|
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
24 oktober 1997 |
|
|
Välkommen till Puls CD-arkiv
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD?
|
![]() Mästerligt! |
![]() Mycket bra |
![]() Bra |
![]() Godkänt |
![]() Dåligt |
![]() Uselt! |
JACK: Pioneer soundtracks (Too Pure/Border).
Den här sju personer starka London-gruppen lånar in Scott Walkers producent Peter Walsh för att på debutalbumet penetrera eviga ämnen som kärlek, ensamhet och död. Lite som Tindersticks, om än med något hetsigare temperament. Fräckt, vackert och högst påtagligt, framförallt i "White jazz" och "Dress you in mourning". Fredag kväll men mest söndag morgon.
Håkan Steen
JANET JACKSON: Design of a decade 1986/1996 (A&M)
Syster till ett popgeni, men Janet har ändå förmått trampa - eller dansa - sig en egen stig i den moderna popmusiken. Här samlas sexton gamla hits. En imponerande samling, men här märks också att just dansmusik producerad för nuet, hitlistorna åldras snabbt.
Två nya bonusspår: "Runaway" är en klockspelsbeströdd bagatell, "Twenty foreplay" en smekande kärleksballad.
För den som vågar betvivla Janets storhet finns en "meritlista" i konvolutet. Luktar lite lillasysterkomplex.
JANET JACKSON: The velvet rope (Virgin)
Det har sagts förut och det tål att upprepas.
MICHAEL JACKSON: Blood on the dancefloor - History mix (Epic/Sony)
Man glömmer lätt, men Michael Jackson är faktiskt inte bara en pervers schimpanstämjare från, som det verkar, yttre rymden.
MICHAEL JACKSON: The best of Michael Jackson & Jackson 5 (PolyGram)
En läglig samling av unge Michael Jacksons bästa. Och en kul kontrast till dagens vrålproducerade och stönfulla, beatorienterade Michael.
GINA JACOBI: Alla är (Gimala records).
Sundsvalls egen Kate Bush är här igen efter några tysta år och det är bara att säga välkommen tillbaka.
Jag gillar mycket, inte minst de dova och intrikata stråkarren (av Stefan Brisland-Ferner från Garmarna) och Ginas sätt att framföra sina sånger.
JAL: Den enda viljan ( The Label)
Jal är en begåvad kille i samma skola som Mauro Scocco och till viss del Peter LeMarc. Många manliga soloartister kämpar hårt, men Jals suggestiva tongångar, tillsammans med starka refränger borde kunna ge också honom en plats i branschen. För att komma från en debutant låter det här oerhört proffsigt, produktionen är luftig, kompet rytmiskt. Lite mer personlighet, så kan Jal på allvar hota de etablerade.
JAMES Whiplash (Fontana/PolyGram)
Det fanns ögonblick i 90-talets gryning då jag faktiskt blev riktigt betagen av dessa inte längre helt unga engelsmäns pompapop. Men ögonblicken var inte många och fanns knappast på förra albumet Laid. Efter fyra år av personliga slitningar, avbrutna inspelningar och soloprojekt är nu Tim Booth och hans band tillbaka med en platta som spretar vilt mellan den vanliga svepande popen, konstlat Nick Cave-mörker och några rätt vilsna jungle-flirtar. Singeln Shes a star är bra, men i övrigt ekar det ganska tomt.
ETTA JAMES: Loves been rough on me (Private music)
Etta James, 59, är gammal i gården.
JAMIROQUAI: Travelling without moving (Sony).
Debutalbumet "Emergency on planet earth" var en sann humörhöjare, laddad med behagligt svängig, smakfullt jazzig brittisk soul, vilket ju för övrigt var jätteroligt över huvud taget då, 1993. Nu är bandet framme vid sitt tredje album och sångaren Jay Kay fortsätter att imitera Stevie Wonders tidiga 70-tal iklädd stor pälsmössa. Men då här inte finns några spår i "When you gonna learn"-klass och herr Kay har det dåliga omdömet att sväva ut i några helt meningslösa didjeridoo-experiment känns "Travelling without moving" som 68 väldigt långa minuter.
BILL JANOVITZ: Lonesome Billy (Beggars Banquet/MNW)
Präriecountry, spattig college-punk och druckna Stones-ballader. Allt ska med när Buffalo Tom-sångaren Bill Janovitz begår solodebut. Det ger ett något splittrat intryck. Vilket dock inte hindrar att somligt är väldigt bra. Shoulder nyper som en J. Mascis-ballad. Och Strangers skulle ha platsat om inte på Exile on mainstreet så i alla fall på Some girls.
JEAN MICHEL JARRE : Oxygene 7-13 (Epic)
Mike Oldfield gjorde ju en ny Tubular bells. Och Meat Loaf gjorde en Bat out of hell del två. Nu ska så Jarre krama den sista syreatomen ur sin gamla succé Oxygene.
JASON & THE SCORCHERS: Clear impetuous morning (Mammoth/MNW)
Oj då - Jason Ringenberg drar igen. Och han har skjutjärnen fulla av det högexplosiva punk- och cowboykrut jag trodde han brände slut redan för tio år sedan.
JAWBOX: Jawbox (City Slang/Border).
Från Washington DC, som givit världen Henry Rollins och Fugazi, kommer kvartetten Jawbox och ansluter till samma tradition av hardcore med både hjärna och melodi. Sångaren och gitarristen J Robbins (ex-Government Issue) besitter också en i dessa kretsar sällsynt popådra (på något ställe kan man rentav tro att han snor från Duran Duran!). Dessvärre har gruppen stått så länge i replokalen att de lärt sig spela i 7/8-delstakt och vrida till det på andra sätt som mest torde tilltala folk som lyssnar på musik för att bli imponerade snarare än berörda. Och när detta andra albums största stund är en "gömd" cover på Tori Amos "Cornflake girl" måste det vara någonting väsentligt som saknas.
THE JAYHAWKS: Sound of lies (American/BMG)
När grundaren Mark Olson lämnade Jayhawks i november 1995 hette det att bandet hade splittrats. Men efter några månader samlades den resterande trion i gitarristen Gary Louris vardagsrum, började repa och kände snart att de ville ta Jayhawks vidare.
GARLAND JEFFREYS: Wildlife dictionary (BMG)
Marvin Gaye gav oss Sexual healing och Garland Jeffreys tar vid i souliga Sexuality. Ingen dum låt alls. I övrigt blandar Jeffreys väl friskt: rap, rock, sliskballader och reggae är några stilar veteranen (som en gång fick draghjälp i karriären av Springsteen) avverkar. Lite koncentration hade inte skadat...
JESUS JONES: Already (EMI)
Jaså, Mike Edwards lever!?
JESUS LIZARD: Shot (Capitol/EMI)
Stolpskott, i så fall.
ÅSA JINDER: Att ett hjärta kan längta så (KM Records)
En vit nejlika symboliserar ren kärlek. Åsa Jinder trycker blomman mot sitt bröst på nya CD.n Att ett hjärta kan längta så. Det man ser och det man hör går sällan att fatta tillsammans när det gäller Jinder. Inte ens låtmaterialet har särskilt mycket gemensamt med hennes spelstil.
JOE: All that I am (Jive/Zomba)
Jag gillar Joe och jag tror han tycker mycket om en kille som heter Keith Washington, åtminstone vibrerar bådas stämband så champagneglasen darrar och målet är ett - sängkammaren. Men bevars, inte utan romantik.
JAN JOHANSEN: Johansen 2 (Lionheart)
På plattan som ska se till att Jan Johansen inte behöver återvända till coverbandsträsket sjunger han allt på svenska.
JAY-JAY JOHANSON: Whiskey (Disques Vogue/BMG).
Jäje Johansson är en hipp kille. Art director, har jobbat på i-D, designat skivomslag, känner alla, med "i svängen". Nu har han gjort en skiva också. Kul! Spelade på skivbolagets julfest och fick skivkontrakt - svincoolt! Easy listening, nej, "triphop blandat med schlagers" - så jävla rätt! "So tell the girls that I am back in town", yeah, lite Frank Sinatra där också, jaså Frykberg har mixat, och snygga kläder i videon. Klart vi gillar Jäje, han fattar ju vad det handlar om.
JOHAN JOHANSSON: ...Och hans lilla vackra värld (Birdnest)
Svart rock'n'roll för cyniker som insett att människan är monster och att hoppet är ute. Johan Johansson är naturligtvis helt rätt och om det ändå ska gå åt pipan så får det gärna göra det till tonerna av svarta gitarriff och Johans sarkasmer. Lysande!
MAGNUS JOHANSSON Vykort från mars (EMI)
Magnus Johanssons värste konkurrent är Magnus Johansson. Fast sex år yngre. Alla som upptäckte honom med hans självbetitlade debutplatta 1990 har stora förväntningar. Då var hans musik en skenande nostalgigick för gossar på väg in i vuxenlivet.
ELTON JOHN: Love songs (Mercury)
Man kan möjligen tvista om behovet av en Elton John-samling. Man kan möjligen anklaga honom för att vara en smörig fan. Men man kan inte ta ifrån honom melodierna. Rösten. Och pianoklinket.
Och hur jag än vrider och vänder på den här CD:n så rymmer den en diger samling högklassiga popballader. För alla gråtmilda.
ELTON JOHN: The big picture (Rocket/Mercury)
En hel värld snyftade unisont när Elton John sjöng på prinsessan Dianas begravning. Av bara farten kommer hans nya album att sälja hundratusentals extra exemplar - även om inte Elton hann få med Candle in the wind.
ANDREAS JOHNSON: Cottonfish tales (EMI)
Sångaren i nu nedlagda Planet Waves (Superficial om någon minns) gör en Joey. Dumpar några kilo tuff rock och vänder blicken mot de amerikanska landsvägar som fraktat runt Bob Dylan, Crosby, Stills, Nash & Young, John Mellencamp och Tom Petty.
FREEDY JOHNSON: Never home (Warner)
Jag minns debuten som en rätt lågmäld singer-songwriter-resa, men med Never home rockar Freedy Johnson - med västkust-reliken Danny Kortchmars hjälp - plötsligt till sig. Det är okej. Kompet kan emellanåt bli väl murrigt och segt, men Kortchmar förstår att accentuera de ofta snillrika melodierna. Och texterna är fortfarande utmärkta små filmer från ett lätt bisarrt vardags-Amerika.
JILL JOHNSON: Sugar tree (EMI)
Jill från Ängelholm hörs ofta i radion ihop med Jan Johansen på singeln "Kommer tid, kommer vår" och hon sjunger oantastligt. Alldeles felfritt.
PUFF JOHNSON: Miracle (Columbia)
Nog är det ett mirakel att den amerikanska musikfabriken ständigt lyckas plocka fram nya, högklassiga sångförmågor.
JONATHAN FIRE EATER: Wolf songs for lambs (Dreamworks/Universal)
Febrigt rastlösa New York-ynglingar som övertygade stort med en tuff spelning på Roskilde i somras. De vinglar charmigt fram någonstans i mitten på den väl uttänjda linan mellan Pixies och Jon Spencer Blues Explosion, med läcker farfisaorgel, coolt källarsound och en hel del storkäftad attityd. Det här är bra, men instängda i CD-spelaren känns Jonathan Fire Eater tyvärr betydligt fogligare än på scen. (97/10/17)
JON BON JOVI: Destination Anywhere (Mercury)
Visst, gillar man Bruce Springsteen och vemodiga låtstycken om eländiga miljöer och fattiga arbetarkvarter så är det här helt okej. Att han knyckt introt till Sweet home Alabama på Queen of New Orleans kan man också stå ut med. Men jag tycker nog att Bruce klarar den sentimentala arbetarrocken bäst själv. Jon ska göra Bon Jovirock eller åtminstone låta bli att försöka låta som Bruce. Då skulle vi alla bli gladare. (97/06/13)
RICKIE LEE JONES: Naked songs (Reprise)
Naket så det förslår. Rickie Lee Jones ensam med gitarren (och vid pianot) inför publik i USA. Avskalat och njutbart. Men det hade inte skadat med en basist och ytterligare några musiker - för variationens skull.
RICKIE LEE JONES: Ghostyhead (Reprise)
Antingen biter man sig fast i det förflutna och kräver att Rickie Lee Jones alltid ska låta exakt som hon gjorde i snart 20 år gamla Chuck E.´s in love.
THE JON SPENCER BLUES EXPLOSION: Now I got worry (Mute/MNW ILR)
Den här trion har knockat mig förr. Först i en skivaffär i Los Angeles för snart två år sedan, när jag helt utan förvarning fick förra albumet, det chockartat lödiga "Orange", mellan öronen. Senast på Lollipopfestivalen i somras, där Jon Spencer, Russell Simins och Judah Bauer högg sig in i åtskilliga rockälskares hjärtan med ett set funkig, ostyrig kraftstationsgroove som minsann var det mest minnesvärda på hela festivalen.
JOURNEY: Trial by fire (Columbia)
Det är tio år sedan sist. Men det mesta är sig likt. Samma lättsmälta radiorock med Steve Perrys hesa stämma. Samma lättfångade refränger. Samma polerade sound. Samma smäktande ballader.
För Journey har tiden stått still. Glädjande, för nostalgiska fans. Skrämmande, för oss andra.
Vad gör Foreigner nu?
JOYRIDER: Be special (Paradox)
Personligen är jag hjärtligt trött på upphaussningen av sega Therapy?. Ta bara deras hopplöst skitnödiga ballad "Diane". Ta bort!
Om du vill lyssna på skrammel från irländska öns norra regioner är Joyrider fan så mycket roligare.
Småilsk rock som "Said she to me" med refrängen "I hate you, I hate you..." kör över, förbi. Ur spår!
JUDAS PRIEST: Jugulator (SPV/Border)
AC/DC fixade det, Iron Maiden likaså och i min smak blev Black Sabbath bättre med Tony Martin vid mikrofonen. De flesta band klarar att förlora betydelsefulla sångare, så vad är det då som fattas på nya Judas Priest-albumet när Rob Halford kastat in handduken?
JUMPER: Jumper (Warner)
Redan i en krönika i måndags utsåg jag den här skivan till årets svenska popdebut.
JUNGLE BROTHERS: Raw Deluxe (Gee Street/ V2)
Jungle Brothers är hiphop-historia och lagom till tioårsjubileet sluts cirkeln när J Beez ger ut sin fjärde skiva Raw deluxe på Gee Street, bolaget som först släppte JB:s singelklassiker Ill house you i Storbritannien 1988. De tre originalmedlemmarna ställer trevligt nog upp till jubileet (men nu har DJ:n Sammy D hoppat av, Africa och Mike G festade dock obekymrat vidare i Stockholm i helgen) och för att hålla det kort är J Beez de som startade Native Tongues i New York tillsammans med A Tribe Called Quest och De La Soul och fler, en kamratkrets som förespråkade blommor i ditt hår och politisk korrekthet i allmänhet.
IODINE JUPITER: Lilla flickan Zombie (Starton)
Jag älskar den här smått mentalstörda musiken.
I tider där det mesta redan gjorts lyckas Iodine skapa en egen nish. Teater och poesi ackompanjerat av såväl brutal metall som datoriserad disco. Texterna är ångestladdade skapelser, skräck, blod, ockultism och så, en vekare sida av denna besynnerliga man i "Eldkvinnan" och "Vilda lilla blomma".
JUST D: Just D's gyldene (Telegram)
Ack ja, så sitter man här igen med ett larvigt flin på läpparna.
Just D i samlat skick, visst var det på tiden och visst är det en högtidsstund att återhöra de svenska rapparnas bästa stunder på skiva.
"Gyldene" innehåller bara ett nytt spår, "Jag sköt sheriffen", en munter variant av Bob Marleys klassiker "I shot the sherif".
Resten är "skåpmat": titlar som "Grannar", "Hur e d möjligt?", "Juligen", "Tre gringos" och så vidare. Snudd på en timma greatest hits med 90-talets vassaste och busigaste ordmakare.
Perferkt uppladdning för er som tänker se Just D på turné den närmaste månaden.
|
Aftonbladet på internet distribueras via |