En geishas memoarer
Amerikanskt drama av Rob Marshall med bland andra Gong Li och Zhang Ziyi.
Den här filmen känns ungefär lika äkta som Michael Jacksons näsa. Men all silikon och plastikkirurgi i världen kan inte dölja orsaken till filmens existens: dollar, dollar, dollar.
Filmen bygger på Arthur Goldens roman med samma namn. I centrum står den lilla japanska flickan Chiyo som säljs till ett geishahus i kvarteret Gion i Kyoto. Här möter hon en hård verklighet som tjänsteflicka till huvudgeishan Hatsumomo. Men snart vill ödet att hon istället blir Hatsumomos rival. Samtidigt spirar också kärleken till en man Chiyo mötte som barn.
Allt är halvmesyr i detta filmbygge. Den japanska historien spelas av kinesiska stjärnskådespelare som pratar engelska. Miljöerna är inte inspelade i Japan utan hela geishadistriktet Gion har byggts upp utanför Los Angeles. Och till och med utomhusscenerna i trädgårdar är filmade i en japansk trädgård i USA.
Inte konstigt att ”En geishas memoarer” känns obehagligt amerikaniserad och konstruerad för att smöra in sig hos den amerikanska biopubliken.
Regissören Rob Marshall, som stod bakom musikalfilmen ”Chicago”, visar svalt intresse för sin kvinnliga huvudperson. Berättelsen är oengagerad och kletig och det vilar något sentimentalt över verket. Att få stjärnor som Zhang Ziyi och Gong Li att lyfta ett stolpigt manus på engelska är ingen lätt uppgift. Men dessutom visar regissören en överraskande okänslighet inför Gion-kvinnornas hårda verklighet. Inte ens den mystik kring geishakulturen som faktiskt existerar i Japan lyckas han förmedla.
Nej, ”En geishas memoarer” är en pinsam bagatell som gärna får damma bort i glömska på Miramax-direktörens vind. Karin Lindstedt
2005-12-23