Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 16 JANUARI 1999
  

Volvo-Scania-affären
– Affären är bra för Sverige
BRA FÖR SVERIGE Långtradarchaufförerna Charles Colliander, Volvo och Janne Salo, Scania, tror på afffären. – Två starka svenska företag blir ännu starkare, säger de.
Foto: ULF HÖJER

Så ändrades aktiekurserna
SCANIA
torsdag 175,50 kr
fredag 210 kr

VOLVO
torsdag 220 kr
fredag 211 kr

Bilprofessor tror att en sammanslagning är bästa lösningen
En sammanslagning av Volvo och Scania vore idealisk för aktieägarna.
  Och bra för Sverige.
  Men följden blir massuppsägningar hos båda företagen, varnar bilindustriprofessor Christer Karlsson.
  
Ett samgående skulle göra de båda svenska tillverkarna till Europas största och världens näst största lastbils- och busstillverkare.
  – Det skulle vara oerhört bra ur ett längre perspektiv, framför allt för Scania. Om man tittar globalt är de små och skulle ha svårt att klara sig ensamma i framtiden, säger professor Christer Karlsson, Handelshögskolan i Stockholm.

”Patetisk irritation”
  
Scanias huvudägare Investor var i går rasande över affären och kallade den ”ett fientligt övertagande”.
  Något som Christer Karlsson inte kan förstå.
  – Det är bara en patetisk irritation över att de inte får vara med och leka. De känner sig överkörda, men ingen av dem kan påstå att affären är dålig för Scania.
  Affären innehåller framför allt en rad möjligheter för bolagen att komplettera varandra och därmed få bättre täckning i världen.
Volvo har under lång tid haft ett starkt fäste i nordamerika, medan Scania varit större i sydamerika.
Scanias framgångar har handlat om att konstruera lastbilarna med färre komponenter än konkurrenterna, vilket gjort dem till Europas mest lönsamma lastbilstillverkare. Däremot har de inte inte varit lika effektiva i produktionen som Volvo.
I stället för att använda två dieselmotorer som liknar varandra kan de nu halvera kostnaden genom att använda samma teknik.
Endast ett distributionsnät behövs om företagen går samman.
  Lastbilar produceras i ganska få exemplar, endast 50-100 per dag. Detta kan jämföras med personbilsindustrin som tillverkar minst 100 dagligen.
  Gör man istället 150 lastbilar varje dag är detta givetvis mycket bra ekonomiskt.

Avskedanden väntar
   Christer Karlsson ser dock en väsentlig och negativ konsekvens av affären. Massuppsägningar.
  – När företagen börjar utöva stordrift finns det alltid en risk att anställda blir överflödiga. En del rationaliseringar kommer att bli nödvändiga.
  Fler personer kommer att förlora sina jobb med en helsvensk lösning än om Scania istället ser sig om efter en utländsk partner.
  Hur många arbetstillfällen som riskerar att försvinna kan han dock inte bedöma.
  Christer Karlsson tycker att Investor ska vara tacksamma över lösningen:
  – Mardrömmen vore om en okvalificerad lastbilstillverkare, till exempel Ford, hade köpt aktierna.

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER