|   | |||
|   | |||
|   | 
|  | 17 oktober 1997 |  | 
| Välkommen till Puls CD-arkiv 
Hur många plus fick Oasis, David Bowie och JustD? 
 | 
|  Mästerligt! |  Mycket bra |  Bra |  Godkänt |  Dåligt |  Uselt! | 
 GABRIELLE: Gabrielle (Go! Beat/Polygram)
Jag är förälskad i hennes röst. Den högst säregna, gulligt smågnälliga. Associationerna går till Neneh Cherry och framförallt till Vanessa Paradis, samtidigt som rötterna finns i ett slags Motown-tradition, vilket gör slutresultatet ganska spännande.
GABRIELLE: Gabrielle (Go! Beat/Polygram)
Jag är förälskad i hennes röst. Den högst säregna, gulligt smågnälliga. Associationerna går till Neneh Cherry och framförallt till Vanessa Paradis, samtidigt som rötterna finns i ett slags Motown-tradition, vilket gör slutresultatet ganska spännande.
Att Gabrielle sedan saknar potentiella hits ser jag som en bagatell i jämförelse. Liksom på debuten "Find Your Way" finns här bara en enda ("Give me a little more time") men gott om andra starka melodier.
Anette Masui
 
 ERIC GADD: The right way (Strawberry music)
ERIC GADD: The right way (Strawberry music)
 THE G.A. GIRLZ: G.A. Girlz´N Da House (Ichiban/Amigo)
Glömmer aldrig när vi gick på nattfik i LA med min bästis affärskompisar och hamnade framför en video där det pumpades hip hop  av sorten som kallas bass, komplett med tangarumpor i närbild och vi talar här noggrann närbild.
THE G.A. GIRLZ: G.A. Girlz´N Da House (Ichiban/Amigo)
Glömmer aldrig när vi gick på nattfik i LA med min bästis affärskompisar och hamnade framför en video där det pumpades hip hop  av sorten som kallas bass, komplett med tangarumpor i närbild och vi talar här noggrann närbild.
 GALLIANO: Live at the Liquid room (Tokyo) (Talking loud) 
Vet inte. Känns som att liveplattor från Japan hör till det förgångna. Och att det var hårdrockarna som stod för dom. "Made in Japan", liksom. Gallianos skruvade dans-funk-hip-hop-jazz vinner inte nämnvärt av att dokumenteras live. (97/08/01)
GALLIANO: Live at the Liquid room (Tokyo) (Talking loud) 
Vet inte. Känns som att liveplattor från Japan hör till det förgångna. Och att det var hårdrockarna som stod för dom. "Made in Japan", liksom. Gallianos skruvade dans-funk-hip-hop-jazz vinner inte nämnvärt av att dokumenteras live. (97/08/01)	
 GAMMA RAY: Somewhere out in space (Noise)
Inledande àBeyond The Black Holeà är härlig tysk metal precis som den lät på
GAMMA RAY: Somewhere out in space (Noise)
Inledande àBeyond The Black Holeà är härlig tysk metal precis som den lät på 
 GANKSTA NIP: Psychotic genius (Rap-A-Lot/Virgin)
Hardcore-rapparen Rowdy Williams, eller Ganksta Nip, har tidigare givit ut två CD, den första med namnet "South Park Psycho" och den andra kallad "Psychic Thoughts", vilket väl säger en del om den här Houstonkillens mentala tillstånd. Han är sjuk helt enkelt, eller knäpp. Vad annat kan påstås om en grabb, vars främsta inspirationskälla är Louis Farrakhan, ledare för Nation of Islam ("Nip" i Ganksta Nip är en förkortning av Nation of Islam is Powerful), vars fascistiska lära går ut på att alla vita människor är djävlar och bör utrotas.
GANKSTA NIP: Psychotic genius (Rap-A-Lot/Virgin)
Hardcore-rapparen Rowdy Williams, eller Ganksta Nip, har tidigare givit ut två CD, den första med namnet "South Park Psycho" och den andra kallad "Psychic Thoughts", vilket väl säger en del om den här Houstonkillens mentala tillstånd. Han är sjuk helt enkelt, eller knäpp. Vad annat kan påstås om en grabb, vars främsta inspirationskälla är Louis Farrakhan, ledare för Nation of Islam ("Nip" i Ganksta Nip är en förkortning av Nation of Islam is Powerful), vars fascistiska lära går ut på att alla vita människor är djävlar och bör utrotas.
 GARBAGE: Garbage (BMG)
Producenter ska ägna sig åt att producera. 
Har jag alltid tyckt.
Det brukar bara bli ledsamt när de förmodade supervisionärerna ska ut och skapa på egen hand. Men grunge-generationens Spector, Butch Vig, lyckas rätt bra med sitt Garbage.
Själva anslaget är kanske lite vekt, det handlar om något slags lätt-grunge, men låtarna håller fin klass - kolla inledande "Supervixen": kanon! - och till skillnad från många andra bedömare tycker jag att sångerskan Shirley Manson är en rätt trevlig bekantskap.
GARBAGE: Garbage (BMG)
Producenter ska ägna sig åt att producera. 
Har jag alltid tyckt.
Det brukar bara bli ledsamt när de förmodade supervisionärerna ska ut och skapa på egen hand. Men grunge-generationens Spector, Butch Vig, lyckas rätt bra med sitt Garbage.
Själva anslaget är kanske lite vekt, det handlar om något slags lätt-grunge, men låtarna håller fin klass - kolla inledande "Supervixen": kanon! - och till skillnad från många andra bedömare tycker jag att sångerskan Shirley Manson är en rätt trevlig bekantskap. 
 
 GARMARNA: Guds spelemän (Massproduktion)
Medan Nordman säljer skivor i hundratusental får Hedningarna och Garmarna (än så länge) nöja sig med att segla i kölvattnet.
GARMARNA: Guds spelemän (Massproduktion)
Medan Nordman säljer skivor i hundratusental får Hedningarna och Garmarna (än så länge) nöja sig med att segla i kölvattnet.
 MELANIE GARSIDE: Fossil (Echo) 
Ilsket rödhårig tjej med ring i näsan och överraskande bett i låtskrivandet. I sina bästa stunder låter Melanie som Kate Bushs ettriga lillsyrra. Ömsom rock med halvakustisk känsla, ömsom rent, rått ös. En klar talang.
MELANIE GARSIDE: Fossil (Echo) 
Ilsket rödhårig tjej med ring i näsan och överraskande bett i låtskrivandet. I sina bästa stunder låter Melanie som Kate Bushs ettriga lillsyrra. Ömsom rock med halvakustisk känsla, ömsom rent, rått ös. En klar talang.
 THE GATHERING: Mandylion (Century Media/House Of Kicks)
Inledande "Strange Machines" är fulländad, och de flesta andra låtarna snudd på. Holländarna spelar en vacker, mäktig och egen form av gotisk metall, och har hittat en gudabenådad sångerska i Anneke Giersbergen. Vad som än mer utmärker bandet är den starka popkänsla som finns i melodierna, den tunga metallen till trots. Ibland kan de instrumentala partierna bli lite för experimentellt tillkrånglade, men det går ändå inte att låta bli att älska The Gatherings tredje platta.
THE GATHERING: Mandylion (Century Media/House Of Kicks)
Inledande "Strange Machines" är fulländad, och de flesta andra låtarna snudd på. Holländarna spelar en vacker, mäktig och egen form av gotisk metall, och har hittat en gudabenådad sångerska i Anneke Giersbergen. Vad som än mer utmärker bandet är den starka popkänsla som finns i melodierna, den tunga metallen till trots. Ibland kan de instrumentala partierna bli lite för experimentellt tillkrånglade, men det går ändå inte att låta bli att älska The Gatherings tredje platta. 
 THE GATHERING: Nighttime birds (Century Media/House Of Kicks) 
"Nighttime birds" är The Gatherings fjärde platta, den andra enligt den nya tideräkningen - Anneke van Giersbergens tid. Det är hon som först på "Mandylion" och nu här lyft sextetten till att vara ett band utöver det vanliga, till att sticka huvudet högt över smeten av gothmetalband med tjej på sång.
THE GATHERING: Nighttime birds (Century Media/House Of Kicks) 
"Nighttime birds" är The Gatherings fjärde platta, den andra enligt den nya tideräkningen - Anneke van Giersbergens tid. Det är hon som först på "Mandylion" och nu här lyft sextetten till att vara ett band utöver det vanliga, till att sticka huvudet högt över smeten av gothmetalband med tjej på sång. 
 GENE: To See The Lights (Polydor)
Singlar, B-sidor, liveupttagningar och annan gammal skåpmat. Syftet är väl att lyfta fram förbisedda guldkorn, men här finns absolut ingenting som motsäger min teori om att Gene är nittiotalspopens svar på  Sham 69.
GENE: To See The Lights (Polydor)
Singlar, B-sidor, liveupttagningar och annan gammal skåpmat. Syftet är väl att lyfta fram förbisedda guldkorn, men här finns absolut ingenting som motsäger min teori om att Gene är nittiotalspopens svar på  Sham 69.
 
 GENE: Drawn to the deep end (Polydor/Polygram)
Genes debutalbum Olympian var som bekant inte mycket mer än en Smiths-rip off med betydligt färre odödliga låtar (inga alls, närmare bestämt). Trevligt och välsnidat och Martin Rossiter imponerade med sin stilkänsla. Men hade man hört förlagan kändes det tio gånger av tio betydligt mer angeläget att spela There is a light that never goes out än Be my light, be my guide.
GENE: Drawn to the deep end (Polydor/Polygram)
Genes debutalbum Olympian var som bekant inte mycket mer än en Smiths-rip off med betydligt färre odödliga låtar (inga alls, närmare bestämt). Trevligt och välsnidat och Martin Rossiter imponerade med sin stilkänsla. Men hade man hört förlagan kändes det tio gånger av tio betydligt mer angeläget att spela There is a light that never goes out än Be my light, be my guide.
 
 GENESIS: ...calling all stations... (Virgin)
Egentligen borde Genesis ha lagt av redan 1975, när Peter Gabriel hoppade av,
GENESIS: ...calling all stations... (Virgin)
Egentligen borde Genesis ha lagt av redan 1975, när Peter Gabriel hoppade av,
 GENEVA: Further (Nude/Sony)
Singlarna som föregått den här debuten har knappast imponerat, men i det större formatet gör sig Aberdeen-baserade Geneva bättre. Med välgödda Manic Street Preachers-stråkar, R.E.M.-melankoli och U2-arrangemang svänger de ihop en rätt snygg och sofistikerad, om än bitvis väl uppblåst, popvariant. Och Andrew Montgomerys ljusa stämma svalkar som ett gott glas vitt under parasollen.  (97/07/04)
GENEVA: Further (Nude/Sony)
Singlarna som föregått den här debuten har knappast imponerat, men i det större formatet gör sig Aberdeen-baserade Geneva bättre. Med välgödda Manic Street Preachers-stråkar, R.E.M.-melankoli och U2-arrangemang svänger de ihop en rätt snygg och sofistikerad, om än bitvis väl uppblåst, popvariant. Och Andrew Montgomerys ljusa stämma svalkar som ett gott glas vitt under parasollen.  (97/07/04)	
 
 PER GESSLE: The world according to Gessle (Fundamental/EMI)
Pang på rödbetan!
PER GESSLE: The world according to Gessle (Fundamental/EMI)
Pang på rödbetan!
 GETO BOYS: The resurrection (Virgin)
 Omslaget pryds av bilder på en kyrkogård och tre öppna likkistor. Varför? Jo, bandmedlemmarna i Geto Boyz önskar tala om för oss att bandet har återuppstått.
Sedan födelseåret1988 släpper de alltså sin sjätte LP, på vilken den ende kvarvarande ursprungsmedlemmen Bushwick Bill debuterar som rappare. Tyvärr är det snarare vanligt skitprat än virituost tungvrickande han ägnar sig åt - med tanke på ordval och innehåll skulle man till och med kunna säga dösnack.
Efter 75 "motherfucker" tappade jag räkningen.
 
GETO BOYS: The resurrection (Virgin)
 Omslaget pryds av bilder på en kyrkogård och tre öppna likkistor. Varför? Jo, bandmedlemmarna i Geto Boyz önskar tala om för oss att bandet har återuppstått.
Sedan födelseåret1988 släpper de alltså sin sjätte LP, på vilken den ende kvarvarande ursprungsmedlemmen Bushwick Bill debuterar som rappare. Tyvärr är det snarare vanligt skitprat än virituost tungvrickande han ägnar sig åt - med tanke på ordval och innehåll skulle man till och med kunna säga dösnack.
Efter 75 "motherfucker" tappade jag räkningen.
 GHOSTFACE KILLAH: Ironman (Sony)
RZA:s Ironman med Ghostface och de andra är inte bättre men skiljer  sig heller inte mycket från RZA:s Liquid swords (en av de bästa skivor jag hört i hela mitt liv) med GZA och de andra - samtliga affärskamrater i hip hop-kollektivet Wu-Tang Clan.
GHOSTFACE KILLAH: Ironman (Sony)
RZA:s Ironman med Ghostface och de andra är inte bättre men skiljer  sig heller inte mycket från RZA:s Liquid swords (en av de bästa skivor jag hört i hela mitt liv) med GZA och de andra - samtliga affärskamrater i hip hop-kollektivet Wu-Tang Clan. 
 JOHNNY GILL: Let's get the mood right (Motown/Polygram)
Johnny "My, my, my" Gill är tillbaka och allt är som det ska vara 
igen.
JOHNNY GILL: Let's get the mood right (Motown/Polygram)
Johnny "My, my, my" Gill är tillbaka och allt är som det ska vara 
igen.
 GINA G: Fresh (Warner)
Kan inte påstå att datordisko tillhör min favoritmusik, men Gina G:s producenter kör ett vinnande koncept. Snygga melodier där Gina sångmässigt får tangera såväl Madonna som Kylie Minogue, hon lyckas inte riktigt, men hon sjunger okej, har rätt sug i rösten, rätt kjollängd och en rad hitlåtar. Vårens och sommarens charterdisco!
GINA G: Fresh (Warner)
Kan inte påstå att datordisko tillhör min favoritmusik, men Gina G:s producenter kör ett vinnande koncept. Snygga melodier där Gina sångmässigt får tangera såväl Madonna som Kylie Minogue, hon lyckas inte riktigt, men hon sjunger okej, har rätt sug i rösten, rätt kjollängd och en rad hitlåtar. Vårens och sommarens charterdisco! 
 GINUWINE: Ginuwine... The bachelor (550 Music/Sony)
Ginuwine toppar just nu listorna i USA men förutom Pony har jag svårt att förstå storheten med den här skivan. Har lyssnat och lyssnat och Ginuwine... The bachelor blir bara tråkigare och tråkigare. Ni som har Aaliyahs senaste känner igen producenten Timbalands (han har producerat hela plattan) taktfavoriter och Missy Elliott kan håva ännu mer låtskrivarpengar så på pappret borde det vara perfekt och det är kul att det inte är din gängse R&B-CD men... Lessen lilla ungkarlen, det är alldeles för osexigt.
GINUWINE: Ginuwine... The bachelor (550 Music/Sony)
Ginuwine toppar just nu listorna i USA men förutom Pony har jag svårt att förstå storheten med den här skivan. Har lyssnat och lyssnat och Ginuwine... The bachelor blir bara tråkigare och tråkigare. Ni som har Aaliyahs senaste känner igen producenten Timbalands (han har producerat hela plattan) taktfavoriter och Missy Elliott kan håva ännu mer låtskrivarpengar så på pappret borde det vara perfekt och det är kul att det inte är din gängse R&B-CD men... Lessen lilla ungkarlen, det är alldeles för osexigt.
 GIPSY KINGS: Estrellas (Columbia)
Nej, den här skivan sponsras inte av en chipstillverkare. Nej, den här skivan sneglar inte mot musikaliska trender.
Ja, den här skivan är bra.
GIPSY KINGS: Estrellas (Columbia)
Nej, den här skivan sponsras inte av en chipstillverkare. Nej, den här skivan sneglar inte mot musikaliska trender.
Ja, den här skivan är bra.
 ANDERS GLENMARK: Glenmark (Warner)
Pop som underhållning. För stunden. Sån pop behöver inte nödvändigtvis vara helt värdelös.
ANDERS GLENMARK: Glenmark (Warner)
Pop som underhållning. För stunden. Sån pop behöver inte nödvändigtvis vara helt värdelös.
 KARIN GLENMARK: Karin Glenmark (Carlton)
Liten Karin tolkar Jaques Werup till komp som får "De sista ljuva åren" att framstå som en Cramps-låt. Heja.
KARIN GLENMARK: Karin Glenmark (Carlton)
Liten Karin tolkar Jaques Werup till komp som får "De sista ljuva åren" att framstå som en Cramps-låt. Heja.
 GLUECIFER: Ridin the tiger (White Jazz/House of Kicks)
De kallar sig sånt som Cpt. Poon #1 King of Rock och Biff Malibu, döper sina låtar till Rocknroll asshole eller Obi damned Kenobi, snor en låt från Zodiac Mindwarp, är polare med Hellacopters och kommer från Oslo. Så om vi bara nämner Union Carbide också fattar ni nog rätt väl vad det handlar om. Riktigt roligt röj.  (97/06/20)
GLUECIFER: Ridin the tiger (White Jazz/House of Kicks)
De kallar sig sånt som Cpt. Poon #1 King of Rock och Biff Malibu, döper sina låtar till Rocknroll asshole eller Obi damned Kenobi, snor en låt från Zodiac Mindwarp, är polare med Hellacopters och kommer från Oslo. Så om vi bara nämner Union Carbide också fattar ni nog rätt väl vad det handlar om. Riktigt roligt röj.  (97/06/20)
 GOAT: Sacred pilgrim (Die Hard)
Danska enmannabandet Goat vill uppröra en konservativ och kommersialiserad skandinavisk death/black metalpublik. Inte en chans att han lyckas.  Efter att ha fnissat åt låttitlar som "Goat", "Alle Hader Goat", "Goat´s Revenge", "Leve Goat Alone", "Killing Is Goat´s Game Part 1 & 2" och "I´m Goat (We Are Goat)" har jag bara en sak att säga. Bä!
GOAT: Sacred pilgrim (Die Hard)
Danska enmannabandet Goat vill uppröra en konservativ och kommersialiserad skandinavisk death/black metalpublik. Inte en chans att han lyckas.  Efter att ha fnissat åt låttitlar som "Goat", "Alle Hader Goat", "Goat´s Revenge", "Leve Goat Alone", "Killing Is Goat´s Game Part 1 & 2" och "I´m Goat (We Are Goat)" har jag bara en sak att säga. Bä!
 GODFATHERS: Afterlife (Intercord)
Det gör ont när gamla hjältar står på näsan. Och Peter och Chris Coyne gör tyvärr det med "Afterlife".
Det är slitet, ihåligt och trött.
Enda ljuspunkten: självkritiska "I'm not well".
Är tvungen att leta fram "Unreal world" för att radera ut den bittra eftersmaken.
GODFATHERS: Afterlife (Intercord)
Det gör ont när gamla hjältar står på näsan. Och Peter och Chris Coyne gör tyvärr det med "Afterlife".
Det är slitet, ihåligt och trött.
Enda ljuspunkten: självkritiska "I'm not well".
Är tvungen att leta fram "Unreal world" för att radera ut den bittra eftersmaken.
 GOLDEN SMOG: Down By The Old Mainstream (Ryko) Lyssna. Och du hör att det här är ett hopkok av Jayhawks (som splittrades i höstas!), Wilco och Soul Asylum. Countryrock som är luftig, naken och avslappnad. Hela tiden driven av en smittande popkänsla, melodisäker och trygg.
GOLDEN SMOG: Down By The Old Mainstream (Ryko) Lyssna. Och du hör att det här är ett hopkok av Jayhawks (som splittrades i höstas!), Wilco och Soul Asylum. Countryrock som är luftig, naken och avslappnad. Hela tiden driven av en smittande popkänsla, melodisäker och trygg.
 GOLDEN SMOG: On golden smog (Rykodisc)
Främlingslegionen Golden Smog bestående av Gary Louris från Jayhawks, Dan Murphy från Soul Asylum, Marc Perlman från Jayhawks, Kraig Johnson från Run Westy Run, Jeff Tweedy från Wilco och Noah Levy från The Honeydogs gjorde denna EP mest på skoj 1992. Efter fjolårets framgångsrika (och starka) fullängdare släpps den nu i Sverige. Och den är mer kul än bra.
Notera den udda Thin Lizzy-covern "Cowboy song".
GOLDEN SMOG: On golden smog (Rykodisc)
Främlingslegionen Golden Smog bestående av Gary Louris från Jayhawks, Dan Murphy från Soul Asylum, Marc Perlman från Jayhawks, Kraig Johnson från Run Westy Run, Jeff Tweedy från Wilco och Noah Levy från The Honeydogs gjorde denna EP mest på skoj 1992. Efter fjolårets framgångsrika (och starka) fullängdare släpps den nu i Sverige. Och den är mer kul än bra.
Notera den udda Thin Lizzy-covern "Cowboy song".
 GOLDIE: Timeless (Metalheadz/Polygram)
Inom alla stilar finns upphovsmän, pionjärer och innovatörer. Vid sidan om Groverider, LTJ Bukem och Fabio tillhör Goldie jungle- och breakbeatscenens maestros.
I snart fem år har han levt tufft för att sprida sina polyrytmiska dansgolvspunchar. 
Jag får välbehagsrysningar av Goldie's musik. Han har inte nöjt sig med den substansfattiga trum- och basformeln utan också inkluderat akustiska livespelade instrument och sång.
Resultatet är högklassigt. "Timeless" särskiljer sig från den i övrigt tråkiga junglefloran. Tillsammans med ett halvdussin andra breakbeatfantomer tar Goldie sin musik framåt och tvingar därmed fram nya genrebegrepp.
Först beatboxelektro. Sedan breakbeats. Nu jungle - och sen . . .
GOLDIE: Timeless (Metalheadz/Polygram)
Inom alla stilar finns upphovsmän, pionjärer och innovatörer. Vid sidan om Groverider, LTJ Bukem och Fabio tillhör Goldie jungle- och breakbeatscenens maestros.
I snart fem år har han levt tufft för att sprida sina polyrytmiska dansgolvspunchar. 
Jag får välbehagsrysningar av Goldie's musik. Han har inte nöjt sig med den substansfattiga trum- och basformeln utan också inkluderat akustiska livespelade instrument och sång.
Resultatet är högklassigt. "Timeless" särskiljer sig från den i övrigt tråkiga junglefloran. Tillsammans med ett halvdussin andra breakbeatfantomer tar Goldie sin musik framåt och tvingar därmed fram nya genrebegrepp.
Först beatboxelektro. Sedan breakbeats. Nu jungle - och sen . . . 
 GOLDMINE: Cartwheels and handsprings
(Roof Top/Pitch Control)
Som en snällare och gladare variant på The Fugees dyker göteborgsbandet Goldmine upp. Sex rappare som skickligt och skojfriskt blandar det bästa från olika musikstilar (soul, jazz, hiphop m.m.) till en personlig och popig mix. Debutplattan rymmer 23 spår där "Mic Love" närmast är en parafras på "How Many Mics" med The Fugees, och i rapparen Deeta har man funnit en verbal tvillingsyster till snabbkäftade, självsäkra Lauryn i samma band. Ett har dock inte Goldmine som The Fugees kan skryta med: medryckande melodier.
GOLDMINE: Cartwheels and handsprings
(Roof Top/Pitch Control)
Som en snällare och gladare variant på The Fugees dyker göteborgsbandet Goldmine upp. Sex rappare som skickligt och skojfriskt blandar det bästa från olika musikstilar (soul, jazz, hiphop m.m.) till en personlig och popig mix. Debutplattan rymmer 23 spår där "Mic Love" närmast är en parafras på "How Many Mics" med The Fugees, och i rapparen Deeta har man funnit en verbal tvillingsyster till snabbkäftade, självsäkra Lauryn i samma band. Ett har dock inte Goldmine som The Fugees kan skryta med: medryckande melodier.
 GOLDFINGER Goldfinger (Mojo) 
Skateboardpunkare från LA som visar prov på både humor och stilkänsla när man glider mellan skenande slammer och reggaedoftande ska. Känner mig ändå förvånande nollställd. Har jag tröttnat - igen?
GOLDFINGER Goldfinger (Mojo) 
Skateboardpunkare från LA som visar prov på både humor och stilkänsla när man glider mellan skenande slammer och reggaedoftande ska. Känner mig ändå förvånande nollställd. Har jag tröttnat - igen?
 RUBÉN GONZALES: Introducing Rubén Gonzáles (World circuit/MNW ILR) 
Knappt har man checkat ut från Buena Vista Social Club (köp den cd:n!) förrän det kommer ännu mer underbar musik från gubbsen på Kuba.
RUBÉN GONZALES: Introducing Rubén Gonzáles (World circuit/MNW ILR) 
Knappt har man checkat ut från Buena Vista Social Club (köp den cd:n!) förrän det kommer ännu mer underbar musik från gubbsen på Kuba.
 GORDON: Oh my God, it's full of stars (Roligan/Border).
Det är bara sju månader sedan de bildades, vilket knappast gör debutalbumet från göteborgska Gordon mindre imponerande. Det här är stompig, svängig och kvicktänkt skapop, tydligt Clash-färgad men med krämig orgel och snitsiga texter som ger karaktär. Emellertid hade en kapning av tre-fyra låtar dödkött antagligen gjort plattan roligare att lyssna på.
GORDON: Oh my God, it's full of stars (Roligan/Border).
Det är bara sju månader sedan de bildades, vilket knappast gör debutalbumet från göteborgska Gordon mindre imponerande. Det här är stompig, svängig och kvicktänkt skapop, tydligt Clash-färgad men med krämig orgel och snitsiga texter som ger karaktär. Emellertid hade en kapning av tre-fyra låtar dödkött antagligen gjort plattan roligare att lyssna på.
 GORKY´S ZYGOTIC MYNCI: Barafundle (Fontana/Polygram)
Walesiska Gorkys debut på storbolag är lika underbar och briljant som väntat.
GORKY´S ZYGOTIC MYNCI: Barafundle (Fontana/Polygram)
Walesiska Gorkys debut på storbolag är lika underbar och briljant som väntat. 
 GOTTHARD: G (BMG/Ariola)
Schweiz största hårdrockband kör vidare på linjen sjuttiotalsbaserad hårdrock med doft av åttiotalet. Inget nyskapande, inga nya grepp, men om man gillar välgjorda låtar, duktiga musiker och en platta utan några större överraskningar, då är det här helt okej.
GOTTHARD: G (BMG/Ariola)
Schweiz största hårdrockband kör vidare på linjen sjuttiotalsbaserad hårdrock med doft av åttiotalet. Inget nyskapande, inga nya grepp, men om man gillar välgjorda låtar, duktiga musiker och en platta utan några större överraskningar, då är det här helt okej.
 AMY GRANT: Behind the eyes (A&M)
Amy Grant har mycket gemensamt med Bonnie Raitt. Båda är lite äldre, två erfarna röster som med lätthet klarar allt från countrypop till småbluesig rock. Grants låtar är vilsamt arrade, med akustisk grundton - och texterna innehåller allt från innerliga  kärleksförklaringar till beskrivningar  om de hemlösas situation.
AMY GRANT: Behind the eyes (A&M)
Amy Grant har mycket gemensamt med Bonnie Raitt. Båda är lite äldre, två erfarna röster som med lätthet klarar allt från countrypop till småbluesig rock. Grants låtar är vilsamt arrade, med akustisk grundton - och texterna innehåller allt från innerliga  kärleksförklaringar till beskrivningar  om de hemlösas situation.
 
 GRANT LEE BUFFALO: Copperopolis (Slash/London)
Musik är märkligt. Svårt att mäta, definiera. Likafullt är det för mig glasklart att Grant Lee Buffalo har allt det där som Hootie and the Blowfish saknar. En slags nerv. Beröring. Det bara finns där, eller så inte. I Grant Lee Buffalos fall finns det där - hela tiden.
GRANT LEE BUFFALO: Copperopolis (Slash/London)
Musik är märkligt. Svårt att mäta, definiera. Likafullt är det för mig glasklart att Grant Lee Buffalo har allt det där som Hootie and the Blowfish saknar. En slags nerv. Beröring. Det bara finns där, eller så inte. I Grant Lee Buffalos fall finns det där - hela tiden.
 
 GRASS-SHOW: Something smells good in stinkville (EMI)
Njaäh. Den här nostalgipopen börjar kännas bedagad nu. Ekon av brittisk pophistoria i olika former presenteras här i svensk regi i olika småtrevliga varianter. Det är gjort tidigare, det lär göras igen. Och Grass-Show gör det inte bättre än någon annan.
GRASS-SHOW: Something smells good in stinkville (EMI)
Njaäh. Den här nostalgipopen börjar kännas bedagad nu. Ekon av brittisk pophistoria i olika former presenteras här i svensk regi i olika småtrevliga varianter. Det är gjort tidigare, det lär göras igen. Och Grass-Show gör det inte bättre än någon annan.
 GRAVEDIGGAZ: The pick, the sickle and the shovel (Gee Street/V2)
Rza the Rzarector är en upptagen man.
GRAVEDIGGAZ: The pick, the sickle and the shovel (Gee Street/V2)
Rza the Rzarector är en upptagen man.
 BRIAN GREEN: One stop carnival (Sony)
Beverly Hills...Jag säger bara Jamie Walters... Och nu Brian Green!
BRIAN GREEN: One stop carnival (Sony)
Beverly Hills...Jag säger bara Jamie Walters... Och nu Brian Green!
 ROBSON GREEN & JEROME FLYNN: Robson & Jerome (RCA)
Robson och Jeromes förra singel "Unchained melody" är 90-talets mest sålda i England. Totalt obegripligt. Mer smördrypande, slemmig smörja än detta finns inte i handeln just nu. Dödskallemärk eländet.
ROBSON GREEN & JEROME FLYNN: Robson & Jerome (RCA)
Robson och Jeromes förra singel "Unchained melody" är 90-talets mest sålda i England. Totalt obegripligt. Mer smördrypande, slemmig smörja än detta finns inte i handeln just nu. Dödskallemärk eländet. 
 GREEN DAY: Insomniac (Reprise/Warner)
"Green Day har inte utvecklats. Det är det som är poängen. Det fattar inte de Lester Bangs-wannabes som recenserar skivor i tidningarna, men Green Days miljontals fans hajar, så vem fan bryr sig?"
Så, eller ungefär så, står det i det hätska releaseblad som medföljer uppföljaren till mångmiljonsäljaren "Dookie".
Green Day går i försvarsställning redan innan någon anklagelse uttalats. Stackars. Att känna sig så jagad kan inte vara lätt
Men det är ju bra att vi får veta. De unga skateboardgudarna från Kalifornien har alltså gjort exakt samma platta en gång till, med samma raka, konventionella punkstomp, samma melodislingor och samma refränger
Och faktiskt - inte mig emot. Jag går inte ner på knä inför det musikaliska anslaget, men jag uppskattar konsekvensen. Det är nåt speciellt med band som envist skriver samma låt om och om igen. Som AC/DC. Och Ramones. Konskevens är en underskattad dygd.
Huruvida Green Day lyckats pricka in någon ny brottarhit vet jag inte, men något säger mig att jag kommer att få höra "86" och "Stuart and the Ave" rätt mycket det kommande året.
GREEN DAY: Insomniac (Reprise/Warner)
"Green Day har inte utvecklats. Det är det som är poängen. Det fattar inte de Lester Bangs-wannabes som recenserar skivor i tidningarna, men Green Days miljontals fans hajar, så vem fan bryr sig?"
Så, eller ungefär så, står det i det hätska releaseblad som medföljer uppföljaren till mångmiljonsäljaren "Dookie".
Green Day går i försvarsställning redan innan någon anklagelse uttalats. Stackars. Att känna sig så jagad kan inte vara lätt
Men det är ju bra att vi får veta. De unga skateboardgudarna från Kalifornien har alltså gjort exakt samma platta en gång till, med samma raka, konventionella punkstomp, samma melodislingor och samma refränger
Och faktiskt - inte mig emot. Jag går inte ner på knä inför det musikaliska anslaget, men jag uppskattar konsekvensen. Det är nåt speciellt med band som envist skriver samma låt om och om igen. Som AC/DC. Och Ramones. Konskevens är en underskattad dygd.
Huruvida Green Day lyckats pricka in någon ny brottarhit vet jag inte, men något säger mig att jag kommer att få höra "86" och "Stuart and the Ave" rätt mycket det kommande året. 
 GREEN DAY: Bowling, bowling, bowling, parking, parking (live ep) (Reprise)
Sju livespår fångade på punktrions turné med sedvanligt mangel. Bitvis kul. Som i lekfulla "Knowledge" där publiken sjunger och rappa hiten"Basket case" där gensvaret är totalt.
Problemet är att Green Day i en plåtlåda till sporthall inte låter så röjigt på skiva. Det ekar lite tomt, ihåligt. Tyvärr.
GREEN DAY: Bowling, bowling, bowling, parking, parking (live ep) (Reprise)
Sju livespår fångade på punktrions turné med sedvanligt mangel. Bitvis kul. Som i lekfulla "Knowledge" där publiken sjunger och rappa hiten"Basket case" där gensvaret är totalt.
Problemet är att Green Day i en plåtlåda till sporthall inte låter så röjigt på skiva. Det ekar lite tomt, ihåligt. Tyvärr.
 
 GREEN DAY: Nimrod (Reprise)
18 låtar. Det är mycket att smälta på en gång. Svårt att sammanfatta i ett kort omdöme.
GREEN DAY: Nimrod (Reprise)
18 låtar. Det är mycket att smälta på en gång. Svårt att sammanfatta i ett kort omdöme.
 GRIEVOUS ANGELS: New city of sin (Bloodshot/MNW ILR) 
Hugger plattan på namnet. Ett band som döper sig efter Gram Parsons
GRIEVOUS ANGELS: New city of sin (Bloodshot/MNW ILR) 
Hugger plattan på namnet. Ett band som döper sig efter Gram Parsons 
 NANCI GRIFFITH Blue roses from the moons (Elektra/Warner) En av countryns främsta kvinnliga sångerskor, helt i klass med Emmylou och Rosie Flores och vem ni vill. Den ljusa, närmast tyngdlösa rösten omfattar hela oceaner av känslor. Det innebär emellertid inte automatiskt storartade skivor. Hon gjorde ett mästerverk för elva år sedan, med Last of the true believers, men det har också hänt att fagra Nanci fallit platt. Den här skivan är okej, till och med bra, men inte mer. Några ballader är svidande vackra, Nick Lowes och Paul Carracks Battlefield svänger utomordentligt och det är rätt imponerande att hon lyckas få liv i en utsliten sak som I fought the law. Men här finns en del trälig utfyllnad också.
NANCI GRIFFITH Blue roses from the moons (Elektra/Warner) En av countryns främsta kvinnliga sångerskor, helt i klass med Emmylou och Rosie Flores och vem ni vill. Den ljusa, närmast tyngdlösa rösten omfattar hela oceaner av känslor. Det innebär emellertid inte automatiskt storartade skivor. Hon gjorde ett mästerverk för elva år sedan, med Last of the true believers, men det har också hänt att fagra Nanci fallit platt. Den här skivan är okej, till och med bra, men inte mer. Några ballader är svidande vackra, Nick Lowes och Paul Carracks Battlefield svänger utomordentligt och det är rätt imponerande att hon lyckas få liv i en utsliten sak som I fought the law. Men här finns en del trälig utfyllnad också.
 GRIP INC.: Nemesis (SPV)
Titeln på före detta Slayer-trummisen Dave Lombardos och hans Grip Incs andra platta känns självklar. Det är klart att Lombardo är ute efter vedergällning, och att bevisa sig själv. Men hur bra Grip Inc än är kommer de aldrig att knäppa Slayer på nosen. Bandet har emellertid ett eget sound med spår av såväl industri och etnisk musik som Slayer (!), och Nemesis innehåller elva doser kraftfull och driven metal, snyggt spelade och producerade.
GRIP INC.: Nemesis (SPV)
Titeln på före detta Slayer-trummisen Dave Lombardos och hans Grip Incs andra platta känns självklar. Det är klart att Lombardo är ute efter vedergällning, och att bevisa sig själv. Men hur bra Grip Inc än är kommer de aldrig att knäppa Slayer på nosen. Bandet har emellertid ett eget sound med spår av såväl industri och etnisk musik som Slayer (!), och Nemesis innehåller elva doser kraftfull och driven metal, snyggt spelade och producerade.
 GROOVERIDER: The prototype years (Higher ground/Sony)
Vid sidan av Goldie och LTJ Bukem är Grooverider ett av de större namnen i Londons drum'n'bass-kretsar.
GROOVERIDER: The prototype years (Higher ground/Sony)
Vid sidan av Goldie och LTJ Bukem är Grooverider ett av de större namnen i Londons drum'n'bass-kretsar. 
 JOE GRUSHECKY & THE HOUSEROCKERS: American Babylon (PLR/Virgin)
En ny Springsteen-platta? Ja, vad ska man tro. Från inledande "Dark and bloody ground" och CD:n igenom låter den här amerikanska rockveteranen exakt som The Boss.
JOE GRUSHECKY & THE HOUSEROCKERS: American Babylon (PLR/Virgin)
En ny Springsteen-platta? Ja, vad ska man tro. Från inledande "Dark and bloody ground" och CD:n igenom låter den här amerikanska rockveteranen exakt som The Boss.
 GUIDED BY VOICES: Under the bushes under the stars (Matador/Border).
Såväl "Bee thousand" som "Alien lanes", GBV:s två senaste album, är mycket älskvärda stycken lo fi-pop, även om Robert Pollard, skollärare, tvåbarnsfar och hjärna bakom orkestern från Dayton, Ohio, ofta sett till att gömma sina ljuvt klassiska Lennon/Bowie/Townsend-melodier bakom oljud, brus eller folk som snarkar i förgrunden. Lite omotiverat, som för att säkra nåt slags alternativ-credibility. Här, däremot, är det rensat, fixat och laddat av genuint hjärtevärmande amerikansk rock. En rejäl popmiddag på 24 spår, alla dock så korta och kärnfulla att man ändå går hungrig från bordet.
GUIDED BY VOICES: Under the bushes under the stars (Matador/Border).
Såväl "Bee thousand" som "Alien lanes", GBV:s två senaste album, är mycket älskvärda stycken lo fi-pop, även om Robert Pollard, skollärare, tvåbarnsfar och hjärna bakom orkestern från Dayton, Ohio, ofta sett till att gömma sina ljuvt klassiska Lennon/Bowie/Townsend-melodier bakom oljud, brus eller folk som snarkar i förgrunden. Lite omotiverat, som för att säkra nåt slags alternativ-credibility. Här, däremot, är det rensat, fixat och laddat av genuint hjärtevärmande amerikansk rock. En rejäl popmiddag på 24 spår, alla dock så korta och kärnfulla att man ändå går hungrig från bordet.
 GUIDED BY VOICES: Mag earwhig! (Matador/Border)
Splittringsryktena var falska. Robert Pollard och Tobin Sprout valde bara att roa sig med soloprojekt ett tag. Med delvis nytt folk presenterar det mycket speciella Dayton-bandet sitt elfte album av trasigt knastrig pop  på klassiska grunder, som vanligt med massor av spår. Men till skillnad från förra plattan, utmärkta Under the bushes under the stars från i fjol, blir faktiskt en del av infallen här just bara infall, ofärdiga och ospännande. GBV-fans som hört I am the tree eller Choking tara lär emellertid inte tveka.  (97/07/11)
GUIDED BY VOICES: Mag earwhig! (Matador/Border)
Splittringsryktena var falska. Robert Pollard och Tobin Sprout valde bara att roa sig med soloprojekt ett tag. Med delvis nytt folk presenterar det mycket speciella Dayton-bandet sitt elfte album av trasigt knastrig pop  på klassiska grunder, som vanligt med massor av spår. Men till skillnad från förra plattan, utmärkta Under the bushes under the stars från i fjol, blir faktiskt en del av infallen här just bara infall, ofärdiga och ospännande. GBV-fans som hört I am the tree eller Choking tara lär emellertid inte tveka.  (97/07/11)
 GUINEAPIGS: Elvis never left the building (Birdnest)
Fullängdsdebut för boråsarna som tidigare hetat Skrumplever, Society Of Lab Rats, SLR och nu går under namnet Guineapigs. Med medlems- och namnbyten har den musikaliska inriktningen ändrats, och nu känns det äntligen som om bandet har hittat sig själva.
GUINEAPIGS: Elvis never left the building (Birdnest)
Fullängdsdebut för boråsarna som tidigare hetat Skrumplever, Society Of Lab Rats, SLR och nu går under namnet Guineapigs. Med medlems- och namnbyten har den musikaliska inriktningen ändrats, och nu känns det äntligen som om bandet har hittat sig själva.
 GUN : 0141 632 6326 (A&M)
Crazy you kanske blir en hit, men...
GUN : 0141 632 6326 (A&M)
Crazy you kanske blir en hit, men...
 GURD: D-fect (Century Media/House Of Kicks)
För tre år sedan bytte schweiziska Poltergeist namn till det obegripliga Gurd. De blev lite argare, men är fortfarande inte särskilt spännande. D-fect är tredje plattan sedan namnbytet, och musiken är hårdpumpande modern metal med thrashkänningar, utan överraskningar och charm.
GURD: D-fect (Century Media/House Of Kicks)
För tre år sedan bytte schweiziska Poltergeist namn till det obegripliga Gurd. De blev lite argare, men är fortfarande inte särskilt spännande. D-fect är tredje plattan sedan namnbytet, och musiken är hårdpumpande modern metal med thrashkänningar, utan överraskningar och charm.
 BUDDY GUY: Live! The real deal (Silvertone)
Buddy Guys fingrar smeker gitarrhalsen och plockar fram blå toner som går rakt in i hjärtat. Med på scen är gitarristen G.E.Smith och bandet från TV-succén "Saturday Night Live". "Bara" blues och förbaskat bra sådan.
BUDDY GUY: Live! The real deal (Silvertone)
Buddy Guys fingrar smeker gitarrhalsen och plockar fram blå toner som går rakt in i hjärtat. Med på scen är gitarristen G.E.Smith och bandet från TV-succén "Saturday Night Live". "Bara" blues och förbaskat bra sådan.
Ladda ner en låt från Buddy Guys nya CD.
 GWAR: Carnival of chaos (Metal Blade)
När Gwar svänger så svänger de ordenligt. Men hur kul de än är tröttnar jag i längden. Särskilt när gruppen saktar ner tempot i flera låtar, och musiken förlorar sin stuns.  (97/07/04)
GWAR: Carnival of chaos (Metal Blade)
När Gwar svänger så svänger de ordenligt. Men hur kul de än är tröttnar jag i längden. Särskilt när gruppen saktar ner tempot i flera låtar, och musiken förlorar sin stuns.  (97/07/04)			
| Aftonbladet på internet distribueras via   |