|
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
24 oktober 1997 |
|
|
Välkommen till Puls CD-arkiv
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD?
|
![]() Mästerligt! |
![]() Mycket bra |
![]() Bra |
![]() Godkänt |
![]() Dåligt |
![]() Uselt! |
RADAR BROS: Radar Bros (Restless/Border)
Sadcore har den kallats, den långsamtgående rockvariant som före detta Maids of Gravity- och Medicine-mannen Jim Putnam ägnar sig åt. Ni som kan tänka er Will Oldham från Palace lägga sin veka röst över Spains rökiga Velvet Underground-tripper har en hyfsad bild av vad Radar Bros handlar om. Om fler ska få vara med kan man säga att alla som gillar Cowboy Junkies eller Neil Youngs mer aparta ögonblick och är beredda att avsätta lite tid antagligen kan hitta en hel del på detta sträva men bitvis mycket starka stycke svårmodsrock.
Håkan Steen
RADIOAKTIVA RÄKER: Res dig upp (Beat Butchers)
Samma lite skitnödiga sång som våra vänner Dia Psalma. Samma lite kantiga, naiva, anslag. Drivet med rejäla portioner vilja. Och i låtar som "År efter år", "Tro" och "Taggar" fungerar det. Men som album blir det lite glest, lite tanigt.
RADIOHEAD: OK computer (Parlophone/EMI)
Man häpnar. Radiohead tog ett sjumilakliv mellan debuten Pablo honey och förra albumet The bends. Från att ha varit ett halvhyggligt gitarrpopband med en enda riktigt bra låt (Creep) steg de fram som en av få riktigt innovativa grupper på den engelska scenen.
RAGE AGAINST THE MACHINE: Evil empire (Epic)
Det har gått fyra år sedan debutskivan slog ner som splitterbomb av ursinniga texter, stålkantade riff och Zack de la Rochas brutala sång.
Utan tvekan en klassiker. En skiva som manat till många efterföljare.
RAGE & SYMPHONIC ORCHESTRA PRAGUE: Lingua Mortis (Gun/House Of Kicks)
Rage är Rage. Inte Rage Against The Machine. Rage är ett tyskt power metalband som funnits sedan 1800 frost, typ. Eller i alla fall i tolv år. Nu är de aktuella med gamla låtar, mest från förra plattan Black In Mind, som spelats in på nytt tillsammans med Prags symfoniorkester. Och klassisk musik och metal ligger ju faktiskt inte så långt ifrån varandra som man kan tro. Resultatet blir mäktig, spänningsfylld och nästan nyskapande musik.
FATIMA RAINEY: Love is a wonderful thing (Wea)
Att det produceras soul i svenska studior som håller måttet internationellt har Eric Gadd, Robyn, Jennifer Brown och många andra redan bevisat.
EROS RAMAZZOTTI: Dove c'&e musica (BMG)
Vitt vin och räkor, på CD. I italiensk tappning. Jodå, Eros gör skäl för sitt namn. Här smörjs det rejält med hjärtknipande stråkar, smekande syntmattor och arrangemang som liknar vidsträckta tropiska sandstränder. Välproducerat, välspelat, välsjunget.
Och hela tiden balanserar det på gränsen till att förvandlas till ett insmickrande och beräknande kräkmedel.
Men "L'Aurora", "Io amero" och "Quasi amore" är snask för romantiska drömmare.
EROS RAMAZZOTTI: Eros (BMG)
Jag vet att Eros är mega och att den här plattan som är ett hopkok av gamla låtar, remixar och nytt kommer att sälja otroliga mängder bara i Sverige.
RAMMSTEIN: Sehnsucht (Polygram)
I början av sommaren slog Rammstein ner som en eldfängd bomb i det svenska musikmedvetandet. Nu är det dags för tyskarna att följa upp succÄn med sin andra fullängdare Sehnsucht. En uppföljare som låter som förväntat - fast inte lika bra.
RAMPAGE: Scouts honor... By way of blood (Flipmode/Elektra/WEA)
Busta Rhymes (Whooha!)-protegé som gör traditionell östkust-hip hop samt försök att vara experimentell. Ambitiöst, men inte desto mindre huvudvärksframkallande. (97/08/22)
ROBERT RANDQUIST: Robert Randquist (Sony)
Extremt läckert konvolut, någon har tagit fram det bästa hos Robert och hans ögon lovar också en hel del...Röstmässigt håller han förstås vad han lovat, men något går förlorat när killen sjunger på svenska.
CUTTY RANKS: Six million ways to die (Priority/Virgin)
Välj ett.
RAS KASS: Soul on ice (Priority/Virgin)
När jag för inte så länge sen bodde i Los Angeles var det bäst att sälla sig till skaran som hyllade Ras Kass - annars var man inte nere med den riktiga Västkusthip hopen.
RAW: Now we´re cookin´(Septima)
En lysande titel på bandet Raws andra platta, framförallt för att de är så otroligt mycket roligare att lyssna på i dag.
RAY WONDER: Good music (NONS/Border)
Andra albumet från en Umeå-kvartett som verkar gilla att rota bland samma bossanova-, Pixies- och Burt Bacharach-plattor som Eggstone. Logiskt nog är det också Malmö-trions sångare Per Sunding som producerat Good music. Ray Wonder tar faktiskt ut svängarna ännu mer än Eggstone. Här finns cirkusmusik, cha-cha och charleston, men på något egendomligt vis lyckas bandet knyta ihop alla spretande trådar till en hyfsat personlig popväv. Kul att lyssna på och paketerat i Indiesveriges snyggaste skivomslag, men knappast musik som känns.
REAL LIVE: The turnaround: A long awaited drama (Big Beat/WEA)
Trots att Real Live har en kvinnosyn som får Billy Butt att framstå
som Christer Lindarw är det så otroligt skönt att höra en produktion
som inte är totalt förutsägbar (även om maffiaattityderna givetvis är
det) och dessutom har ett suggestivt sväng få andra lyckas få fram.
REDD KROSS: Show world (Island/PolyGram)
Trots sina svackor älskade jag Phaseshifter, förra albumet från det här förnämliga Los Angeles-bandet. Man blev ju så himlastormande glad av bröderna Jeff och Steve McDonalds popcorn & cola-doftande blandning av hårda rocknroll-ackord, cool alternativrockattityd och ljuvliga popharmonier.
RED HOT CHILI PEPPERS: One hot minute (Warner Bros)
Red Hot Chili Peppers är ett okontrollerat musikaliskt experiment - åtminstone för lyssnaren. En totalt oförutsägbar häxbrygd av galna infall, influenser och kreativa krumsprång.
REDMAN: Muddy Waters (Def Jam/Polygram)
Ingen är stiligare än Redman och få kan bokstavligt talat käfta sig som han. Tyvärr blir det aldrig riktigt bra helt igenom när Red ska föreviga sig på skiva, detta är hans tredje försök. Framförallt beroende på den inte alltför spirituella eller nyskapande produktionen och så är väl Redman inte världens mest nyanserade MC.
R.E.M.: New adventures in hi-fi (Warner)
Upplägget lät inte lovande.
RED ROCKET: Red Rocket (Sweapon Music)
Nina Fernandez ÄR en svensk Lee Aaron, sablar vilken pipa, tyvärr blir hon ibland överkörd av Pontus Svensson, som lirar alla instrument, men framförallt sköter guran på ett ibland alltför övertydligt sätt. Han har också skrivit musiken och producerat. Duon (som ser ut att platsa i Hells Angels) har lagt ner ett hundjobb på den här skivan och det svänger fläsk. Här finns en liten smula Heart, lite Van Halen, lite Aron och Ford och även moderna metallriff. Ge den här duon fri studiotid, en proffsig producent så Nina släpps fram mer och de kommer att köra över rock-Sverige.
REPRAZENT: New forms (Talkin Loud/Polygram)
Roni Size hävdar att han inte köper några skivor och inte har någon vidare koll på ny musik. Det må vara hur det vill med den saken. Men med projektet Reprazent har han i alla fall gjort ett väldigt modernt och delvis innovativt album. Snygga breakbeats och, tack vare soulsångerskan Bahamadias medverkan, om möjligt ännu snyggare melodier. Ett par gånger riskerar de att dra ut på tiden - många låtar är i tiominutersklassen. Men desto oftare hittar de oväntade omvägar, förbi souliga tongångar och en och annan jazz-utflykt. Share the fall och Heroes är låtar som kommer att hålla lång tid framöver. (97/05/02)
JONATHAN RICHMAN: Surrender to Jonathan (Vapor/Warner)
Det musikaliska tonläget blir emellanåt väl puerilt, till och med för att vara från favoritnaivisten Richman. I gengäld har han skrivit texter som matchar de bästa på Modern Lovers-plattorna. Jo, faktiskt. En titel som "Not just a `plus one´ on the guest list anymore" säger det mesta.
THE TONY RICH PROJECT: Words (La Face/Arista)
Han har tidigare befunnit sig i bakgrunden, som producent åt bland andra Johhny Gill, Pebbles, Boyz II Men och TLC. När han nu träder fram i rampljuset är det med en debutplatta som uppvisar en osedvanlig låtskrivartalang och en soulröst som hänför honom till D´Angelo och Maxwell och andra kritikerhyllade neosoulsångare. Låtarna är av akustiskt märke och dess säregna blandning av r&b, soul, folkmusik och country för associationerna än till Prince, än till Tanita Tikaram. Innehållsmässigt är de exempel på att kärlekstexter inte behöver vara banala. Summan av kardemumman: ett slags 90-talsblues, som fyller ett känslomässigt och artistiskt hål i dagens musikutbud.
LIONEL RICHIE: Louder than words" (Mercury)
Ballader, balladet och åter ballader.
RITCHIE BLACKMORES RAINBOW: Stranger in us all (RCA/BMG)
På Rainbows pånyttfödelse finns några fullkomligt lysande alster.
Balladen "Ariel", (som doftar Sabbath), suggestiva "Hunting humans" och plattans bästa låt "Still I'm sad", resten av materialet är tyvärr inte lika upphetsande.
Ritchie har på intet sätt tagit intryck av att vi lever på 90-talet, det här är hårdrock för 70 och 80-talen, formulär 1A . . . Produktionen är löjligt radioanpassad och man får dra på full volym för att höra annat än fjuttiga virvelslag.
Botten och skvätt, men det saknas kropp i trumsoundet och i hela mixen. Staklöst, polerat och fegt!
BONNIE RAITT: Roadtested (Capitol)
Älskar den ilsket rödhåriga amerikanskan, hennes sätt att göra andra låtskrivares verk till sina egna - och hennes slidegitarrspel som är rivigare än mycket man hör från diverse överreklamerade manliga musiker.
RANCID: ...and out come the wolves (Epitaph)
Efter storsäljande succéband som Green Day och Offspring har dörren sparkats upp för en ny adrenalinstinn våg av punk.
Kaliforniska Rancid tillhör de mer renläriga. En slags 90-tals reinkarnation av det göttigöttaste hos ikonerna The Clash. Och kvartetten frontad av Tim Armstrong lyckas stöka liv i något som borde varit dött.
På inte mindre än 19 lödiga spår serveras musik som formligen spritter av energi. Välgörande vresigt. Idérikt.
Och extremt partajvänligt.
Inte bara för den siste mohikanen . . .
RANDY, LAGWAGON, SATANIC SURFERS M FL: Quality Punk Rock (Bad Taste Records)
Tolv svenska, tre amerikanska och ett skotskt band på blågul samling som ska bevisa att nittiotalsvarianten av gammalmanspunk håller högsta klass.
RATOS DE PARAO: Feijoada Acidente - International
(Roadrunner/MNW-ILR)
En dröm har gått i uppfyllelse för dessa brassar. De har spelat in en platta med 21 covers på band som betytt något för dem själva, punk- och hardcoreband från 70- och 80-talen. Här finns covers på band från USA, Australien och Europa, på kända band som Stiff Little Fingers och på mer obskyra, som EU´s Arse. Roligast är de svenska och finska coverlåtarna med àfalskaà texter.
Det märks att Ratos De Porâo har haft kul, och det får lyssnaren också.
RED HOT CHILI PEPPERS: One hot minute (Warner Bros)
Red Hot Chili Peppers är ett okontrollerat musikaliskt experiment - åtminstone för lyssnaren. En totalt oförutsägbar häxbrygd av galna infall, influenser och kreativa krumsprång.
Kiedis & Co har redan bänt, tänjt och töjt i begreppet "rock" så våldsamt att det känns meningslöst att nyttja ord som "rockfunk" eller "rockhybrid". Det är - liksom - Red Hot Chili Peppers bara...
"One hot minute" har sammantaget en något dovare ton än "Blood sugar sex magic". Men är också nästan mästerligt tät, jämn och solid.
Höjdpunkterna är förödande många: "Warped" är lödig hårdrock, "Aeroplane" skön groovepop, "Deep kick" en dynamisk adrenalinkick, "My friends" lysande akustisk trallpop, "Coffee shop" skruvad funkrock, "Pea" Fleas vulgära pratsång ("fuck you asshole, you homophobic redneck dick..."), "One big mob" kaosartad rock med meditativt slut med distade barnskrik, "Walkabout" streetsmart pratsång, "Tearjerker" vacker kärlekssång...
Avslutande "Transcending" är Fleas svidande farväl till vännen River Phoenix (skådespelaren som dog av en överdos).
Totalt 13 spår som spretar. Men ett band som lyckas göra en gjuten enhet av det. Imponerar!
RED RED MEAT: There's a star above the manger tonight (Subpop/Warner)
Jag var väldigt förtjust i den egensinniga grunge-blues den här Chicago-trion serverade på sina tidigare plattor. Den lät i all sin smutsiga sjavighet som miljöerna i vinjetten till Spanarna på Hill street ser ut.
RED ROCKET: Red Rocket (Sweapon Music)
Nina Fernandez ÄR en svensk Lee Aaron, sablar vilken pipa, tyvärr blir hon ibland överkörd av Pontus Svensson, som lirar alla instrument, men framförallt sköter guran på ett ibland alltför övertydligt sätt. Han har också skrivit musiken och producerat. Duon (som ser ut att platsa i Hells Angels) har lagt ner ett hundjobb på den här skivan och det svänger fläsk. Här finns en liten smula Heart, lite Van Halen, lite Aron och Ford och även moderna metallriff. Ge den här duon fri studiotid, en proffsig producent så Nina släpps fram mer och de kommer att köra över rock-Sverige.
ALEX REECE: Als records (Island/Polygram)
Med nya projektet Als records tycks Alex Reece ha tagit det definitiva steget från Londons bakgårdar in i de finare salongerna. Stompig och välpolerad drumnbass i vanlig ordning, men numera omsorgsfullt befriad från nyskapande idéer och intressanta detaljer.
LOU REED: Set The Twilight Reeling (Warner)
Lou Reed spelar gitarr igen. Rå, skrikig, påträngande gitarr. Som på klassikern "Transformer" ungefär.
REEF: Glow (Sony)
Gary Stringers skitiga rockröst ekar i sina bästa stunder av en ung John Fogerty. Den vrider sig, bänder och formligen sjuder av liv. I den musikaliska miljön som bitvis påminner om Black Crowes retrorock har Stringer naturligtvis hamnat helt rätt.
THE REFRESHMENTS: Trouble boys (Rival/BMG)
Sveriges Rockpile.
REFUSED: Songs To Fan The Flames Of Discontent (Startrec/House Of Kicks)
Sveriges största hardcoreband behåller sin ledande plats.
Refused har blivit skickligare, tyngre, svängigare, mer dramatiska. En god utveckling. Inledande "Rather be Dead" är en riktig hit.
REMAINS: Been Away (Velodrome)
Rock från Göteborg brukar sällan låta som något annat än ett experimentellt vägbygge, men här har vi faktiskt en spänstig liten kvartett som uppenbarligen föredrar Paul Westerberg framför Psychic TV. Vi talar alltså skramliga gitarrer, hårt komprimerat sväng och snärtiga melodier. Ett av par låtarna på den sexspåriga CD-debuten (varför inser inte fler debutanter att sex spår räcker gott och väl?) är aningen ofärdiga och Roger Arvidsson har en oslipad röst, men ändå; Remains känns väldigt lovande.
REPUBLICA Republica (BMG) Ready to go är en hit (ja, ja, sluta tjata, alla vet att New York Rangers kör den som intro på matcherna), det kan ingen ta ifrån Republica.
MIKAEL RICKFORS: Happy man don't kill (Stockholm records)
En habil Rickfors, klippt efter samma mall den snart 50-årige stockholmaren alltid använt till sina engelskspråkiga soloplattor.
RIDE: Tarantula (Sire)
Det brittiska gitarrmanglet bar i slutet av 80-talet fram Ride ("de red på vågen", skriver de vitsiga). Och på den resan har de släppt tre album. Det här är deras fjärde och även deras "tack-å-hej-skiva". Nu är det slut.
Och "Tarantula" visar upp ett moget popband som har tagit till sig melodierna och rattat ner gitarrerna.
Inledande "Black nite crash" är en styv uppvisning i något jag skulle kalla rännstensrock med brötigt vassa gitarrer och taktfast beat. Smaka på det.
ROACHFORD: Feel (Columbia)
Soulpop att mysa till.
ROB 'N' RAZ: Circus (WEA)
Det är lång väg till "Circus" från "Got to get" med Leila K. Men nu har eviga producentduon Robert och Rasmus landat i soulbottnad hiphop av det mer slicka slaget.
Det är mer limousin än det är dans. Här finns inte det hårda anslaget från mer nyliga hits som "In command". Istället är det softat, tralligt och en tillbakalutad D-Flex vid mikrofonen. Och det är pålitligt och tryggt.
Men hits? Jag vet inte...
ROBOT: Automagic (Starboy/BMG)
Man älskar gärna Robot i en låt eller två. Som i singlarna Gross och Members of the stars. I så små doser känns det här göteborgska hopkoket av gammaldags synthar och vasst new wave-poppiga gitarrer alldeles otroligt kul. Trion lånar friskt och lyckas måla upp ett helt eget ljud. Men trots att här finns idéer räcker de ännu inte riktigt för att kavla ut på ett helt album. (97/10/17)
Håkan Steen
THE ROBOTS: The Robots (Deaf And Dumb/Border)
Robotkvartetten har renodlat sin musik, men når ändå inte ända fram. På något sätt saknas samordningen som skulle ge styrka och kraft åt slamret. Endast i vissa låtar lyckas de skojfriska svenskarna, men då låter det å andra sidan helt okej. (97/06/13)
ROBYN: Robyn is here (BMG)
Peter Swartling som lotsade fram Jennifer Brown har producerat. Och greppen känns igen. Och musikaliskt är materialet jämnt, men aningen slätstruket. Här ligger svagheten.
Styrkan däremot är rösten. Robyn sjunger med liv och rörelse, mycket bra (lyssna på a capella sången på "I wish").
Hitvarning: "Do you really want me".
ROCKERS HI-FI: Mish mash (Different Drummer/Warner).
Svåretiketterad Birminghamgrupp följer upp intressanta debuten "Rockers to rockers" med ännu ett spännande ljudcollage bottnande i dubreggae men fyllt av utflykter i soul, hiphop, jazz, easy listening och gammal psykedelia. Bland annat. Ändå förvånansvärt sammanhållet och riktigt coolt i till exempel "Now I deliver".
ROCKET FROM THE CRYPT: Scream, Dracula, scream (Elemental/Virgin)
Omslaget på den här skivan pryds av ett foto på en stor, fet skorpion med gadden fullt exponerad.
Mycket träffande. Det är just precis så tuffingarna i San Diego-sexetten Rocket From The Crypt låter - som en dödligt giftig insekt i begrepp att angripa ett värnlöst offer.
Musiken är en vild men väl sammanhållen blandning av primitiv urtids-rock 'n' roll, brutal rhytm 'n' blues, kaxig punk och dekadent glamrock, och de framför den med fullkomligt rasande iver och dedikation. Det är som om de unga rockabillymonstren ville...just det; döda.
PAUL RODGERS: Now (SPV)
Sångaren från Free och Bad Company (känd med monsterhiten Alright now) visar att han fortfarande vet var skåpet ska stå. Precis som när Robert Plant släpper en platta vet man att när Rodgers gör något så är det kvalité. Paul är fortfarande en fantastisk sångare och han har samlat skickliga musiker runt sig. Blues kan bli tjatigt, men inte i sådan här modern och rockig tappning. Det mesta låtmaterialet är gediget och starkt.
ROLLERSKATE SKINNY: Horsedrawn Skinny (Warner)
Som ett Pulp från Detroit, eller möjligen som ett Sonic Youth från Liverpool. Irländska Rollerskate Skinny lever kort sagt rövare med begreppen. De står på samma botten som britpop-stjärnorna, men vägrar konsekvent att låta melodier och harmoner blomma ut. I stället rivs de sönder mot en vägg av hårda, uppfuckade gitarrslingor. Hör "Swing boat yawning" eller "Shimmer son like a star". Det är indie för neurotiker.
ROLLING STONES, JOHN LENNON, THE WHO, M FL: The Rolling Stones rock and roll circus (Abkco)
En timme rockhistoria på CD.
ROLLING STONES: Stripped (Virgin)
Ännu en Stones-samling...
På papperet ser det inte särskilt upphetsande ut.
Men "Ripped" har faktiskt sina förtjänster. Stora förtjänster till och med.
THE ROLLING STONES: Bridges to Babylon (Virgin)
Önskar jag kunde hålla med. Önskar jag kunde instämma med de glada entusiaster som menar att Rolling Stones tjugosjunde album är ett av de bästa de gjort.
ROLLINS BAND: Come in and burn (Dreamworks/Universal)
Dont make me, dont hurt me, dont push me, dont confront me sjunger Henry Rollins i låten During a city. Det summerar Rollins Bands attityd och musik på ett ganska träffande sätt.
RO-CEE: Da' persiadic gee (Virgin)
Ro-Cee inleder sin CD med följande brasklapp:
- När du lyssnar på den här skivan kan du höra en del osmakliga ord, som "bitch", "hora" och "slyna". Mr Ro-Cee vill, en gång för alla, göra klart att han har respekt för riktiga damer.
Eh! Om man nu ska vara en kylig mammaknullare (cool motherfucker) ska man väl inte be om ursäkt innan. Känns fånigt. Nästan lika fånigt som Ro-Cees påklistrade megamachoattityd som manifesteras på spår efter spår.
MATS RONANDER: Innanför staden (Metronome)
Det har gått några år sen sist. Men det gör inget. Mats "Malla" Ronander är som en kär gammal vän. Nån man kan lita på i vått och torrt.
THE ROOTS: Illadelph halflife (Geffen/MCA)
"Illadelph" syftar förstås på den här sextettens hemstad Philadelphia, som ofta brukar beskrivas som en rätt trist stad. Vilket The Roots också berättar en del om här. Men det verkar ändå vara en givande miljö, då kreativiteten flödar över det här albumet.
DIANA ROSS: Voice of love (EMI)
Diana gör som Roddan och släpper lite kärleksballader lagom till julhandeln.
FRANCIS ROSSI: King of doghouse (Virgin)
Status-Rossis solodebut är inte den monumnetala katastrof brittisk musikpress vill göra gällande. Visst, den rymmer en bunt medelklass-flirtar av värsta Chris de Burg-sort. Men också ett par hyggliga femtiotalsrockare, som "King of doghouse" och "Darlin'". Där håller han sig i alla fall på Shakin' Stevens' nivå.
PATTI ROTHBERG: Between the 1 and the 9 (Chrysalis/EMI)
En till.
ROXETTE: Baladas en espanol (EMI)
Jag vill så gärna tro Per Gessle. Jag vill så gärna att det ska vara sant när han säger att drivkraften i verksamheten fortfarande är kärleken till popmusik. Jag vill så gärna se honom som den inbitne popnörden som bara följde sitt hjärta och tog över världen.
ROXETTE: Don't bore us, get to the chorus/Roxettes greatest hits (EMI)
Gessle och Fredriksson summerar. Och visst, här finns en skön rad listlåtar. 80-talshitsen som fortfarande är starkast rent melodimässigt, även om produktionen känns mossig idag. Och så de senaste årens låtar. Som inte varit lika självklara, lika direkta.
De fyra nya spåren (som ska lura fansen att köpa gammal skåpmat en gång till):
• "June afternoon": Halvakustisk popbagatell som går i promenadtakt med Per på sång.
• "You don't understand me": Marie i sentimental ballad som växer med lyssningarna.
• "She doesn't live here anymore": Motorcykelljud, pigga gitarrer och Per i fartig bilstereorock. Bra.
• "I don't want to get hurt": Marie i ännu en vemodig ballad. Ekar av lite "It must have been love".
ROXY MUSIC: The thrill of it all (Virgin)
Flera av låtarna från det tidiga 70-talet låter, med all respekt, lite mossiga och burkigt producerade idag. Tidens tand har gnagt rejält på Roxy Musics förslingsverk. Men efter hand blir Brian Ferry, Eno & co allt vassare och det är ett sant nöje att blicka tillbaka till deras stora år.
"The thrill of it all" är en förnämlig bokliknande box om fyra CD, komplett med låtfakta, kommentarer, tidningsklipp och låtar som tidigare inte funnits på CD. Godis för de verkligt inbitna fansen.
KARIN RUDFELDT: Isvisor (Diva)
Inte så kyligt som det låter.
Karin har en viskande, sårig röst som smyger sig på, inte helt olik Suzanne Vega i anslaget. Arrangemangen är sparsmakade och minimala, ofta smyckade med försiktiga stråkar och melodierna är lika molliga som texterna.
RUNRIG: Mara (Chrysalis)
Högstämda körer, en rejäl klick keltisk färg och bakgrunder som verkar stulna rakt av - från Pink Floyd. Dave Gilmour och Roger Waters skulle kunna stämma Runrig för "Nothing but the sun". Annars är Runrig mest en 90-talsvariant av Big Country.
Godis för alla som gillar vacker popmusik mixad med folkton.
RUSH: Test for echo (Atlantic/Warner)
Rent förståndsmässigt förstår jag varför Rush redan för många år sedan bytte inriktning.
I takt med att deras musikaliska skicklighet ökat, blir de givetvis mer avancerade och vill vidga sina vyer. I dag har de mer gemensamt med Phil Collins än med Aerosmith om ni förstår vad jag menar.
THE RUTLES: Archeaology (Virgin)
När Beatles rensar arkiven på gammalt junk som de inte tyckte var tillräckligt bra att släppa när det begav sig ger även The Rutles, bandet från filmparodin med samma namn, ut en samling "tidigare okända rariteter". Som förstås är nyinspelningar. Neil Innes, Eric Idle och de övriga lustigkurrarna gör mycket stilsäkra och kärleksfulla pastischer som Beatles-fanatikerna säkert kan roa sig med att dissekera i timmar.
MATTHEW RYAN May day (A&M/Polygram)
Ännu en amerikan med många låtar i byrålådan, stor inspelningsbudget och genuin kärlek till Bob Dylans balladkonst, Bruce Springsteens stämningar och Tom Pettys definition av rock. Utmärkt hantverk, några bra låtar och hyggligt i största allmänhet. Men vi har hört det väldigt, väldigt många gånger förut. (97/10/10)
|
Aftonbladet på internet distribueras via |