![]() |
||||||
![]() ![]() |
|
Förlust: 2 000 000 000 kr
Konkurserna ökar igen på grund av e-handelsbolag i kris. Företagen blöder miljontals kronor varje dag och riskkapitalisterna har tröttnat på att pumpa in pengar. Aftonbladet har kartlagt förlusterna för Sveriges 17 största shoppingsajter. För ett år sedan var e-handel jordens hetaste bransch. Banker, investerare, fonder och aktieägare alla satsade miljarder för att få vara med på festen. Företagen värderades till enorma belopp, trots att de var nystartade och gjorde förluster flera gånger sin omsättning. I dag är bilden den motsatta. Beräkningar som Aftonbladet och oberoende experter har gjort visar att Sveriges 17 största shoppingsajter gjort förluster på minst 2 000 miljoner kronor två miljarder sedan våren 1999. Och nu sviker många investerare sina tidigare skötebarn. Två företag har redan gått i konkurs. Klädsajterna boo.com och Dressmart gick omkull sedan ägarna vägrat att pumpa in mer pengar. Konkurser ökar med 51 procent Konkurserna i IT-staden nummer ett, Stockholm, ökade i augusti med 51 procent jämfört med samma månad förra året. Ökningen beror i stor utsträckning på e-handelsföretag, säger Svante Olofsson, vd på Ackordscentralen. Det här är bara i sin linda ännu, jag bedömer att det kommer många fler konkurser. Mycket talar för att det här är ett trendbrott efter en lång tid med allt färre konkurser. Mörkast är det just nu för Boxman. Skivsäljaren dukar under om inte ägarna snarast skjuter till 400 miljoner kronor i en nyemission. Om tio dagar måste Boxman ha pengarna. Hur kunde det bli så här från himmel till helvete på ett år? Ola Ahlvarsson, 30, har lärt sig den hårda vägen. Han var med och grundade Boxman men hoppade av förra året. Nu leder han konsultbyrån Result. Han förklarar fiaskot på tre sätt: inkompetens, dåliga rådgivare och alltför kortsiktiga investerare: Många trodde att det går att gå direkt från studentrummen till att bli internationella företagsledare. Det går inte har det visat sig. Dessutom, rådgivarna som berättade hur e-handel fungerar hade ingen operativ erfarenhet. Och de tog rejält betalt... Rådgivarna och analytikerna gissade ofta fel. Många företag byggde upp enorma teknik- och logistiklösningar. Man beställde lager för flera hundra miljoner. Sedan sade riskkapitalmarknaden: oroa er inte för pengarna. Bara ni växer, så fixar vi stålarna. Gör av med era 20 miljoner, så får ni 100 nya, säger Ola Ahlvarsson. Enorma summor satsades på marknadsföring, mångdubbelt vad företagen hade i omsättning. Allt det här gjordes på många håll förra året. Men kunderna uteblev i stor utsträckning. Varför köparna inte strömmade till finns det flera teorier om. Det tar tid att ändra ett köpbeteende, upp till fem år. Och fördelarna med att handla på nätet har inte varit tillräckligt stora. Priser är marginellt lägre än i butikerna och långa leveranstider har hämmat kommersen. Nu har riskkapitalisterna skruvat åt pengakranen. När bolagen inte längre kan betala sina räkningar då är det slut för många. Det råder en väldig flockmentalitet bland investerarna. Efter boo.coms konkurs i våras blev alla rädda och stängde plånböckerna, säger Theodor Bergquist, vd för analysföretaget Jupiter Communications. Om ett eller två år har hälften av e-handelsföretagen försvunnit, enligt Theoder Bergquist. En fjärdedel har slagit sig ihop med varandra, resten är kvar i samma form som i dag.Ett av företagen som förlorat mest pengar är Letsbuyit.com, Sveriges nionde populäraste shoppingsajt. Bolaget grundades i Sverige våren 1999 och finns nu etablerat i 15 länder i Europa. Under de sex första månaderna i år sålde Letsbuyit för 93,8 miljoner kronor förlusten blev 564 miljoner. På Letsbuyits splitternya Stockholmskontor arbetar 80 personer. Unga välbetalda människor som hukar sig över bärbara datorer. Men stämningen är lätt dämpad. Förlorar mer än två miljoner om dagen Visst känns det lite otäckt med problemen för e-handeln, men vårt företag är ju stort och stabilt så vi är inte oroliga för jobben, säger Linda Qvarnström, 27, ansvarig för intern kommunikation. Att företaget blöder mer än två miljoner kronor per dag oroar inte Nordenchefen Magnus Wistam, 31: Det är naturligt att gå med förlust i början. Vårt koncept med co-shopping är unikt, så framtiden ser ljus ut. Vi klarar oss till juli 2001 utan kapitaltillskott och kommer att gå med vinst 2003, säger han. Så här mycket blöder de 17 största shoppingsajterna
|