|
Först utskälld, kallad fartblind och inkompetentförklarad för den spruckna Scaniaaffären. I dag hyllad för Volvos köp av franska Renaults lastbilsdivision. Men Volvos koncernchef Leif Johansson vill inte kalla det en revansch. Nej, inte som en revansch i den meningen. Däremot tycker jag att det var väldigt roligt att göra affären. Den ger en så uppenbart bra effekt i både Nordamerika och Europa. Leif Johansson var en mycket nöjd företagsledare i går. Han log sig igenom en lång presskonferens. Efter att först ha klarat av en på förmiddagen, i det klassiska konstmuseet Louvren i Paris, flög han raka vägen till Stockholm för en liknande massmedieshow. Till synes helt ostressad. Utom vid ett enda tillfälle. Vad gör jag i morgon? frågade han plötsligt när presskonferensen var över. Bolagsstämma, teaterviskade snabbt en medarbetare i närheten. Då log Leif Johansson lika brett igen. Visst ja, då är jag på bolagsstämma. Uträknad men reste sig Det var till den han, enligt belackarna, skulle komma så gott som uträknad. I stället kan han i dag på Liseberg i Göteborg presentera en ny storaffär som gör att Volvo: tillsammans med Renault blir etta på Europamarknaden när det gäller tunga lastbilar. blir näst störst i såväl Nordamerika som hela världen. kommer att vara trea i världen att tillverka tunga dieselmotorer. Världsetta är fortfarande tyskamerikanska Mercedes/Daimler-Chrysler med 194 000 fordon per år. Volvo, Renault och den Renaultägda amerikanska lastbilstillverkaren Mack kommer tillsammans upp i 150 000. Har Mercedes/Daimler-Chrysler ett ointagligt försprång? Vi har alla ambitioner i världen att bli störst. Spannet är ju inte så stort nu. Och man kan inte enbart köpa sig till det, utan måste göra bra produkter, säger Leif Johansson. Men ni har talat i termer om att bli störst? Inte i termer av nya förvärv. Men vi har defintivt ambition att fortsätta växa. På lite drygt ett år har Leif Johansson varit med om två omvälvande och för Sverige företagshistoriska affärer och en icke-affär. Försäljningen av Volvo personvagnar till amerikanska Ford. Den spruckna fusionen med Scania på lastbilssidan. Köpet av Renaults lastbilsdivision. Den spruckna Scaniaaffären kunde ha fått honom på fall. Plötsligt kallades han fartblind av kritikerna. Och Wallenbergssfärens starke man Peter Wallenberg förklarade att Leif Johansson saknade industriell kompetens i dessa frågor. Man får ta dom mitt i ansiktet Volvochefen använder sig nästan av boxningsspråk när han blickar tillbaka på icke-affären som kunde blivit hans sista i Volvos chefsstol. Hur kändes det att gå igenom den ekluten?
Fem i tolv, dagen före Volvos bolagsstämma, gjorde Leif Johansson just det. Priset? 14 miljarder för Renaults lastbilar. Volvos affärer bara spricker och spricker...
1971 P G Gyllenhammar tillträder som vd för Volvo. 1977 En fusion med Saab presenteras. Men affären stöter på motstånd från Saab-Scania och skrotas. 1978 En storaffär med norska staten presenteras och stoppas. 1981 Finansmannen Anders Wall blir ordförande i Volvo sedan företaget köpt hans bolag Beijerinvest. 1985 Volvo köper konglomeratet Cardo, som bland annat innehåller Sockerbolaget och Hilleshög. 1986 Under stor uppståndelse presenteras en storaffär där Volvo ska köpa in sig i Fermenta. Men när Refaat El-Sayeds doktorshatt avslöjas som en bluff spricker allt. 1990 Volvo inleder en strategisk allians med franska Renault. 1993 Volvo och Renault ska fusioneras. Men samgåendet spricker sedan affären mött starkt motstånd i Sverige. P G Gyllenhammar tvingas avgå. 1994 Sören Gyll blir ny koncernchef och renodlar fordonsrörelserna genom att sälja ut en rad dotterföretag till Volvo. 1997 Fembarnspappan Leif Johansson blir ny koncernchef för Volvo. 1999 Personbilsrörelsen säljs till Ford. Volvo lägger ett bud på Scania. 2000 EU stoppar Scaniaaffären. Volvo köper Renaults lastbilar. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se tips: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 växeln: 08-725 20 00 |
|