|
3 millimeter räcker inte
Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter. Men däcken behöver inte vara dubbade. Det är en för låg ambitionsnivå, men ändå ett steg framåt jämfört med i dag, säger Olle Nordström. VTI, som testat olika typer av vinter- och dubbdäck i mer än 40 år, har länge kämpat för skärpta krav. Dåligt gummi största problemet Generellt försämras däcksäkerheten med minskat mönsterdjup och ökande ålder. Däcken borde ha ett djup på minst 4 millimeter och inte vara äldre än sex år, säger Olle Nordström. VTI:s vintertester visar att slitna däcks dåliga vägegenskaper i första hand beror på försämringen av gummikvaliteten och inte själva mönsterdjupet. Bra dubbar, som sticker upp någon millimeter över däckytan, kan kompensera försämrat gummi. Trots att svenska bilister i allmänhet brukar ha bättre mönsterdjup än Vägverkets krav så stoppades 1 500 bilar av Svensk Bilprovning bara under den första februariveckan i år. Både vi och däckbranschen har skickat ut flera varningssignaler, men många bilister låter ekonomin gå före. Den tragiska olyckan i Karlskoga, som krävde nio liv, fick Olle Nordström att reagera. Jag blev förvånad över att olycksbilen hade så gamla och slitna däck. Jag tycker att sådana som har ansvar för flera fordon inom större företag, i det här fallet en kommun, borde veta bättre, säger Olle Nordström. Bara dubbdäck hjälper vid blixthalka I däckbestämmelserna står att dubbutsticket inte bör vara mindre än 0,9 millimeter och det får inte vara större än 2 millimeter. Säkerheten begränsas alltså bara uppåt, inte nedåt. Bestämmelserna är väldigt inriktade på slitaget av vägbanan. Mindre på säkerheten, säger Olle Nordström. VTI rekommenderar dubbdäck. Det är det enda som har effekt vid oväntad blixthalka då de flesta riktigt allvarliga olyckor inträffar. Om du fortfarande kör försiktigt får du i alla fall en viss chans att klara situationen med dubbar. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se telefon: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 |
|