|
Ny däcklag riskerar bli meningslös
Hur har lagstiftarna tänkt sig? Att man ska lämna bilen vid vägkanten när det fryser på? Om man nu hinner stanna.Självklart måste vi ha en vinterdäckslag som gäller hela vinterhalvåret, från till exempel november till april. Så har man det sedan många år i Finland. Sen gäller det själva däcken. Enligt EU måste däck ha minst 1,6 mm mönsterdjup för att vara godkända. Den bestämmelsen är generös i överkant när det gäller sommardäck och fullständigt orimlig när det gäller vinterdäck. Ett vinterdäck tappar greppet redan när det återstår 5 mm av mönsterdjupet, vid 4 är det odugligt. Det finns flera skäl till detta, som tjänstemännen på Vägverket bortser från. Ett är metoden att inte ha det mjuka vintergummit i hela mönsterdjupet. Ett däck med enbart vintergummi i slitbanan skulle bli för instabilt att köra på asfalt. Vid cirka 34 mm är man nere på ett hårdare gummi av sommardäckstyp som inte fungerar på vintern. Ett annat är att de så kallade sajpningarna i däcken är slut vid det här slitaget. Vägverket har inte heller diskuterat gamla vinterdäck. Vinterdäck har en stor andel naturgummi för att det ska hålla sig mjukt vid minusgrader. Men naturgummi åldras. Efter fem år börjar det hårdna och efter sexsju år är det så hårt att greppet försvinner. Däcken på VW-bussen som frontalkrockade i Karlskoga hade tio år gamla vinterdäck med 2 mm mönsterdjup. Får vi en vinterdäckslag som Vägverket tänkt sig kommer sådana däck att vara godkända även i framtiden. Mitt förslag är vinterdäckslag hela vintern, mönsterdjup på minst 45 mm och en åldersgräns vid sju år. Sen kan däcken köras slut på sommaren. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se telefon: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 |
|