|
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
24 oktober 1997 |
|
|
Välkommen till Puls CD-arkiv
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD?
|
![]() Mästerligt! |
![]() Mycket bra |
![]() Bra |
![]() Godkänt |
![]() Dåligt |
![]() Uselt! |
CAJSALISA: Först nu (Wea)
Vi har sett henne i TV-såpan Skilda världar och hört henne sjunga Du gör mig hel i schlager-SM. Nu hårdlanseras CajsaLisa Ejemyr som sångerska och nåt säger mig att detta är början på en riktigt lyckosam artistkarriär. CajsaLisa låter som Lisa Nilssons lillsyrra och det ekar även av Robyn. Inte alls så konstigt. Majoriteten av låtarna är skrivna av Ulf Lindström och Johan Ekhé, låtskrivarteamet bakom Robyn (som förresten också är med på ett hörn). Mauro Scocco bidrar också med två sånger, pålitligt tvinnade som vanligt, men faktum är att Lindström och Ekhé gjort bättre Scocco-pop än Scocco själv.
Vi talar genomgående om lätt soulbeslöjad pop. Lättlyssnad musik som sitter som klister direkt. Skräddarsydd för radio, i flera fall också som gjuten för dansgolven. Allt elegant producerat. CajsaLisa har en liten, tunn röst och den som letar efter vokala finesser blir möjligen småbesviken.
Men alla som gillar soulpop på svenska är att gratulera. CajsaLisa har gjort en förtjusande platta. (97/09/26)
Anders Hvidfeldt
CAKE LIKE: Bruiser queen (Vapor/Warner)
Kvinnlig combo på Neil Youngs etikett gör skev, spartanskt arrangerad amerikansk rock med tuff attityd à la Liz Phair och en kantighet som andas Sonic Youth och tidiga Pavement. Dessutom lite latinflirtar och några strofer på franska. Knepigt men kul. (97/05/30)
J.J. CALE: Guitar man (Delabel)
Håller så när på att ge upp redan efter "Death in the wilderness", den poänglöst malande och eländiga låten som inleder CD:n. Men sen rycker gamle J.J. Cale upp sig och det börjar låta "som det ska". Åtminstone bitvis. Men hans småsvampiga gitarrlir var bättre förr.
J.J.CALE: Anyway the wind blows - the anthology (Mercury)
The very best of (Mercury)
JOHN CALE: Walking on locusts (Mannibal/MNW)
Veckans chock. Här väntar man sig nåt tungsint och svårforcerat. Och så har den gamle Velvet-gubben gjort sin mest lättillgängliga skiva på evigheter. Med steelguitar, en smula countryfärg, vilsamma harmonier och (ibland...) till och med greppbara refränger.
Vem hade trott detta?
CAMP LO: Uptown Saturday night (Profile/MNW)
Salahadeen och Saladine har inte bara samma namn utan framför allt älskar de 70-talets blaxploitation-filmer så att Camp Lo samplar Curtis Mayfield faller sig alldeles naturligt.
CAN: Sacrilege (Mute/MNW-ILR)
Under flera år har gamla krautrockbandet Can legat och bubblat i marginalen, ivrigt uppmärksammat av Tortoise, Mouse on Mars och, inte minst, Stereolab. Så har nu Mute-bossen och Can-fanatikern Daniel Miller gjort slag i saken och samlat ihop ett gäng elektroniska musikmakare (A guy called Gerald, Sonic Youth, Brian Eno med flera) för att rota bland Cans gamla plattor och mixa om.
CANDYSUCK: Score (Startracks/House of Kicks)
Redan på debut-EP:n Kill your boyfriend kombinerade de här tjejerna cool attityd, metallisk tyngd, punkig attack och popmelodier. Två år senare fortsätter de blåsa omkull tvivlare. Hårt och aggressivt men nästan lika färgglatt och varierat som kvintetten ser ut. Man saknar lite finess här och där, men Popcorn, i vilken en känd åsiktsmaskin tvålas till så det stänker om det, är kanon.
CANDYWHEEL: Eel-o-rama drive-in (Rock'n'Roligan/Border)
Coola albumtitlar brukar vara ett gott tecken. Fattar man vikten av titlar fattar man i regel resten också. Göteborgska Candywheel visar sig vara ett undantag. Det här är skramlig alternativrock av amerikanskt snitt, men med postpunkigt tråkpretentiösa förtecken och ibland infekterad av trist metalriffande som mest påminner om Whipped Creams mindre inspirerade stunder. Sångerskan Marie Wefring låter ansträngt manierad i sina försök att imitera Patti Smith och produktionen är jämntjock och lite osmidig. Dessbättre visar spår som "Carrot song" eller "Anything!" att det nog finns en del låtskrivartalang i bandet ändå.
CAPONE-N-NOREAGA: The war report (Penalty/Tommy Boy/Edelpitch)
Är man elak kan Capone-N-Noreaga vara en parodi på östkust hip hop:
PAUL CARRACK: Beautiful world (EMI)
En gång var Paul Carrack klippan i Squeeze tillsammans med låtskrivarpartnern Glenn Tillbrook.
CARCASS: Swansong (Earache/House Of Kicks)
Carcass har redan sjungit färdigt sin sista vers. "Swansong" spelades in för över ett år sedan, och nu är bandet splittrat. En legend går i graven.
THE CARDIGANS: First band on the moon (Stockholm)
Peter Svenssons Cardigans har format ett eget sound, en slags romantiskt nostalgisk easy listening-pop. Stiliserad, lite sval och polerad. Lite cocktailparty med Brett Sinclair. Och bitvis stel och trist, tycker jag.
MARIAH CAREY: Daydream (Sony)
Man måste vara extremt förtjust i ballader för att riktigt uppskatta Mariah Carey. Okej, det finns en del upptempolåtar också, inte minst inledande "Fantasy" (med Tom Tom Club-sampling) och - ännu bättre - "Daydream interlude" - en av skivans svängigare saker. Annat går på behaglig halvfart, som småfräcka "Long ago". Men det är balladerna som märks - och de finns i överflöd. Sockervaddssöta "One sweet day" gör Mariah Carey ihop med Boys II Men. Utan anmärkning.
I "Melt away" slår hon sina påsar ihop med Babyface, som bidrar med förföriskt klaviaturspel och milda körstämmor. En snyftare. Ibland (hör "Forever"...) blir det dock för smetigt. Näst intill outhärdligt kladdigt. Brrr!
Ingen skugga dock över sångerskan Mariah Carey. Här ger hon än en gång perfektionen ett ansikte. Men det skulle inte ha skadat med lite mer rappa saker.
MARIAH CAREY: Butterfly (Columbia/Sony)
I ena ringhörnan: Mariah Carey.
BELINDA CARLISLE: A woman & a man (Chrysalis)
Belinda Carlisle har ett vibrato som får en att undra om hon suttit i en kärra som släpats i ilfart över en rullstensås under inspelningen. Charmigt i små doser, irriterande när det får dominera.
CAROLA: Hits.Vol.2 (Rival)
Andra hitspäckade plattan från Carolas långa karriär innehåller mestadels material på engelska, samt tre nya låtar där Carola försöker närma sig Whitney Houstons stil. Believe är en hyfsad ballad, Save me någon slags meningslös, tramsig danssoul. Billy Joels Just the way you are gör hon bra, men hennes röst känns en smula för ljus och sval för att den rätta känslan ska infinna sig.
CARPET PEOPLE: Volley u make (NONS/Border)
Här har vi norrlänningar som lyssnat ordentligt på sina Pavement- och Palace-plattor och rentav sätter sin gamla rullbandspelare på omslaget för att riktigt markera att det handlar om lo fi. Jag är normalt väldigt svag för den här sortens kantiga gitarrer och skrovliga sångstil och tycker visst att Carpet People har sina stunder, som i till exempel Ad-lib. Dessvärre tar trion i lite för mycket. De verkar på nåt vis tycka det är roligare att imitera sina amerikanska collegeidoler än att verkligen försöka uttrycka något eget.
PAUL CARRACK: Blue Views (IRS)
Gammal trygg (slätstruken) poprock från Paul Carrack. Lagom. Len. Lönsam. Melodiradio utan vassa kanter. Fansen lär älska det här.
JOHNNY CASH: Unchained (American)
Producenten Rick Rubins första samarbete med legendaren Johnny Cash resulterade i det makalösa albumet American recordings 1994. En skiva som till större delen visade upp Cash ensam med akustisk gitarr. Den stora, karga, avgrundsdjupa rösten. Men också den svarta humorn. Allt som gjort Cash till the man in black, fast tydligare, smärtsammare och skarpare.
ROSANNE CASH: 10 song demo EMI)
Dotter Cash hade precis spelat in tio nya sånger på en demo och skickat in den till Gary Gersh. Det var dags att gå in i studion och spela in, producera… Men Gersh sa stopp. Det var ju redan klart. Så nu är demon släppt, med Rosannes sång till enkelt komp.
Och beslutet var riktigt. Det här är ett format som passar Rosannes röst och melodier perfekt. Den ödsliga, ensamma känslan förstärker melodiernas vemod.
Ännu ett bevis på att "less is more", att det enkla ofta är det geniala.
CAST: All change (Polydor)
Inte lika sofistikerat som Blur. Inte lika rostigt som Oasis. Fast mer Oasis än Blur, om du begriper. Men definitivt begåvat. Definitivt storartat.
John Power lyckas också suga märgen ur den brittiska pophistorien och knåpa ihop stark musik som är nu - 1995. Och framföra den med samma självklara stolthet och säkerhet.
"Alright", "Promised land", "Sandstorm", "Mankind"… Och kalasdängan "Finetime".
Jodå, britterna har gjort det igen.
CAST: Mother nature calls (Polydor)
Debuten knockade mig. Starka melodier och ett lite kargare anslag än de flesta. Cast hade det som krävdes för att bli något magiskt, trodde jag. Här på uppföljaren har britternas träffsäkerhet bytts mot ett mer ofokuserat famlande. En klar besvikelse, trots AC/DC-riffen i Mirror me.
CATHEDRAL: The Carnival Bizarre (Earache/House Of Kicks)
En länge efterlängtad platta, som infriar de höga förväntningarna. Cathedral har förfinat och utvecklat sin tunga discometall, men att Black Sabbath är gamla idoler hörs fortfarande tydligt.
"The Carnival Bizarre" innehåller många låtar med stor hitpotential, från bisarrt humoristiska saker som "Hopkins (Witchfinder General)" till lugna, flummiga "Blue Light", svängiga "Utopian Blaster" och titellåten, med spår av den doom metall britterna startade med. Det rockar, det svänger, det groovar och osar mer sjuttiotal än någonsin.
CATHEDRAL: Supernatural birth machine (Earache/House Of Kicks)
Det har alltid svängt om Cathedral, men på deras fjärde platta känns det mest segt. Visst svänger det, men i ett flummigt slow motion-tempo, där Black Sabbath spökar ännu tydligare än vanligt. Det största problemet är antagligen att jag efter bandets två senaste och mycket bra skivor väntat mig mer. Musiken är sig lik, men lyckas inte engagera tillräckligt. Jag väntar hela tiden på att kvartetten ska slita upp sig själva ur slöheten (knarkdimmorna?), börja rocka loss i snabbare takt och demonstrera sin berömda hitkänsla.
NICK CAVE & THE BAD SEEDS: The boatmans call (Mute/MNW)
Efter den kommersiella succén med det smått morbida albumet Murder ballads där PJ Harvey och Kylie Minogue gästade deklarerade Cave att han skulle bli svår och obskyr igen. Att han skulle leda in sin vemodiga indieblues på kringelkrokar som skulle skaka av sig den stora, breda publiken.
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS: Murder Ballads (Mute)
Redan idén att Nick Cave skulle spela in ett knippe mördarvisor känns självklar. Caves svarta, kärva anslag till texter om ond bråd död. Ler och långhalm.
Vi har redan låtit oss översköljas av ödesmättade "Where The Wild Roses Grow" där Cave sjunger duett med Kylie Minogue. En av plattans självklara höjdpunkter.
Skivans andra stjärnmöte "Henry Lee" mellan Cave och nära vännen PJ Harvey är också stark, just tack vare spännande samspelet mellan två så individuellt starka röster.
CEMETARY: Last Confessions (House of Kicks)
Tyvärr finns inte den här gruppen längre, svårmodigt tungt, modernt och väldigt läckert.
PETER CETERA: One clear voice (MCA)
En klar röst? Jorå. Men det krävs låtar också. Cetera "tolkar" ABBA:s "S.O.S" och det är ett av de få uthärdliga ögonblicken på hans nya. Resten stryker vi ett svart streck över, va?
CHANGING FACES: All day, all night (Atlantic/WEA)
Cassandra och Charisse har båda röster vackra som Den Goda Fens och ända sen den extremt sensuella Stroke you up har Changing Faces haft en speciell plats i mitt hjärta, precis som i R. Kellys.
CHANTAY SAVAGE: I will survive (Doin' it my way) (RCA/BMG)
Chantay Savages souliga, svängiga kärleksballader är till oss för självständiga singelkvinnor mellan 25 och 35. Här finns ingenting av barnslig, blåögd skolflicksromantik, samtidigt som den äldre frånskilda kvinnans förmodade bitterhet och cynism saknas. De flesta låtarna handlar om mogen kärlek, men kärlek som är ny och hoppingivande. Dessutom ges en vacker, bluesbetonad tolkning av Gloria Gaynors "I Will Survive".
TRACY CHAPMAN: New beginning (Elektra)
Rösten är fyllig och varm, sångerna trevande och akustiska - som gjorda för stilla lyssning hemma i stugvärmen när termometern kryper nedåt och vintern närmar sig.
Tracy Chapman har haft några knaggliga år efter succédebuten med "Fast car" 1988.
CHARIZMA: To be continued (Asap)
Charizma är ett tappert band som med ojämna mellanrum släpper skivor. Hårdrocken har de numera lämnat bakom sig, för ett softat sound med stämningsfull sång. Kärleken till GUD har de kvar och jag beundrar ett band som har samma kompromisslösa kärlek till GUD som vissa andra band har till SATAN. Det här är klart hörvärt även om de ännu har en bit kvar innan de lyckats frälsa mig helt. Låtarna är lite för likartade och för softa för att hålla för en hel platta.
THE CHARLATANS: Tellin stories (Beggars Banquet/MNW)
The Charlatans är ett tufft litet popband.
CHAVEZ: Ride the fader (Matador/Border)
Gitarrerna gnisslar likt bilnycklar mot metallicröd Chevrolet-lack. Körerna svävar som hallucinerande kolibrier över Haight-Ashbury. Coola New York-bandet Chavez är ena stunden ett Sonic Youth badande i kolasås, i nästa ett Guided By Voices som försöker spela hårdrock. Och mitt i det aviga melodisnidandet uppstår en hel del ljuv popmusik, även om vissa idéer bara brakar rakt ut i ingenstans. Jag vill verkligen veta hur det skulle bli om vi verkligen försökte, sade sångaren och gitarristen Matt Sweeney insiktsfullt i en intervju.
CHEMICAL BROTHERS: Dig your own hole (Freestyle Dust/Virgin)
Knappt har ekot från 1995 års dansgolvssopare Exit planet dust ebbat ut förrän Tom och Ed slår till igen - med oförminskad styrka. Dig your own hole är förvisso en fortsättning på det tema som gjorde den förra plattan till en sådan bomb.
CHER: It's a man's world (Wea)
Om man tycker att musik egentligen inte är så värst nödvändigt och betydelesfullt.
Om man anser att en låt aldrig får sticka ut, aldrig irritera, aldrig avvika från det konventionella och slätstrukna.
Om man gillar röster utan karaktär och spänning och emotionell närvaro.
EAGLE-EYE CHERRY: Desireless (Superstudio Blå/BMG)
Ni har redan hört singeln Save tonight och bara den torde kunna övertyga den störste tvivlare om vilken begåvning Eagle-Eye Cherry är.
NENEH CHERRY: Man (Virgin)
CHICAGO: The very best of Chicago (Arcade)
Har alltid haft lite svårt för Chicagos frontalkrock mellan smörpop och mer instrumentalt krångel. Gitarrsolon, pianoklink, blåssektioner...
Stinker amerikanskt 70-tal och allt var inte bättre förr...
THE CHIEFTAINS: Santiago (BMG) De världsberömda irländarna ger sig i kast med musiken från provinsen Galicien i nordvästra Spanien - med gott resultat. Gästspel av Los Lobos, Ry Cooder och Linda Ronstadt och genomgående vackert som en sommargryning.
CHINA DRUM: Rolling Hills and Soaking Gill (Mantra/MNW)
Det här hade kunnat vara en bomb, för när de tre, för mig helt okända amerikanerna i China Drum spelar punk låter de som Green Day - fast två klasser bättre. Gitarrarna är ännu tuffare, melodierna ännu mer catchy och sången ännu uppkäftigare. Men tyvärr varvar de sina snabba tvåminutersutbrott med något slags storslagen gitarrock och ibland ekar det till och med av ett melodramatiskt åttiotal med tjocka lager mascara runt ögonen.
Då är det inte alls lika sensationellt.
CHINA DRUM: Goosfear (Mantra/MNW)
Inte lika övertygande som sjuspårs-CD:n "Rolling hills and soaking gills". Dels sneglar de skotska power-punkarna lite väl mycket åt hårdrockhållet den här gången, dels klarar de inte att fylla hela låtlistan på ett fullängdsalbum. Men ett par, tre låtar är väldigt, väldigt klatschiga.
GARRY CHRISTIAN: Your cool mystery (EastWest/Warner)
Sångaren från brittiska The Christians på egen hand och Christians-fans lär känna igen sig. Det handlar om sofistikerad pop uppfödd på klassisk soul och rnb. Christian sjunger bra, hamnar ibland rätt nära en sentida Paul Weller och vågar sig rentav på någon enstaka drumnbass-flirt.
CHUCK D: Autobiography of Mistachuck (Polygram)
Vet inte riktigt varför man jublar över Tribes och De La Souls och andra ringrävars CD-äventyr i nio sex medan restskatt verkar lika kul som annonserandet av Chuck D:s återkomst.
CHUNKS: Tonights going to be everything I said (Velodrome/ Virgin)
Fem lundabor mixar psykedeliarocknroll i Detroit-skolan med modernare gitarrlarm enligt recept signerat Dinosaur Jr. Mycket låter fräckt och bra, inte minst atmosfäriska Mt Rushmore, en del annat blir aningen konturlöst. I väntan på nästa platta får Chunks finna sig i rollen som lillebrorsor till Soundtrack of Our Lives och Silverbullets lite mesigare polare.
CINNAMON: A northwest passage (Soap/MNW)
Debuten Summer meditation var visserligen en behaglig och snygg popresa i Sundays- och Lush-trakterna. Men Stockholmstrion (numera decimerad till en duo) kändes lite för uttänkt i sin Earl Grey-doftande, au pair-tjejsanglofila popestetik. Uppföljaren, som trots sina tio nummer klockar in som ett minialbum, är mer på riktigt. Bättre låtar, gedignare inramning. Smartare än närbesläktade Cardigans, dock inte riktigt lika distinkt och personligt. Men nog borde Nina Persson-betuttade japaner kunna falla för Frida Diesens skimrande stämma också.
CITRUS: Studebaker (Prophone)
Svensk småjazzig pop besläktad med Bo Kaspers orkester. Skillnaden: Citrus har en duktig tjej (Josephine Drakenberg) vid sångmicken.
CLANNAD: Lore (BMG)
Veckans kap för Enya-älskarna.
Clannad från Donegal har i många år utvecklat en suverän förmåga att mixa storslaget keltiska klanger med koralliknande melodier som är så mäktiga att man tror att himlen är nära.
I spetsen som alltid den skönsjungande Máire Brennan - en kvinna med en röst av sammet.
"Lore" leveras dessutom med en bonus-CD, med genombrottet "Theme from Harry's game", "In a lifetime" (med Bono på gästsång) och annat smått och gott för Clannad-nybörjarna.
ERIC CLAPTON: Crossroads 2 - Live in the seventies (Polydor)
Överkurs i Clapton-kunskap. På fyra CD presenteras sammanlagt 35 låtar, med slagsida på blues, med mästergitarristen. Inspelningarna är gjorda mellan 1974 och 1978 och alldeles felfria och oantastliga.
Men samtidigt: Clapton har varit betydligt roligare. Både före och efter den här perioden.
CLAWFINGER: Clawfinger (MNW/MVG)
Clawfingers specifika musikstil kunde ha gjort att de spelat in sig själva i ett musikaliskt rapmetallhörn. Men Clawfinger har, utan att förändra sitt sound alltför mycket, breddat sig.
CLEOPATRA: Rain (Cleo)
Ett band vars medlemmar sannolikt drar åt olika håll, här finns några riktigt tunga bluesiga låtar i gränslandet till hårdrock. Här kan man höra influenser av såväl flummig Jethro Tull som svängigt Creeps.
GEORGE CLINTON & THE P-FUNK ALLSTARS: T.A.P.O.A.F.O.M. (Epic/Sony)
Jag minns en konsert med George Clinton & The P-funk Allstars på Mejeriet i Lund för några år sedan. Biljetterna var slutsålda, stället knökfullt. Alla väntade på funkfarbrorn och hans band som var flera timmar försenade. Gänget skulle komma direkt från en fyra timmar lång, bejublad konsert i Amsterdam, och misstankar härjade om att grabbarna inte skulle orka spela när de nådde Sverige. Men Clinton och hans mannar skuttade piggt upp på scen, drog igång ett fyra timmar långt party även här och gjorde förstås dundersucce'.
CLOCKWISE: Nostalgia (Empire) Regerar gör Europekillarna Ian Haugland och John Levén. Gitarrmästaren Jan Granwick hjälper till att backa Benny Söderberg, killen som står bakom denna nostalgitripp till platta. Detta är 70- och 80-talshårdrock när den var (är) som bäst. En rad rockklassiker med det svenska, oslagbara svårmod som får japaner på knä, och oss över 30 att falla i gråt. Mycket bra! Ännu ett plus hade det blivit om Benny, denna mångfacetterade låtskrivare och skickliga musiker (som dessutom producerat med den äran) hade lämnat över mikrofonen åt någon annan.
COBOLT: Eleven storey soul departure (Ampersand/MD)
Folk från Refused och Blithe tröttnade på det hårda och speedade och började skriva pop med avstamp hos Red House Painters och Idaho i stället. Vettigt, då det här är en bitvis alldeles utmärkt platta för alla som vet att uppskatta den sorts saktmodiga amerikanska svårmod som de mest maniska etikettklistrarna brukar kalla slow-fi. Cobolt kallar sig Sveriges långsammaste band och visst har de sina såsiga ögonblick. Men när de är bra biter de så hårt att man gärna förlåter den rätt onödiga tolkningen av Eurythmics Here comes the rain again. (97/07/29)
COCA CAROLA: Dagar kommer (Beat Butchers)
Svensk punk har för den breda allmänheten nyss hänt, men faktum är att Coca Carola "redan" firar tioårsjubileum. Här med ett varierat låtmaterial (speedat och mer soft) och resultat. Ibland lite pretentiöst, sedan mer pang på som i "Sug och ljug". Känns som om glöden falnat, på något märkligt sätt.
TOM COCHRANE: Songs of a circling spirit (EMI)
En slags unplugged-inspelning med Tom Cochrane. Och idén är inte dum, då Cochranes countryrock passar för ändamålet. Men resultatet blir aldrig mer än småputtrigt. Det svider aldrig. (97/09/19)
JOE COCKER: The Long Voyage Home (A&M)
Klart gubben Cocker ska ha en box - han också.
Månaderna före jul dimper den ena karriärsammanfattningen efter den andra ner i skivbutikerna. Mycket musik att smälta, mycket pengar för den som ska köpa…men, för det mesta, väl investerade kronor.
JOE COCKER: Organic (Parlophone)
Ni har säkert hört de flesta låtarna förr. Men aldrig så välljudande. Förklaringen: Cocker har bett några riktiga elefanter att vara med och spela. Randy Newman, Tony Joe White, Jim Keltner, Kenny Aronoff och Chris Stainton för att nämna några få.
JOE COCKER: Across from midnight (EMI)
Rockgubbe som vägrar kasta in handduken.
COCTEAU TWINS: Milk & kisses (Fontana/Polygram)
Det finns de som menar att detta är ett Cocteau-album av samma kaliber som "Treasure" från 1984. Det är det inte alls. Elisabeth Frazers belöjade, drömska ambient-pop vibrerade av skönhet och nerv på den tiden. I dag är den på sin höjd suggestiv.
LEONARD COHEN: More best of (Columbia)
I väntan på ett nytt Cohen-album får vi hålla tillgodo med ännu mer best of. Allt från Im your man och Take this waltz till klassiker som Suzanne (tyvärr hämtad från Cohens liveplatta).
COLDCUT: Let us play (Ninja Tune/Border)
Londonduon Coldcut har av många kallats den moderna dansmusikens upphovsmän, mästare som de är på att klippa och klistra bland hip hop-beats, vokalfragment och små, välfunna samplingsloopar. Ända sedan slutet på åttiotalet, när det fortfarande fanns något som kallades acid house och ravepartyn var något nytt, har de försett klubbpubliken med den ena smarta klubbhiten efter den andra.
LLOYD COLE: Love story (Mercury)
Kanske beror det på att halsen kittlar av förkylning . . . Att hösten börjar kännas kall . . . Vet inte säkert. Men Coles sedvanligt sårbara akustiska pop känns lika nödvändig som en varm sticketröja när kvicksilvret sjunker.
Lätta, sköra kärlekssånger avlöser varandra. Värmer. Och Cole bevisar att han har en osviklig förmåga att fånga melodier. Enkla. Och självklara.
En skiva för hjärtat.
NATHALIE COLE: Stardust (Elektra)
Dimmiga kajer, Bogart och Bergman, svartvita filmer...det är såna associationer man får av Nathalie. Nya CD:n är välmatad, med kärleksballader, storband och ännu fler versioner av pappa Nat Kings mest kända nummer.
Välpolerat och elegant, nästan i överkant.
EDWYN COLLINS: Gorgeous George (Setanta)
Ni har hört den på radion. "A girl like you". Med eko av tidig David Bowie. Dov sång. Olycksbådande. Och fängslande. Den pinade gitarren som svider, överdistad till smärtgränsen.
Lägg till en rad lågmälda melodier underbyggda med samma nostalgiska skimmer. Samma känsla av igenkännande.
Bra, men möjligen aningen melankoliskt, statiskt. Kräver tid. Och så den där känslan av repris.
Men ge den tid. För här finns saker som mognar. Som "Low expectations".
Lite 90-tals Bowie. Lite fantastiskt.
EDWYN COLLINS Im not following you (Setanta/Sony)
Ända sedan tiden med Orange Juice i början på 80-talet hade Edwyn Collins varit ett namn för finsmakarna, med sin ytterst sofistikerade och mycket brittiska skivsamlarpop. Sedan kom A girl like you, jättehit för två år sedan och för en sommar blev Collins popstar på riktigt. Resten av albumet Gorgeous George var snudd på lika lysande, men alls inte lika singelvänligt.
PHIL COLLINS: Dance into the light (Face value/Warner)
En ordinär skvätt Phil-mjölk.
Fast kanske inte fullt lika fadd och ljummen och oaptitligt som den vi brukar bli serverade.
SHAWN COLVIN: A few small repairs (Sony)
Shawn Colvin har etablerat sig som en av flera starka kvinnliga amerikanska röster (Vega, Crow, Amos...) i den klassiska singer-songwritertraditionen. Med parhästen John Leventhal levererar hon här en säker samling sånger. Alla tryggt, traditionellt förankrade.
Pop för kopojkar.
COMMON: One day itll all make sense (Sony)
I den strida ström av nya plattor som släpps kommer det ibland skivor som så när smiter förbi ens trumhinnor utan att lämna några märkbara spår efter sig. Commons, eller Lonnie R. Hill som han egentligen heter, tredje album är ett sådant.
THE CONFUSIONS: Everyone's invited (Massproduktion/MD).
Den som står ut med de ibland närmast generande oblyga blinkningarna åt Beatles sena 60-tal och den av Cardigans-gitarristen Peter Svensson något överlastade produktionen upptäcker snart att det faktiskt finns en hel räcka fina popspår på det här Sundsvallsbandets andra album.
THE CONNELLS Weird food & devastation (TVT/EMI)
Efter vedervärdiga landsplågan "74-75" är Connells rykte förmodligen så skamfilat att det inte går att återuprätta ens med en "Blonde on blonde", men ni får tro mig när jag säger att North Carolina-sextetten på "Weird food & devastation" - precis som på de tidiga plattorna - är ett småfränt rockband med en knippe hyggliga låtar i bakfickan.
CONSOUL One for you (Virgin)
Visst, ibland har de sneglat lite för mycket på Backstreet Boys, ibland är det tidiga Bobby Brown som är inspirationskällan, men bortsett från det gör Consoul verkligen skitsnygg musik.
RY COODER, IBRAM FERRER M FL: Buena vista social club (World Circuit/MNW Ilr)
Ry Cooder skräder inte med orden:
COOLIO: Gangstas paradise (Tommy Boy/Mega)
Med monsterhiten "Gangstas paradise" i ryggen (filmmusik från kommande "Dangerous minds", svensk titel "Farliga sinnen") seglar gangsterrapparen Coolio upp som höstens hetaste homeboy.
Och faller du för hans sträva, glidande stil så är det inte filmmusiken du ska köpa, utan Coolios album.
LL COOL J: Mr Smith (Def Jam)
Veteranen. Här på sitt sjätte album. Det handlar om sex (stöniga "Doin It" och souliga hiten "Hey Lover" med Boys II Men), vardagliga musikerproblem (struliga "No Airplay"), våld ("I Shot Ya") och niggers (coola "Get Da Drop On `Em").
Ett par sköna spår, men ändå en besvärande slätstruken helhet.
LL COOL J: Phenomenon (Polygram)
Temperaturen stiger alltid några grader när farbror LL ämnar släppa något nytt. På färska Phenomenon har han bland andra anlitat hiphop-hitmakarnas obestridda konung, Sean Puffy Combs, att svinga sitt trollspö över produktionen. Känslorna till detta är blandade men känslan monstertrist väger snabbt tyngst.
COOLIO: My soul (Tommy Boy Music)
Alla minns Gangstas paradise. En megahit som gjorde Coolio till ett listfenomen - överallt. I USA fick han ett par kubikmeter av priser (Grammy, American music award, World music award m m) och guldkedjorna blev allt grövre.
ALICE COOPER: Classicks (Epic)
Hårdrocksfarfar Cooper samlar sina hits. Senare års mer polerade formulär 1A-produktioner ("Poison", "Hey stoopid" m fl) blandas här med gamla klassiker som "Billion dollar babies" och "School's out" live tagna från albumet "Trashes the world". Fantasilöst.
THE CORBIES: Alive and kicking
Svenskt band med hjärtat i den skotska och irländska folkmusiken. Och The Corbies är inte alls så tokiga tolkare. Möjligen är skivan lite väl snällt och försiktigt producerad bara.
THE CORRS: Forgiven, Not Forgotten (Atlantic)
Syskonen Corr gör en luftig åttiotalspop med keltiska inslag. Bland präktiga gitarrer och ljuva flickröster i fin stämsång hörs fiol, tin whistle och trummor. Lite Nordman möter Pogues.
Snällt. Lättsmält. Kliniskt.
THE CORRS: Talk on corners (Atlantic)
Irländska syskonen Corr (tre snygga syrror, en trumslagande bror) fortsätter framgångsrikt blanda keltisk folkmusik med pop och rock. Låtar som When hes not around skulle kunna vara signerade Per Gessle, om det inte vore för de irländska inslagen. Mycket tin whistle, fiol, dragspel och bodhran, insprängt bland alla tunga gitarrer och taktfasta trummor. Inte sensationellt. Men sympatiskt. (971024)
JOAQUIN CORTÉS: Gipsy passion band (EMI)
Han dansade kvinnorna till trans nyligen på Cirkus i Stockholm.
ELVIS COSTELLO & THE ATTRACTIONS: All this useless beauty (Warner)
En kalasplatta.
MARY COUGHLAN: After the fall (Big Cat)
Irländska som blandar blues med folkton med jazz och det till texter som ofta är svartare än kol.
COUNTING CROWS: Recovering the satellites (Geffen/MCA)
När Counting Crows här om året spelade på Gino i Stockholm stod sångaren, Adam Duritz, på randen till en stämbandsinfektion. Han kunde knappt ta en ton.
COUNT RAVEN: Messiah of Confusion (Hellhound). Sångaren sjunger näst intill lika gnälligt som en drogad Ozzy Osbourne, och musiken är bara snäppet tyngre och långsammare än Black Sabbaths var på sjuttiotalet. Likheterna är ibland nästan kusliga.
Svenskarna tycks inte ha mycket till skam i kroppen, men borde gå hem hos alla hårdrockare som fastnat i tidigare nämnda epok.
COWBOY JUNKIES: Lay it down (Geffen/MCA)
Michael Timmins låter gitarrerna skramla lite ymnigare och smälter ovanligt mycket popsocker över sina lågmälda sånger, men ingen som hört något av Toronto-kvartettens tidigare fem album lär ta miste.
DAVID COVERDALE & WHITESNAKE: Restless heart (EMI)
Jag tycker fortfarande att Whitesnakes 1987 är ett av de bästa hårdrockalbumen som gjorts och jag fattar inte varför David Coverdale och gitarristen John Sykes inte fortsatte att jobba ihop. Men på den här plattan känns David vitalare än på mycket länge.
THE CRABS: Brainwashed (K/Border)
Plattor från K Records brukar vara pålitliga köp om man är inne på begåvad amerikansk gör-det-själv-rock (det var till exempel på K som Beck släppte sitt utmärkta folksångaralbum One foot in the grave). Och den som söker spartanskt instrumenterat, new wave-bottnat skrammel (gitarr och trummor, mest) med fyndiga texter om såväl olycklig kärlek som korkade landsmän (Americans are not so smart/they dont know bout Jean Paul Sartre) gör gott i att kolla upp duon Lisa och Jonn, som kallar sig The Crabs när de spelar in småtrevliga bagateller som denna.
CRACKER: The golden age 1996 (Virgin)
David Lowery, tidigare i Camper van Beethoven, blir alltmer konventionell i sitt uttryck. Frånsett gitarrslingan i singelspåret "I hate my generation" finns här inte ett enda riktigt udda grepp. Lite tråkigt. Hans bästa egenskap har alltid varit förmågan att hitta egna, skruvade vinklar i det mest traditionella.
Å andra sidan:
"The golden age..." rymmer en samling ballader som tar udden av alla teoretiska invändningar. Till exempel "The big dipper", "I can´t forget you" och "Bicycle spaniard". Hudlösa, smärtsamma och vackra. Som dom brukade skriva i Schlager: Jag gråter.
SARAH CRACKNELL: Lipslide (Gut/Virgin)
Sarah Cracknell, till vardags i Saint Etienne, är verkligen ingen stor sångerska.
WILLE CRAFOORD: Samma typ av annorlunda saker (Telegram/Warner)
Genom låten Missarna i schlagerfestivalen och ledmotivet till aktuella biosuccén Adam & Eva har Wille Crafoord lyckats generera ett rent enormt förhandsintresse för sitt debutalbum som soloartist.
CARL CRAIG: More songs about food & revolutionary art (Planet E/MNW-ILR)
Carl Craig är en imponerande auktoritet. Tillsammans med bland annat Derrick May skapade han Detroit-soundet, utvecklade tekniken och upphöjde DJ:n till musikskapare. Hela tiden driven av upptäckarlust och en enorm musikalitet. More songs... är en betydligt mer lågmäld produktion än vi är vana vid, ibland närmast försynt. Men bitvis lyckas han fortfarande visa var skåpet ska stå. Stillsamma, suggestiva musiklandskap med en omisskännlig dansbeat, i samma anda som Dave Angels debutplatta.
THE CRAMPS: Big beat from Badsville (Epitaph/Border)
Rock n roll som freakshow.
THE CRANBERRIES: To the faithful departed (Island)
Den gigantiska singelhiten "Zombie" slungade irländska Cranberries till rockens syrefattiga topp. En hisnande resa som ofta får även den mest vältränade artist att kippa efter andan. Några brukar drabbas av yrsel och trilla ner lika fort som de tog sig upp. Men det gör inte Cranberries.
CRASH TEST DUMMIES: A worm's life (Arista/BMG)
"En masks liv" heter skivan. Och antagligen är en masks självbiogafi ungefär lika spännande som detta tredje album från kanadensarna med ett av världens sämsta gruppnamn.
Om det mest karakterisktiska för förra plattan var en onomatopoetisk muzakrockhit vid namn "Mmm, Mmm, Mmm, Mmm" är det något liknande som gäller här.
Nämligen "Zzz, Zzz, Zzz, Zzz".
CRAWLEY: Territorial (Soundfront)
Crawley blir bara argare och argare för varje skiva. Faktiskt bättre och bättre också.
Precis som titeln leder tankarna till Sepultura låter det som om Crawley även musikaliskt vill befinna sig i ungefär samma territorium. De här svenskarna är dock betydligt mer melodiska än de flesta Pantera-, Sepultura- och Machine Head-besläktade banden. Sympatiskt.
ROBERT CRAY: Sweet potato pie (Mercury)
Med ena benet i soulen och det andra i bluesen tillhör flyhänte Cray de pålitligaste leverantörerna av gitarrbaserad blues.
THE CREEPS: Mr. Freedom now! (Lund Records)
Två låtar. Inledande "Make it easy" och avslutande "Mr. Freedom rides again". Däremellan bara trams.
Jag blir beklämd. Nästan förbannad.
MARSHALL CRENSHAW: Miracle of science (Grapevine/Polygram)
En minihjälte som tydligen inte har nåt riktigt skivkontrakt längre, men Crenshaw vet fortfarande hur begåvad vuxenpop ska göras. De tolv låtarna är nästan undantagslöst både snygga och spetsiga. En klart mer inspirerads skiva än själsfränden John Hiatts senaste. (97/06/20)
CRISIS: Deathshead Extermination (Metal Blade/House Of Kicks)
Crisis är något så ovanligt som ett brutalt metalband med en kvinna på sång. Karyn Crisis tjuter som en rasande furie, rosslar som en döende gorgon och sjunger som en vän nymf. Fascinerande.
Musiken är närapå lika splittrad som Karyns sångstil, men väl värd att försöka ta till sig.
GÖREL CRONA: Sjunde ön (Mono Music) Okej. Jag förväntar mig faktiskt något riktigt skitnödigt och pretentiöst, men Görel Crona klarar sig utan att falla i de klassiska fällorna. Det här är lite Marie Bergman möter Lisa Ekdahl, om ni förstår.
CROW: Where oblivion flow (Download/BMG)
Mest imponerad är jag av det mäktiga sound bandet Crow lyckats få till på den här plattan, jag är också mycket förtjust i att de inte klamrar sig fast i en genre. Crow rör sig obehindrat i gränslandet till såväl dödsmetall, grunge, hårdrock som metall. Starka melodier och ödesmättat komp är de trevliga kännetecknen för Crow.
SHERYL CROW: Sheryl Crow (A&M)
"All i wanna do, is have som fun", sjöng Sheryl Crow och log lystet in i kameran på genombrottssingeln. "Visst, why not", tyckte världen och välkomnade hennes countrydoftande popdängor.
Men så vidare kul blev det inte. Visst, framgången kom. Pengarna likaså.
CROWSDELL Within the curve of an arm (Big Cat/V2)
Allt är inte amerikanskt alternativslammer som glimmar. Crowsdell från Jacksonville, Florida har ett stort fan i Steve Malkmus från Pavement, en cool singel i Popsick, ett utmärkt Liz Phair-surrogat i sångerskan Shannon Wright och ligger på finfina etiketten Big Cat. Mycket är bra med Crowsdells andra album. Så det hade varit kul med riktigt bra låtar också. (97/06/13)
CRUCIAL CONFLICT: The final tic (Universal/BMG)
Förfärlig hip hop, ibland nästan i klass med de där svenskarna som gjorde "Cotton eye Joe" fast det inte var hip hop, men samma skräniga larv, om ni förstår vad jag menar.
CRY: Kamikaze rock'n'roll (Velodrome/Virgin)
Cry från Göteborg hittar en albumtitel som verkligen harmonierar med innehållet. Det här är livsfarlig, totalt oansvarig rock'n'roll som blandar MC5/Stooges-arvet med Stones-country och nyare amerikansk punk.
CRY: Queen of the underground (Velodrome/Virgin)
Göteborgarnas Kamikaze R&R var ett vulkanutbrott av vildsint, Detroitbottnad rock och ett av fjolårets stora svenska album. Uppföljaren är en mini-cd med en kanske lite mer rhythmnblues-orienterad attack. Två obskyra (givetvis) covers och fyra egna låtar, tuffare än det mesta svenska men inte riktigt samma hårda knock som sist.
CULTURE BEAT: Inside out (Sony)
Slit-å-släng-disco. Gamla hiten "Mr Vain" spelas fortfarande på gymen. Här händer inte mycket nytt, det mesta fastnar i en slags digital spasm. Men lugn, det är inte CD:spelaren det är fel på, det är skivan.
THE CURE: Wild mood swings (Fiction/Polygram)
I singelaktuella "13th" spelar de akustisk halvbossa, i "Club America" och "Trap" möblerar de om Simple Minds mest bombastiska luftslott från slutet av åttiotalet, i "Jupiter crash" blänger de dystert på Slowdives tristaste skor, i "Return" kladdar de tafatt med soulblås, i "Gone" sneglar de mot gammal dance hall-tradition...
Det är inte bara sinnesstämningarna som skiftar tvärt på Cures tionde album. Robert Smith - eller Fat Bob som han tituleras av de alltid lika älskvärda musiktidningarna i England - och hans medhjälpare åker slänggunga mellan stilarterna också.
Synnerligen misslyckat.
CYPRESS HILL: III Temples of boom (Sony)
Om vi, för ett ögonblick, glömmer alla krigsrubriker om att Cypress Hill är knarkprofeter så återstår ändå ett obestridligt faktum: gruppen hör till de absolut bästa inom hiphop-genren.
CYPRESS HILL: Unreleased and revamped (EP) (Ruffhouse/Sony)
Remixer är det bästa som finns och nu finns åtta stycken plus ett tidigare outgivet spår (utmärkta "Whatta you know") på Cypress Hills nya EP, första skivsläppet från marijuanakollektivet sen "lll (Temples of boom)" för ett år sedan.
|
Aftonbladet på internet distribueras via |