Söndag 24 maj 1998. Publicerad kl
  Aftonbladet störst också på vägen
Välkommen till Aftonbladets trailer I sommar åker lastbilen land och rike runt. En självklar samlingsplats. Se också Dagens Bild.
Foto: PETER KNOPP

Bärgar- kungens häftigaste bygge

Den har scen, utställningshall, bardisk, kök, sängplatser, klimatanläggning med luft- konditionering och är störst i sitt slag i Sverige.
  Nej, det handlar inte om något nytt kontorsskrytbygge utan Aftonbladets sommartrailer – en lastbil som har det mesta.

  Bilen, en Scania 144 L, kostar omkring miljonen. Trailern med utdragbara sidor som kan bli en scen, kostar två miljoner och sen kommer inredningen för ytterligare en miljon. Totalt alltså fyra miljoner för hela klabbet.

  Det är Sven Erik Bergendal, mer känd som bärgarkungen Svempa i Stockholm, som står bakom bygget. Svempa är specialist att bygga roligheter på stora lastbilar.
  Och det här är det roligaste och häftigaste han åstadkommit.

Mindre utsläpp än en personbil

  Standardutrustningen är imponerande, inte bara chassit med individull luftfjädring runt om och skivbromsar, V 8 på 530 hk och låsningsfria bromsar, utan också det extra lull-lull som finns med i form av elfönster, centrallås, farthållare, klimatanläggning med ac.
  På miljösidan noteras att avgasutsläppen är klassade i miljöklass 1, det betyder mindre utsläpp än från de flesta personbilar. Att man dessutom blir på gott humör när man ser bilen tycker jag också hör till miljöförbättringen.
Christer Glenning


Köpa
Med en prislapp på bortåt fyra miljoner är det knappast ett bra köp bara som bil. Men ser man den som en mobil konferens- och utställningshall är det rena fyndpriset med tanke på tomtpriserna i Stockholms innerstad. Själv har jag åtskilliga gånger drömt om en ”liten husbil” i 20-metersklassen att parkera exempelvis på Skeppsbron eller varför inte som här på självaste Gröna Lund.

Köra
Hänförande utsikt från förarplatsen, man behöver tre steg för att klättra upp. Instrumenteringen med valnötsträ för tankarna till en värdig engelsk lyxbil, ljudisoleringen i hytten är nära nog lika bra. Men varför är det inte automatlåda? Fingertoppskänslig styrservo gör den lätthanterlig, men det är ett elände att fickparkera med ett ekipage på 17,5 meter.

Lasta
Här handlar det inte om att få in bara resväskor, snarare antal lastpallar. Ett 20-tal lastpallar på två och en halv meters höjd ryms utan vidare och då inkräktar man inte på utrymmet kring baren. Förutom detta går också ett 10-tal barnvagnar i sin helhet in. Lastning sker lättast via den stora sceningången där den ena långsidan fälls ut i en föredömligt stor lastlucka.

Barn
Här handlar det inte om att ha barn i bil utan att stanna bilen på lämpligt ställe och ha barnkalas inuti bilen. Sisådär tre skolklasser går utmärkt att bjuda in och ändå ha plats för utspisning av saft och bullar på de fasta barborden i utställningshallen. Barnstolar kan vi glömma, det är bättre att koppla in ljudanläggningen så är snart håll-igånget ett faktum. Då vill ingen sitta i alla fall ...

Säkerhet
Det är synd om dom som kommer i vägen. Med 20 ton i egenvikt och 18 hjul lär den bli rena murbräckan om något hinder dyker upp. Perfekta stolar med bra skålning så man verkligen sitter bra. Dessutom finns en generös förbandslåda om man skulle behöva litet plåster.


Testsumma 20 plus
20 av 25 möjliga plus för en jätte i 20-tonsklassen. Det helt perfekta fordonet för den som anser att sådana självklarheter som utställningshall, kök, sängplatser, bardisk, scen, fyra utfällbara flaggstänger och diskotek ska vara standard i en bil.

Här finns vi i sommar
Aftonbladets sommarturné


Läs mer - alla nyhetsartiklar ur dagens Aftonbladet: