|
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
17 oktober 1997 |
|
|
Välkommen till Puls CD-arkiv
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD?
|
![]() Mästerligt! |
![]() Mycket bra |
![]() Bra |
![]() Godkänt |
![]() Dåligt |
![]() Uselt! |
NADA SURF: High/low (Elektra)
Amerikanska Nada Surf förenar popkänsla med punkskrammel på ett direkt avväpnande vis. Den starka singeln "Popular" är på väg att bana väg för det här Ric Ocasek-producerade (The Cars-snubben, ni vet) albumet på listorna i USA. En collegelåt som får fäste tack vare mässande sång om "the teenage guide to popularity".
Men här finns mer att upptäcka. Lite Weezer över det hela (ja, Ocasek producerade dem också), fast larmigare.
Ronny Olovsson
JIMMY NAIL: Big river (Warner)
Vi som log brett åt hans sköna TV-serie "Crocodile shoes" köpte även det medföljande albumet. Och log även åt det. Men här finns ingen TV-serie. Ingen smart handling, coola replikskiften och kuliga figurer. Här finns bara en brittisk countryrock som bitvis väl passerar gränsen för pekoral.
JIMMY NAIL: Crocodile shoes II (EastWest)
n Minns du "Crocodile shoes". Ja, då följer du säkert countrysångaren Jeds vidare öden i fortsättningen som sänds nu. Förra TV-serien åtföljdes också av en cd, en framgångsrik kombination - då. Nu är det dags igen. Och än en gång handlar det om ganska snäll, spröd och trallig countrypop. Och det handlar om Nails lite väsande och smått nasala röst.
NAILBOMB: Proud to Commit Commercial Suicide (Roadrunner/MNW-ILR)
Att våga begå kommersiellt självmord med ett hobbyband när man är med i band som Sepultura och Fudge Tunnel på riktigt är väl inget att skryta med. Den här live/avskedsplattan med Nailbomb är både rätt onödig och rätt risig, men det är sympatiskt att det verkligen är live, med misstag och alt.
NAKED: Naked (Trampolene)
Jag tycker fortfarande att singeln "Left alone again" är en förödande smittande popbagatell. Rent popcornuppåt. Bra. Kul.
Lyssnar alltså förväntansfullt på debutalbumet.
"Dad around" är stöddigt snabb, "Oh baby heart" trevande romantisk... Dessutom en får vi en nävfull hyggliga poppastischer med ivrigt sjungen pojkrumsengelska.
GIANNA NANNINI: Bomboloni (Polydor)
Italiens första rockmadam i samlad form.
Nannini har alltid haft en trogen publik i Sverige och kan säkert kränga ett och annat ex här igen. 18 låtar varav tre nya - däribland titelspåret, en fullständigt smaklös, skränig historia.
NAPALM DEATH: Diatribes (Earache/House Of Kicks)
Ofta händer det att jag funderar på varför band inte lägger av i tid. Det har jag till exempel gjort under genomlyssingarna av de senaste Napalm Death-plattorna.
NAPALM DEATH: Inside the torn apart (Earache/House Of Kicks)
Barney gruffar och bandet stuffar. Napalm Deaths nya påminner mest om förra alstret Diatribes. Det är tungt, fett och mitt i death metalmassan lyckas även grindecoren från britternas tidiga dagar sticka fram halsen. (97/07/04)
NATION: Without remorse (Septima)
I Japan blev Johnny Öhlin vald till årets bästa gitarrist 1995, där sålde Nations debut 10 000 exemplar. För den som gillar Yngwierock alá 80-tal är Nation fantastiskt bra. Allt är oklanderligt spelat, produktionen pompös och snygg och sångaren som jag hackade på tidigare har blivit riktigt bra.Omodernt, men bra och "Waterloo" har blivit roligt uppruggad...
ME'SHELL NDEGEOCELLO: Peace beyond passion
Ta inte alltför allvarligt på genrestämpeln här ovanför.
NEAL CASAL: Fade Away Diamond Time (BMG)
26-årige Neal Casal från Denville (nära New Jersey) är en liten lågmäld sensation. I alla fall för oss som sorterar in plattor från artsiter som jayhawks, Del Amitri och Tom Petty i skivhyllan.
NEARLY GOD: Nearly God (Island/Polygram)
Under pseudonymen Nearly God följer Tricky upp förra årets succédebut med ett sidoprojekt. Björk, Neneh Cherry, Alison Moyet med flera bidrar till Trickys förvirrade ljudlandskap som framstår som ännu mer avskalat, omelodiöst och orytmiskt än på "Maxinquaye".
ANNA NEDERDAL & MAX SCHULTZ: Anna Nederdal & Max Schultz (Nylon)
Zzaj upplevde jag som rätt kylig och manierad.
Men när Anna Nederdal nu bildat team med gitarristen Max Schultz finns plötsligt hettan i musiken. Rena förvandlingen!
Tillsammans med några vänner ur jazzvärlden bjuder Anna och Max på ett knippe finstämda, försiktiga sånger. Ofta inte så lite Joni Mitchell-inspirerat. Trivsam lyssning.
WILLIE NELSON: Just one love (Justice)
KRIS KRISTOFFERSON: A moment of forever (Justice)
Johnny Cash upplever en renässans efter albumet "American recordings" som presenterade "mannen i svart" avklädd inpå bara rösten. Kollegorna Nelson och Kristofferson gör här samma sak. Och lyckas hyggligt. Nelson är mer country än Cash. Nelsons röst är klagande, stark. Och väl värd att upptäcka. Kristofferson däremot har den blekaste stämman av de tre. Den orkar inte bära upp ett helt album på samma sätt.
Ronny Olovsson
WILLIE NELSON: Spirit (Island)
63-årige Willie Nelson är för countryn vad BB King är för bluesen. En vital påminnelse om vad countryn egentligen handlar om. Ett slags reningsbad, ett vaccin mot nutidens alla Billy Ray Cyrusar.
THE NEVILLE BROTHERS: Mitakuye oyasin oyasin/All my relations (A&M)
Det är också fan att ett av planetens häftigaste liveband ska ha så svårt att få till det på skiva.
New Orleans-brödernas nya är inte usel. Det kan aldrig ett band med Aaron Neville bland medlemmarna bli (hör honom sjunga "Saved by the grace of your love"!). Men musiken är heller inte i närheten av bettet och magin från scen. Tyvärr.
NEWTONE: Newtone (MCA)
"Wish I sang like Marvin Gaye", sjunger Max Linder. Och lyckas komma rätt nära. Gaye alltså.
För det här är en smart svensk soulnostalgi. Inte som namnet skulle kunna tänkas betyda "nya tongångar".
Newtone framstår som en driven soulmaskin. De behärskar genrens alla uttryck och leker fram Max Linders melodier på ett popflörtande vis som är lätt att ta till sig.
Och trots att mycket är gammalt innehåll i ny förpackning rent musikaliskt känns det förvånande helrätt. Del i den förvandlingen har Magnus Frykberg som petat i produktionen.
Smart, var ordet.
JOAKIM NIELS: Joakim Niels (RCA)
Vad världen behöver, men inte är det ännu en artist som låter som Anders Glenmark. Eller, hur märkligt det än kan tyckas vara, Eva Dahlgren.
Norrlänningen Joakim Niels debuterade häromåret och fick, med viss rätt, en del beröm för sin mogna popmusik. Men här trampar han vatten och lyckas dessutom överarrangera några låtar så de är näst intill parodiska i sin Glenmark- och Dahlgren-likhet.
Jag föredrar originalen.
NIGHTRANGER: Feeding of the mojo (Semaphore)
Bäst före datumet gick ut 1984, men Nightranger vägrar ge upp sin radioanpassade variant av hårdrock. En skiva för alla er som längtar efter Foreigner.
NIKE: Nike (Diva).
Senast Nike Markelius gjorde en platta, ihop med Gunnar Ljungstedt under namnet Nike & Gurra för några år sedan, var hon naken på omslaget. Det är hon nu också. Och fyller låttexterna och medföljande dikthäftet "Ansikte" med "självutlämnande" och "utmanande" poesi i stil med "Lyfter på kjolen/där finns gräddnougat, gräddnougat/Vill du smaka?/Min hasselnöt, hasselnöt". Musikaliskt handlar det i stort om samma sorts raka, inte längre alldeles angelägna, new wave-rock som Nike ägnade sig åt i Tant Strul.
TOMMY NILSSON, Så nära(BMG)
Herr Nilsson lär naturligtvis få dras med pilsnerskämten efter sin ölreklamhit med "Dina färger var blå". Sanningen är väl också den att albumet "Så nära" är ganska mycket Pripps Blå: inte direkt spännande, lättillgängligt och lite menlöst. Avslaget?
NIRVANA, SOUNDGARDEN, GAS HUFFER M.FL: Hype - the motion picture soundtrack (Subpop/Warner)
Filmen handlar om den hårt exploaterade musikscenen i USA:s nordvästra hörn, runt Seattle, och på soundtracket möter vi dess aktörer, både giganterna och de obskyra. Av de senare vill jag främst framhålla Young Fresh Fellows, Wipers, Dead Moon och Flop. Varför upptäckte ni aldrig dem?
NIRVANA: From the muddy banks of the Wishkah (Geffen)
Nirvana fångade live i 17 inspelningar under perioden 1989-1994.
I centrum återfinns hela tiden den desperata och sönderfrätta rösten hos Kurt Cobain. Mässande, ödesmättad. Upprepande olika mantran. Om och om igen.
NIRVANA: Singles (CD-box/Geffen)
|De sex hitsinglarna från "Nevermind" och "In utero" samlade i en pappbox.
Totalt 18 spår.
Latmasken i mig knorrar. Hade velat ha allt på en fullängds-CD.
Men musiken segrar. Det här är en styv samling rockhistoria från "Smells like teen spirit" till "All apologies". Laddat med klassiska riff, gripande texter och musik full av Cobains lidelse.
NME WITHIN: Science Krucifikktion (Dzynamite Rec.)
Nordmans sångare Håkan Hemlin har alltid haft oerhört god smak när det handlar om hårdrockband, han visste vad han gjorde när han medverkade på NME Withins singel. Deras fullängdare är som ett knytnävsslag i magen. Musiken är ohyggligt ångestladdad och brutal, samtidigt är det melodiöst och mycket välspelat. Modern datorteknik används, men tyngdpunkten ligger på musikerna.Det roligaste och mest begåvade svenska metallbandet sedan Freak Kitchen CD-debuterade. Jag börjar tro på svensk metall igen...
NO DOUBT: Tragic kingdom (Interscope/BMG)
Kul bekantskap från Orange County, Kalifornien som rör sig totalt obehindrat mellan powerpop av tidigt 80-talssnitt över Madness-ska och gammal partajfunk till 90-talets larmigare amerikanska gitarrock utan att det för ett ögonblick känns krystat eller spretigt. Gwen Stefani sjunger tufft någonstans mellan Debbie Harry och Karin Wistrand och skriver melodier man blir glad av. Spela singeln "Just a girl" och du upptäcker att det enda du vill göra är att spela den igen.
NOFX: Heavy Petting Zoo (Epitaph)
Fat Mike och hans punks är tillbaka ännu fetare (enligt info på skivomslaget har viktökningen varit dramatisk) och med samma gamla riviga gitarrer klättrar gossarna högt på listorna.
Mycket tack vare sin respektlösa hållning och musikaliska lekfullhet.
Trumpeten i "Philthy Phil Philanthropist" och "Liza" är så rätt, så rätt.
NO FUN AT ALL: The big knockover (Burning heart)
Svenska ingekulalls är genrens kanske mest pålitliga leverantör av potenta gitarrdängor.
NO I.D.: Accept your own & be yourself (the black album)
(Relativity/Sony)
Inte bara namnet - No I.D. - är coolare än de flesta förstår, denna som det verkar vänliga person från Chi-Town gör hip hop exakt som jag vill ha den (om inte Premier gjort den): goda samplingar, som förflyttar en till storstadens hotfulla kyla, men paradoxalt nog förmedlar ett slags trygghet och lyrik från en i rapsammanhang relativt mogen man.
THE NOMADS The cold hard facts of life (Strange Edge /Birdnest)
Det är nåt konstigt med Nomads. De borde inte komma från Solna.
STINA NORDENSTAM: Dynamite (Warner)
Borde vi bli oroliga nu?
NORDMAN: Ingenmansland (Sonet)
Samma visa, en gång till.
Efter Nordmans monumentala debutsuccé hade man möjligen hoppats på att bandet skulle våga ta ett steg till musikaliskt. Att de skulle kliva ut i det okända. Med ena benet åtminstone.
INGER NORDSTRÖM ´N´ HER RHINESTONE BAND: Hey conductor (MNW)
Hör man på, när Inger och pojkarna får en riktigt producent låter det som det skall och inte som de tror att det skall låta. Billy Bremner gör en tät varierad produktion och Ingers sång har slängt den gladhurtiga amatörismen. Bra låtar, flera fina Bill Lloyd-bidrag, egenskrivna Sally dear. Möjligen sviktar balladerna, men visst är det kul att svensk country är mer än töntarnas hattparad. (97/10/03)
NORTHERN UPROAR: Northern Uproar (Heavenly/BMG)
Jag trodde det här skulle bli en klassisk brittisk debut, en "My generation", en "The Clash", en "Definitely maybe". Singelchocken "From a window" indikerade ju det.
NORTHERN UPROAR Yesterday tomorrow today (Heavenly/BMG)
Manchesters kaxigaste popyngel är knappt mer än myndiga och har redan sitt andra album ute. Och precis som förra gången slirar de ohejdat mellan stunder av bubblande melodisk genialitet och standardiserat gitarrvevande.
JOHN NORUM: Worlds away (Zero)
John Norum håller fast vid sin elgitarr. Envist. Här hårdrockas det - som vanligt. Och John är duktig på att spela gitarr - som vanligt. Men låtmaterialet (hade varit segt även 1982) och sångaren Kelly Keeling imponerar inte.
THE NOTORIOUS B.I.G.: Life after death (Arista/BMG)
Vi har funderat mycket över varför Biggie var en sån älskad man.
NRBQ: Tokyo (Rounder/MNW)
Första plattan utan Al Anderson är en live inspelad i Japan och den visar att Q även fortsättningsvis tänker vara ett av världens mest mångsidiga, egensinniga, roliga band. Det är tydligt att varje amerikansk musikform som uppfunnits finns i blodomloppet också hos nye Johnny Spampinato, Joeys yngre bror.
NUMBER ONE CUP: Wrecked by lions (Blue Rose/V2)
Det här Chicagobandet gillar Pavement men hävdar att de inte alls låter så. Hmm, man kan ju undra om de verkligen hört sin egen The black choppers cry... Men, men. Number One Cup kan själva också. Detta andra album består av lätt skruvat, småpoppigt gitarrskrammel med Chapel Hill-ekon, märkliga ljudeffekter och kanske, kanske lite för mycket hjärna. Klart hörvärt, dock. (97/06/20)
NUNO Schizophonic (A&M)
Det är synd om Nuno Bettencourt. Med sin musikalitet och sitt flyhänta gitarrspel hade han varit en megastjärna om året varit 1981.
NY LOOSE: Year of the rat (Hollywood Rec.)
Låtarna och texterna på plattan är inspirerade av det kinesiska horoskopet, Musiken är mycket Blondie-inspirerad, om än lite brutalare. Sångerskan Brijtte West har en smått ursinnig röst, lyssna på Pretty Suicide så förstår ni vad jag menar.
LENA NYMAN: Bloss (EMI)
Ett udda projekt, redan på pappret.
NÅID: Nåid (Beverage)
Såna som Nordman, Hedningarna och Enya har gjort allt för att motbevisa det, men det går faktiskt att skapa givande möten mellan folkmusik och modern pop. Det handlar bara om förnuft och känsla. Producenten, remixaren och LPC-ljudteknikern Martin Landquists nya projekt Nåid är ett utmärkt exempel. Här slingrar sig Hanne Juuls isländska sångmelodier från medeltiden kring smakfullt utsnidade ambient techno-rytmer. Även didjeridoo och afrikanska slagverk glider in här och där. Men Landquist flirtar inte, mer än möjligen med sin egen experimentlusta, så musiken håller sig kvar på klubbgolvet och blir aldrig "etno chic". Singeln "Blástjarnan" står i viss särklass men även "Módir" har fin groove. Och bäst av allt: inga runstenar på skivomslaget.
|
Aftonbladet på internet distribueras via |