|
|
w | ||
|
|
|||
|
|
|
|
17 oktober |
|
|
Välkommen till Puls CD-arkiv
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD?
|
![]() Mästerligt! |
![]() Mycket bra |
![]() Bra |
![]() Godkänt |
![]() Dåligt |
![]() Uselt! |
OASIS: Definitely maybe - singles box, (What's the story)
Morning glory - singles box (Sony)
Två boxar. En i silver ("Definitely...") och en i guld ("Morning..."). Men innehållet är fanimej rock'n'roll-diamanter. Slipade, gnistrande, små ädelstenar där trulig rockgosse-trots bryts mot lysande Beatles-bottnad rockmusik.
Varje box rymmer fyra singlar hämtade från respektive skiva, samt en intervjuskiva där man kan avnjuta bröderna Gallaghers säregna rotvälska (de är från Manchester, say no more).
Samlingarna är en resa från "Supersonic" in i vad som vuxit till 90-talets skarpaste brittiska rockband. Och så här frikopplade på singlar klarnar bilden av ett musikaliskt storverk. Lysande popmelodier inbakade i härligt raspig och skitig rockattityd. En musik som går på känsla, som siktar mot hjärtat ibland, men oftast går direkt mot skrevet.
"Live forever" eller "Some might say"?
"Wonderwall" eller "Don't look back in anger"?
Du behöver inte välja.
Men den stora poängen här är att du får de frikostiga b-sidorna på ett bräde. Liveupptagningar, demoinspelningar och smågodis som du kanske bommat. Ta bara "Rockin' chair" (på "Roll with it") och "D'yer wanna be a spaceman" (på "Shakermaker"). Milans reservbänk bleknar...
Om jag ska gnälla på något så gnyr latmasken inom mig lite. Varför inte samla allt material på två fullängds-CD istället?
Ronny Olovsson
OASIS: (What's The Story) Morning Glory (Creation/Sony)
Jag anade det redan vid första anblicken. En månad och, uppskattningsvis, femtio genomlyssningar senare är jag helt säker:
Oasis har, bara ett drygt år efter sin singeldebut, gjort ett klassiskt rockalbum.
Det borde egentligen inte vara möjligt.
Gruppen gör ju ingenting som inte gjorts tidigare. Det handlar uteslutande om konventionell rock & roll med raka melodier, klatschiga refränger, rasande hög volym och öppet redovisade Beatles-influenser.
Men med sin dedikation, sin omåttliga kärlek till musiken och sin gränslösa tro på den egna storheten lyckas de storkäftade Manchester-huliganerna inte bara blåsa liv i den uttjatade formen; de får den att gnistra i helt ny, ungdomlig lyster.
Sedan har de ju Noel Gallagher. Han bekräftar härmed, en gång för alla, att han är en kompositör av samma kaliber som Ray Davies, Marc Bolan och Paul Weller.
Varenda en av de tio låtarna på "(What's The Story) Morning Glory") är lysande, varenda en skulle stå sig som singel, från inledande rockknocken "Hello", med bitande refräng direkt från Gary Glitters paradhit med samma namn (som också svenska Sator använt - välkommen att dra egna slutsatser) till storslagna avslutningshymnen "Champagne Supernova" (med Paul Weller på stödsång) via livebejakande melodichockerna "Wonderwall" och "Hey Now!", balladen "Cast No Shadow", elektriska utbrottet "Morning Glory".
Och så vidare.
Mästerligt. (29/9)
OASIS: Be here now (Creation/Sony)
- Det är melodin det handlar om. Inte om hur snyggt en låt är producerad, hur bra texten är eller vem som spelar gitarr bäst - blir människor berörda är det en bra låt.
RIC OCASEK: Troublizing (Columbia)
Gamle powerpopmästaren Ric Ocasek, från saligt insomnade The Cars, har mest ägnat sig åt att producera andra de senaste åren. Men här återvänder han med elva skruvade, lätt minimalistiska karameller som tidvis kittlar både fantasi och dansnerv. Särskilt roliga är de nummer Billy Smashing Pumpkins Corgan varit med och producerat. (97/09/26)
OCEAN COLOUR SCENE: Moseley shoals (MCA).
Noel Gallagher och Paul Weller hyllar dem så fort de får chansen (två medlemmar ingår för övrigt i Wellers turnéband), och visst är Ocean Colour Scene modell 1996 en rent himmelsk upplevelse i jämförelse med den version av bandet jag såg stå och harva tråkindie på Hultsfredsfestivalen 1992.
OCEAN COLOUR SCENE: Marchin already (MCA/Universal)
En glutt på omslagsbilderna till brittiska Ocean Colour Scenes tredje album ger associationer till gamla konvolut med finfina 60-talsbandet Love. Även musiken visar sig minna en hel del om Arthur Lee och hans luftiga psykedeliska pop.
MAURA O´CONNELL: Wandering home (Hannibal/MNW Ilr)
Maura är från County Clare på Irland men bor numera i Nashville i USA. Musikaliskt befinner hon sig nånstans mittemellan och låtarna hon sjunger bär spår av både traditionell keltisk folkmusik och country. Wandering home är ett mjukt, melodiskt album för sena kvällar och Maura O´Connell en gudabenådad sångerska värd att upptäcka. (97/06/20)
SINEAD O' CONNOR: Gospel oak (Chrysalis)
Sexspårs-EP som både kittlar och förskräcker. Kittlar därför att några låtar,
som saktmodig This is to mother you, är väldigt vackra och starka.
ODDS Nest (Elektra/Warner)
Förutom utmärkta Sloan har det inte hänt mycket intressant inom kanadensisk rock på senare år. Desto roligare då att upptäcka den här Vancouver-kvartetten som redan hunnit göra fyra album. Det senaste bjuder på en hel radda snygga nummer av distinkta gitarrer och bitterljuv stämsång. Ingen revolution på gång men Someone whos cool eller Hurt me borde kunna rädda en fredag för alla som bryr det minsta sig om exempelvis Elvis Costello, Big Star, Replacements eller Neil Young.
THE OFFSPRING: The Offspring (Nitro/Border)
Det finns de som hävdar att Offspring är ett av de mest talanglösa band som någonsin nått stora publika framgångar.
Denna sex år gamla debut, påpassligt återutgiven lagom till julrushen , talar inte direkt emot den sortens resonemang. (17/11)
THE OFFSPRING: Ixnay on the hombre (Columbia/Sony)
Jovisst, brottarhiten Come out and play (You gotta keep em separated) var en personlig och rätt kul låt, som genom sin form faktiskt antydde att Offspring försökte bryta ny mark inom den annars så skrämmande idéfattiga amerikanska 90-talspunken.
OLE: My body the hand grenade (City slang/ MNW)
Uppföljaren till Live through this dröjer, frustrerande nog. Jag vill ha tillbaka min Courtney. Den här samlingen ska väl fungera som nåt slags apitretare, men smakar inget vidare. Den består mest av slarvigt tillagad skåpmat; demoversioner, liveupptagningar och tidigare kasserat skräp. Unplugged-versionerna av Softer, softest och den bisarra flickpopsklassikern He hit me (it felt like a kiss) har ett värde, men vem vill höra en tappning av exempelvis Miss world innan det blev en riktig låt? (97/10/10)
OLD 57'S: Too far to care (Elektra/Warner)
Ett av de frejdigaste no depression-banden från lysande Bloodshot-etiketten goes major och kan med nya resurser måla en snärtigare ljudbild, men anslaget är alltjämt detsamma. Ömsom rör de om i Jason & The Scorchers gamla cowpunk-brasa, ömsom försöker de tränga sig i Waco Brothers Clash-kostymer. Rätt trivsamt, om än ojämnt. (97/07/25)
MIKE OLDFIELD: Voyager (Warner)
Låter som filmmusiken till "Braveheart" eller "Rob Roy". Synthar och plinkande gitarr i vidsträckt keltisk atmosfär. Funkar kanon som väntmusik i en telefonväxel eller som ljudkuliss till testbilden på SVT. Annars känns den för blodfattig för att direkt fastna. För polerad och könlös.
Och bilden på Mike i bar överkropp på konvolutet är bara för mycket...
SALLY OLDFIELD: Secret songs (MBG)
Sally Oldfield är om möjligt ännu saggigare än brorsan Mike. Men det finns förstås en marknad för sån här new age-anstruken, harmlös mjukpop med world-influenser. Det är typiskt och rätt talande att det är i Tyskland som Sally har sitt största fäste numera.
OLIVIA TREMOR CONTROL: Music from the unrealized film script: Dusk at cubist castle (Blue Rose/V2)
Det har åter börjat röra på sig i Athens, Georgia. R.E.M.:s hemstad har blivit kärnan för en samling närbesläktade orkestrar med namn som Neutral Milk Hotel, Apples In Stereo och Secret Square. Det rör sig om psykedeliskt doftande lo fi-knepigheter med klassisk popspets. Och klarast lyser Olivia Tremor Control. Med Beatles-harmonier och stycken av långdraget flummande får de till en delvis helt genial och delvis ganska hopplös platta. Den förtjänar dock en större publik än lo-fi-nördarna. Brukar ni gilla låtar som heter Green typewriters, Frosted ambassador och Define a transparent dream finns det ingen anledning att tveka. (97/06/13)
LOVE OLZON: Love Olzon (Columbia/Sony)
Singeln "Jag vill ha en tjej som tycker om mig" hade visserligen en förvånansvärt begåvad text (om än en, så att säga, väl "basic" refräng), men själva låten lyckades ändå inte med mer än att sortera in Love Olzon som ännu ett namn i det ack så överfulla facket märkt "radiovänlig singer-songwriterpop på svenska".
OMAR: This is not a love song (RCA/BMG)
Jag måste erkänna att det tog ett tag innan jag insåg att Omar inte bara var ännu en i mängden av lättsmälta soulsångare, utan faktiskt har riktigt stora kvaliteter.
OMC: How bizarre (PolyGram)
Titelspåret är redan en megahit med sitt loja latinokomp och den lättrallade refrängen "how bizarre". Här avslöjas det så om Pauly Fuemana har mer att komma med.
Svar: Nej.
OMD: Universal (Virgin)
Andy McClusky vägrar ge tappt. Med synthmattorna som grund trallar han fram söt och gladlynt pop (som så många gånger förr). Radiovänlig och len som persika. Tyvärr händer det inte så mycket mer. Den här orkestern manövrerar mest i gamla trygga spår.
OMNI TRIO: Skeleton keys (Moving shadow/Border)
Härom året blev jag medsläpad för att se en berömd konstinstallation. Den består av ett becksvart rum, till synes helt tomt. Men där en mycket svagt upplyst och helt abstrakt ljusskulptur framträder då ögat vant sig vid mörkret.
ALEXANDER O'NEAL: Lovers again (EMI)
Det är synd att Alexander O´Neal mest är känd här för att han en gång slumrade till under en show på Konserthuset i Stockholm och det är synd att han inte bättre tar vara på den gudabenådade röst han nu har.
SHAQUILLE O'NEAL: You can´t stop the reign (T.W.IsM/BMG)
Det är lätt att göra sig löjlig över en basketstjärna som bestämmer
sig för att bli rappare. Men faktum är att numera även
skivbolagsbossen Shaquille O´Neal är inte en helt oäven lyriker,
åtminstone vill jag minnas att det där odet han skrev till sin
adoptivfar Phil var en riktigt tårdrypande historia. Mest uppskattar
man emellertid att Shaq har äkta kärlek till musiken. Varken förra
plattan eller nya You can´t stop... känns som spekulation och
Shaqattack har god koll på hip hopen (det vill säga han har samma
idoler som jag!) och de som utövar den vill mer än gärna ställa upp
när Lakers nya två meters-klippa kallar. Här såna som Mobb Deep, Bobby
Brown och Jaÿ-Z till exempel.
112: The time is now 112 (Arista/BMG)
Det är konstigt, jag kan älska den smetigaste och snuskigaste och mest slicka R&B så som den representeras av såna som Jodeci och Silk men blir allergisk så fort Boyz ll Men börjar stämma upp i falsett.
ONE MORE TIME: Den vilda (Sony)
Min fyraåring som älskar "Den vilda" frågar alltid "hur kan man dansa i ett vattenfall?". På nya plattan är texterna mindre symboliska, men icke desto mindre lysande. Sällan har svartsjuka och svunna känslor beskrivits så bra som i "Hela täcket för mig själv" och "Vägskälet".
OOMPH!: Wunschkind (Dynamica)
Med ursinnig aggression tar sig hardcorebandet Oomph! an ämnet övergrepp mot barn. Förtvivlan, nattsvart mörker och en smärta som antagligen bara en drabbad själv kan förstå, genomsyrar materialet. Men Oomph! och andra som vågar se problemet som det är och desuutom gör låtar om det, inger en stark tro och ett hopp om att också mänskligheten kan bli bättre. Lysande!
ORB: Orblivion (Island/BMG)
Den musikaliska utvecklingen tycks gå allt snabbare. Stilar kommer och går med bara några veckors intervall.
ROY ORBISON: The very best of Roy Orbison (Virgin)
Vi närmar oss julklappstiderna. Kom ihåg den här skivan då när du funderar över mammas paket.
ORIGINAL SIN: Temptation (Dzynamite)
Original Sin betår av svenska musiker och en amerikansk sångare. De låter som en korsning av typisk snäll svensk metal och typisk snäll amerikansk metal och Paul Allen har en typisk hårdrocksröst. Och det är problemet - hur välgjord och melodisk musiken än är saknar den något som skiljer ut den från det genretypiska.
ORIGINOO GUNN CLAPPAZ: Da storm (Priority/Virgin)
Det finns inte många MC:s jag älskar mer än Buckshot (numera BDI eller
är det B.D. Eye?), härstammande från Boot Camp och efter Black Moon,
Smif-N-Wessun och Heltah Skeltah kommer OGC (som tillsammans med
Heltah ibland formar Fab 5). Men trots, eller kanske just på grund av
all respektingivande bakgrund blir OGC mest en vag kopia av just
Heltah Skeltah. OGC är för osjälvständiga, man behöver inte hänvisa
till sina kompisar i varenda textrad. Även om vi vet att de är tuffa.
ORQUESTRA WAS: Forever´s a long, long time (Verve Forecast)
Demonproducenten Don Was (Stones, Dylan, Bonnie Raitt...you name it) hade en gång ett alldeles förträffligt band, Was (Not Was), ihop med brorsan David.
BETH ORTON: Trailer park (Heavenly/BMG)
Rätt så det skriker. Beth Orton är polare med Primal Scream, Red Snapper, Chemical Brothers och en massa andra musiker ur Londons hippaste kretsar och tar här hjälp av folk som William Orbit och Andrew Weatherall för att ställa sina Nick Drake/Joni Mitchell-influenser på en snygg triphopbotten. Spännande på papperet men den potentiella magin i korsbefruktningen tenderar att utebli. Flera av de mer traditionella numren, som She cries your name och Dont need a reason, är dock fenomenalt walkman-bränsle en grådaskig novemberdag som denna.
ORUP: Flickor förr & nu 1986-1996 (Metronome)
Det här är mer än bara en skiva.
Det här är ett mäktigt och grandiost monument över den moderna svenska schlagerpopen.
ANDERS OSBORNE: Which Way to Here (Sony)
Svenskfödd (Uddevalla 1966) bluesman bosatt i USA som står bredbent i en trygg rythm'n'blues som en utvandrad Mats Ronander. Mer säker än kul. (8/12)
OUT THERE: Out there featuring Kayo (Scandinavian Records)
Till skillnad från många av vår svala, halvtrista soulsångerskor har Kayo en passionerad rockglöd i rösten. Hon låter kall, men mycket stark och mycket sexig. Låtarna är en salig blandning av afro, rock, soul, worldmusic och vanlig pop. Musikerna är mycket skickliga och produktionen stor och kraftfull.
OZZY OSBOURNE: Ozzmosis (Sony)
Efter några irrfärder är yxmannen Zakk Wylde tillbaka hos Ozzy, liksom Sabbathbasisten Geezer Butler. Inledningen "Perry Mason" är - bombastisk och kommer att bli en Ozzyklassiker, liksom powerballaden "See you on the other side". Musiken är läckert förpackad av Michael Beinhorn och med som låt och textskrivare finns både Lemmy och Steve Vai (!). I tider av förändring, när gamla hjältar faller känns det bra att åtminstone några gamlingar håller fanan högt. "My Jekyll doesn't hide" heter en av låtarna och även om Ozzy är något lugnare än förr, lyser galenskapen,desperationen och sorgen fortfarande igenom. Det tackar vi för! (20/10)
OSSLER: Hotel Neanderthal (Nonstop)
Jo.
OUTKAST: ATLiens (Arista/BMG)
"Southernplayalisticadillacmuzik" från 1994 är en klassisk debut av Atlanta-duon OutKast och då blir ingen förvånad att Andre och Big Boi spänner sig så det skvätter för att följa upp.
"ATLiens" har för all del viss mängd av sin föregångares sprakande soulslängda hip hop, men så kommer det där man ska akta sig så för, det där när artister får för sig att de nödvändigtvis måste mogna. I OutKasts fall innbär det att Andre numera bär turban samt lite väl mycket studio-onani och pretentiöst navelskådande a la PM Dawn.
OUTSIDE: Discoveries (Dorado/Border)
Duon Outside utgörs av Matt Cooper, som står för musiken och spelar i stort sett samtliga instrument, och Andreas Allen, som gör studiojobbet. "Discoveries" består inte så mycket av låtar, snarare är det ett ständigt musikaliskt flöde, som inte sällan utmynnar i tiominuters jamsessions. I "Parallell universe" har de rattat fram slickade junglebeats och funkiga gitarriff, som klarar sig alldeles utmärkt, tills de dessvärre körs över av ett utdraget gitarrsolo i värsta fusionsjazzformat. Om Stockholm hade haft en jazzfestival värd namnet är det ändå ett sånt här band som borde få chansen. (97/07/25)
MARK OWEN: Green Man (BMG)
Han har en behaglig röst, den forne Take Thatmedlemmen Mark Owen. Han har också ett välutvecklat sinne för romantik och för vad som kan slå an smärtsamma toner i bröstet på tonårsflickor. Mark sjunger sånger i stil med dem som Terry Jacks fick mig att gråta floder över på 70-talet. Mark rör sig smidigt någonstans i gränslandet mellan Beatles och smör, producenterna har gjort ett bra jobb och slutresultatet är - gulligt.
ABIODUN OYEWOLE: 25 Years (Ryko/MNW)
Så du tycker Spike Lee verkar vara en tuff radikal?
Jämfört med gamle Brother Abiodun - tidigare i Last Poets - är han rena Olof Johansson.
Här talar vi militant. Här talar vi om en Fidel Castros förbundne; en benhård, skolad socialist som vill ställa klass mot klass och bokstavligen bränna ner det vita Amerika.
Givetvis är han också övertygad om att revolutionen en dag kommer.
"But until then", rappar farbror uppvigare med tydlig adress åt ett visst håll, "you know and I know, niggers will party and bullshit, party and bullshit, party and bullshit..."
Svänger gör han också.
|
Aftonbladet på internet distribueras via |