|
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
24 oktober 1997 |
|
|
Välkommen till Puls CD-arkiv
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD?
|
![]() Mästerligt! |
![]() Mycket bra |
![]() Bra |
![]() Godkänt |
![]() Dåligt |
![]() Uselt! |
KAMRATERNA: Dyra drinkar på novisers vis (Start Klart)
Mikloz Fläckman, ex-Traste Lindéns kvintett, är en magnifik låtskrivare. Numera jobbar han som journalist, och dyker bara upp sporadiskt som musiker, som på den här löst hållna CD:n. Vid sångmicken finns Traste, Sigge Hill, Stefan Sundström och andra Mikloz-kamrater. Sympatisk, folklig pop, men lite väl snåriga, överarbetade arrangemang emellanåt.
Anders Hvidfeldt
KARANDASH: Applicide (Egen/House Of Kicks)
Äppelmord heter skivan och solmetall kallar sig bandet. De utstrålar en positiv känsla och humor som jag uppskattar. Musikaliskt verkar norrlänningarna inte veta var de vill höra hemma, fast förvirringen är enhetlig, så den kanske är genomtänkt. Bandet låter som en blandning av gammal thrash, dödsmetall och lite hardcore, med inslag av vackra gitarrslingor. Sångaren varierar oftast mellan dödsvrål och thrashsång. I sina stunder påminner Karandash så smått om Testament, men har ändå ett eget sound.
MICHAEL KATON: Rub (Provogue/MNW)
Robust boogiekung från Michigan. Han är inte mycket till sångare och kanske inte heller världens vassaste låtskrivare, men rockar gör han, Katon. "Rock 'n' roll redneck mamma jamma honkin´fool" skulle kunna välta vilket party som helst.
KATRINA & THE WAVES: Walking on sunshine - the greatest hits (EMI)
Skivbolaget EMI är inte sena att krama märgen ur gamla Katrina & The Waves efter schlagervinsten med Love shine a light. Men tro inte att den finns med här. Nej, nej. Det här är det göttaste från Katrinas 80-tal.
KATRINA & THE WAVES Walk on water (Warner)
Jag blev riktigt upplivad av Katrina & The Waves den där myggbitna natten i Timrå härom månaden. Gruppen rockade med pånyttfödd glöd och markerade med all önskvärd tydlighet att de inte hade några som helst avsikter att bli schlagermjäkiga lightpoppare på heltid.
KAVANA: Kavana (Nemesis/Virgin)
Efter Take That, East 17 och Backstreet Boys har pojkgruppspopen fullkomligt exploderat.
K-CI & JOJO: I love always (MCA)
Jodeci är döda.
KE': I am (RCA)
Det börjar lovande med ringande akustiska gitarrer i "Strange world". Men Ke' är en låtskrivare med många ansikten. Emellanåt bygger han låtarna på molliga syntmattor men lyckas ändå skapa melodier med hitkänsla. "I don´t wanna go" är bara en av flera såna sånger.
En märkligt androgyn artist dessutom. Länge sen jag hörde en kille som sjunger så feminint.
KEEGAN: Mind no mind (Aprobo)
Gitarristen, sångaren och låtskrivaren Jeff Keegan skulle nog gärna bli Sveriges nästa stora gitarrhjälte. Hans självtitulerade band låter som en korsning mellan Helloween och Queensrÿche, åttiotal som de försökt förkläda som nittiotal. Visst finns både spelskicklighet, tyngd och många detaljer på Keegans andra platta, men det räcker inte när hela mentaliteten och tidszonen känns fel.
ROBERT EARL KEEN: Picnic (Arista)
Bruce Springsteen mottog i veckan Polar Music Prize för sin jordnära musik om den lille mannen i USA.
SALIF KEITA: Folon (Mango) Som många andra afrikanska musiker som fått framgång i Europa har Salif Keita (hövdingason från Mali) en fantasisk röst: ljus och stark på samma gång.
THE KELLEY DEAL 6000: Go to the sugar altar (Nice rec)
Breeders-gitarristen Kelley Deal höll på att knarka bort sig, men efter att hon greps för heroininnehav förra året har hon "rehabiliterat sig" (syrran Kim skapade The Amps under tiden).
Här är så Kelleys soloprojekt som (naturligtvis!) är allt annat än ett konventionellt rockalbum. Istället lockar Kelley in oss i hardcorescenens twilight zone. Leder oss genom ett udda äventyr som lämnar lyssnaren allt annat än likgiltig.
Jag kan inte säga att jag gillar allt, men jag tycker definitivt att allt låter spännande. En nog så sällsynt kvalitet i dagens formaliserade MTV-skval.
R. KELLY: R. Kelly (BMG)
Sammetssoul som kommer att hålla länge, länge.
R. Kelly må vara ett okänt namn för många. Men han skrev faktiskt "You are not alone" till Michael Jackson och bara det säger en hel del om hans kapacitet. Kellys tredje album är inget för dansgolven. Men de som faller för stilla, sugande och supersnygg soul får allt och lite till.
KENNETH & THE KNUTTERS: Mycke' mera macho (Sony)
Stora hjältar ute i folkparkerna iklädda hjälmar och MC-kläder. Tja… Kenneth och hans knuttar spelar pruttlustig buskisrock för lågstadiet. Och de bensindoftande ordvitsarna som var småkul på debutskivan för hundra år sedan stinker i dag.
Att beskjuta deras replokal med raketgevär vore att ta i, men den här skivan är inte bra. Den är usel.
KENNY G: The moment (Arista)
Instrumentalmusikens Michael Bolton. Kenny G har samma pudelfrisyr och samma sirapssmetiga låtar. Kan ingen trycka upp en trasa i hans sopransax och få tyst på terrorn?
KENT: Verkligen (RCA/BMG)
Alla negrer äro bruna, utom dom från Eskilstuna.
CHAKA KHAN: Epiphany: The best of Chaka Khan (Reprise)
Med låtar som Ain´t nobody och I feel for you har Chaka Khan för evigt skrivit in sig i soulhistorien. Båda har mer än tio år på nacken men låter som nya än i dag. Epiphany... innehåller ett axplock ur Chakas karriär, mixat med en handfull nyinspelade spår som det faktiskt osar krut om.
ANGELIQUE KIDJO: Fifa (Mango)
Angelique Kidjo från Benin i Västafrika tog världen med storm vintern 1994 och fick oss att dansa och le fånigt till singeln "Agolo".
Hon besökte Sverige i samma veva och förvandlade Gino i Stockholm till bastuvarm klubb. En het show många talar om fortfarande.
KID LOOPS: TimeQuake (Filter/Border)
Londongrabben Jamie Lexton gör svängig drum 'n' bass av det atmosfäriska slaget, ibland tillsammans med brorsan Charlie, men debuten begår han på egen hand. Och det klarar han alldeles utmärkt. Hans båda singlar har bådat gott, men TimeQuake till och med överträffar förväntningarna. Öppningsspåret One tiny universe är en hybrid mellan rafflande beats och slickad ambient, som blivit något av hans kännetecken. I den stilen fortsätter han, med avbrott för bland annat hip hop-spåret Wicked loops och varvar slutligen ner med Counter clock world, låtar som ger mer åt framtiden än stjäl från historien. (97/07/29)
GREG KIHN: Horror show (Clean cut/MNW)
Under sjuttiotalet firade Kihn hyggliga framgångar som en sorts poppigare Springsteen. Idag lutar han sig mot ett mer vuxet, för att inte säga avmätt, uttryck. Mer temperament hade inte skadat, om man säger så. Baltimore-sångaren vet dock fortfarande hur man skriver en låt. Balladen Horror show är en riktig rysare...
CAROLE KING: The Carnegie hall concert 1971 (Sony)
En pärla som legat gömd i 25 år. King sjunger de bästa låtarna från sin då färska Tapestry, plus några andra ess hon skrivit. Sparsamt komp och ett inspirerat gästspel i fyra låtar av James Taylor. Ljuvligt.
KILLING JOKE: Democracy (Butterfly/MNW ILR)
Det här Londonbandet må ha varit hur inflytelserikt som helst en gång. I dag klarar de bara en sak: att återuppväcka de unkna, tungfotade, pompösa sidorna av 80-talets postpunk som man var så glad över att man lyckats förtränga.
"I kiss my intellect goodbye", skrålar Jaz Coleman.
Exakt.
KINGDOME COME: Live & unplugged (MNW)
Det är bara Lenny Wolf som är kvar i Kingdom Come, men han fortsätter sin envisa kamp för att låta som modern tids Robert Plant. En helt okej liveplatta med spår från bandets fyra plattor, mycket bra om man gillar den här typen av tung sjuttiotalshårdrock.
KINKS; To the bone (Guardian)
Äldre Kinks-fans kommer att gilla det här. Nya kommer att strömma till - och upptäcka ett av 60-talspopens största band.
KIP WINGER: Thisconversationseemslikeadream (MNW/ILR)
Minns någon smörmetallbandet Winger ?
KISS: Greatest Kiss (PolyGram)
Jag lär göra allt för att sveda mina ögonbryn på Gene Simmons eldsprutande utandning när Kiss spelar i Stockholm om ett par veckor. Så långt är jag med på spektaklet.
KISS: MTV Unplugged (Polygram)
Är det här Kiss?, frågade polaren upprört när jag satte på detta nya akustiska alster.
Ja, tyvärr.
Det tycks mig som om alla rockband någongång får någon slags prestationsångest och tror att de måste bevisa någonting genom att lira akustiskt.
KISS: Carnival of souls (Mercury)
Ett 90-tals-Kiss med dovare, nedstämda, gitarrer, långt från det boogierockande partajbandet som nu turnerar klotet runt. Faktum är att Kiss aldrig varit elakare och mer melankoliskt på en studioskiva än så här. Men den krassa sanningen är väl den att Stanley/Simmons försökte haka på den trendiga vågen av ny tung rock. Och just innan man gjorde det dök en mer penningstinn idé upp: återföreningen i smink. Kiss-medlemmarna Bruce Kulick och Eric Singer som spelar här är i dag kickade. Det förflutna har hunnit upp Kiss, och detta album lär därför bara bli en kuriositet i marginalen. (971024)
CHRISTINA KJELLSON & STOLTMARGIT: Långt till Amerika (Nonstop) Stefan Sundström har producerat den begåvade artisten Christina Kjellsson, som har en osedvanlig förmåga att göra kluriga, skojiga, vemodiga texter, med starka melodier.
JAZ KLASH: Thru the haze (Cup of tea/House of kicks)
Jaz Klash, som består av DJ-trion Peter D, The Angel och Rob Smith (från Smith & Mighty och More Rockers), gör ett behjärtansvärt försök att sammanfoga drum n bass och jazz. Och ambitionsnivån är det inget fel på, med sex inlånade musiker som gör sitt bästa för att skapa en akustiskt jazzig atmosfär. Mestadels svänger det rätt bra och coolast är den funkiga BQE med gästrap från Cokni ODire. Men Thru the haze dras med ett stort problem: det saknas helt enkelt riktiga låtar. (97/07/04)
MARK KNOPFLER: Golden heart (Vertigo)
Dire Straits lever - tack vare Mark Knopfler.
KONKHRA: Weed out the weak (Die hard/house of kicks)
Jag gillar överaskningar. I alla fall positiva sådana. Och eftersom jag aldrig trodde att danska Konkhra kunde åstadkomma en så här bra skiva är jag väldigt glad. Med hjälp av två nya amerikanska medlemmar, trummisen Chris Kontos (tidigare Machine Head) och gitarristen James Murphy (tidigare Death, Obituary och Testament) faller alla bitarna på plats. Dessutom har en hel del ingredienser tillkommit sedan sist.
LENNY KRAVITZ: Circus (Virgin)
Rock'n'roll är död, förkunnar Lenny Kravitz. Och det låter ju tufft.
Men pinsamt nog hittar jag bara ett exempel som stärker diagnosen: Kravitz själv.
Hans försök att placera gamla trötta funk- och metal-fusioner i het New Orleans-miljö känns förtvivlat livlösa.
Den som gräver en grop åt andra . . .
KRIS KROSS: Young, Rich & Dangerous (Sony) Ni minns dom. Byxor bakåfram. Hoppade runt. "Jump, jump", skrek de. Söta små gossar som försökte vara tuffa, coola killar. Michael Jacksons skyddslingar. Året var 1991. Albumet var "Totally Krosset Out".
ED KUEPPER: Frontierland (Hot/MNW ILR)
Gamle Saints-mannen Kuepper fortsätter oförtrutet att släppa plattor. Han gör musik helt efter eget huvud och är alltid värd att lyssna på. "Frontierland" är ett av de bästa album jag hört med Kuepper och ett album med en snudd på förbluffande bredd. I två nummer stöper han om sin sedanvliga eftertänksamma gitarrrock till danspop, "The weepin' willow" är snudd på ren house. Några spår senare får han "Rough neck blues" att låta som en gammal stenkaka med deltablues från 30-talet. Splittrat, visst, men nästan bara bra låtar. Upptäck Ed Kuepper!
ED KUEPPER: Sings his greatest hits for you (Hot/MNW)
En något magstark titel. För det första har Ed Kuepper inte haft några hits, för det andra är urvalet bristfälligt. Låtarna från hans allra bästa skiva, 1990 års "Today wonder" saknas
Men för tusan - har du missat denne oförskämt underskattade australiensare, som bildade The Saints tillsammans med Chris Bailey och på egen hand utvecklat en säreget hudlös folkrock, kan samlingen "Sings his greatest..." vara en bra introduktion.
ED KUEPPER: Starstruck (Hot/MD)
Man vet inte med Ed Kuepper. På fjolårets fina Frontierland blandade han sin vanliga gitarrrock med urblues och housepop och här kommer ett helt instrumentalt album med 26 spår. Somligt är musik från filmen The Christmas cake och resten spretar nästan lika vilt som förra plattan. Det är drömskt, dansant och djungelsvängigt om vartannat och egentligen rätt bra, men jag vet ju hur instrumentalplattor brukar sluta. Som hyllvärmare. Så det här är för fansen. De två-tre mest inbitna, alltså. (97/08/08)
ED KUEPPER: The wheelie bin affair (Hot/MNW ILR)
Denne australiensare, som jag aldrig missar ett tillfälle att puffa för, sprutar ur sig plattor. Härom månaden kom filmmusikplattan Starstruck och nu anländer denna samling av b-sidor, spår från samlingar och andra 90-talsobskyriteter.
KULA SHAKER: Kula Shaker (Columbia/Sony).
Kan inte säga att jag älskar när Crispian Mills rabblar indiska fraser i sitar-späckade "Govinda". Den här psykedeliafrossande debuten håller heller inte riktigt hela vägen låtmässigt. Men när britterna vräker på med fet hammond och funkiga trummor och får det att svänga, som i "Smart dogs", "Hey dude" eller hiten "Tattva", är det riktigt roligt. Fast det hade förstås varit ännu roligare på en klubb i Manchester för sisådär sex-sju år sedan.
Håkan Steen
KÖTTGROTTORNA: Tinnitus (Beat Butchers)
Ljudet är ovanligt fett, annars är evighetsbandet Köttgrottorna sig lika.
|
Aftonbladet på internet distribueras via |