Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
MÅNDAG 20 DECEMBER 1999
 

Julmust eller Coca-Cola?
Läsktillverkarna krigar om svenska julvanor

Under julen ändras svenskens dryckesvanor radikalt.
  Som enda land i världen minskar Coca-Coladrickandet under december till förmån för den unika julmusten.
  – Julmust har en stark ställning i Sverige och det påverkar försäljningen, säger Maria Nordlöf, informationsansvarig på Coca-Cola.

   Överallt i världen fortsätter folk att dricka Coca-Cola oavsett årstid eller högtid.
  Men inte i Sverige.
  Här inträffar varje år ett märkligt fenomen som läskdryckesjätten Coca-Cola inte finner någon annanstans i världen.
  – Det finns en tradition av att dricka julmust i det här landet. Ett julbord utan julmust är inget riktigt julbord. Drycken är viktig både för Pripps och svensk dryckeskultur, säger Bo Söderström, informationschef på Pripps Ringnes som marknadsför Apotekarnes julmust.

Coca-Cola minskar 50 procent
  I december är hälften av all läsk som säljs – 45 miljoner liter – julmust. Under samma period minskar försäljningen av Coca-Cola och annan läsk med drygt 50 procent.
  – Vi har en större konkurrens i Sverige av julmust än under övriga årstider. Om julmusten inte fanns skulle vi antagligen sälja mer, men vi ser oss inte som nummer två, säger Maria Nordlöf.

Marknadsföringen fördubblad
  Förra året fördubblade företaget marknadsföringen av Coca-Cola vid juletid jämfört med föregående år och satsade fem miljoner i tv - och radio-reklam för att bygga en jultradition runt läskedrycken. I år har tv - och bioreklamen redan gått varm i veckor med julbudskap från läskjätten.
  – Vårt första mål med julkampanjen är inte att slå ut julmusten utan att Coca-Cola också ska finnas med på julbordet, säger Maria Nordlöf.
  För fyra år sedan sa Coca-Cola upp sitt avtal med Pripps, sedan Pripps vägrat ge efter för Coca-Colas krav på Pripps läsksortiment. Målet för den amerikanska läskjätten var att sälja mer Coca-Cola på bekostnad av bland annat julmust. Sedan dess har en ny fabrik byggts i Haninge utanför Stockholm – men försäljningen av Coca-Cola fortsätter att sjunka juletid.
Julmust eller Coca-Cola på julbordet?
  Erik Lallerstedt, 53, krögare, Stockholm:
  – Julmust, i alla fall om jag är hemma i Sverige. Vi har så få traditioner i Sverige att vi får hålla på de få vi har.
  Nils Emil Ahlin, 60, krögare, Värmdö:
  – Julmust, det är en dryck som är gjord för julen. Jag kanske är lite gammalmodig, men jag tycker inte det ska vara Cola på julbordet.
  Karin Fransson, 48, krögare, Borgholm:
  – Julmust. På ett svenskt julbord passar bara julmust, det är en självklarhet. Man måste hålla på jultraditionerna.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER