andra Springsteen och Neil Young - i New York förra sommaren och något tristare har jag knappast varit med om. Fast då hade han ett eländigt jazzrockband i ryggen. Så här, ensam med akustisk gitarr, är han betydligt behagligare. Plötsligt hör man att mannen faktiskt skrivit bra låtar. En fråga bara: Var är I came to dance? (97/10/10)	
 LOS LOBOS: Colossal head (Warner Bros)
 Trippat… Los Lobos tar oss med på en resa in i något som närmast kan liknas vid bluespsykedelia. Här blandas bluesgitarrens bångstyriga irrfärder med latinofolklore och mer moderna arrangemang.
Hela tiden spännande, men inte alltid bra.
 
LOS LOBOS: Colossal head (Warner Bros)
 Trippat… Los Lobos tar oss med på en resa in i något som närmast kan liknas vid bluespsykedelia. Här blandas bluesgitarrens bångstyriga irrfärder med latinofolklore och mer moderna arrangemang.
Hela tiden spännande, men inte alltid bra.
 LOST BOYZ: Love, peace & nappiness (Universal)
Vet inte vad man tyckt om Lost Boyz var som Boyzone, för det är lite så Lost Boyz låter i lyriken men definitivt inte ser ut.
LOST BOYZ: Love, peace & nappiness (Universal)
Vet inte vad man tyckt om Lost Boyz var som Boyzone, för det är lite så Lost Boyz låter i lyriken men definitivt inte ser ut. 
 LOST SOULS: Close your eyes and it won't hurt (Soundfront)
Kompetent. Snyggt. Argt, hårt, tungt. Metall, industri, samplingar. Bättre än debuten.
Men. För det finns ett sådant. Lite mer originalitet, tack. För precis som de flesta banden inom genren modern, ilsken metall har svenska Lost Souls mestadels svårt att särskilja sig från mängden. Då de lyckas låter det finfint - det enda de behöver göra nu är att lyckas hela tiden.
LOST SOULS: Close your eyes and it won't hurt (Soundfront)
Kompetent. Snyggt. Argt, hårt, tungt. Metall, industri, samplingar. Bättre än debuten.
Men. För det finns ett sådant. Lite mer originalitet, tack. För precis som de flesta banden inom genren modern, ilsken metall har svenska Lost Souls mestadels svårt att särskilja sig från mängden. Då de lyckas låter det finfint - det enda de behöver göra nu är att lyckas hela tiden.
 LOTUS: Fruitage (Record Heaven)
Band som har fula kläder på sig, många flummiga blommönster och psykedeliska titlar på sina plattor har en tendens att förvirra sig ut i obegripliga jamsessions. Så icke Lotus. Här finns mycket starka influenser av Led Zeppelin och en liten och  precis lagom dos Grateful Dead. Lotus är en trio som spelar njutbart tajt, som gjort snygga, svängiga låtar och som alldelles uppenbart älskar 70-talsmetallen - och ger lyssnaren det bästa av det.  (97/10/17)
LOTUS: Fruitage (Record Heaven)
Band som har fula kläder på sig, många flummiga blommönster och psykedeliska titlar på sina plattor har en tendens att förvirra sig ut i obegripliga jamsessions. Så icke Lotus. Här finns mycket starka influenser av Led Zeppelin och en liten och  precis lagom dos Grateful Dead. Lotus är en trio som spelar njutbart tajt, som gjort snygga, svängiga låtar och som alldelles uppenbart älskar 70-talsmetallen - och ger lyssnaren det bästa av det.  (97/10/17)
 CHARLIE LOUVIN: The longest train (Watermelon/MNW)
Han är sjuttio år och sjunger med den gamle mannens tunnslitna röst. Men det finns fortfarande lika mycket själ och känsla i stämbanden som när han och framlidne brodern  Ira, som Louvin Brothers,  på femtiotalet sjöng de vackraste sånger vita män någonsin sjungit om Gud. Materialet består till hälften av gamla klassiker, som When I stop dreaming och The christian life, och till hälften av covers eller nyskrivet, företrädesvis av Julian Dawson. Som också producerat och ingår i det förstklassiga kompet, med namn som Jim Lauderdale, Katy Moffatt, Rosie Flores och Steuart Smith. De agerar samtliga som vore The longest train ett enda stort kärleksprojekt.
CHARLIE LOUVIN: The longest train (Watermelon/MNW)
Han är sjuttio år och sjunger med den gamle mannens tunnslitna röst. Men det finns fortfarande lika mycket själ och känsla i stämbanden som när han och framlidne brodern  Ira, som Louvin Brothers,  på femtiotalet sjöng de vackraste sånger vita män någonsin sjungit om Gud. Materialet består till hälften av gamla klassiker, som When I stop dreaming och The christian life, och till hälften av covers eller nyskrivet, företrädesvis av Julian Dawson. Som också producerat och ingår i det förstklassiga kompet, med namn som Jim Lauderdale, Katy Moffatt, Rosie Flores och Steuart Smith. De agerar samtliga som vore The longest train ett enda stort kärleksprojekt.
 LOVE AND ROCKETS: Sweet F.A. (Beggars Banquet/MNW ILR)
Gamla Bowie-älskande depprockarna Bauhaus sprack och ur spillrorna reste sig det något muntrare Love and Rockets, som i slutet av 80-talet gjorde en fräck cover på Temptations "Ball of confusion" och en cool T Rex-ig singel i "So alive" och fick till ett sound som kändes rätt kul då. Det gör det inte nu. Desutom är det rätt ont om låtidéer på "Sweet F.A.".
LOVE AND ROCKETS: Sweet F.A. (Beggars Banquet/MNW ILR)
Gamla Bowie-älskande depprockarna Bauhaus sprack och ur spillrorna reste sig det något muntrare Love and Rockets, som i slutet av 80-talet gjorde en fräck cover på Temptations "Ball of confusion" och en cool T Rex-ig singel i "So alive" och fick till ett sound som kändes rätt kul då. Det gör det inte nu. Desutom är det rätt ont om låtidéer på "Sweet F.A.".
 G. LOVE & SPECIAL SAUCE: Coast to coast motel (OKeh/Sony) Amerikansk träskblus framförd med litet trumset, ståbas och G. Loves skrammelgitarr.  G. Love vräker ned blues, funk, rock och rap i en gryta, kryddar och rör om - och lagar till en härligt jordig rotmusik. Debuten ifjol var bra, uppföljaren är ännu bättre. Ett fynd - inte minst för Tom Waits-fans.
G. LOVE & SPECIAL SAUCE: Coast to coast motel (OKeh/Sony) Amerikansk träskblus framförd med litet trumset, ståbas och G. Loves skrammelgitarr.  G. Love vräker ned blues, funk, rock och rap i en gryta, kryddar och rör om - och lagar till en härligt jordig rotmusik. Debuten ifjol var bra, uppföljaren är ännu bättre. Ett fynd - inte minst för Tom Waits-fans. 
 L7: The beauty process: triple platinum (Slash/London)
Hårdare rockbrudar får man leta länge efter. Attityden finns. Men här hittar jag bara två riktiga låtar - Drama och I need - som håller vad L7 lovar (och de är riktigt bra).
L7: The beauty process: triple platinum (Slash/London)
Hårdare rockbrudar får man leta länge efter. Attityden finns. Men här hittar jag bara två riktiga låtar - Drama och I need - som håller vad L7 lovar (och de är riktigt bra).
 STEVE LUKATHER: Luke (Columbia) 
Lite bluesigare och strävare än Toto. Lite mer gitarr. Men inte så mycket roligare. Faktum är att Steve Lukather denna gång nästan känns tristare än originalbandet. (97/06/06)
STEVE LUKATHER: Luke (Columbia) 
Lite bluesigare och strävare än Toto. Lite mer gitarr. Men inte så mycket roligare. Faktum är att Steve Lukather denna gång nästan känns tristare än originalbandet. (97/06/06)	
 LUNA: Pup tent (Beggars Banquet/MNW ILR) 
Redan förra albumet Penthouse bjöd på smakligheter, inte minst för oss som tycker Tom Verlaine borde göra skivor lite oftare. På New York-bandets fjärde album har de filat till sina sköra gitarrmelodier ytterligare och målar upp ett förtätat, intensivt soundtrack till alldeles för sena storstadsnätter. Alla som även tycker R.E.M. och Yo La Tengo släpper för få skivor löper stor risk att falla handlöst för Pup tent. Och gillade ni sångaren Dean Warenhams förra band Galaxie 500 är ni antagligen redan på väg till skivaffären. (97/08/15)
LUNA: Pup tent (Beggars Banquet/MNW ILR) 
Redan förra albumet Penthouse bjöd på smakligheter, inte minst för oss som tycker Tom Verlaine borde göra skivor lite oftare. På New York-bandets fjärde album har de filat till sina sköra gitarrmelodier ytterligare och målar upp ett förtätat, intensivt soundtrack till alldeles för sena storstadsnätter. Alla som även tycker R.E.M. och Yo La Tengo släpper för få skivor löper stor risk att falla handlöst för Pup tent. Och gillade ni sångaren Dean Warenhams förra band Galaxie 500 är ni antagligen redan på väg till skivaffären. (97/08/15)
 
 REGINA LUND: Unique (Wea)
Inte nog med att hon är en begåvad skådespelerska. Regina Lund kan även skriva låtar och sjunga (det senare i och för sig ingen nyhet).
REGINA LUND: Unique (Wea)
Inte nog med att hon är en begåvad skådespelerska. Regina Lund kan även skriva låtar och sjunga (det senare i och för sig ingen nyhet).
 ULF LUNDELL: Bosnia (Emi)
Två starka skäl att köpa: A) 25 kronor från varje CD går till husbygge i Bosnien.
B) Ulf Lundells två nyskrivna låtar är hur bra som helst. "Museum" är en av hans bästa texter någonsin; från Hemingways hus via Långholmens fängelse till Lundells lägenhet och folkhemmet. Åtta starka minuter bara röst och gitarr om hur något levande stelnar till något musealt.
ULF LUNDELL: Bosnia (Emi)
Två starka skäl att köpa: A) 25 kronor från varje CD går till husbygge i Bosnien.
B) Ulf Lundells två nyskrivna låtar är hur bra som helst. "Museum" är en av hans bästa texter någonsin; från Hemingways hus via Långholmens fängelse till Lundells lägenhet och folkhemmet. Åtta starka minuter bara röst och gitarr om hur något levande stelnar till något musealt.
 
 ULF LUNDELL: På andra sidan drömmarna (Rockhead/EMI)
"Det här livet kan vara så underbart..."
ULF LUNDELL: På andra sidan drömmarna (Rockhead/EMI)
"Det här livet kan vara så underbart..."
 
 ULF LUNDELL: Öppna landskap 75-95 (Rockhead/EMI)
 ULF LUNDELL: Öppna landskap 75-95 (Rockhead/EMI)
 ULF LUNDELL: Slutna rum (Rockhead/EMI)
 ULF LUNDELL: Slutna rum (Rockhead/EMI)
Lysande liveshower i somras och stödspelningar för "Ship to Bosnia". Ulf Lundell brinner igen. Starkare än på länge.
På måndag släpper han dessutom två CD-dubblar samtidigt. Två karriärsammanfattningar, spetsade med fem nya sånger. 
"Öppna landskap" är, som framgår av titeln, den mer lättillgängliga med Lundell-hits i överflöd. Här finns "Lycklig, lycklig",  "När jag kysser havet", "Kär och galen" och allt annat ett Lundell-fan behöver.
Men också tre nya, glimrande låtar.
"Älskling" är bedövande läcker, lustfylld rock à la Springsteen, komplett med klockspel. I "Lejon på Gotland", en hymnliknande ballad, tränger sig verkligheten på när Lundell sjunger om Grosnyj och Sarajevo. "Jag hade en älskling en gång" är minst lika vacker, keltiskt färgad med både thin whistle och uilleann pipes.
På "Slutna rum" har Lundell själv styrt mer över låtvalet. Resultatet: färre publikfriare och mer av Lundells mörka sidor. Men vilka låtar: "Tre bröder", "Desperado", "Laglös" och klassikern "Bente".
Dessutom två helt nya sånger att älska. "Mellan hägg och syren" är stort orkestrerad med maffiga SNYKO-stråkar och "Ut ur mörkret" har alla ingredienser för att bli en blivande Lundell-favorit. 
"Jag försöker leva upp till mina gråa hår" sjunger han, i en härlig text som faktiskt andas både optimism och framtidstro!
59 låtar allt som allt. Jag vill inte vara utan en enda. 
Anders Hvidfeldt
 
 JAN LUNDGREN TRIO: Swedish standards (Sittel)
Standardlåtar, som framgår av titeln.
JAN LUNDGREN TRIO: Swedish standards (Sittel)
Standardlåtar, som framgår av titeln.
 LUSCIOUS JACKSON: Fever in fever out (Capitol)
Tussa ihop en styck världsberömd demonproducent (Daniel Lanois) med fyra tuffa New York-brudar och resultatet blir garanterat febrigt.
LUSCIOUS JACKSON: Fever in fever out (Capitol)
Tussa ihop en styck världsberömd demonproducent (Daniel Lanois) med fyra tuffa New York-brudar och resultatet blir garanterat febrigt.
 LUSH: Lovelife (4AD/MNW)
En bomb.
 
LUSH: Lovelife (4AD/MNW)
En bomb.
 L.V.: I am L.V. (Tommy Boy)
 L.V. är mannen som svettades och sjöng i Coolios monsterhit "Gangsta's paradise". Självklart finns hans version av hiten med här, men den känns som en slak kopia i jämförelse med originalet.
I övrigt handlar det om soulfylld hip hop. Tillbakalutad. Stämsång, mjuka röster. Soft. På sina ställen smakfull och rätt. Men helheten blir lätt jämngrå då låtmaterialet i stort handlar om små variationer på samma grundmelodi.
 
L.V.: I am L.V. (Tommy Boy)
 L.V. är mannen som svettades och sjöng i Coolios monsterhit "Gangsta's paradise". Självklart finns hans version av hiten med här, men den känns som en slak kopia i jämförelse med originalet.
I övrigt handlar det om soulfylld hip hop. Tillbakalutad. Stämsång, mjuka röster. Soft. På sina ställen smakfull och rätt. Men helheten blir lätt jämngrå då låtmaterialet i stort handlar om små variationer på samma grundmelodi.
 JOHN  LYDON: Psychos path (Virgin)
Det slutgiltiga beviset för att Johnny Rotten blivit en pajas. Triggad av det hyggligt framgångsrika samarbetet med Leftfield har den solodebuterande 40-åringen fått för sig att han behärskar modern dansmusik. Men det blir bara fel och fult och dumt. Moby, Danny Saber och nämnda Leftfield hjälper till med några ommixningar av materailet på slutet. Då blir det bättre. Men inte bra. Sämre än Sid Vicious. (97/07/04)
JOHN  LYDON: Psychos path (Virgin)
Det slutgiltiga beviset för att Johnny Rotten blivit en pajas. Triggad av det hyggligt framgångsrika samarbetet med Leftfield har den solodebuterande 40-åringen fått för sig att han behärskar modern dansmusik. Men det blir bara fel och fult och dumt. Moby, Danny Saber och nämnda Leftfield hjälper till med några ommixningar av materailet på slutet. Då blir det bättre. Men inte bra. Sämre än Sid Vicious. (97/07/04)
 ANNI-FRID LYNGSTAD: Frida 1967-1972 (EMI)
Fridas musikliv - före ABBA. Vi talar avlägset 60-tal, 30 år gamla schlagerinspelningar som Peter, kom tillbaka! (Junge, komm bald wieder i original) med klassiska stråk- och blås-arr av orkesterledare som Ivan Renliden och Marcus Österdahl. Senare kom Benny Andersson in i Fridas liv, både som kärlekspartner och producent. Ett stycke musikhistoria, med andra ord. Skaffa cd-dubbeln och res tillbaka till en betydligt mer okomplicerad tid. (971024)
ANNI-FRID LYNGSTAD: Frida 1967-1972 (EMI)
Fridas musikliv - före ABBA. Vi talar avlägset 60-tal, 30 år gamla schlagerinspelningar som Peter, kom tillbaka! (Junge, komm bald wieder i original) med klassiska stråk- och blås-arr av orkesterledare som Ivan Renliden och Marcus Österdahl. Senare kom Benny Andersson in i Fridas liv, både som kärlekspartner och producent. Ett stycke musikhistoria, med andra ord. Skaffa cd-dubbeln och res tillbaka till en betydligt mer okomplicerad tid. (971024)  	
| Aftonbladet på internet distribueras via   |