Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
Torsdag 4 juni 1998
 

”Vi är bäst på nätet - igen”


Vi på bilden är: Helena Utter, Åke Berglund, Peter Åström, Björn Morian, Svante Westlin, Kajsa Ekdahl, Jeanette Söderberg, Eva Åhlfeldt-Brådhe, Susanna Svensson, Claes Nordling, Marianne Schvarcz, Micke Andersson, Lotta Holmström, Simone Söderhjelm, Otto Sjöberg, Ulf Karlson, Lennart Arnstad, Thomas Larsson, Dag Kättström, Magnus Jonson, Tony Douch, Mikael Skogström, Per-Ola Knutas, Angelica Söderberg, Johan Söderlund, Frida Håkansson, Rickard Nordberg, Thomas Olausson, Per Sundell.
Foto: JOACHIM LUNDGREN

”Som att vinna Rockbjörnen”
Aftonbladet är bäst på internet 1998.
  Både i Sverige och Norden.
  – Det här är lite känslan av att få Rockbjörnen, säger Otto Sjöberg, mycket nöjd chef på Aftonbladet Nya Medier.



Här är Internetworlds motivering till varför Aftonbladet toppar listan - och hela listan över Sveriges 100 bästa sajter.
  För några veckor sedan blev Aftonbladets internettidning bäst i Norden 1998, prisad för sin lekfullhet av Society for Newspaper Design.
  Nu har Aftonbladet på nätet fått en ännu mer prestigeladdad utmärkelse.
  Branschtidningen Internetworld har utsett Aftonbladets nättidning till Sveriges bästa kommersiella tjänst 1998.
  – Detta är den tyngsta utmärkelse man kan få. Det går att jämföra med Rockbjörnen. Internetworld är den mest inflytelserika internettidningen i Sverige, säger Otto Sjöberg.
  – Förra året låg vi tvåa på deras lista, med motiveringen ”en kommersiell framgång utan motstycke bland media, samtidigt som medtävlarna rycker allt närmare”. Nu har vi facit, vi tog nästa steg framåt medan många av dem som låg högt förra året har rasat på listan.
  Otto Sjöberg drar sig inte för att jämföra nättidningen med den allra första Aftonbladet, som började komma ut år 1830.
  – Vi har gått tillbaka till Lars Johan Hiertas ursprungliga idé. Han fick med de senaste nyheterna med postdiligens.
  – Med den elektroniska tidningen är vi tillbaka med de blixtsnabba nyheterna, fast dygnet runt. Det är vår bas.
  Otto Sjöberg är mycket nöjd med nättidningens satsning på interaktivitet, att få läsaren engagerad.
  – Det jag tycker är roligast är den otroliga responsen från läsarna. De hör av sig med synpunkter och idéer. Det är bästa beviset på att vi engagerar folk.
Är det viktigt att vara lekfull, som en prismotivering hävdar att Aftonbladets internettidning är?
  – Även nyheter och service måste ha inslag av underhållning. Att vara seriös behöver inte betyda att man är tråkig, vi har den lekfullhet som en kvällstidning kan kosta på sig.
När går nättidningen förbi papperstidningen i upplaga?
  – Jag tror att pappersupplagan är störst ett bra tag framöver, men det är inte det viktiga. Det handlar om hur många människor totalt som får nyheter från Aftonbladet.
  – Vi har nått nya människor på nätet som inte läste tidningen tidigare. På nätet lär de känna skribenterna och temperamentet, de får ett förhållande till tidningen. Då är de mer benägna att köpa Aftonbladet nästa gång de åker tåg.
Hur är stämningen bland er som jobbar med internettidningen?
  – Det finns en otrolig pionjäranda. Det är lite som när Hierta startade, känslan av att ”allt är ogjort”. Den känslan präglar hela Nya Medier. Ingen vill luta sig tillbaka, alla funderar på ”vad gör vi härnäst?”
Vad hade du sagt om någon för fem år sedan berättat att du skulle bli chef för Aftonbladets internettidning?
  – Internet!? Vad är det för något?
Joachim Kerpner

Här är alla priser
och utnämningar

"Sveriges bästa kommersiella tjänst” på internet, enligt tidningen Internetworlds Topp 100-lista:
"Nätsatsningen har aldrig stannat av, nya tjänster dyker upp med jämna mellanrum och Aftonbladet fortsätter att göra det tidningen är bra på även på Nätet. En konsekvent strategi som visat sig lyckosam.”

Nätets starkaste svenska varumärke, enligt tidningen Vision:
”Men de två absolut starkaste varumärkena på nätet är verkliga veteraner. SE-Banken och Aftonbladet. Båda har lyckats attrahera helt nya kunder genom den nya laddningen varumärket fått i och med nätsatsningen.”

Nordens bästa internettidning, enligt Society for News Design/ Scandinavia:
”Den mest lekfulla av internettidningarna vi tittat på. Har överfört Aftonbladets profil till nätet, även visuellt. Prioriterar interaktiva inslag. Lätt att navigera.”

Sveriges mest beundrade nätföretag, enligt tidningen it-Affärer:
”När det gäller nyheter och nytta för läsaren spelar Aftonbladets webbplats i en egen liga. Där finns en uppsjö av information, en uppsjö av interaktivitet och mängder med spännande aktiviteter som är exklusiva för mediet. Som innehållsleverantör är Aftonbladet överlägsna.”