|
Hurra vad vi är bra!
Sverige är bäst i världen på nästan allting Nu finns det svart på vitt att Sverige är ett bra land. Våra storföretag tillhör världens bästa, vi är ärliga, bäst i flera sportgrenar och kronprinsessan Victoria klär sig bra. Vi svenskar är väldigt bra på kvalitetstänkande, säger professor Lars-Gunnar Mattsson på Handelshögskolan. Utländska bedömare ger toppbetyg åt Sverige på flera områden. Klädföretaget Hennes & Mauritz har utsetts till världens bästa detaljhandelsföretag av den ansedda amerikanska affärstidningen Forbes. Det är vi stolta och glada för, men vi ska inte vila på våra lagrar, säger H & M:s vd Fabian Månsson. Forbes rankar årligen världens bästa företag. De har granskats på fem punkter: genomsnittlig avkastning på kapital 199397, omsättningsökning under samma period, kursutveckling under det senaste året, nettovinst per anställd och analytikernas samlade prognos för 1999 års tillväxt i vinst per aktie. Volvo är minst och tredje bäst På höga placeringar finns flera svenska storföretag. Volvo rankas som världens tredje bästa biltillverkare. För att vara världens minsta fristående biltillverkare har Volvo en god lönsamhet. Och företaget äger mer eller mindre nischen med säkerhetstänkande, säger Hans Westerberg, fordonsanalytiker på Den danske bank. Stora anses enligt Forbes vara världens näst bästa skogsföretag. Electrolux rankas som fjärde bästa tillverkare av elektronik- och hushållsprodukter. Och Astra rankades som femte bästa läkemedelsföretag vid undersökningen som gjordes innan samgåendet med brittiska Zeneca blev känt. Zeneca hamnar först på 18:e plats i Forbes undersökning. Ericsson är femte bästa telekombolaget. Bäst i världen på mobiltelefoner är finska Nokia. Svenskar tvingas vara bra Det är inte överraskande att svenska företag hävdar sig bra. De tvingades tidigt ut i den internationella konkurrensen eftersom hemmamarknaden är för liten, säger Lars-Gunnar Mattsson, som är professor i internationell marknadsföring på Handelshögskolan. H & M har från början haft en bra affärsidé. Kombinationen skicklig marknadsföring och väl fungerande organisation har gett framgångar. Lars-Gunnar Mattsson förklarar svenska företags framgångar med att de har starka varumärken. Och vi svenskar är mycket bra på effektivitetstänkande inom industri. Men det är ett problem att storföretagen flyttar sina huvudkontor. Om vi ska vara starka i Sverige måste vi behålla en stark bas här. Håkan Persson, chefsanalytiker på Aragon Fondkommission, anser också att svenska företags erfarenhet av internationell konkurrens gett framgångar. Och svenska företag är aktieägarvänliga. De är inriktade på att göra det som är bra för aktieägarna och de är bra på att informera, säger han. Vi kan strunta i EMU Till positiva företagsbedömningar kan man lägga framgångar inom sport, smörgåsbord och Ahlgrens bilar, godiset som listats som en av 100 nödvändiga ting av trend- och livsstilsmagasinet Wallpaper. Med dessa trevliga fakta kan man strunta i att vi står utanför EMU och utbrista: Jag är stolt över att jag är svensk.
Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se telefon: 08-725 2000 fax: 08-600 01 77 |
|