Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 10 MARS 1999
  

Ny däcklag riskerar bli meningslös
Nästa år får Sverige en lag om vinterdäck. Det är alla svåra dödsolyckor den här vintern som tvingat fram lagen.
  Men risken är att den blir urvattnad och verkningslös.
   Visst låter det bra med en vinterdäckslag. Det betyder ju att folk måste lägga på vinterdäck, och det betyder att folk kan köra på halkiga vägar utan att få sladd.
  Men lagen riskerar att bli meningslös.
  Lagstiftarna talar om obligatoriska vinterdäck bara vid halka. Man vill inte tvinga folk att köpa vinterdäck om de inte kör i halka.
  Tyvärr är den tanken helt fel.
   För två veckor sedan omkom en man när han körde av väg 45 i en kurva vid Mellerud. En polisman jag talade med hade kört genom olyckskurvan en halvtimme tidigare. Då var det inte halt alls. Men så klarnade det upp och frös på. Mannen i bilen överraskades fullständigt.

Hur har lagstiftarna tänkt sig? Att man ska lämna bilen vid vägkanten när det fryser på? Om man nu hinner stanna.
   Självklart måste vi ha en vinterdäckslag som gäller hela vinterhalvåret, från till exempel november till april. Så har man det sedan många år i Finland.
  Sen gäller det själva däcken.
  Enligt EU måste däck ha minst 1,6 mm mönsterdjup för att vara godkända.
  Den bestämmelsen är generös i överkant när det gäller sommardäck och fullständigt orimlig när det gäller vinterdäck.
  Ett vinterdäck tappar greppet redan när det återstår 5 mm av mönsterdjupet, vid 4 är det odugligt.
  Det finns flera skäl till detta, som tjänstemännen på Vägverket bortser från.
  Ett är metoden att inte ha det mjuka vintergummit i hela mönsterdjupet. Ett däck med enbart vintergummi i slitbanan skulle bli för instabilt att köra på asfalt. Vid cirka 3–4 mm är man nere på ett hårdare gummi av sommardäckstyp som inte fungerar på vintern.
  Ett annat är att de så kallade sajpningarna i däcken är slut vid det här slitaget.
  Vägverket har inte heller diskuterat gamla vinterdäck.
  Vinterdäck har en stor andel naturgummi för att det ska hålla sig mjukt vid minusgrader. Men naturgummi åldras. Efter fem år börjar det hårdna och efter sex–sju år är det så hårt att greppet försvinner.
   Däcken på VW-bussen som frontalkrockade i Karlskoga hade tio år gamla vinterdäck med 2 mm mönsterdjup.
  Får vi en vinterdäckslag som Vägverket tänkt sig kommer sådana däck att vara godkända även i framtiden.
Mitt förslag är vinterdäckslag hela vintern, mönsterdjup på minst 4–5 mm och en åldersgräns vid sju år. Sen kan däcken köras slut på sommaren.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER