|   | |||
|   | |||
|   | 
|  | 17 oktober 1997 |  | 
| Välkommen till Puls CD-arkiv 
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD? 
 | 
|  Mästerligt! |  Mycket bra |  Bra |  Godkänt |  Dåligt |  Uselt! | 
 P: P (Capitol)
Filmstjärnor som gör rockmusik är ungefär lika katastrofalt som rockstjärnor som gör film. Det procentuella utfallet i fiaskon är förödande. Därför är Johnny Depps nya karriärsteg vågat.
I P spelar han gitarr och bas. Hans eventuella sångröst får vi klara oss utan (kanske tur det!).
P: P (Capitol)
Filmstjärnor som gör rockmusik är ungefär lika katastrofalt som rockstjärnor som gör film. Det procentuella utfallet i fiaskon är förödande. Därför är Johnny Depps nya karriärsteg vågat.
I P spelar han gitarr och bas. Hans eventuella sångröst får vi klara oss utan (kanske tur det!).
En lagom skitig version av ABBA:s kultklassiker "Dancing Queen" är kul (men inte lika bra som U2:s liveversion). Låten "Michael Stipe" om mötet med sångaren i R.E.M. har sina poänger.
I övrigt är det yvigt och snudd på förvirrat. Lite småcoolt korta stunder tack vare en hel del styvnackad attityd. Men mestadels uselt på ren garagebandsnivå. Tyvärr. 
Ronny Olovsson
 PALACE MUSIC: Lost blues and other songs (Domino/MNW ILR) 
De flesta är antagligen inte bekanta med Will Oldham, mannen som levererat två av 90-talets mest påtagliga och smärtsamt vackra singer-songwriter-album, fyllda av vindpinad country och akustisk folksång, enkelt inspelad men dallrande av en närmast besatt energi. Den här samlingen rymmer svåråtkomliga vinylsinglar, liveinspelningar, radiosessioner och en del helt outgivet. Gjutet för fansen. Övriga börjar lämpligen med utmärkta och mer sammanhållna fjolårsplattan Arise therefore.
PALACE MUSIC: Lost blues and other songs (Domino/MNW ILR) 
De flesta är antagligen inte bekanta med Will Oldham, mannen som levererat två av 90-talets mest påtagliga och smärtsamt vackra singer-songwriter-album, fyllda av vindpinad country och akustisk folksång, enkelt inspelad men dallrande av en närmast besatt energi. Den här samlingen rymmer svåråtkomliga vinylsinglar, liveinspelningar, radiosessioner och en del helt outgivet. Gjutet för fansen. Övriga börjar lämpligen med utmärkta och mer sammanhållna fjolårsplattan Arise therefore.
 PANDORA: Changes (MCA)
Pandora kan bäst beskrivas som eurotechnons Lena Philipsson. En smånätt lagom-tjej som är lika delar helylletjej och nattklubbsnymf. Ganska snäll. Ganska trallig. Och ganska oförarglig.
PANDORA: Changes (MCA)
Pandora kan bäst beskrivas som eurotechnons Lena Philipsson. En smånätt lagom-tjej som är lika delar helylletjej och nattklubbsnymf. Ganska snäll. Ganska trallig. Och ganska oförarglig.
 
 PANTERA: The Great Southern Trendkill (Warner)
I slutet av 80-talet genomled Pantera en identitetskris av stora mått, förvandlades från glamrockband till framgångsrikt aggroband och blev du och bror med hela metalvärlden. Det här är den fjärde plattan efter att de funnit sig själva, dock inte deras fjärde platta någonsin, som de själva försöker påstå.
PANTERA: The Great Southern Trendkill (Warner)
I slutet av 80-talet genomled Pantera en identitetskris av stora mått, förvandlades från glamrockband till framgångsrikt aggroband och blev du och bror med hela metalvärlden. Det här är den fjärde plattan efter att de funnit sig själva, dock inte deras fjärde platta någonsin, som de själva försöker påstå.
 PANTERA: Official live: 101 proof (EastWest)
Elakare får man leta länge efter. Om Tyson bet bort en bit av örat, så biter Pantera av hela skallen. Tugg, tugg, tugg... Och är man en fan sticker man gärna dit skallen. För det här är bitvis härligt brutalt och primalt.
PANTERA: Official live: 101 proof (EastWest)
Elakare får man leta länge efter. Om Tyson bet bort en bit av örat, så biter Pantera av hela skallen. Tugg, tugg, tugg... Och är man en fan sticker man gärna dit skallen. För det här är bitvis härligt brutalt och primalt.
 PARADISE LOST: One Second (Music For Nations/MNW-ILR)
Paradise Lost rör sig framåt och uppåt. One Second är de surmulna britternas bästa album hittills. Kvintetten har tagit av sig den tunga metallrustningen och iklätt sig en mjukare kåpa, dock fortfarande lika svart.
PARADISE LOST: One Second (Music For Nations/MNW-ILR)
Paradise Lost rör sig framåt och uppåt. One Second är de surmulna britternas bästa album hittills. Kvintetten har tagit av sig den tunga metallrustningen och iklätt sig en mjukare kåpa, dock fortfarande lika svart.
Deras death metal från debuten 1989 blev goth metal, som på den sjätte plattan blivit goth utan särskilt mycket metal. Musiken innehåller lika mycket keyboards som gitarrer. Den har fått starkare melodier, men absolut inte tappat tyngden. Texterna känns mognare och närmare och skänker därför även musiken mer känsla, särskilt som Nick Holmes sjunger bättre - och mer - än någonsin.
Redan med denna skiva konkurrerar Paradise Lost med de allra största gothbanden, med ett alldeles eget sound. Albumet är dessutom lagom långt, jämnstarkt och med många hits, som titellåten och The Sufferer.
One Second är ingen självklar uppföljare till succén Draconian Times och kommer säkert ge många fans gråa hår. Men den är en värdig uppföljare, för bandet och för andra lika modiga som vågar bege sig in på en ny och oväntad väg.   (97/07/11)
Bella Stenberg
 JOHN PARISH & POLLY JEAN HARVEY: Dance hall att louse point (Island)
Den gudomliga - PJ Harvey - roade sig med att knåpa ihop ett album tillsammans med musikern John Parish (gitarrist och percussion-nisse) under den senaste turnén. Resultatet är mer än lovligt experimentellt, i PJ:s anda.
JOHN PARISH & POLLY JEAN HARVEY: Dance hall att louse point (Island)
Den gudomliga - PJ Harvey - roade sig med att knåpa ihop ett album tillsammans med musikern John Parish (gitarrist och percussion-nisse) under den senaste turnén. Resultatet är mer än lovligt experimentellt, i PJ:s anda.
 GRAHAM PARKER: Acid bubblegum (Razor & Tie/import)
Skamligt nog har Parkers nya förvisats till importbackarna. Synd, då Acid bubblegum är ett riktigt bra album. Givetvis inte i Stick to me-klass, men inte alltför långt ifrån Struck by lightning, Parkers största stund i modern tid. Musikaliskt rör sig engelsmannen i samma lätt soul- och reggaestänkta, coolt lunkande rockterräng som han brukar men syr ihop ovanligt fina melodier och är bitvis lika giftig som i fornstora dagar. Turn it into hate och finstämda Girl at the end of the pier rekommenderas.
GRAHAM PARKER: Acid bubblegum (Razor & Tie/import)
Skamligt nog har Parkers nya förvisats till importbackarna. Synd, då Acid bubblegum är ett riktigt bra album. Givetvis inte i Stick to me-klass, men inte alltför långt ifrån Struck by lightning, Parkers största stund i modern tid. Musikaliskt rör sig engelsmannen i samma lätt soul- och reggaestänkta, coolt lunkande rockterräng som han brukar men syr ihop ovanligt fina melodier och är bitvis lika giftig som i fornstora dagar. Turn it into hate och finstämda Girl at the end of the pier rekommenderas.
 PASSENGERS: Original Soundtracks 1 (Island)
Achtung, U2-fans!
PASSENGERS: Original Soundtracks 1 (Island)
Achtung, U2-fans!
 PASSENGERS, KRONOS QUARTET, TERJE RYPDAL M FL: Heat (Warner)
Al Pacinos och Robert De Niros nya rulle verkar sevärd även för musikens skull. Kul med filmmusik som spränger gränser och inte är så förbaskat förutsägbar. Ljudlekar med U2 och Brian Eno, stämningsfullt stråkspel med Kronos-kvartetten och, extra roligt, några spår med den alltid hörvärde norske gitarristen Terje Rypdal.
PASSENGERS, KRONOS QUARTET, TERJE RYPDAL M FL: Heat (Warner)
Al Pacinos och Robert De Niros nya rulle verkar sevärd även för musikens skull. Kul med filmmusik som spränger gränser och inte är så förbaskat förutsägbar. Ljudlekar med U2 och Brian Eno, stämningsfullt stråkspel med Kronos-kvartetten och, extra roligt, några spår med den alltid hörvärde norske gitarristen Terje Rypdal.
 RAHSAAN PATTERSON: Rahsaan Patterson (MCA)
Ta en Eric Gadd, en Jamiroquai och en Stevie Wonder och (du får en Stephen Simmonds!) vi säger välkommen Rahsaan Patterson. Jazzlegenden Roland Rahsaan Kirk har nämligen inte bara döpt svenska nattklubben och storbandet Blacknuss, utan även gett namn till detta senaste amerikanska underbarn, 22-åriga Rahsaan Patterson. Innan han debuterade här slipade Rahsaan sina låtskrivartalanger för artister som Brandy och Tevin Campbell men Rahsaan själv väljer en mer bakåtsträvande (70-tal förstås) produktion och jag förstår inte varför alla som har Stevie Wonder som idol måste låta likadant.
RAHSAAN PATTERSON: Rahsaan Patterson (MCA)
Ta en Eric Gadd, en Jamiroquai och en Stevie Wonder och (du får en Stephen Simmonds!) vi säger välkommen Rahsaan Patterson. Jazzlegenden Roland Rahsaan Kirk har nämligen inte bara döpt svenska nattklubben och storbandet Blacknuss, utan även gett namn till detta senaste amerikanska underbarn, 22-åriga Rahsaan Patterson. Innan han debuterade här slipade Rahsaan sina låtskrivartalanger för artister som Brandy och Tevin Campbell men Rahsaan själv väljer en mer bakåtsträvande (70-tal förstås) produktion och jag förstår inte varför alla som har Stevie Wonder som idol måste låta likadant.
 ERIK PAULSSON: Nya bilder (Sony)
Erik Paulsson skriver svenska visor, i rakt nedstigande led från Cornelis. Och han gör det bra.
ERIK PAULSSON: Nya bilder (Sony)
Erik Paulsson skriver svenska visor, i rakt nedstigande led från Cornelis. Och han gör det bra. 
 PAZUZU: ...Awaken the dragon (Dark Matter Records)
Den som är på bra humör bör inte lyssna på Pazuzu - personen skulle bara bli deprimerad. Den som redan är deprimerad bör verkligen hålla sig borta från bandet.
PAZUZU: ...Awaken the dragon (Dark Matter Records)
Den som är på bra humör bör inte lyssna på Pazuzu - personen skulle bara bli deprimerad. Den som redan är deprimerad bör verkligen hålla sig borta från bandet.
 
 PEACE LOVE AND PITBULLS: PLP 3 (MVG)
Rösten.
PEACE LOVE AND PITBULLS: PLP 3 (MVG)
Rösten.
 
 PEARL JAM: No code (Sony)
Ungefär en och halv minut in i inledande "Sometimes" irrar Vedder i väg. Sjunger hjärtskärande falskt. Illa. Uselt.
PEARL JAM: No code (Sony)
Ungefär en och halv minut in i inledande "Sometimes" irrar Vedder i väg. Sjunger hjärtskärande falskt. Illa. Uselt.
 MICHAEL PENN: Resigned (Epic/Sony) 
Tredje Penn-plattan är ytterligare ett stycke hantverksskicklig amerikansk rock med nogsamt skulpterade gitarrslingor och småsmart lyrik. Tål att sorteras ihop med både Ron Sexsmith och Matthew Sweet, även om Penn inte biter riktigt lika hårt. En del nummer rinner nämligen lite väl lätt genom högtalarna. (97/07/04)
MICHAEL PENN: Resigned (Epic/Sony) 
Tredje Penn-plattan är ytterligare ett stycke hantverksskicklig amerikansk rock med nogsamt skulpterade gitarrslingor och småsmart lyrik. Tål att sorteras ihop med både Ron Sexsmith och Matthew Sweet, även om Penn inte biter riktigt lika hårt. En del nummer rinner nämligen lite väl lätt genom högtalarna. (97/07/04)
 PENNILESS PEOPLE OF BULGARIA: Velocity (Penni/A West Side Fabrication)
Fånigt pretentiöst namn på ett band som spelar fånigt pretentiös pop.
PENNILESS PEOPLE OF BULGARIA: Velocity (Penni/A West Side Fabrication)
Fånigt pretentiöst namn på ett band som spelar fånigt pretentiös pop.
 PENNYWISE: Full Circle Epitaph/Border) Nioåriga Pennywise låter ungefär som de brukar. Småilsken, snabb punk som påminner om Bad Religion, fast slamrigare och inte lika ultramelodisk. Full Circle är bra, men enda överraskningen är det över tio minuter långa avslutande melankoliska pianostycket.
PENNYWISE: Full Circle Epitaph/Border) Nioåriga Pennywise låter ungefär som de brukar. Småilsken, snabb punk som påminner om Bad Religion, fast slamrigare och inte lika ultramelodisk. Full Circle är bra, men enda överraskningen är det över tio minuter långa avslutande melankoliska pianostycket.
 PERFECT: When squirrels play chicken (Restless/Medium Cool/import)
Tipset kommer från Pierre, förmodligen norra Europas mest rabiata Replacements-fanatiker, så det är med en nypa salt jag tar mig an denna sexspårs-platta från förre "The Mats"-gitarristen Tommy Stinsons nya band. Som dock visar sig vara ett riktigt fräckt stycke amerikanskt rock'n'rollskrammel av punkigt 80-talssnitt. Missa framförallt inte den "hemliga" röjcovern av Elton Johns "Crocodile rock".
PERFECT: When squirrels play chicken (Restless/Medium Cool/import)
Tipset kommer från Pierre, förmodligen norra Europas mest rabiata Replacements-fanatiker, så det är med en nypa salt jag tar mig an denna sexspårs-platta från förre "The Mats"-gitarristen Tommy Stinsons nya band. Som dock visar sig vara ett riktigt fräckt stycke amerikanskt rock'n'rollskrammel av punkigt 80-talssnitt. Missa framförallt inte den "hemliga" röjcovern av Elton Johns "Crocodile rock".
 PERPETUAL DEMISE: Arctic (DSFA/House Of Kicks)
Perpetual Demise bildades redan 1989, men det är först nu de skivdebuterar. Kvartettens dödsmetall är enkel, ibland på gränsen till simpel, som i vissa gitarrsolon. Annars blandar holländarna metall med melodiöst på ett oftast lyckat vis. Musiken blir aldrig särskilt brutal, och det finns gott om långsamma, vackra och stämningsfulla partier. Att Armand Wijskamp gärna sjunger goth-aktigt både lyfter och ger variation.
PERPETUAL DEMISE: Arctic (DSFA/House Of Kicks)
Perpetual Demise bildades redan 1989, men det är först nu de skivdebuterar. Kvartettens dödsmetall är enkel, ibland på gränsen till simpel, som i vissa gitarrsolon. Annars blandar holländarna metall med melodiöst på ett oftast lyckat vis. Musiken blir aldrig särskilt brutal, och det finns gott om långsamma, vackra och stämningsfulla partier. Att Armand Wijskamp gärna sjunger goth-aktigt både lyfter och ger variation.
 PETER PERRETT: Woke up sticky (Demon/MNW)
Det är sexton år sedan Peter Perrett senast var aktuell med ett album, då som förgrundsgestalt i underskattade Only Ones. Men det mesta är sig faktiskt likt. Han sjunger fortfarande som en brittisk Jonny Thunders, han spelar helst skitig, svajig rock 'n' roll med punkkänning och han är fortfarande ojämn som låtkrivare. Dock: Skuggorna i texthäftet är mörkare.  Solodebuten präglas i hög utsräckning av det långa och ovanligt svåra heroinmissbruk Perrett just lämnat bakom sig.
PETER PERRETT: Woke up sticky (Demon/MNW)
Det är sexton år sedan Peter Perrett senast var aktuell med ett album, då som förgrundsgestalt i underskattade Only Ones. Men det mesta är sig faktiskt likt. Han sjunger fortfarande som en brittisk Jonny Thunders, han spelar helst skitig, svajig rock 'n' roll med punkkänning och han är fortfarande ojämn som låtkrivare. Dock: Skuggorna i texthäftet är mörkare.  Solodebuten präglas i hög utsräckning av det långa och ovanligt svåra heroinmissbruk Perrett just lämnat bakom sig.
Per Bjurman
 LEE SCRATCH PERRY: Arkology (Island Jamaica)
Mellan 1974 och 1979 skapades det stor musik i Black Ark-studion i Kingstonförorten Washington Gardens.
LEE SCRATCH PERRY: Arkology (Island Jamaica)
Mellan 1974 och 1979 skapades det stor musik i Black Ark-studion i Kingstonförorten Washington Gardens. 
 
 LINDA PERRY: In flight (MCA)
Den stora rösten från 4 Non Blondes på egen hand. Mer singer-songwriter, mindre gap och skrik. Tankfullt, välsjunget. Men också aningen sömnigt som helhet när det aldrig riktigt bränner till.
LINDA PERRY: In flight (MCA)
Den stora rösten från 4 Non Blondes på egen hand. Mer singer-songwriter, mindre gap och skrik. Tankfullt, välsjunget. Men också aningen sömnigt som helhet när det aldrig riktigt bränner till.
 PETROL: Record (Superstudio Blå/BMG)
De ser ut som två blåögda sextonåriga tvillingar i sina identiska jumprar och sjunger flickrumspoesi på en engelska som inte riktigt matchar det faktum att både Camilla Lundin och Jenny Öman faktiskt fyllt 23. Men popkänslan är det inget större fel på. Pigga spår som Walk by, I hope youre listening varken kan eller vill jag få ur huvudet och tuffa Never again hamnar rentav på repeat.
PETROL: Record (Superstudio Blå/BMG)
De ser ut som två blåögda sextonåriga tvillingar i sina identiska jumprar och sjunger flickrumspoesi på en engelska som inte riktigt matchar det faktum att både Camilla Lundin och Jenny Öman faktiskt fyllt 23. Men popkänslan är det inget större fel på. Pigga spår som Walk by, I hope youre listening varken kan eller vill jag få ur huvudet och tuffa Never again hamnar rentav på repeat.
 
 PET SHOP BOYS: Bilingual (Parlophone)
En Pet Shop Boys-platta som bara känns "sådär".
Att konstatera det är en chockartad upplevelse. Under dryga tio år har Neil Tennant och Chris Lowe skämt bort oss med utsökt, välproducerad pop.
PET SHOP BOYS: Bilingual (Parlophone)
En Pet Shop Boys-platta som bara känns "sådär".
Att konstatera det är en chockartad upplevelse. Under dryga tio år har Neil Tennant och Chris Lowe skämt bort oss med utsökt, välproducerad pop.
 TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS: Playback (MCA)
Rena julafton för Petty-fansen men också en chans för dem som bara sniffat på amerikanens countrymjuka rock tidigare att upptäcka mer.
"Playback" är en gedigen historia, som tar avstamp i 20 år gamla "Breakdown" och "American girl" och arbetar sig framåt i karlns karriär. De tre första CD-skivorna betar av det viktigaste fram till det tidiga 90-talet. Sen blir det överkurs: en CD med b-sidor från singlar och två CD med alternativtagningar, outgivet och udda material.
TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS: Playback (MCA)
Rena julafton för Petty-fansen men också en chans för dem som bara sniffat på amerikanens countrymjuka rock tidigare att upptäcka mer.
"Playback" är en gedigen historia, som tar avstamp i 20 år gamla "Breakdown" och "American girl" och arbetar sig framåt i karlns karriär. De tre första CD-skivorna betar av det viktigaste fram till det tidiga 90-talet. Sen blir det överkurs: en CD med b-sidor från singlar och två CD med alternativtagningar, outgivet och udda material.
 LENA PHILIPSSON: Lena Philipsson (Columbia)
Cirkeln sluts. Lena återvänder till den svenska schlagerpopen på nytt. Där hon är trygg.
Och resultatet visar att hon gjort det enda rätta. För här finns ett par bländande popbagateller som lär jaga oss det närmaste halvåret. Som envist lär bita sig fast i nynnmuskeln. Banan är snitslad till Svensktoppen, om ni förstår.
Kärlekssångerna dominerar. Sommarromantik ("Kärlek kommer med sommar"), ett tonsatt kyrkobröllop ("Vandra vid din sida"), längtans smärta ("London"), påslakanssoft ömhet ("Vila hos mig"), gränslös dyrkan ("Underbar")...
Pekoralvarning? Jodå, men vem bryr sig.
Inledande "Moder Swea" kan ses som ett direkt svar på Nordmans (och Ultima Thules?) nya storsvenska etnopop. Lagom pampig ("alla gamla gudarna ger en viking kraft och mod"). Taktfast.
Utropstecken för singlarna "Månsken i augusti" och upptempokicken "Stjärnorna". Med den senare hade Lena utan tvekan sopat hem vilken schlagertävling som helst. Så smittande. Sprittande.
Torgny Söderbergs produktion ekar av ABBA. Och lite Glenmark. Krispig och klar. Lite 80-tal.
Några spår har garnerats med ett par lager söt glasyr för mycket. Men det kan jag ta.
För Lena Philipsson anno -95 är dagispop när den är som karamelligast.
LENA PHILIPSSON: Lena Philipsson (Columbia)
Cirkeln sluts. Lena återvänder till den svenska schlagerpopen på nytt. Där hon är trygg.
Och resultatet visar att hon gjort det enda rätta. För här finns ett par bländande popbagateller som lär jaga oss det närmaste halvåret. Som envist lär bita sig fast i nynnmuskeln. Banan är snitslad till Svensktoppen, om ni förstår.
Kärlekssångerna dominerar. Sommarromantik ("Kärlek kommer med sommar"), ett tonsatt kyrkobröllop ("Vandra vid din sida"), längtans smärta ("London"), påslakanssoft ömhet ("Vila hos mig"), gränslös dyrkan ("Underbar")...
Pekoralvarning? Jodå, men vem bryr sig.
Inledande "Moder Swea" kan ses som ett direkt svar på Nordmans (och Ultima Thules?) nya storsvenska etnopop. Lagom pampig ("alla gamla gudarna ger en viking kraft och mod"). Taktfast.
Utropstecken för singlarna "Månsken i augusti" och upptempokicken "Stjärnorna". Med den senare hade Lena utan tvekan sopat hem vilken schlagertävling som helst. Så smittande. Sprittande.
Torgny Söderbergs produktion ekar av ABBA. Och lite Glenmark. Krispig och klar. Lite 80-tal.
Några spår har garnerats med ett par lager söt glasyr för mycket. Men det kan jag ta.
För Lena Philipsson anno -95 är dagispop när den är som karamelligast. 
 CHYNNA PHILLIPS: Naked and sacred (EMI)
Runt slutet av 80-talet var Chynna (uttalas "tjajna") en tredjedel av kändisdotter-popgruppen Wilson Phillips och den som beskrevs som den snygga av dem. Nu har hon låtit håret växa och släppt en soloskiva, men av konvolutbilden att döma ser hon ut att leva kvar på 80-talet (pumps? framblåst hår?).
CHYNNA PHILLIPS: Naked and sacred (EMI)
Runt slutet av 80-talet var Chynna (uttalas "tjajna") en tredjedel av kändisdotter-popgruppen Wilson Phillips och den som beskrevs som den snygga av dem. Nu har hon låtit håret växa och släppt en soloskiva, men av konvolutbilden att döma ser hon ut att leva kvar på 80-talet (pumps? framblåst hår?).
 SAM PHILLIPS: Omnipop (It's only a flesh wound-lambchop) (Virgin)
Ambitiös T Bone Burnett-produktion. Så ambitiös att fröken Phillips och hennes sånger ofta drunknar i finesserna. Poänglöst.
SAM PHILLIPS: Omnipop (It's only a flesh wound-lambchop) (Virgin)
Ambitiös T Bone Burnett-produktion. Så ambitiös att fröken Phillips och hennes sånger ofta drunknar i finesserna. Poänglöst.
 PHOTEK: Modus operandi (Science/Virgin)
I en studio någonstans i brittiska Ipswich görs jazz för nittiotalet. Inte sprudlande, glättig eller ens dansant. För Rupert Parkes, som Photek egentligen heter, bygger inte sin musik av glädje. Istället gör han riktiga kråkslott med en stomme av elaka, förvridna jazztrummor och väggar av skälvande syntslingor. Och nere i källaren rumsterar en ondskefull avgrundsbas som får blodet att isa sig. Resultatet blir en lika imponerande som gåshudsframkallande blandning av rökig jazzklubb och industriell syntmusik. (97/09/12)
PHOTEK: Modus operandi (Science/Virgin)
I en studio någonstans i brittiska Ipswich görs jazz för nittiotalet. Inte sprudlande, glättig eller ens dansant. För Rupert Parkes, som Photek egentligen heter, bygger inte sin musik av glädje. Istället gör han riktiga kråkslott med en stomme av elaka, förvridna jazztrummor och väggar av skälvande syntslingor. Och nere i källaren rumsterar en ondskefull avgrundsbas som får blodet att isa sig. Resultatet blir en lika imponerande som gåshudsframkallande blandning av rökig jazzklubb och industriell syntmusik. (97/09/12)
 PIKE: Lack Of Judgement (Black Mark/House Of Kicks)
Debutanter som tuggar på med chugga-chugga-riff utan större originalitet, och sångaren Robert KusÄn låter mer överansträngd än tuff.
PIKE: Lack Of Judgement (Black Mark/House Of Kicks)
Debutanter som tuggar på med chugga-chugga-riff utan större originalitet, och sångaren Robert KusÄn låter mer överansträngd än tuff.
 
 PINEFOREST CRUNCH: Make believe (Polar)
Singeln "Cup noodle song" har redan visat vad det handlar om. Spröd halvakustisk pop. Ovanpå melodibygget rör sig Åsa Eklunds röst. Klar, välartikulerad, men också skör. I längden kanske aningen begränsad i sitt uttryck.
Musikaliskt ligger albumdebuterande Pineforest Crunch stundtals nära R.E.M., inte enbart för att stämsången för tankarna till Mike Mills nasala röst. Men kvintetten snuddar också de brittiska öarnas folkrock.
PINEFOREST CRUNCH: Make believe (Polar)
Singeln "Cup noodle song" har redan visat vad det handlar om. Spröd halvakustisk pop. Ovanpå melodibygget rör sig Åsa Eklunds röst. Klar, välartikulerad, men också skör. I längden kanske aningen begränsad i sitt uttryck.
Musikaliskt ligger albumdebuterande Pineforest Crunch stundtals nära R.E.M., inte enbart för att stämsången för tankarna till Mike Mills nasala röst. Men kvintetten snuddar också de brittiska öarnas folkrock.
 PINKO PINKO: Traffic (Nons)
Det här är bandet som fått klä skott för allt klandervärt i svensk indiepop. Något orättvist. Men heter man Pinko Pinko så...
"Traffic", kvartettens andra album, är okej. Här finns en del rätt begåvade arrangemang, något andas nästan XTC. Problemet är bristen på låtar - endast inledande "No.1" håller rakt i genom - och den ganska hårresande svengelska på vilken texterna framförs.
PINKO PINKO: Traffic (Nons)
Det här är bandet som fått klä skott för allt klandervärt i svensk indiepop. Något orättvist. Men heter man Pinko Pinko så...
"Traffic", kvartettens andra album, är okej. Här finns en del rätt begåvade arrangemang, något andas nästan XTC. Problemet är bristen på låtar - endast inledande "No.1" håller rakt i genom - och den ganska hårresande svengelska på vilken texterna framförs.
 PIXIES: Death to the Pixies (4AD/MNW ILR)
I was trying to write the ultimate pop song, I was basically trying to rip off the Pixies, sade Kurt Cobain om hur det gick till när han skrev sin Nirvana-klassiker Smells like teen spirit. Boston-baserade Pixies var inflytelserika, rentav banbrytande, och en av det sena 80-talets allra viktigaste grupper. Ni hör dem i vart och vartannat modernt gitarrockband. Gitarrljuden, popmelodierna, de primitiva men rasande elektriska arrangemangen, Black Francis ursinnigt vrålande sång.
PIXIES: Death to the Pixies (4AD/MNW ILR)
I was trying to write the ultimate pop song, I was basically trying to rip off the Pixies, sade Kurt Cobain om hur det gick till när han skrev sin Nirvana-klassiker Smells like teen spirit. Boston-baserade Pixies var inflytelserika, rentav banbrytande, och en av det sena 80-talets allra viktigaste grupper. Ni hör dem i vart och vartannat modernt gitarrockband. Gitarrljuden, popmelodierna, de primitiva men rasande elektriska arrangemangen, Black Francis ursinnigt vrålande sång.
 PIZZICATO FIVE: The sound of music by Pizzicato Five (Matador/Warner) Har missat japanernas tidigare plattor, men det är alldeles uppenbart att det är dags att snabbt reparera skadan.
Vilket charmigt, humoristiskt band! Ett japanskt Bo Kaspers Orkester tycker kollega Ronny - och varför inte.
PIZZICATO FIVE: The sound of music by Pizzicato Five (Matador/Warner) Har missat japanernas tidigare plattor, men det är alldeles uppenbart att det är dags att snabbt reparera skadan.
Vilket charmigt, humoristiskt band! Ett japanskt Bo Kaspers Orkester tycker kollega Ronny - och varför inte.
 PLASTICO: Plastico (MNW)
 Ny svensk trio som söker det perfekta mötet mellan T Rex-boogie och Prodigy-techno men mest verkar ha letat i papperskorgarna hemma hos Army Of Lovers och EMF. Precis så kitschigt och lättglömt som omslaget antyder.
 
PLASTICO: Plastico (MNW)
 Ny svensk trio som söker det perfekta mötet mellan T Rex-boogie och Prodigy-techno men mest verkar ha letat i papperskorgarna hemma hos Army Of Lovers och EMF. Precis så kitschigt och lättglömt som omslaget antyder.
 
 PLAYERS: Players (BMG)
Gustave Gurra Lund från Just D ger sig in i Eric Gadd-land ihop med polaren Magnus Löfström.
PLAYERS: Players (BMG)
Gustave Gurra Lund från Just D ger sig in i Eric Gadd-land ihop med polaren Magnus Löfström. 
Vi talar ännu mer elegant, driven svenskproducerad soulpop. Förbluffande väl genomförd. Allt enligt regelboken. 
Magnus Löfström sjunger utan anmmärkning, Gurra har programmerat trummorna och det både svänger och låter snyggt.
Men inget nytt under solen.
Anders Hvidfeldt
 
 PLURA: Plura (EMI)
Ja, det här blev ju konstigt.
PLURA: Plura (EMI)
Ja, det här blev ju konstigt.
 PMD: Business is business (Relativity/Sony)
EPMD är den första hip hop-gruppen jag verkligen gillade sådär  dödsmycket så därför var det så sorgligt när Erick och Parrish blev  osams och delade upp sig i läger som ett slags föregångare till dagens  eastcoast-westcoastfåneri (det var allra mest sorgligt). Eftersom PMD  legat lågt har vi mest fått följa E:s extrema produktivitet med både  sig själv och andra som MC men nu är det alltså dags för Parrish Smith  att visa hur ingenting stoppar en smord affärsman.
PMD: Business is business (Relativity/Sony)
EPMD är den första hip hop-gruppen jag verkligen gillade sådär  dödsmycket så därför var det så sorgligt när Erick och Parrish blev  osams och delade upp sig i läger som ett slags föregångare till dagens  eastcoast-westcoastfåneri (det var allra mest sorgligt). Eftersom PMD  legat lågt har vi mest fått följa E:s extrema produktivitet med både  sig själv och andra som MC men nu är det alltså dags för Parrish Smith  att visa hur ingenting stoppar en smord affärsman.
 THE POGUES: Pogue Mahaone (Wea)
Fullt drag med tin whistles, mandoliner, dragspel och skrovlig sång med irländsk accent. Spider Stacy kommer aldrig upp i nivå med Shane McGowan - men gör heller inte bort sig.
The Pogues blir nog aldrig lika magiska som förr. Men att avfärda dem för att Shane saknas är att göra det väl lätt för sig.
THE POGUES: Pogue Mahaone (Wea)
Fullt drag med tin whistles, mandoliner, dragspel och skrovlig sång med irländsk accent. Spider Stacy kommer aldrig upp i nivå med Shane McGowan - men gör heller inte bort sig.
The Pogues blir nog aldrig lika magiska som förr. Men att avfärda dem för att Shane saknas är att göra det väl lätt för sig. 
 POISON: Greatest hits (EMI)
Poison - killed by grunge stod att läsa i hårdrockbibeln Kerrang redan för tre år sedan. Men, Kisshysterin som breder ut sig över världen ger ändå vissa indikationer på att också glamrock är på väg tiollbaka. Säga vad man vill om Poison, spela särskilt bra kunde de inte, men de visste hur man gjorde partyroc. Att sedan sångaren Breth Michaels var snyggare än sin förre fästmo Pamela Andresson gör ju inte saken sämre. Det var nog bättre förr.
POISON: Greatest hits (EMI)
Poison - killed by grunge stod att läsa i hårdrockbibeln Kerrang redan för tre år sedan. Men, Kisshysterin som breder ut sig över världen ger ändå vissa indikationer på att också glamrock är på väg tiollbaka. Säga vad man vill om Poison, spela särskilt bra kunde de inte, men de visste hur man gjorde partyroc. Att sedan sångaren Breth Michaels var snyggare än sin förre fästmo Pamela Andresson gör ju inte saken sämre. Det var nog bättre förr.
 JONNY POLONSKY: Hi my name is Jonny (American/BMG)
Upptäckt av Frank Black, kontrakterad av Rick Rubin, producerad av Brendan O' Brian...
Unge Jonny Polonsky har lyckats kittla de riktigt tunga namnen på den samtida amerikanska rockscenen.
Och det förstår jag. En 22-åring som kan förena senig trubadurpop med Phil Spectors skimrade wall of sound- ska väcka uppståndese. I synnerhet om han dessutom har fickan full av spetsiga melodier och ser ut som Jonathan Richman.
JONNY POLONSKY: Hi my name is Jonny (American/BMG)
Upptäckt av Frank Black, kontrakterad av Rick Rubin, producerad av Brendan O' Brian...
Unge Jonny Polonsky har lyckats kittla de riktigt tunga namnen på den samtida amerikanska rockscenen.
Och det förstår jag. En 22-åring som kan förena senig trubadurpop med Phil Spectors skimrade wall of sound- ska väcka uppståndese. I synnerhet om han dessutom har fickan full av spetsiga melodier och ser ut som Jonathan Richman.
 PONTIAC PILATUS: Carried By The Moon (Progress/Birdnest)
Svenska punkbolaget Birdnest har börjat marknadsföra norska band. Helt onödigt när det gäller Pontiac Pilatus, för här hjälper inte ens den bästa promotion. 
En gnällig kvinnoröst klagar till odefinierbar musik som inte är bättre den. Gillar mollstämda "A short hot summer", men avstår gärna från resten.
PONTIAC PILATUS: Carried By The Moon (Progress/Birdnest)
Svenska punkbolaget Birdnest har börjat marknadsföra norska band. Helt onödigt när det gäller Pontiac Pilatus, för här hjälper inte ens den bästa promotion. 
En gnällig kvinnoröst klagar till odefinierbar musik som inte är bättre den. Gillar mollstämda "A short hot summer", men avstår gärna från resten. 
 POOR RIGHTEOUS TEACHERS: The new world order (Profile)
A Tribe Called Quest, De La Soul, Whodini... Det är inget stopp på legendarerna som ska följa upp i nio sex. Och dessutom göra det (som De La och ATCQ) oerhört bra, precis som nu Poor Righteous Teachers, som funnits längre än rätt många av dagens hip hopare varit påtänkta.
POOR RIGHTEOUS TEACHERS: The new world order (Profile)
A Tribe Called Quest, De La Soul, Whodini... Det är inget stopp på legendarerna som ska följa upp i nio sex. Och dessutom göra det (som De La och ATCQ) oerhört bra, precis som nu Poor Righteous Teachers, som funnits längre än rätt många av dagens hip hopare varit påtänkta.
 IGGY POP: Nude & rude (Virgin)
Man kan diskutera behovet av en ny Iggy-samling. Men... Med filmen &"Trainspotting" återupptäckte en ny generation herr Pop ("Lust fo life" fanns med på soundtracket) och varför inte låta de små telningarna lära sig lite mer.
IGGY POP: Nude & rude (Virgin)
Man kan diskutera behovet av en ny Iggy-samling. Men... Med filmen &"Trainspotting" återupptäckte en ny generation herr Pop ("Lust fo life" fanns med på soundtracket) och varför inte låta de små telningarna lära sig lite mer.
 
 IGGY POP: Naughty little doggie (Virgin)
Ett tag höll Iggy Pop på att förvandla sig själv till en tom grimas.  Ungdomens provokativa extremexpressionism började i medelåldern kännas tillgjord och krystad, för att inte säga direkt patetisk.
IGGY POP: Naughty little doggie (Virgin)
Ett tag höll Iggy Pop på att förvandla sig själv till en tom grimas.  Ungdomens provokativa extremexpressionism började i medelåldern kännas tillgjord och krystad, för att inte säga direkt patetisk.
 POPNATION - BEST OF BLEKINGSKA NATIONEN 1994-96 (Beat That/Border).
Blekingska Nationen är ett studenthak i Lund med smak för pop. När det nu kommer en samling med banden som spelat där den senaste tiden blir det en ganska exemplarisk provkarta över hur den svenska indiescenen låter 1996. Här finns Cardigans, Brainpool, Souls och andra hyfsat etablerade namn, men framförallt mycket nytt. Som vackert larmiga Honey Is Cool, coola lo fi-rockarna Loosegoats, livsfarligt röjiga Mazarine Street, powerpopsnärtiga Mutts eller sött charmiga Gluebellies. Samt "Segerns sötma" med Lustans Lakejer!
POPNATION - BEST OF BLEKINGSKA NATIONEN 1994-96 (Beat That/Border).
Blekingska Nationen är ett studenthak i Lund med smak för pop. När det nu kommer en samling med banden som spelat där den senaste tiden blir det en ganska exemplarisk provkarta över hur den svenska indiescenen låter 1996. Här finns Cardigans, Brainpool, Souls och andra hyfsat etablerade namn, men framförallt mycket nytt. Som vackert larmiga Honey Is Cool, coola lo fi-rockarna Loosegoats, livsfarligt röjiga Mazarine Street, powerpopsnärtiga Mutts eller sött charmiga Gluebellies. Samt "Segerns sötma" med Lustans Lakejer!
 
 POPSICLE; Popsicle (WEA)
Har tidigare tyckt att de koketterat lite med sin popattityd. Med att vara lite alternativa. Lite anti. Politiskt korrekta.
Och det gäller inte bara fåniga tacktal om hur unga dansbandsmusiker borde dö. Utan även i viss mån en musikalisk inåtvändhet. Som trots glimtar av osviklig popkänsla skapat en statisk rundgång i det musikaliska hantverket. Som om de inte riktigt vågat släppa fram det lättsamma, det lättillgängliga.
POPSICLE; Popsicle (WEA)
Har tidigare tyckt att de koketterat lite med sin popattityd. Med att vara lite alternativa. Lite anti. Politiskt korrekta.
Och det gäller inte bara fåniga tacktal om hur unga dansbandsmusiker borde dö. Utan även i viss mån en musikalisk inåtvändhet. Som trots glimtar av osviklig popkänsla skapat en statisk rundgång i det musikaliska hantverket. Som om de inte riktigt vågat släppa fram det lättsamma, det lättillgängliga.
 POPUNDRET: Monmartre 15.40 (A West Side Fabrication)
Fyndigt namn på en stilmedveten liten kvintett som bryter West Side-mönstret genom att surfa i Morrisseys kölvatten i stället för i Dinosaur Jr:s eller Teenage Fanclubs.
Tyvärr är de lite för valpiga och ostadiga för att klara så höga vågor och faller därför i plurret och drunknar innan de nått hamn.
POPUNDRET: Monmartre 15.40 (A West Side Fabrication)
Fyndigt namn på en stilmedveten liten kvintett som bryter West Side-mönstret genom att surfa i Morrisseys kölvatten i stället för i Dinosaur Jr:s eller Teenage Fanclubs.
Tyvärr är de lite för valpiga och ostadiga för att klara så höga vågor och faller därför i plurret och drunknar innan de nått hamn.
 PORKLIST: Prime Cuts (MNW Zone)
Vid några tillfällen låter Porklift som ett muterat Red Hot Chili Peppers, vid andra som ett förvrängt Clawfinger. Samplingar och hardcorekänsla sammanbinder till en enhetlig stil, men tyvärr är musiken för störig för att göra bandets humor rättvisa. De CD-debuterande svenskarna stjäl utan att skämmas från Bowie och sjunger "These are my heroes just for one day", och gör med "Satan Built My 18-wheeler" något som inte kan vara annat än en parodisk blandning av "Jesus Built My Hot Rod" och Orups "Mercedes Benz". Underhållande.
PORKLIST: Prime Cuts (MNW Zone)
Vid några tillfällen låter Porklift som ett muterat Red Hot Chili Peppers, vid andra som ett förvrängt Clawfinger. Samplingar och hardcorekänsla sammanbinder till en enhetlig stil, men tyvärr är musiken för störig för att göra bandets humor rättvisa. De CD-debuterande svenskarna stjäl utan att skämmas från Bowie och sjunger "These are my heroes just for one day", och gör med "Satan Built My 18-wheeler" något som inte kan vara annat än en parodisk blandning av "Jesus Built My Hot Rod" och Orups "Mercedes Benz". Underhållande.
 
 PORNO FOR PYROS: Good god's urge (Warner)
Drömskt men desperat, vackert men flummigt. Romantiskt. Förvirrande och svåråtkomligt. Tveklöst bra.
På PFPs andra album finns inte mycket kvar som minner om Jane´s Addictions hetsiga ös. Den som vågar och vill kan dock hitta flera  favoriter i det lugna tempot, som känsliga, avskalade och nästan osannolikt vackra "Kimberly Austin".
Perry Farrel och kompani har inte gjort musik att rocka loss till, utan en meditativ platta som manar till tankeverksamhet - eller avslappning.
PORNO FOR PYROS: Good god's urge (Warner)
Drömskt men desperat, vackert men flummigt. Romantiskt. Förvirrande och svåråtkomligt. Tveklöst bra.
På PFPs andra album finns inte mycket kvar som minner om Jane´s Addictions hetsiga ös. Den som vågar och vill kan dock hitta flera  favoriter i det lugna tempot, som känsliga, avskalade och nästan osannolikt vackra "Kimberly Austin".
Perry Farrel och kompani har inte gjort musik att rocka loss till, utan en meditativ platta som manar till tankeverksamhet - eller avslappning.
 
 PORTISHEAD: Portishead (Polydor/Polygram)
1994 gav kvartetten från Bristol-trakten ut debut-cd:n Dummy. Den ledde till en enorm framgång ingen - allra minst de själva - räknat med. En framgång som rörde om i bandet, det talades till och med om splittring.
PORTISHEAD: Portishead (Polydor/Polygram)
1994 gav kvartetten från Bristol-trakten ut debut-cd:n Dummy. Den ledde till en enorm framgång ingen - allra minst de själva - räknat med. En framgång som rörde om i bandet, det talades till och med om splittring. 
 POSIES: Amazing disgrace  (Geffen/MCA)
 Posies hittills största ögonblick.
De har gjort skruvad, dubbelbottnad powerpop av yppersta klass även tidigare, men aldrig ett riktigt helgjutet och jämnt album.
På "Amzing disgrace" finns bara hits. Kolla särsrkilt "Grant hart", "The certanitity" och "Hate song", den senare med Robin Zander och Rick Nielsen från Cheap Trick på stödsång.
Kalas.
 
POSIES: Amazing disgrace  (Geffen/MCA)
 Posies hittills största ögonblick.
De har gjort skruvad, dubbelbottnad powerpop av yppersta klass även tidigare, men aldrig ett riktigt helgjutet och jämnt album.
På "Amzing disgrace" finns bara hits. Kolla särsrkilt "Grant hart", "The certanitity" och "Hate song", den senare med Robin Zander och Rick Nielsen från Cheap Trick på stödsång.
Kalas.
 POVERTY STINKS: Popstasy (Poko/MNW)
Det här är naturligtvis precis vad man behöver när den svarta svenska senhösten håller på att krama all mening ur tillvaron; somrig, pigg pop i samma anda som - bland andra - Phil Seymour, Rubinoos och ärevördiga The Jags. Jag blir för några ögonblick så glad att jag inte hör att det inte är riktigt samma bett i melodierna som det brukar vara när de här glada finnarna är i farten. Inledande "A Song For You" är lysande, liksom "Don't Say Goodboys" (jo, med "s") och nånstans charmas jag av covern på Procol Harums "As Strong As Samson". Men sen är det väl lite tamt, är det inte?
POVERTY STINKS: Popstasy (Poko/MNW)
Det här är naturligtvis precis vad man behöver när den svarta svenska senhösten håller på att krama all mening ur tillvaron; somrig, pigg pop i samma anda som - bland andra - Phil Seymour, Rubinoos och ärevördiga The Jags. Jag blir för några ögonblick så glad att jag inte hör att det inte är riktigt samma bett i melodierna som det brukar vara när de här glada finnarna är i farten. Inledande "A Song For You" är lysande, liksom "Don't Say Goodboys" (jo, med "s") och nånstans charmas jag av covern på Procol Harums "As Strong As Samson". Men sen är det väl lite tamt, är det inte? 
 
 PREFAB SPOUT: Andromeda heights (Sony)
Det är hela sju år sedan sist.
PREFAB SPOUT: Andromeda heights (Sony)
Det är hela sju år sedan sist.
 THE PRESIDENTS OF THE UNITED STATES OF AMERICA: The presidents of the united states of America (Columbia)
Tuffa riff. Basgång. Texten: "mjaaaaaauuuu, mjaaaaaaauuuuu". Jodå. Första spåret heter "Kitty" och handlar mycket riktigt om en katt. En kelsjuk katt. Som spinner. Slickar. Och - som plötsligt klöser till och får tillbringa natten utomhus.
Chris Ballews Seattle-trio har lekfullheten hos Frank Zappa, attityden hos Red Hot Chili Peppers och... Tja. Jag vet inte. Men kul är det. Det är punkpop. Halvakustisk grunge. Eller!?
THE PRESIDENTS OF THE UNITED STATES OF AMERICA: The presidents of the united states of America (Columbia)
Tuffa riff. Basgång. Texten: "mjaaaaaauuuu, mjaaaaaaauuuuu". Jodå. Första spåret heter "Kitty" och handlar mycket riktigt om en katt. En kelsjuk katt. Som spinner. Slickar. Och - som plötsligt klöser till och får tillbringa natten utomhus.
Chris Ballews Seattle-trio har lekfullheten hos Frank Zappa, attityden hos Red Hot Chili Peppers och... Tja. Jag vet inte. Men kul är det. Det är punkpop. Halvakustisk grunge. Eller!?
 THE PRESIDENTS OF THE UNITED STATES OF AMERICA: II (Columbia)
Jag charmades totalt av deras förra skiva. Föll pladask för den respektlösa hållningen till musiken (en slags hejdlös buskispunk), humorn, humöret. Videon till Peaches med ninjakrig var lysande.
THE PRESIDENTS OF THE UNITED STATES OF AMERICA: II (Columbia)
Jag charmades totalt av deras förra skiva. Föll pladask för den respektlösa hållningen till musiken (en slags hejdlös buskispunk), humorn, humöret. Videon till Peaches med ninjakrig var lysande.
 ELVIS PRESLEY: Walk a mile in my shoes (RCA)
Hur det gick för Elvis Presley på 1970-talet vet vi alla. Den musikaliska pånyttfödelse slutet på 1960-talet innebar förvandlades till ett offentligt förfall och en död i mänsklig misär.
ELVIS PRESLEY: Walk a mile in my shoes (RCA)
Hur det gick för Elvis Presley på 1970-talet vet vi alla. Den musikaliska pånyttfödelse slutet på 1960-talet innebar förvandlades till ett offentligt förfall och en död i mänsklig misär.
 
 ELVIS PRESLEY: Platinum - a life in music (RCA)
Det tog tid, men när RCA äntligen bestämde sig för att ge Elvis Presley ett värdigt eftermäle, då blev det ett eftermäle med gyllene kant.
ELVIS PRESLEY: Platinum - a life in music (RCA)
Det tog tid, men när RCA äntligen bestämde sig för att ge Elvis Presley ett värdigt eftermäle, då blev det ett eftermäle med gyllene kant.
 PRESSURE DROP: Tearing the silence (Border)
Om någon kan sägas representera Londons undergroundliv efter midnatt så är det duon Pressure Drop. "Tearing the silence" är Dave Henleys och Justin Langlands tredje stora release.
Deras tidigare plattor nådde liten publik,  något duon nu försöker undvika genom att ta hjälp av Leftfield och deras Hard Hands.
Musikaliskt är detta en instrumental stilfusion som genremässigt prickar in element ur breakbeat, elektro, drum and bass och deras möte med mörka vackra syntetiska ljudlandskap.
PRESSURE DROP: Tearing the silence (Border)
Om någon kan sägas representera Londons undergroundliv efter midnatt så är det duon Pressure Drop. "Tearing the silence" är Dave Henleys och Justin Langlands tredje stora release.
Deras tidigare plattor nådde liten publik,  något duon nu försöker undvika genom att ta hjälp av Leftfield och deras Hard Hands.
Musikaliskt är detta en instrumental stilfusion som genremässigt prickar in element ur breakbeat, elektro, drum and bass och deras möte med mörka vackra syntetiska ljudlandskap.
 PRETENDERS: The isle of view (Wea)
Pretenders unplugged - fast inte i MTV-regi.
Men vad spelar det för roll? Det är ju bra. Härligt myspys med den engelska gruppen ledd av rockmormor Chrissie Hynde.
Här bevisar vanligtvis stentuffe trummisen Martin Chambers att han kan lira lyhört och försiktigt också. Och när sedan The Duke Quartet sluter upp och lägger till förföriska stråkar till gamla hitar som "Back on the chain gang" så blir det magiskt.
"The isle of view" innehåller totalt 14 låtar ur Pretenders sångbok. Allt framfört stilla, akustiskt och med mycket stor värme.
PRETENDERS: The isle of view (Wea)
Pretenders unplugged - fast inte i MTV-regi.
Men vad spelar det för roll? Det är ju bra. Härligt myspys med den engelska gruppen ledd av rockmormor Chrissie Hynde.
Här bevisar vanligtvis stentuffe trummisen Martin Chambers att han kan lira lyhört och försiktigt också. Och när sedan The Duke Quartet sluter upp och lägger till förföriska stråkar till gamla hitar som "Back on the chain gang" så blir det magiskt.
"The isle of view" innehåller totalt 14 låtar ur Pretenders sångbok. Allt framfört stilla, akustiskt och med mycket stor värme. 
 PRIDEBOWL:Where You Put Your Trust (Bad Taste) Amerikansk punk på svenskt västkustvis. Varbergarna Pridebowl med amerikanen Aaron Gouldin på sång är föga originella, men har bra drag och hänfaller inte - som så många av sina kolleger - åt
PRIDEBOWL:Where You Put Your Trust (Bad Taste) Amerikansk punk på svenskt västkustvis. Varbergarna Pridebowl med amerikanen Aaron Gouldin på sång är föga originella, men har bra drag och hänfaller inte - som så många av sina kolleger - åt 
 
 PRIMAL SCREAM: Vanishing point (Creation/Sony)
Historielektionen är över.
PRIMAL SCREAM: Vanishing point (Creation/Sony)
Historielektionen är över.
 PRIMUS: The brown album (Interscope/Universal)
Primus är konstiga, och här låter trion konstigare än någonsin.
PRIMUS: The brown album (Interscope/Universal)
Primus är konstiga, och här låter trion konstigare än någonsin. 
 
 PRINCE: Emancipation (NPG/EMI)
Det händer att jag skriver för långt när jag, till exempel, ska recensera en skiva. Det händer till och med ofta. Jag sträcker gärna ut mig i förment eleganta resonemang.
PRINCE: Emancipation (NPG/EMI)
Det händer att jag skriver för långt när jag, till exempel, ska recensera en skiva. Det händer till och med ofta. Jag sträcker gärna ut mig i förment eleganta resonemang.
 PRINCE: The gold experience (NPG)
Räkna inte ut Prince. Visst har karln blivit frånåkt av många yngre funkförmågor på senare år. Nu slår han lite ur underläge och presterar sin starkaste CD på evigheter. Fläskig stenkrossfunk, superslisksoul och grym röjrock (hör "Shhh"!) om vartannat.
PRINCE: The gold experience (NPG)
Räkna inte ut Prince. Visst har karln blivit frånåkt av många yngre funkförmågor på senare år. Nu slår han lite ur underläge och presterar sin starkaste CD på evigheter. Fläskig stenkrossfunk, superslisksoul och grym röjrock (hör "Shhh"!) om vartannat. 
 PRINCE: Girl 6  - Songs by Prince (Wea)
Det mest anmärkningsvärda med den här skivan - soundtracket till en kommande Spike Lee-dokumnetär - är att Prince plötsligt kallar sig Prince igen.
Börjar stålarna sina?
Musiken är en ganska tradig kompott av gammalt och nytt. De äldre spåren, hämtade i första hand från "Sign o the times", är bra man en smula nattståndna. De nyare bekräftar att den lilla superdvärgen inte har så mycket att komma med längre, i alla fall inte när han försöker göra något annat än sensuella ballader.
 
PRINCE: Girl 6  - Songs by Prince (Wea)
Det mest anmärkningsvärda med den här skivan - soundtracket till en kommande Spike Lee-dokumnetär - är att Prince plötsligt kallar sig Prince igen.
Börjar stålarna sina?
Musiken är en ganska tradig kompott av gammalt och nytt. De äldre spåren, hämtade i första hand från "Sign o the times", är bra man en smula nattståndna. De nyare bekräftar att den lilla superdvärgen inte har så mycket att komma med längre, i alla fall inte när han försöker göra något annat än sensuella ballader.
 
 PRODIGY: The fat of the land (XL Recordings/MNW ILR)
Tre år är en evighet i den moderna dansmusikvärlden. Utvecklingen rasar fram i överljudsfart och det som var banbrytande och nyskapande i går känns ofta trött och passé i morgon.
PRODIGY: The fat of the land (XL Recordings/MNW ILR)
Tre år är en evighet i den moderna dansmusikvärlden. Utvecklingen rasar fram i överljudsfart och det som var banbrytande och nyskapande i går känns ofta trött och passé i morgon.
 PRO-SEED: Acoustic Agenda (RUC/MD)
Lilla svenska bolaget Recordings Under Construction gjorde ett bra jobb med samlingen Monolithic Minds, härförleden. Där var inriktningen främst drum n bass och därför kommer dub- och reggaecombon Pro-Seed som en lite oväntad uppföljare. Som liveband har de rönt viss uppmärksamhet, men i cd-format går det inte riktigt lika bra. Det mesta är aukustiskt, instrumentalt och bygger på Chuch Mars sirliga gitarrspel. Höjdpunkterna Lena HP och Dommatosk full bjuder på riktigt tunggung. Men i övrigt är det alltför knepigt för att angå andra än bandmedlemmarna. (97/05/23)
PRO-SEED: Acoustic Agenda (RUC/MD)
Lilla svenska bolaget Recordings Under Construction gjorde ett bra jobb med samlingen Monolithic Minds, härförleden. Där var inriktningen främst drum n bass och därför kommer dub- och reggaecombon Pro-Seed som en lite oväntad uppföljare. Som liveband har de rönt viss uppmärksamhet, men i cd-format går det inte riktigt lika bra. Det mesta är aukustiskt, instrumentalt och bygger på Chuch Mars sirliga gitarrspel. Höjdpunkterna Lena HP och Dommatosk full bjuder på riktigt tunggung. Men i övrigt är det alltför knepigt för att angå andra än bandmedlemmarna. (97/05/23)
 PSYCHO MOTEL: State Of Mind (Raw Power)
Adrian Smith, mer känd som f d gitarrist i Iron Maiden, gör ett nytt försök. Här i debuterande Psycho Motel med norske Solli (f d 21 Guns och Sons Of Angels) vid mikrofonen. Små ekon av Jimi Hendrix hörs, men mestadels handlar det om ytterst ordinär 80-talshårdrock. Riff, solon, refränger…
15 år för sent, liksom.
PSYCHO MOTEL: State Of Mind (Raw Power)
Adrian Smith, mer känd som f d gitarrist i Iron Maiden, gör ett nytt försök. Här i debuterande Psycho Motel med norske Solli (f d 21 Guns och Sons Of Angels) vid mikrofonen. Små ekon av Jimi Hendrix hörs, men mestadels handlar det om ytterst ordinär 80-talshårdrock. Riff, solon, refränger…
15 år för sent, liksom.
 PSYCHOTIC YOUTH:  Small Wonders 1985-1995 (MNW) 
Psychotic Youths album har sällan fungerat som helheter, men alltid innehållit en tre-fyra bomber till låtar. Följaktligen känns den här samlingen ovanligt befogad.
PSYCHOTIC YOUTH:  Small Wonders 1985-1995 (MNW) 
Psychotic Youths album har sällan fungerat som helheter, men alltid innehållit en tre-fyra bomber till låtar. Följaktligen känns den här samlingen ovanligt befogad.
 PUFFBALL: Sixpack to go! (Burning Heart)
Pigga trion Puffball spelar röjig Motörheadhardcore, med fart och humor. Svenskarna är en frisk fläkt i vårens hardcoreklimat. (97/05/23)
PUFFBALL: Sixpack to go! (Burning Heart)
Pigga trion Puffball spelar röjig Motörheadhardcore, med fart och humor. Svenskarna är en frisk fläkt i vårens hardcoreklimat. (97/05/23)
 
 PUFF DADDY & THE FAMILY: No way out (Bad Boy/BMG)
n "Young black and famous with money hanging out the anus."
PUFF DADDY & THE FAMILY: No way out (Bad Boy/BMG)
n "Young black and famous with money hanging out the anus."
 PUFFIN: In red and yellow (A west side fabrication). Inledande "Last piece", en mjuk och lätt ambient popballad med märkligt Kraftwerk-intro, pekar på att de här produktiva umeågossarna trots allt besitter en hel del talang.
Resterande åtta spår pekar på att de inte är i stånd att tillvarata den talangen.
 
PUFFIN: In red and yellow (A west side fabrication). Inledande "Last piece", en mjuk och lätt ambient popballad med märkligt Kraftwerk-intro, pekar på att de här produktiva umeågossarna trots allt besitter en hel del talang.
Resterande åtta spår pekar på att de inte är i stånd att tillvarata den talangen.
 PULP: Different Class (Island/Polygram)
"Different Class" bekräftar en tes jag drivit ända sedan i våras.
PULP: Different Class (Island/Polygram)
"Different Class" bekräftar en tes jag drivit ända sedan i våras. PUNNET: Swimming in the blue (Ginko)
Det finns ögonblick då denna albumdebuterande Täby-kvartett - som tidigare opererade under namnet Gino Biloba - lyckas klämma ner David Bowies och Lou Reeds mest hårdsminkade sjuttiotal mitt i den samtida popens smalaste byxben. Som i "The way things are". 
Då är "Swimming in the blue" ingenting mindre än en sensation.
Andra gånger gapar de efter väl mycket och blir då för popmpösa, som det sentida Suede - fast utan Brett.  
Men ändå:
Håll ögonen på Punnet.
PUNNET: Swimming in the blue (Ginko)
Det finns ögonblick då denna albumdebuterande Täby-kvartett - som tidigare opererade under namnet Gino Biloba - lyckas klämma ner David Bowies och Lou Reeds mest hårdsminkade sjuttiotal mitt i den samtida popens smalaste byxben. Som i "The way things are". 
Då är "Swimming in the blue" ingenting mindre än en sensation.
Andra gånger gapar de efter väl mycket och blir då för popmpösa, som det sentida Suede - fast utan Brett.  
Men ändå:
Håll ögonen på Punnet.
 
 PUSHERMAN: Floored (Sony)
Titta på porträttet längst bak i innerkonvolutet.
Det är så, exakt så, den här unga brittiska jättehypen låter.
Som Stones -72 efter en karta sobril. Som Primal Scream på efterfest i gryningen. Som Oasis med ännu tyngre ögonlock.
Nej, Pusherman är inget för aerobics-kursen precis.
Själv kittlas jag av den här sortens svampiga slow motion-groove, men låtmaterial hade kunnat vara jämnare.
PUSHERMAN: Floored (Sony)
Titta på porträttet längst bak i innerkonvolutet.
Det är så, exakt så, den här unga brittiska jättehypen låter.
Som Stones -72 efter en karta sobril. Som Primal Scream på efterfest i gryningen. Som Oasis med ännu tyngre ögonlock.
Nej, Pusherman är inget för aerobics-kursen precis.
Själv kittlas jag av den här sortens svampiga slow motion-groove, men låtmaterial hade kunnat vara jämnare.
 PUSH KINGS: Push kings (Sealed Fate/Border) 
Årets hittils roligaste popfynd. Push Kings från Boston gillar Billy Joel men gör ändå den mest sprittande, lyckliga pojkrumsskramliga pop ni kommer att få höra i sommar, eller rentav i år. Tanigt och effektfritt men fantastiskt distinkt på amerikanskt vis, även om den fina stämsången och melodierna sprudlar av både Beatles och Kinks. Spela D.J. och le förtjust, spela Mrs. McKean och bli euforisk, spela Pop phenomenon och inse att det är precis vad det här är. (97/07/04)
PUSH KINGS: Push kings (Sealed Fate/Border) 
Årets hittils roligaste popfynd. Push Kings från Boston gillar Billy Joel men gör ändå den mest sprittande, lyckliga pojkrumsskramliga pop ni kommer att få höra i sommar, eller rentav i år. Tanigt och effektfritt men fantastiskt distinkt på amerikanskt vis, även om den fina stämsången och melodierna sprudlar av både Beatles och Kinks. Spela D.J. och le förtjust, spela Mrs. McKean och bli euforisk, spela Pop phenomenon och inse att det är precis vad det här är. (97/07/04)
 THE PUSJKINS: Avoiding ground loops (L Style)
Sveriges bästa band tyckte Posies när den här kvinnliga kvartetten fick spela förband till Seattle-hjältarna hemma i Linköping i fjol. Och då Posies har koll på svensk rock finns det all anledning för Pusjkins att slicka i sig. Den här femspårsplattan är mycket riktigt en fin, om än lite trist producerad, variant av hårdfört poppig nordamerikansk rock av typen Buffalo Tom eller Dinosaur Jr. En riktig pärla saknas ännu, men den kommer.
THE PUSJKINS: Avoiding ground loops (L Style)
Sveriges bästa band tyckte Posies när den här kvinnliga kvartetten fick spela förband till Seattle-hjältarna hemma i Linköping i fjol. Och då Posies har koll på svensk rock finns det all anledning för Pusjkins att slicka i sig. Den här femspårsplattan är mycket riktigt en fin, om än lite trist producerad, variant av hårdfört poppig nordamerikansk rock av typen Buffalo Tom eller Dinosaur Jr. En riktig pärla saknas ännu, men den kommer.
| Aftonbladet på internet distribueras via   |