![]() |
||||||
![]() ![]() |
|
Nu ska Daléus
äta sig ur krisen
Det hoppas i alla fall centerpartiet som nu söker sig tillbaka till sina rötter. Ut på landsbygden, till köttbönderna och till potatisodlarna. Förtroendet för centerpartiet har dalat under mer än ett kvarts sekel. I valet 1973 lade var fjärde svensk sin röst på partiet. Enligt den senaste mätningen från opinionsinstitutet Temo är motsvarande siffra i dag 3,7 procent. Centern löper med andra ord allvarlig risk att åka ur riksdagen i nästa val. De interna domedagsprofetiorna har avlöst varandra och de välmenande råden till partiledningen är otaliga. Tillbaka till rötterna I hopp om att vända utvecklingen söker sig nu centerpartiet tillbaka till sina rötter. I slutet av mars startar en bussturné som ska pågå ända till valet i september 2002. Temat är livskraft, hela landet ska leva på sina egna kunskaper och inte på statsbidrag. Precis som Gudrun Schyman, som för flera år sedan bjöd de övriga partiledarna hem till sitt köksbord för diskussion, har centern identifierat måltiden som ett forum för viktiga politiska samtal. Följaktligen kommer det att bjudas på soppa på torget eller måltider vid sittande bord under den landsomfattande turnén. Och under måltiderna ska det pratas politik, centerpolitik. Den nuvarande partiledaren Lennart Daléus har under sina 20 månader som partiledare koncentrerat sig på ett budskap som är i det närmaste obegripligt. Han har talat om det i och för sig behjärtansvärda ämnet digital allemansrätt. Det vill säga bredband åt alla i hela landet. Ett nonsensuttryck Men för en människa som inte intresserar sig för politikens finare nyanser betyder orden digital allemansrätt ingenting. Det är ett nonsensuttryck. Vad har nollor och ettor med blomplockning att göra? Alltså är det många som känt sig förvirrade. Men nu söker sig partiet alltså tillbaka till fast mark. Till paradord som levande landsbygd, decentralisering och matkvalitet. Det är begrepp där centerpartiet har hög trovärdighet även utanför den egna medlemskåren. Det är områden som identifieras som äkta centerpolitik. Som ett företag i kris Det kan alltså bli ett vinnande koncept. Särskilt som det tar till vara en av partiets verkliga kärntrupper, lantbrukarna. De vill ha en levande hembygd. Och de vill producera mat som är så bra att folk är beredda att betala lite extra för den.
Men nu gör centern som företag i kris. De söker sig tillbaka till ursprunget back to basics. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se tips: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 växeln: 08-725 20 00 |
|