![]() |
![]() ![]() |
|
Volvo och Scania blir tillsammans en stor lastbilstillverkare. Och i det här fallet har storleken betydelse, säger Olle Ludvigsson, ordförande i fackklubben. Han poängterar att det inte är frågan om ett samgående mellan de båda företagen. Jag tror att man i framtiden kommer att hålla isär varumärkena. De båda olika lastbilarna kommer att finnas kvar. Det här kan stärka konkurrenssituationen för båda märkena och det krävs av båda att vara starka. Det händer saker och ting runt omkring i världen och det är tufft där ute. Olle Ludvigsson räknar upp de vinster som kan göras och nämner då både distributionskostnader och utvecklingskostnader. ![]() Inte en aning. Volvo är nu en stor ägare och det finns åtminstone en till stor ägare och det får väl bli någon typ av diskussion för hur man ska komma vidare och hur man ska göra i framtiden. Kjell Wallin, Verkstadsklubbens ordförande på Scania, tycker också att det är en bra affär. Han säger till TT: Jag tror att det kan leda till att fler jobb blir kvar i Sverige än vad som annars hade kunnat bli fallet. Göran Johnsson, Metallarbetareförbundets ordförande: Vi kommer att sätta oss in i detta ordentligt och se vad det innebär men man kan väl säga att jag är avvaktande positiv. Vi ska ge de lokala fackklubbarna på Scania och Volvo all tänkbar uppbackning, till exempel i form av en löntagarkonsult.
Per-Iwar Sohlström
per-iwar.sohlstrom@aftonbladet.se Anette Holmqvist anette.holmqvist@aftonbladet.se Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se telefon: 08-725 2000 fax: 08-600 01 77 |
|