Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetResor
SÖNDAG 21 MARS
  

Res till Peking – det går som på räls
Tusen mil gör Transsibiriska järnvägen till världens längsta

121
Tåget går genom det böljande ryska landskapet. Transibiriska järnvägen är
1 000 mil räls från väst till öst.
Foto: NIKLAS PERSSON/NATURGUIDEN

1 000 mil räls från väst till öst, världens längsta järnväg.
  Transsibiriska järnvägen byggdes för att transportera de väldiga naturtillgångarna i Sibirien till de mer befolkade delarna av landet, nu transporterar den människor och är Sibiriens enda kontakt med omvärlden.
   Resan börjar redan på hemmaorten, med tåg till Värtahamnen i Stockholm där färjan österut mot finska Helsingfors väntar. Över Östersjön och vidare in i Ryssland med ett kort stopp i Moskva. På kvällen börjar sedan den ”riktiga” resan.
  Transsibiriska avgången är runt 20.00 på kvällen och äventyret tar sin början. Efterhand som tåget kränger sig genom Ryssland fylls horisonten av vackra vyer. Uralbergen, de väldiga vidderna i Sibirien och naturligtvis Bajkalsjön, resans höjdpunkt.
  Tiden flyter iväg på ett egendomligt sätt. Här finns mängder med trevliga människor att diskutera världens alla bekymmer med.
  Samtliga stationer som tåget stannar vid kantas av försäljare som mot en pinsamt låg summa pengar säljer hemlagad ryska specialitéer. Här finns allt från bakpotatis till soppor, frukter och olika sorters dricka. Bäst är de mindre stationerna där priset är lägst och utbudet störst.

Ryska och teckenspråk
  Försäljare lockar även med prylar, till exempel tavlor och andra konstverk som ligger uppradade på perrongen och väntar på köpare. Överallt vakar militären, inte hotfullt, bara närvarande.
  Ryska är det språk som gäller, fast teckenspråk går också bra. Engelska är däremot totalt lönlöst, men försäljarna på perrongerna och tågpersonalen ombord är hjälpsamma och förstående. Handeln fungerar utan problem.
  Utanför skiftar landskapet karaktär, skogar blir till tundra och tundran blir till berg.
  Efter halva resan passeras Irkutsk, en gammal militärstad vid sidan av Bajkalsjön.
  Man kan hoppa av tåget och stanna här i några dagar eller veckor. Här kan man vandra i bergen runt sjön, besöka kulturhistoriska platser eller bara koppla av mitt ute i Sibirien. Sedan är det bara att hoppa på tåget igen då man är less.

Stanna i Ulan Bator
   Under den Transmongoliska rutten kör tåget genom Mongoliet och också här kantas perrongerna av säljlystna försäljare. Här kan man stanna till i Ulan Bator, Mongoliets huvudstad.
  Gobiöknen med gräs, hästar och kameler är tråkig, men ändå värd upplevelsen. Därefter väntar Kina. I huvudstaden Peking slutar också resan. Flyg hem direkt, stanna i Peking eller fortsätt äventyret i Mittens rike. Det är bara att välja.

Enda bekymret är maten
Resa:
Enklast med Svensk-kinesiska resebyrån, tfn 08-10 88 24. Det enda man själv behöver bekymra sig om är maten. Pris från 6 300 kronor med ryskt tåg, från 6 900 kronor med kinesiskt tåg. Resebyrån ordnar visum till Ryssland, Mongoliet och Kina mot en mindre avgift.
Bo: Blir ganska enkelt. Hotellet följer ju med...
Äta: Restaurangvagnen serverar rysk husmanskost. Inte speciellt gott, men ätligt. Billigt öl. Tips: ta med torrsoppor, bröd, godis, kaffe och te.Vatten finns hela tiden kokt i kupévagnarna.
Köpa: Mat och konsthantverk. Billigt och bra.