Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 13 JANUARI 1999
  

”Volvo stannar här i Sverige”

För första gången kommenterade näringsminister Björn Rosengren i går de senaste dagarnas uppgifter kring en storaffär mellan Volvo och en annan biltillverkare. Hans besked är klart: – Att Volvo skulle lämna Sverige är inte akuellt, säger han.
Foto: LARS ROSENGREN

Det här är Volvo.
Gyllenhammar: Det här är farligt för vår moral.
Volvo världens tredje bästa biltillverkare.

Näringsministern oroar sig inte inför en fusion
Volvos huvudkontor stannar kvar i Sverige.
  Den bedömningen gör näringsminister Björn Rosengren efter kontakter med Volvos ledning.
  – Det kan bli kompletteringar med andra ägare, men att Volvo skulle lämna Sverige är inte aktuellt, säger Björn Rosengren till Aftonbladet.
   Hittills har näringsminister Björn Rosengren hållit en låg profil vid de senaste dagarnas uppgifter kring en storaffär mellan Volvo och en annan biltillverkare.
  I går, i samband med att Björn Rosengren invigde den nya Arbetsförmedlingen i Farsta, kommenterade han för första gången uppgifterna.
  – Det är aktieägarna som bestämmer om Volvo ska säljas eller inte säljas och det är ingen enkel process. Volvo ägs av väldigt många aktieägare, säger Björn Rosengren till Aftonbladet.
Vad händer om Volvo lämnar Sverige?
  – Jag gör bedömningen att Volvo inte lämnar Sverige.
Inte ens delar av företaget?
  – Nej. Volvo har en oerhört stor kompetens i Göteborg och hos sina underleverantörer. Därför stannar Volvo kvar. Däremot kan företaget kompletteras med andra ägare.
Vad betyder det i så fall?
  – Det kan jag inte orda om.
  I diskussionerna har hittills tre olika biltillverkare nämnts som möjliga samarbetspartner för Volvo – italienska Fiat, tyska Volkswagen och amerikanska Ford.
  Än så länge har Volvo bara bekräftat att det pågår samtal med Fiat.
  Björn Rosengren vet inte när en eventuell fusion kan bli av.
  – Det är inte för dagen aktuellt. När inte ens Volvo kan svara på den frågan, så kan inte jag göra det heller, säger Björn Rosengren.
  Han är inte alls orolig för utvecklingen.
  – Det går inte att inta en domedagslinje, säger han.
  – Det viktiga är att de stora svenska företagen som sysselsätter många är kvar i Sverige och har sin ledning här. Det är regeringens ambition att så ska ske.

Oundviklig utveckling
   Björn Rosengren avslöjar att han just nu tittar på vad som kan göras för att behålla de viktiga huvudkontoren i landet.
  – Jag får återkomma hur vi ska hantera det, säger han.
  Näringsministern menar att utvecklingen är en logisk följd av ”globaliseringen” av ekonomin.
  – Det finns inget annat land i världen, räknat per invånare, som är så beroende av stora multinationella företag som Sverige. När de sedan omstruktureras och blir intressanta för andra stora företag i världen, så märker vi det mer än andra.
  – Utvecklingen är både oundviklig och hanterbar.
Vad kan regeringen göra?
  – Vi får se över våra system och villkoren som råder för att det ska bli marknadsmässigt bra att behålla kvar exempelvis huvudkontoren i Sverige, säger Björn Rosengren.
  Eventuellt blir det förslag redan i vårens budgetproposition. Vad förslagen handlar om vill han inte gå in på, men tidigare har näringslivstoppar pekat på behov av slopad dubbelbeskattning för aktieägare och de höga svenska inkomstskatterna.

”Ingen kan vara säker om jobben”
Kan Volvo klara sig på egen hand i framtiden?
  – När det gäller tunga fordon och entreprenadmaskiner är jag helt övertygad om att de klarar sig. Då det handlar om personbilar så kan jag inte svara. Det är en bedömning som Volvo måste göra.
  – Det finns ingenting som visar att tidigare fusioner mellan storföretag har försämrat positionerna för de svenska bolagen, säger han.
  – För första gången på 25 år satsar utländska investerare mer pengar i Sverige än vad vi satsar utomlands.
Behöver Volvoanställda vara oroliga för
sina jobb?
   – Det tror jag inte. Men ingen kan vara säker, säger Björn Rosengren.

Detta har hänt
Den italienska tidningen Corriere della Sera avslöjar att Volvo-chefen Leif Johansson var i Turin, Italien, den 22–23 november förra året. Johansson var där för att träffa ledningen för Fiat.
  Ryktet om ett nära förestående samgående satte omedelbart fart på Fiataktien som satte rekord på Milanobörsen. Även Volvos aktie har ökat i värde.
  Först bekräftade Umberto Agnelli, från Fiats ägarfamilj, att samtal mellan företagen pågår.
  Sedan bekräftades uppgiften även av Volvos informationsdirektör Per Löjdqvist:
  – Visst har vi pratat med Fiat, men vi talar med många andra bolag också. Närmare än så vill jag inte gå in på detta, säger han.
I december gick också rykten om samgående mellan Volvo och amerikanska Ford. I juli 1998 var Volkswagens vd Ferdinand Piëch i Göteborg. Samgående?
  Åren 1991–94 hade Volvo en allians med franska Renault.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   
 FLER NYHETER