Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
MÅNDAG 25 JANUARI 1999
  

Lilla Stellas 100 dagar i stormen

Små och stora frågor, helst små. Stella Fare tycker att vardagssakerna ofta glöms bort.
Foto: JOACHIM LUNDGREN

Namn: Stella Shanti Helen Fare. Ålder: 40. Född: London, England. Familj: Maken Mikael, skulptör, döttrarna Oona, 18, Lea, 16, Pauline, 11, och Olga, 6. Yrke: Stadsmiljöborgarråd (och gruppledare för stockholmspartiet). Bor: Hyresfemma vid Södra station i Stockholm. Inkomst: 55 000 kronor i månaden.
Outsidern om det nya livet med makten som borgarråd
Stella Fare har bara 4,4 procent av väljarna bakom sig.
  Men listan på krav hon fått igenom är lång. För lång – tycker många.
  Aftonbladet har kartlagt vad hon fått igenom de första 100 dagarna vid makten.
  – Vi gapade inte över för mycket. Jag tycker att vi lade ribban på ett sätt som ska uppfattas som en ganska bra balans, säger Stella Fare i nya arbetsrummet i Stadshuset.
  Utsikten över Riddarfjärden är magnifik från den stadssymbol arkitekten Ragnar Östberg skapade.
  – Ragnar Östberg tyckte att borgarråd – det är något fint, det. Och det är det, skrattar Stella Fare, som nu tar ny sats med gamla hjärtefrågor.
  Sådana som hon antingen inte fick igenom, eller inte tog upp, i den hårda koalitionsmanglingen med Carl Cederschiöld (m).
  I kväll pläderar hon för att stockholmare ska få chansen att adoptera – träd.

Typiskt förslag – adoptera träd
  – Förebilden kommer från London. Där går folk in på frivillig väg och adopterar ett träd. Här i Stockholm har parkförvaltningen inte personal nog för att hålla koll på gamla träd som mår dåligt.
  En typisk Fare-fråga. Smått som stort, helst smått.
  – Jag bidrar hellre till att lösa små och vardagliga frågor än riktar in mig på storslagna mål. Politiker har ofta glömt bort en massa vardagssaker.
  Själv gick hon i egenskap av vågmästare från smått till stort i valet i höstas.
  – Det känns som en arbetsseger. 15 år är en lång tid. Efter vissa fullmäktigedebatter var man fullständigt utpumpad, som efter ett maratonlopp. Och jag förlorade förstås. Det har varit min lott i många, många år.
  Över en valnatt blev hon ”Drottning Stella av Stockholm”. Från politisk outsider till borgarråd med makt.
Skillnad?
  – Det är stor skillnad. I dag heter det: ja, det ska vi kanske klara av. Det ska nog inte vara omöjligt. Förr hette det: det låter sig väl sägas. Men tyvärr är det omöjligt.
  Men nu finns pengar avsatta. Och till mycket annat efter den uppgörelse det moderata finansborgarrådet Carl Cederschiöld tvingades svälja för att få bilda styre med Stella.
  Men utsatta grupper som arbetslösa, handikappade och ungdomar får det sämre efter budgetneddragningarna i stadsdelsnämnderna.
Förstår du om de säger: Men pengar till cykelbanor, det finns det!
  – Det är inte meningen att gamla och handikappade ska drabbas. Inte heller att bibliotek ska stängas.
  – Jag står i ständig kontakt med stadsdelsnämnderna. Detta är inte klart ännu. Nämnderna är klara med verksamhetsprogrammet nu i veckan. Jag tror att människor kommer att känna sig lugnare då.

Styr Stockholm in i 2000-talet
  Stella Fare är med och styr Stockholm in i 2000-talet.
  Det 60-tal som rev Klara-kvarteren och skapade Sergels torg har hon dömt ut.
Hur tror du stockholmarna kommer att bedöma dig om 30 år? Som tjejen som gjorde Stockholm till en cykelstad?
  – (skratt)...det vore ju otroligt om det blev så. Jag har inte tänkt på hur jag kommer att uppfattas. Men jag hoppas jag blir hågkommen som en politiker som engagerat drev vissa frågor. Jag antar att det blir både ris och ros.
Leif-Åke Josefsson
leif-ake.josefsson@aftonbladet.se

TYCK TILL: Har Stella Fare använt sin makt väl?

Kraven hon fått igenom
Undersök möjligheterna att bygga tunnel istället för Centralbron.
Nynäsvägen däckas över genom Gamla Enskede.

Lilljanstunneln:
...planerna på Norra Länken skrotas.
...anslutning till Roslagsvägen ska ske via Roslagstull och tunnellösningen till Frescati utgår ur planerna.
...dimensioneringen av tunneln minskas från 6 till 4 filer.
Gasoltransporterna från Gasverksområdet i Hjorthagen upphör.
Bort med tunga trafiken från Valhallavägen. Flygbränsletransporterna bort senast 2002.
Oljehanteringen vid Loudden upphör.
Bron över Hammarby kanal ersätts av färja.
Nybebyggelsen i västra city (överdäckning av spårområdet) ska innehålla ett betydande antal bostäder, utöver en modern kongressanläggning och hotell.
Tretimmarsregeln på dagis återinförs inte.
Lärarhögskolans ombyggnad minskas.
Bygget i Eriksdalsravinen utgår.
Ingen nybyggnation vid Nybohovsberget – byggplanerna för kvarteret Reservoaren utgår.
Ny bebyggelse vid Blackebergs gård ska ske på parkeringsplatsen norr om Blackebergsbacken.
Sätra friområde ska bli naturreservat
Pendeltågstrafik från Älvsjö till Liljeholmen ska utredas.
Samtliga hyresgäster i stadens bostadsbolag erbjuds möjlighet att friköpa sina lägenheter. Ej Stadsholmen.
Ökad satsning på renhållningen i hela staden. Källsorteringen bör ske fastighetsvis, inte på gator och torg.
Bättre belysning i parker och på gångvägar för ökad kvinnofrid.
Parkeringshuset Elefanten vid Herkulesgatan ska rivas och ersättas av bostäder.
Målet ska vara att riva eller bygga om fastigheterna P-centrum på Slöjdgatan och parkeringshuset Parkaden vid Regeringsgatan.
En total översyn av Sergels torg och Brunkebergs torg ska göras. Sergels torg höjs till marknivå och möjligheterna att bygga bostäder vid torget ska utredas.
Ett kollektivtrafikutskott inrättas för att påverka SL.
Parkering förbjuden markeras tydligt vid portar, avståndet mellan en sådan markering och port ska aldrig överstiga 20 meter.
Felparkeringsavgifterna för parkering i kollektivfil, handikappruta och övergångsställe höjs till 1 000 kronor. Staden ska även ta ut självkostnadsavgift för bortforslade bilar.
Förhandlingar med Huddinge kommun i syfte att bygga cykel- och gångbro över E4 vid Smista-Sätra.
Förbättring av vattenkvaliteten i Årstaviken.
Cykel- och promenadstråk längs Söder Mälarstrand, från Slussen till Pålsundet.

Partiets ny(gamla) krav
Här är några förslag Stella Fare och stockholmspartiet inte tog upp – eller fick igenom – i koalitionsförhandlingarna med Carl Cederschiöld (m). Men som hon och hennes partikamrater nu börjar driva på nytt:
Lokala trädvårdare. Stockholmare ska få chansen att ”adoptera” träd. Idén kommer från London. Enskilda personer håller på frivillig väg uppsikt över vissa gamla träd, ofta mer än 100 år gamla, och rapporterar till parkförvaltningen.
Spårvägslinje. Förläng linjen Djurgården-Norrmalmstorg till Centralen.
Bilavgifter i innerstan. Via satellitsignalsystemet GPS ska bilister övervakas från rymden och avgiftsbeläggas via kontantkort. ”Men där blir vi nedröstade. Vi står för långt från de stora partierna.”
Begränsning av smällare och fyrverkerier. ”Vi vill begränsa försäljningen till den högtid det gäller. Nu smäller det ju månader i förväg. Det kommer att bli rena Beirut här vid årtusenskiftet, med ofantligt mycket bränder.”
Färjelinje Blockhusudden-Nacka strand.
n Avgasrening i ytterstaden. ”Det här är en kollektivfråga. Det är orättvist att SL kör med stinkande dieselbussar där.”
Skyltar med torgnamn. ”Postverket håller på och saboterar namntraditionen i stan. Det finns inga skyltar med Odenplan eller Medborgarplatsen, bara gatunamn. Torgen utgör ju kärnpunkten i stan.”
Duospårvagn. Förebilden kommer från Karlsruhe i Tyskland. – Vi föreslår att linjen Flemingsberg-Älvsjö-Liljeholmen-Alvik ska använda både järnvägsel och spårvägsel.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER