|
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
17 oktober 1997 |
|
|
Välkommen till Puls CD-arkiv
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD?
|
![]() Mästerligt! |
![]() Mycket bra |
![]() Bra |
![]() Godkänt |
![]() Dåligt |
![]() Uselt! |
STEVE EARLE: I feel alright (Warner)
Countryns vilde hillbilly har fyllt 40 och bestämt sig för att lägga ner karriären som heroinist. Tackar vi för.
Earle har länge framstått som en av brobyggarna mellan traditionell country och mer regelrätt rock. En stabil låtskrivare med charmigt sliten röst.
Titelspåret, pigga "Hard-core troubadour", trallvänliga "More than I can do", bittra "Now she's gone", självutlämnade "CCKMP (Cocaine can I kill my pain)" och kärva "The Unrepentant" visar att glöden finns kvar.
Ronny Olovsson
STEVE EARLE: El corazon (Warner)
Inledande Christmas in Washington där Earle försöker återuppväcka en gammal countrylegend med refrängen so comeback Woody Guthrie /come back to us now/tear your eyes from paradise/and rise again somehow är svidande vacker. Det enkla gitarrkompet och den försiktiga orgelslingan förstärker laddningen i Earles nakna, oskolade, lätt sluddrande röst.
EARTH, WIND & FIRE: In the name of love (Pyramid/Edelpitch)
Hoppsan. Först bråket mellan Carola och Earth, Wind & Fire - och nu ett nytt comebackalbum. Egentligen är detta en omarbetning av en platta soullegenderna släppte i Japan häromåret.
EAST SEVENTEEN: Hit singles - Around the world/The story so far (London/PolyGram)
Imponerande sextonlåtars hitparad från denna den kanske mest uthärdliga av alla konstellationer i pojkgrupp-genren. Den brittiska kvartetten har alltid haft aningen bättre smak och lite mer koll än sina kollegor. Därmed inte sagt att det finns något på "Hit singles" som jag kommer att spela efter att jag satt punkt för det här. Covern på Pet Shop Boys West End girls är till exempel alltjämt vedervärdig.
EAST 17: Up all night (London)
Pojkbimbos med rätt att poppa. Lättsamt. Gulligt. Tralligt. Allt till en mix av moderna dansrytmer.
Och de flesta låtarna siktar direkt mot unga flickhjärtan.
Träffsäkert. Men också förödande förutsägbart.
EAZY-E: Eternal E (Priority) För lite mindre än ett år sedan avled Eric "Eazy-E" Wright i aids. Rapparen från Compton, Kalifornien, som tillsammans med bl a Dr Dre och Ice Cube bildade N.W.A..
Här har 14 spår ur hans produktion samlats. Så här komprimerat känns det som en karikatyr av en "gangstarappare". Det är pistoler (skjuta är kul?), horor (kvinnosynen tål ingen närmare granskning), niggers (hrrm!), knark… Och naturligtvis rabblar han hela tiden sitt artistnamn, för att banka in det.
ECHO & THE BUNNYMEN: Ballyhoo - the best of (Korova/Warner)
Som jag konstaterade i en krönika här för leden: Echo & The Bunnymens skira pop var något av det vackraste man kunde höra på hela åttiotalet.
ECHO & THE BUNNYMEN: Evergreen (London/Polygram)
Ännu en återförening...
EDGE OF SANITY: Crimson (Black Mark/House Of Kicks). Dan Swanö förnekar sig inte. Den här gången har han låtit sin symfonirocksförtjusning mynna ut i en CD med bara en låt. Ett 40-minuters episkt alster som är en korsning av death metal, goth och symfoni.
I stort sett just vad man kunde vänta sig av Edge Of Sanity.
EELS: Beautiful freak (Dreamworks/MCA).
Någon känner kanske till E, popsnidare från Los Angeles, som fått en och annan kritiker att jubla över sina två tidigare soloalbum. Numera är han en del av trion Eels, vilka gör pop som visserligen är kul och intressant på samma egensinniga vis som exempelvis Weezer eller Soul Coughing, men ofta lite för knepig för sitt eget bästa. E har en fin lyrisk ådra för ironi kombinerad med sann svärta och visst är både "My beloved monster" och bitterljuva "Guest list" utmärkta låtar.
E-40: Tha hall of game (Jive/Virgin)
Även om E-40 inte är min favorit måste han respekteras för sin konsekvens och faktiskt helt omisskännliga själv. E-40 och hans klick (med bland annat Suga T) är på nåt vis västsidans svar på lika rundlagde Biggie Smalls och hans gäng (med bland annat Lil Kim), utan att för den skull vara slav under Suge Knight. E-40's gangstafunk låter bara som E 40. Måste bara undra: har K-Ci blivit så till sig över tillvaron i soliga Kali att han måste sjunga på alla västkustrappares skivor (kanske är i ren frustration, sägs att han inte är glad över att Märy J gått över till Case)?
EG: Turn Me On I'm A Rocket Man (Warner)
Eg White från Eg & Alice ensam. Det blir lågmält. Försiktigt. Lite konturlöst, lite pretentiöst. Väldigt New York.
"Stay Home" har lite trevande hitkänsla, men merparten av låtarna händer inte, de bara finns. Utan att göra något direkt intryck.
EGGMAN: First fruits (Creation/Sony)
Sice, sångaren från Boo Radleys, goes solo med en upposättning legeringtar av Beatles-inpirerad pop och mjuka folkfärger. Det låter okej, men man förstår varför det är Martin Carr som skriver låtarna i Radleys.
EGGSTONE: Vive la différence (Vibrafon)
Det är rätt märkligt. Eggstone har aldrig gett sken av att ha plågats av inskränkningar i sin konstnärliga frihet. Den ofta eteriska popen på de två album trion hann ge ut på Soap records - In San Diego och Somersault - kändes tvärtom påfallande självständig och egenartad.
18 WHEELER: Year zero (Creation/Sony)
Vad är det härför mög? 18 Wheeler skulle bli ett nytt Teenage Fanclub, men låter nu snarare som ett nytt A Flock of Seagulls. Svulstigt och fult. Det enda roliga på Year zero är att en låt heter Den dagen, den sorgen - på svenska. Och då är ju inte ens det särskilt skoj.
MARK EITZEL: West (Warner)
Enligt skivbolaget är detta förre American Music Club-sångaren Mark Eitzels hittills mest lättillgängliga album.
LISA EKDAHL: Med kroppen mot jorden (BMG)
I måndags hörde jag Lisa Ekdahl sjunga flera av låtarna från sin nya CD.
ELDKVARN: Lyckliga tider (EMI)
Jag är bättre än dej, sjunger Plura i det starkaste spåret Lyckliga tider.
ELECTRAFIXION: Burned (Warner)
Ian McCulloch och Will Sergeant. Ödesmättad gitarrpop med karg ljudbild. Larmig gitarr. Enbart "Sister pain" är värd dina pengar. Och då får du ju "Zephyr" på köpet. Är Galne Gunnar informerad?
PATRICK EL-HAG: The bottom line (Phag/SDC)
Jag vet inte vad det är frågan, här kommer en kille med uppenbara svårigheter att kunna sjunga (han låter som en makaber blandning mellan Rikard Wolff, Pet Shop Boys och Thomas Di Leva). Musiken är mer eller mindre monoton och datoriserad i kompet, med uppiggande livedetaljer. Här har vi en kille som med det han vill säga, eller kanske inte vill säga, ty han är väldigt blasé och desillusionerad, fångar en direkt. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är men Patricks musik berör mig ungefär på samma sätt som vissa romaner, jag vill inte fortsätta läsa, jag förstår inte alltid det jag läser och jag känner ingen större sympati för dem jag läser om, men jag kan inte sluta. Jag är fast, från första raden och första tonen. Musik att ta livet av sig till? (97/04/25)
THE ELLEN JAMESIANS: In search of a lost tongue (Birdnest)
Jodå, Ellen Jamesians har spelat rock'n'roll så länge att de kan sitt hantverk, de vet hur man arrar fett Stones-blås och får Verlaine-ljud på gitarren och det flinades säkert gott i replokalen när sångaren Per Dahlberg (känd från "Nöjesrevyn" och P3) lyckades rimma "caburetor" med "masturbate her".
Men denna ovana att "skoja till det" och frossa i klassiska grepp gör det rätt svårt att verkligen bry sig om de här göteborgarna.
MISSY MISDEMEANOR ELLIOTT: Supa dupa fly (EastWest/WEA)
Missy är en av dem som en gång upptäcktes av Jodecis DeVante Swing och gjorde en skiva med gruppen Sista och sen vet man inte om hon precis som Ginuwine blev osams med DeVante men faktum är att Missy sedemera blivit R&B-världens mesta låtskrivare och även utvecklat en egen form av fnissrap (Hi-hi-hi-hi-ha), hittills mest framgångsrikt lanserad i MC Lytes Cold rock a party och ger nu ut en helt egen soloskiva. Timbaland producerar så det låter precis som på Ginuwine- och Aaliyahs senaste som han också gjorde och Aaliyah och Ginuwine är förstås med på Missys. Och Lil Kim. Ingen skiva i år utan Lil´ Kims medverkan. För att tala allvar om Supa dupa fly är den en besvikelse i förutsägbara samplingar och allmän osofistikering. Jag är förvånad. (97/08/15)
TERRY ELLIS: Southern gal (Warner)
Terry är den första ur tjejkvartetten En Vogue att släppa soloskiva, och om världen är rättvis kommer de andra också få ur sig egna skivor snart. Skivan inleds med sega "She's a Lady" men blir bättre allteftersom. Musiken är sofistikerad, texterna handlar om kärlek och kvinnlig stolthet och alla som gillar Chanté Moore och Sade har äntligen fått en ny älsklingsskiva.
JOE ELY: Letter to Laredo (Transatlantic)
Vem kan motstå en låt som börjar med en galande tupp? Spåret ifråga heter "Gallo del cielo" och är bara ett exempel på att countryräven Joe Ely långt ifrån är slut. Karln har melodier av klass, sjunger avspänt och elegant och har dessutom Bruce Springsteen som gäst i två låtar.
Helt okej.
ELYSIAN FIELDS: Bleed your cedar (Radioactive/Universal)
Namn som Television och P J Harvey har nämnts för att ringa in det här coola New York-bandet med rötter i grupper som Negativland och Lounge Lizards. Men Elysian Fields bakåtlutat småhypnotiska rock har fler dimensioner. Soft men fränt, ibland med en anstrykning av blå jazz. Ni som tände på Lunas fenomenala Pup tent går nog igång på Elysian Fields sensuella stämningar också. Sångerskan Jennifer Charles låter faktiskt rent livsfarlig emellanåt. (97/10/03)
EMERSON, LAKE & PALMER: Best of (Essential)
Jag har bara en fråga: Hur beter man sig när man sammanställer en "Best of" med ett band som bara spelat in olyssningsbar rappakalja?
ENIGMA: Le roi est mort, vive le roi! (Virgin)
Svepande synthmattor, sakrala körer och stora poprefränger. Det mesta är sig likt. Lite väl likt. Bitvis är Enigma rogivande att lyssna på. Lite TV Shops Pink Floyd, om ni förstår. Ingen tillfällighet kanske att den rumänske producenten Michael Cretu bor granne med Mike Oldfield på Ibiza.
ENTOMBED: DCLXVI - To Ride, Shoot Straight And Speak The Truth
(Music For Nations/MNW-ILR)
ENTOMBED: Entombed (Earache/House Of Kicks)
Detta är inget nytt material från Entombed, bara lite äldre och svåråtkomliga låtar som deras gamla skivbolag samlat ihop för att tjäna en sista slant på bandet. Här finns tre låtar vardera från EP:na Out Of Hand, Stranger Aeons och Crawl samt tre covers, bland annat Night Of The Vampire.
EN VOGUE: EV 3 (Elektra/WEA)
Vet inte om man mest ska lägga vikt vid att man blivit gammal eller att man är ett av En Vogues för all del rätt många äldsta fans. Men det är sju (7) år sedan de funkiga divorna slog igenom med klassikern Hold on (på albumet Born to sing), och fem (5) år sedan de slog igenom ännu mer med uppföljaren Funky divas.
ENYA: The memory of trees (Wea) Förstaintrycket är hissmusik, en irriterande blek muzakmatta. Men då försöker jag också lyssna i småhögtalare i slamret på jobbet.
EPMD: Back in business (Def Jam)
Legenderna från Brentwood, Long Island, är tillbaka! Och det märks. Samplingarna känns igen, egotripparna rullar vidare och metaforerna duggar fortfarande tätt. Allt detta till trots känner jag mig som ett barn på julafton och jublar över de 14 ljud-klappar EPMD slagit in. Back in business lär inte bli någon milstolpe men är definitivt en efterlängtad present till oss EPMD-fans. (97/10/10)
ERASURE: Cowboy (Mute/MNW ILR)
Man hör på en halv millisekund att det är Erasure, vilket väl får ses som nåt slags prestation. Inga omstörtande revolutioner på gång i britternas syntetiska popland, alltså. Förra gången försökte Andy Bell och Vince Clarke tänja ramarna med konceptalbumet Erasure, vilket tydligen mest förvillade. Så här är de tillbaka i sin väl inkörda hitfåra. Betydligt bättre låtar än på dyngdåliga I say I say I say från 1994 men likväl närmast allergiframkallande dammigt.
ERASURE:Erasure (Mute)
Vince Clarke och Andy Bell har hållit syntfanan högt många år nu och bara det är en bedrift.
Med ABBA-tolkningarna häromåret fick de en välförtjänt succé, men på nya skivan litar de helt till eget material. Nytt är att låtarna är längre och ljudmässigt rikare än förr. Nästan lite Pink Floyd-varning.
ERIKA: Planet X (Music on line)
Erika vill tillbaka till rampljuset. Hrrm. Erika får det svårt. Den här speedade Anna Book-popen är nästan kitschigt TV-shoppig i sitt anslag. Låter ungefär som soundtracket till någon australisk TV-serie om ett gäng surfare som bekämpar ondskan på en tuttbemängd beach. Producerad 1987. (97/04/25)
NILS ERIKSON: Spår (Epic)
Stora, stora ord har redan sagts om den här 30-åringe debutanten från den skånska slätten utanför Kristianstad.
NILS ERIKSON: Albert, tyfonen(Sony)
Det är möjligt att Nils Eriksons storslagna etnopop med drag av Daniel Lanois jordiga produktioner med Peter Gabriel inte är trendriktigt 90-tal. Men det står nu klart att Erikson gör ett bitvis bländande arbete hemma i det bristfälligt isolerade stallet.
ALEJANDRO ESCOVEDO: With these hands (Ryko/MNW)
Tidigare har han spelat punk med The Nuns - uppmärksammade på Sators coverplatta "Barbie-Q-Killers" - och country med Rank And File. På detta andra album lutar sig Escovedo mot ett slags mustig prärierock. Helt okej. Kompet är ögonblicksvis lite träigt, men i gengäld håller låtarna genomgående hög klass. Countrydoftande "Nickel and a spoon", med Willie Nelson på stödsång, blir ett av vårens örhängen.
ESPINOZA: Soul Deacy (SMC)
Gitarristen Peter Espinoza är långt från den rock n'roll han lirade med Nasty idols. På den här plattan är "Espinoza" ännu brutalare, och Peter blir bara bättre på gura. Vad jag gillar allra mest med den här produktionen är att den är tung. Mitt i det snabba och brutalas har de inte tappat det viktigaste- TYNGDEN. Men, visst, lite mer personligt låtmaterial skulle inte skada.
GLORIA ESTEFAN: Abriendo Puertas (Epic)
Gloria bejakar sina musikaliska rötter på en skiva som gör succé på vilken grisfest som helst. Tyvärr har dock inte Estefan temperament nog att verkligen få musiken att glöda av passion.
ETERNAL: Power of a woman (EMI)
Brittisk soul. Av det där spröda, präktiga, Mariah Carey-slaget. Glittrigt. Sött. Och visst har damerna pipor som håller för skönsång. Och visst lär det här sälja i stora upplagor.
Men här saknas djup. Något som griper tag. Botten. Det känns lite könlöst, som en reklamjingle i närradion ungefär. Och när de gör en sliskig version av Bob Marleys "Redemption song" blir jag förbannad!
MELISSA ETHERIDGE: Your little secret (Island)
När Mellencamp inte längre orkar ge oss den där bredbenta, amerikanska, rocken som sitter som en 43:as ormskinnsboot i vänsterskinkan kliver Etheridge fram och sparkar till.
Melissa - en kvinna som har klös i rösten, riv i gitarren och den här gången också låtarna som bär hela vägen. En skiva som är taggad, livfull och inspirerande.
E-TYPE:The explorer (Stockholm)
Den gode E-Type vet har själv förklarat eurodiscon död och begraven och på detta sitt andra album söker han sig vidare på en mängd nya stigar. Det europeiska danslisteperspektivet är konstant, vad annat att vänta med Denniz Pop i producentstolen, men "The explorer" rymmer mycket. I "Back in the loop" vädrar herr Eriksson sin gamla passion för metal-gitarrer, larmiga "Gotta go" är snudd på powerpop (!), "So dem a com" tysk dancehallreggae och "You will always be a part of me" genuint äckligt schlagerslem av rent Johnny Logan-snitt.
Här är proppat med refränger som luktar Tracks och "Swedish dance music awards" lång väg. E-Type snickrar hits med sömngångaraktig säkerhet och en lättsam glimten i ögat-attityd som är rätt avväpnande.
Den som gillar E-Type gillar "The explorer". En skiva som gjuten för en partycharter till Cypern, ett hårt pass på gymet eller en avblåsning mellan Luleå och Brynäs.
Inte soundtracket till mitt liv, dock.
Håkan Steen
EVERYTHING BUT THE GIRL: Walking wounded (Virgin)
I och med megahiten "Missing" fick Tracey Thorn och Ben Watt uppleva hur det är att vara stjärnor - på riktigt.
THE EXPERIMENTAL POP BAND: Discgrotesque (Bungalow/ MNW ILR) Gruppnamnet ljuger inte. Det är experimentellt och det är pop. Bristolbandets debut låter Cornershop i en låt, Lloyd Cole i en annan och krämar iväg den mest skruvade sortens Beck-bossa i en tredje. Efter en första lyssning är det lätt att muttra om knäpp kitsch och pseudopop, men ge er in i plattan på allvar och upptäck ett band som har betydligt mer än trivselcrazy låttitlar som London pregnancy test 1976. (97/10/10)
EXPLOITED: Beat the bastards (Rough Justice)
Exploited har inte återförenats. De har faktiskt funnits hela tiden. Hur länge som helst, typ.
Bandets titlar och texter är fortfarande lika uppkäftiga - klassiska punkrevolt - och med hjälp av producenten Colin Richardson låter Exploited mer metal än någonsin. Men särskilt spännande är det då inte.
|
Aftonbladet på internet distribueras via |