Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 10 MARS 1999
  

Bussens däck var godkända
NORRKÖPING. Minibussen genomgick en ordentlig säkerhetskontroll före avresan.
  Och däcken var godkända enligt svensk lag.
  Det framhåller ansvariga i Norrköpings kommun.


”Varför dog Mikael?”
”3 millimeter räcker inte”
Robert Collin: Ny däcklag riskerar bli meningslös

   Marek Klimeks ställer i sitt brev här intill en direkt fråga till rektor Birgitta Tergil Kågesten vid Rambodalsskolan i Norrköping.
Var allt möjliggjort för en säker transport av barn och personal från skolan?
  – Mitt svar är ett mycket tydligt ja, säger hon till Aftonbladet.
   – Dagen innan resan undersökte de två som har ansvaret för bussen den mycket noggrant. Båda personerna har jag alltid hyst största förtroende för.
   – Det har ju också visat sig att däcken med råge uppfyllde kraven på mönsterdjup enligt svensk lag.

”Kritisera Vägverket”
   – Föraren var mycket rutinerad, han har bland annat tidigare kört barn från fritidsgården upp till fjällen.
  Per-Olov Strandberg, administrativ chef i Norrköpings kommun, säger att han har fullt förtroende för de enhetschefer som ansvarar för olika transportfordon.
  – Alla säkerhetsföreskrifter har följts – om ribban ska höjas ytterligare när det gäller mönsterdjup i vinterdäck till exempel, bör udden riktas mot Vägverket och lagstiftarna.


Polisen: fyra mm mönster på däcket minimum
Vinterdäck med mindre än 4 millimeters mönsterdjup fungerar inte. Det säger polisens egen expert på halkkörning, Ruben Börjesson, polisinspektör i Sörmland.
   Han har många års erfarenhet av att utbilda förare i vinterkörning.
  – Däcksmönstret ska röra sig på ett vinterdäck för att det ska greppa. Det fungerar inte när mönstret blir mindre än 4 millimeter, säger Ruben Börjesson.

Ingen kritik mot föraren
   Däcken på olycksbilen i Karlskoga, där två vuxna och sju barn omkom, hade 2 millimeters mönsterdjup. Vägverkets norm är 1,6 millimeter.
  – Jag tror inte att mönsterdjupet var orsaken till olyckan. Det rådde extrema väderförhållanden. Det är mer troligt att de tio år gamla däcken blivit för torra och hårda, säger polisinspektör Bo Dahlin som utreder olyckan.
  Någon kritik riktar inte polisen mot föraren eller Norrköpings kommun som ägde Folkvagnsbussen.
  – Förarna hade tillsammans servat bilen på morgonen. Dubbdäcken hade tillräckligt mönsterdjup.
  Bo Dahlin riktar däremot kritik mot däcksfabrikanterna:
  – De borde märka däcken med bäst före-datum, precis som på mjölkpaket.

Däcken måste mjukas upp
   Ruben Börjesson tror att vinterdäck kan hålla i mer än fem år – så länge mönsterdjupet inte understiger 4 millimeter.
  – Förvara däcken mörkt och svalt på sommaren. Kör sedan 50 mil på barmark innan snön kommer. Då mjukas däcken upp, precis som på ett torrt suddgummi, säger han.
  Polisen hade tidigare centrala direktiv för de egna utryckningsfordonen som var tuffare än Vägverkets krav:
  – Våra däck byttes när de slitits till 3 millimeter. Numera bestämmer varje polisdistrikt själv. Här i Sörmland är vi benhårda och har behållit kravet, säger Ruben Börjesson.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER