Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 16 JANUARI 1999
  

Volvo-Scania-affären
Kuppen mot Wallenberg
Foto: FRIDA HEDBERG
Vi skapar ett väldigt attraktivt alternativ inom både lastvagnar och bussar. Volvo och Scania skulle tillsammans bli en mycket bra kombination för kunder, aktieägare och anställda.
Leif Johansson, Volvos vd


Volvo köpte 13 procent av aktierna i konkurrenten Scania i går.
Affären kom mycket överraskande, inte minst för Scanialedningen.
Aftonbladet har kartlagt spelet bakom 90-talets fräckaste industriaffär.


Volvos miljardaffär gjordes upp blixtsnabbt
Volvos kupp skakar Wallenberg.
  Blixtköpet av Scania är den tuffaste aktieaffären i svensk historia.
  Volvochefen Leif Johanssons fräckhet överrumplade helt Peter Wallenberg och hans maktbolag Investor.
  
Investors vd Claes Dahlbäck och Scaniachefen Leif Östling erkände öppet sin överraskning och ilska.
  – Det är så nära ett fientligt uppköp man kan komma, sa Leif Östling när han fick beskedet på lastbilsmässan i Bryssel.
  Efter ett år av resultatlösa samarbetsdiskussioner med Investor slog Volvoledningen till blixtsnabbt. Utan minsta förvarning.
  Förhandlingarna med några av Scanias största aktieägare fördes oerhört snabbt och i största hemlighet.
  De första kontakterna togs i torsdags och efter nattmanglingar var allt klart tidigt på fredagsmorgonen, enligt vad Aftonbladet erfar.
  Skandia, Handelsbanken, Sjätte AP-fonden och Fjärde AP-fonden sålde hela sina innehav av Scaniaaktier. För 5,2 miljarder fick Volvo totalt 12,85 procent av aktierna i Scania.

”Vi fick ett mycket bra erbjudande”

  – Vi fick ett mycket bra erbjudande av Volvo. De har betalat ett högre belopp än den nuvarande aktiekursen. Dessutom är vi garanterade kompensation om Volvo, eller en tredje part lägger ett bud till Scanias övriga aktieägare, säger en källa som deltagit i förhandlingarna.
  Volvo har förbundit sig att betala en tilläggsköpeskilling till dessa företag. Om Volvo, eller något annat företag, lägger ett storbud på Scania, får de första säljarna i efterhand full kompensation om börskursen då stigit.
  Det visar att Volvo är berett att betala ”vad som helst” för att ta över aktiemajoriteten i Scania.
  Men det är inte bara den fördelaktiga aktieaffären som Volvo lockat med. Flera av företagen och organisationerna som nu sålt Scaniaaktierna lovordar affären ur ett svenskt perspektiv.

”Kompletterar varandra bra”
  
– Vi ger Volvo en möjlighet att komma in som ägare i Scania. Företagen kompletterar varandra väl produktmässigt. Vi hoppas att vår försäljning fungerar som en katalysator i den processen, säger en källa.
  – Det vore väldigt skönt om två så fina och välskötta svenska företag kan gå samman och räddas mot utländska uppköp. Vi vet att många andelsägare i våra fonder vill satsa på starka svenska företag, säger en fondchef i ett av de säljande företagen.
  Under en längre tid har både Volvo och Scania omgetts av rykten om utländska uppköp.
  Daimler-Chrysler tackade nyligen nej till att köpa Scania, enligt Finanstidningen.
  – Vi blev tillfrågade om vi ville köpa, men vi avstod för vi tyckte priset var för högt, säger Kurt J. Lauk, chef för Daimler-Chryslers kommersiella fordon till tidningen.
   En av vd:arna som i går sålde till Volvo poängterar ytterligare det svenska i affären:
  – Genom sitt köp skapar Volvo åtminstone tillfälligt andrum för en offensiv strategi från en förstärkt svensk bas. Det är bara att hoppas att affären kan fullföljas.
  Om Volvo kan genomföra sitt köp av Scania så bildas världens näst största lastbilstillverkare.
  – Vi skapar ett väldigt attraktivt alternativ inom både lastvagnar och bussar. Volvo och Scania skulle tillsammans bli en mycket bra kombination för kunder, aktieägare och anställda, sa Leif Johansson, Volvos vd, på presskonferensen igår.
  Leif Johansson var mycket länge en av de största påläggskalvarna inom Wallenbergsfären. Därför var det överraskande när han 1997 lämnade vd-jobbet på Electrolux för att ta över på Volvo efter Sören Gyll.
  Fram till dess satt han till och med i Scanias styrelse och var med om att ta fram Scanias nya lastbilsmodell, 4-serien. Det är ingen hemlighet att den privata vänskapen mellan Scanias vd Leif Östling och Leif Johansson bestått även efter den ”skilsmässan”.

Känner sig förda bakom ljuset
  
Även om affären av de flesta industribedömare och fack anses som mycket bra för Sverige så känner sig Investor fört bakom ljuset av Leif Johansson.
  Volvos offensiv mot Scania innebär sannolikt att den tyska biljätten Volkswagen avbryter sina uppköpsdiskussioner med Scania. Det är en av anledningarna till Wallenbergarnas upprördhet.
  Leif Johansson hoppas att Wallenbergssfären sväljer ilskan.
  – Jag hoppas på fortsatta diskussioner, förhoppningsvis tillsammans med Investor. De har ingen anledning att inte ställa upp, sa han på presskonferensen.
Ulf Wallin
ulf.wallin@aftonbladet.se

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER