Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
Fredag 12 juni 1998
 


Det är 24 år mellan dessa modeller av bubblan. Den gamla en 1300 S från 1974, den nya en VW Beetle. En radikal skillnad är att den nya har en modern motor fram som driver på framhjulen och dessutom all modern säkerhetsutrustning och luftkonditionering.

Foto: KAI REHN

Nostalgitrippen
Aftonbladet har provkört nya Folkan
JÖNKÖPING. Fy bubblan, vilken bil!
  En riktig femplussare med mycket hög nostalgifaktor.
  Aftonbladet har provkört nya VW Beetle.
Pris: Cirka 180 000-200 000 kronor.
Utrustning: dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar, bältesförsträckare fram, låsningsfria bromsar, elhissar,
elspeglar, centrallås, luftkonditionering.
Bränsleförbrukning: 9,5 liter/100 km vid
blandad körning.
Bränsletank: 55 liter.
Motor: Frontmonterad, tvärställd, fyra cylindrar, 1 984 cc, två ventiler per cylinder, 115 hk.
Framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 på 9,8 sekunder, toppfart 180 km/tim, längd 409, bredd 173, höjd 131 cm.
Hjul: Fälg 6,5 tum,
däck 205/55 R16.
Axelavstånd: 251 cm.
Tjänstevikt: 1 231 kilo.
Bagageutrymme:
209 liter.
Gamla Bubblan rymde totalt 280 liter.
  På lördag och söndag är det stor Volkswagenträff på Mantorp Park i Östergötland.
  Tusentals ”Folkor” av skilda årsmodeller visas upp – plus två privatimporterade exemplar av The New Beetle som byggs i Mexiko.
  Det är första gången nya Bubblan kan ses av en större publik i Sverige. Europapremiären sker inte förrän i oktober på bilsalongen i Paris, här hemma börjar försäljningen först till våren.
  ”Vår” Bubbla importerades av bilbyggaren Bernt Karlsson till custommässan i Elmia i april. Numera finns den i VW-handlaren Atteviks ägo som ”inroparbil”. Företaget har nio försäljningsställen runt om i Småland.

Överfallen av nyfikna
  Aldrig har jag kört en bil som väckt sådan enorm uppmärksamhet. Folk tittar och tittar och tittar...
  När jag parkerade utanför Tändsticksmuseet i Jönköping blev bilen fullkomligt överfallen av nyfikna åskådare som pekade, klämde – och frågade. Var sitter motorn? Är den bakhjulsdriven? Vad kostar den?
  Egentligen är nya Bubblan en förklädd Golf med samma motor, växellåda, chassi och krocksäkerhet.
  Men den är mycket sexigare.
  Visst påminner den mycket om urbubblan VW Typ 1 – som kom till Sverige för exakt 50 år sedan – med sin svepande form, men den har betydligt modernare rundning.
  Precis som förr har föraren en stor, rund hastighetsmätare mitt i blickfånget. Även den klassiska blomvasen finns med.
  Föraren sitter mitt i bilen och har en djup instrumentbräda framför sig, avståndet till framrutan är minst en meter.
  Fram är utrymmet mycket gott, stolarna är lätta att justera. Men bak är det sämre ställt. Det kraftigt sluttande taket begränsar platsen till två personer, och då bör man inte vara alltför stor.

Trångt i baksätet
  Faktiskt satt jag bättre bak i den gamla Bubblan – en 1300 S från 1974 – som jag skaffat fram för att jämföra med.
  Men i övrigt är The New Beetle helt överlägsen sin företrädare – och fattas bara annat.
  Golfmotorn är betydligt piggare, och tystare, än den tickande svansmotorn i gammelbubblan.
  En sak gillar jag dock inte: plasten i stället för tygklädsel på dörrsidor. Det gav ett litet för kallt intryck, dessutom isolerar plast dåligt mot vägljud vid körning på grusvägar. Däremot tycker jag att den nakna plåten upptill är okej.
  För den som funderar på ett köp – flera hundra svenskar står redan i kö – blir nya Bubblan en dyr nostalgitripp.
  Närmare 200 000 kronor kan priset komma att bli. Åtminstone om man vill ha elhissar och en del andra finesser.
Sven-Anders Eriksson


Fler nyheter