Den 29 oktober har Dramaten premiär på Strindbergs Ett Drömspel. För regin svarar Robert Lepage, vars enmansföreställning Needles and Opium stockholmspubliken kunde avnjuta några dagar under september. Det är inte första gången Lepage dras till teatrala drömmar. För ett drygt år sedan gjorde han en bejublad uppsättning av Shakespeares En Midsommarnattsdröm i London. Skådespelarna klafsade - helt enligt scenanvisningarna - kring i gyttja på scenen. Inte sedan Peter Brook iscensatte samma pjäs 20 år tidigare lär en uppsättning blivit så beryktad i London.
I början av 90-talet begick Lepage också debut som operaregissör. För Montréaloperan regisserade han Bartóks Riddar Blåskägg och Schönbergs Erwartung. Framför allt den senare, som en smula krasst kan sägas handla om en kvinna, en trädstock och eventuellt ett lik, blev i Lepages händer en tredimensionell surrealistisk tavla med en häpnadsväckande suggestiv kraft. Det skulle inte förvåna mig om även Strindberg placeras i sin tids kulturrum där konsten och psykoanalysen ges en framträdande roll. Drömmar och Lepage brukar i alla fall resultera i stor teater. Claes Wahlin
Bud Sagendorf, sörjd och saknad av sin familj - men inte av serieälskare: det vad Bud som tog livet av Karl-Alfred. Eller snarare: Bud, som tog över serien efter geniet Elzie Chrisler Segars död, lät Karl-Alfred bli en levande död seriefigur, en zombie som i 56 år blivit offer för spenatreklam och tecknad film. Ursprunget var den egensinniga, mångbottnade Thimble Theatre, startad av Segar 1919. Serien gick dåligt i tio år - tills Segar förde in Popeye, Karl-Alfred, i handlingen. En superstark, godhjärtad, vildsint och kåt anarkist, ett råstarkt våp (Olivia), en totalt amoralisk goddagspilt (Frasse) och ett obehagligt begåvat blöjbarn (Lillpär) - med den rollbesättningen blev "Karl-Alfred" en succé. Segar dog 1938 och sedan gick det utför. Under Sagendorf m fl ersattes klurigheterna av tomma smockor, humorn av spenat. Och efter Sagendorfs frånfälle står antagligen nya nollor redo att ta över. Karl-Alfred har blivit en vara som alla andra. Så mycket bättre då att Epix förlag nu ger ut Karl-Alfred - det stora råkurret, samlade dagstidningsstrips från mars-december 1931 i översättning av Bengt Sahlberg. I första delen startar Karl-Alfred "Enkelriktade banken" - han har kommit på den lysande idén att ge bort pengar - och i resten av boken hamnar han i ett inbördeskrig där ingen vill skjuta på någon annan. Segt ibland, men alldeles eget och ofta överraskande modernt. Karl-Alfred lever. XXX Monica Hellströms serier lever också, just nu, just här. Litet slängiga, ganska ojämna - men det finns ett gott humör och en stark tidskänsla i de korta episoderna ur serietecknerskans liv som nu samlats i ett färgalbum (Ärligt talat! Tago förlag). Kvällen före och dagen efter, killar och väninnor, hetsätning och fylla - Hellström gör en sorts uppskruvad dagbok. Det är litet av "Ensamma mamman", fast nu handlar det om den yngre generationen. Och mamma är långt borta. Håkan Jaensson
Nu är hösten äntligen här. Vad är då bättre än att smyga omkring i köket, dricka ett glas vältempererat rött, kramas och småprata lite, allt medan grytorna puttrar. En av de godaste maträtter jag vet är dillkött. Om det är gjort på lamm, vill säga. Och lamm, både av hög kvalitet och hyggligt pris, finns det gott om just nu
Här är receptet:
1 kg lammbog,
1 morot,
1 purjolök,
mycket dill,
vinäger,
1 dl grädde och
2 äggulor.
Koka upp köttet först. Låt det kola våldsamt under en sex sju minuter. Under tiden gör du i ordning moroten och purjon och tar vara på dillkvistarna. Skölj köttet. Lägg sedan ner det tillsammans med grönsakerna och låt det koka på svag värme under två timmar.
Därefter tar du upp köttet, silar bort grönsakerna, samt silar buljongen. Gör en redning och späd med buljongen under det att du vispar kraftigt. Smaksätt med vinäger, och blanda i den finhackade dillen. Allra sist rör man ut äggulorna i grädden och vispar ner detta i såsen. Sedan lägger man i köttet och låter det puttra.
Under de två timmar som har gått har man hunnit bli ordentligt uppiggad av vinet och samtalandet, och man sätter sig att äta helt lycklig. Anders Paulrud
Tre framstående fotografer visar sina bilder, samt ett och annat "objekt" på Konsthallen Bohusläns museum. Gemensamt för Susanne Björkman, Annika von Hausswolff och Paulina Wallenberg-Olsson är att de här använder den fotografiska bilden för att locka, förföra och bedraga åskådaren.
Med brutal humor sätter dessa tre unga fotografer kvinnan i fokus för en undersökning av våld, sexualitet och rasism. Siktet är inställd mot såväl intimsfären som den offentliga rummet. Ingen går säker, varken man eller kvinna, när sökarljuset riktas mot våra vanligaste föreställningar, med avslöjande (och avskyvärd) skärpa. Den s k unga fotografin har redan hunnit långt.
Ingamaj Beck
Böcker: Framtiden fanns i tvättkorgen
Specialisterna visste att Jules Verne hade skrivit en bok om Paris i ett framtida 1900-tal. Men till nyligen trodde man att manuskriptet från 1863 var försvunnet för alltid.
Paris au XXe siècle (Paris på 1900-talet) ligger nu på bokdiskarna i Frankrike - efter lång vila i en kista med smutstvätt. Science fiction-författarens ofta mycket klarsynta profetior slår läsaren med häpnad. Jules Verne beskriver en värld där "de mest betydande affärerna görs upp på avstånd (...) med hjälp av den fotografiska telegrafen". Dessa börsmänniskor som kommunicerar tack vare faxen mellan kontinenterna spenderar sina pengar i ett elektiskt upplyst Paris By Night. Som transportmedel använder de sig av den överjordiska tunnelbanan eller av motordrivna vagnar.
Jules Verne förutser inte TV-apparaternas intåg i 1963 års Paris. Däremot beskriver han en värld där staten sudventionerar en teater som i övrigt gått under på lönsamhetens altare. En teater som inte har någonting att avundas våra tvåloperor. Pjäserna produceras på löpande band med hjälp av replikbanker till massans förströelse.
Den unge Jules Vernes bok karakteriseras i själva verket av en pessimism som inte står Ray Bradbury eller George Orwell långt efter. Elektriciteten får Edison-lamporna att lysa, men den ger också dödsstöten i den elektriska stolen: "Man halshögg inte längre. Man tillintetgjorde med en urladdning. Det var en bättre efterapning av gudarnas vrede." (tilläggas kan att den första elektiska stolen uppfanns i USA 1888, ett kvartsekel senare).
Pengarna och vinstintressena har slagit ut de sköna konsterna. Men den trettiofemåriga författaren är trots allt ett barn av sin tid i sin tämligen konservativa syn på den nya borgarklassens uppgång. Han försvarar hellre romantikens poeter och konstnärer än symbolism och impressionism. Man har sedan länge vetat att Jules Verne skrivit "Paris på 1900-talet". Hans förläggare nämner nämligen manuskriptet i ett refuseringsbrev. Hetzel ville ge ut verk som sjöng vetenskapens lov. Resten var bara "småsint journalistik", enligt förläggaren."
Magnus Falkehed
Mitt i bildflödets våldsamma lopp byggs då och då en fördämning. Under senare år har intresset för ikonen varit ett sådant försök att återfå kontrollen över bilden, innan den försvinner i en visuell turbulens.
Under många hundra år har ikonens form och bruk förfinats av den östeuropeiska kyrkan, senare av den grekisk ortodoxa. Men ikonen som företeelse berättar om annat än liturgiska truismer, den fasthåller bildens egenvärde som en gestaltning av det outsägbara. Just denna nästan magiska egenskap hos bilden kan även en nutida betraktare uppleva inför de klassiska ikoner som visas på Bildmuseet i Umeå. Utställningen "Ikoner - från Novgorod till Ishavet" har också blivit en bok med praktfulla färgreproduktioner och insiktsfull text, från Raster förlag. Ingamaj Beck
Monika Fagerholms Familjen Ängel, 1962 som hittar det ljus och de karakteristiska ljuden, orden, bilderna för det sextital som jag aldrig upplevde men känner att jag instinktivt kan se om jag tänker på tidigt sextiotal. Där finns bilarna, teven och lyckan inför elektriciteten.
"Transit utges med oregelbundna mellanrum" och antagligen på grund av den tid det tar att hitta alla dessa kvalitativa texter och essäer.
Pelle Andersson
Den litterära tidskriften ARIEL gör rätt i att kalla sig litterär. Nummer 4-5 1994 är en klockren kärleksförklaring till Lissabon och den portugisiska litteraturen. Numret toppas av en intervju med bokmässeaktuelle författaren António Lobo Antunes och redaktören Thomas Nydahl gösslar generöst med portugisiska poeter och prosaister som Fernando Namora, Fernando Pessoa och "Portugals Strindberg" José Maria Eca de Queiros.
Halva världens litteratur heter en tidskrift som sällan når bokhandelsdiskarna. Till det yttre är den tunn och oansenlig, men innehållet är gediget och förtjänar sin publik. En ökad spridning av skönlitteratur från Asien, Afrika och Latinamerika, är tidskriftens syfte.
Nr 2/94 har den engelskspråkiga indiska litteraturen som tema. Den sverigeaktuella tegelstensepikern Vikram Seth (En lämplig ung man) intervjuas och ett reportage från de bokälskande bengalernas bokmässa i Calcutta får Göteborgsmässan att framstå som mer än blygsam.
Slutligen den feministiska uppstickaren i den kristna och muslimska myllan - tidkriften Kvinnor och fundamentalism - som i årets andra höst/vinter-nummer bl a debatterar den brännbara frågan om muslimska kvinnors klädedräkt (det iranska kravet på heltäckande Hijab, och den schalett - chadoren - som franska skolministern lär ha förbjudit muslimska skolflickor att bära). Texterna är öppet politiska, skrivna här och nu, och inte av så stort litterärt värde, men desto mer aktuella och brännbara. En omistlig tidskrift för den som vill höra invandrade kvinnors historier berättas inifrån. Kristina Hultman