TV 1 Drama satsar nu på mycket påkostade och tekniskt avancerade filmatiseringar av
dans i rutan. Svensk TV tillhör eliten när det gäller konsten att överföra dans till
TV-format. Måns Reutersvärds filmatiseringar av Cullberg-baletten, inklusiva
originalkoreografin för cromakey, Rött och Grönt, är redan klassiker, men nu ska det
bli fler, och ännu bättre.
Redan under september visades Carolyn Carlsons Vem tog
Augusti från 1993, i sin något förkortade TV-version. Ushio Amagatsus Shijima från
1988 kommer att visas under hösten, liksom Carmen av Mats Ek och Romeo och Julia,
Cullbergs berömda 70-talskoreografi, med slovenska dansare.
Ingamaj Beck
Pumans dotter bygger
på en ungdomsroman av Monica Zak och är regisserad av Ulf Hultberg och Åsa Faringer.
Efter många år har de landat detta produktionsäventyr mot alla odds. Pumans dotter
vandrar nämligen mot strömmen av CNN-redigerad världsuppfattning och i lika hög grad
mot trenden av självbespeglande filmiska formexperiment. Det här en film med Budskap
och Innehåll i en tradition som föreföll dö sotdöden när Bosta-Gavras började göra
film i USA.
Pumans dotter tvinnar samman nuet i en rak och uppfordrande appell; bortom
Bosnien fortsätter etnisk resning, folkmord, planerade tragedier. Även om inte ens
notisspalterna noterar det. I Guatemala dånar den öppna smältugnen. Blodet flyter.
Pumans dotter har premiär den 30 september i Stockholm och Göteborg.
I textboken finns essäer kring filmens ljud och musik av Johan
Jeverud, Örjan Roth-Lindberg, Jan Bark och andra. Men det stora lyftet utgörs ändå av de
två videokasetterna med utdrag ur dryga 30-talet filmer, från Pansarkryssaren Potemkin,
med musik av Sjostakovitsj, till Blade Runner. Man kan återse klassiska bitar ur
Cykeltjuven, Singin' in the Rain, Casablanca, Dr Mabuses testamente, man kan se hur
oerhört medvetet Hitchcock använde ljudbandet i filmer som I sista minuten och Psycho. Ett
pionjärinitiativ som borde ge eko.
Gunnar Bergdahl
Lena Cronqvists psykologiska närstudier av familjerelationer på Liljevalchs konsthall och Erland Cullbergs färgsprakande demoner på Konstakademien, anknyter till den figurativa måleriska traditionen. Samlingsutställningen
"Revir" på Kulturhuset förefaller däremot anknyta till mera idébetonade frågeställningar om kulturen, samhället och världen i stort. Femton svenska och internationella konstnärer reflekterar äver kaos och upplösning, krig och miljöförstöring - samtidigt som de spanar efter strategier för en tänkbar framtid.
Och vill man ytterligare gripas av melankoliska meditationer ska man se Christian Boltanskis installation på Malmö konsthall som knyter an till stadens invånare. Jan Håfströms minnesmålningar på Rooseum i Malmö, Andres Serranos konstfulla fotografier av detaljer på döda människor i Galleri Charlotte Lund i Stockholm och Anneè Olofssons fyratusen vita skokartonger på Norrtelje konsthall som återkopplar till vanitas-traditionen - fast med nya symboler härledda till vårt postmoderna sekelslut.
John Peter Nilsson
Är 1995 det magiska år då seklet lämnar retrospektionen för att se framåt, är också 1995 det år då dödsmetaforerna ger vika för pånyttfödelse och liv. Åtminstone ser det ljust ut för teatern. Äntligen har det nämligen gått en rejäl föryngringsvåg över svensk teater. Göteborgs Stadsteater, Östgötateatern, Malmö Dramatiska Teater och Dalateatern är några av de institutioner som begåvats med unga teaterchefer med offensiva visioner och uppriktigt intresse att engagera generationskamrater. Således regisserar Hilda Hellwig Tjechovs Måsen på Östgötateatern, spännande danske regissören Jesper de Neergard sätter upp debuterande Malmö-dramatikern Cristina Berglunds pjäs Hill och Gargamella på Intiman i Malmö, på Orionteatern ger Peter Oskarson Shakespeares Kung Lear i egen regi och en vecka senare kan man se samma pjäs i den nye teaterchefen på Riksteatern,Magnus Bergquists version. Och Galeasen fortsätter ta avsked från sin forna svarta teaterkoloni mot förnyade konstnärliga mål och ånyo spela Jim Cartwright i regi av Rickard Günther.
Barbro Westling
Under Electronic Music Festival ges möjlighet att
uppleva denna ganska svårtillgängliga musikform på ett nytt sätt. Att stirra på ett par
högtalare på Fylkingen hör inte till det roligste man kan göra. Men nu erbjuder man ett s
k flytarium där lyssnaren nedsänkt i salthaltigt kroppstempererat vatten får njuta något
av det bästa inom new-age musik.
Naturligtvis finns Brian Eno och Robert Fripp med i det
urval som C M Hauswolf har gjort, men det blir också nyare tongångar i form av bl a The
Heavenly Music Corporation och Robert Anton Wilson inspirerade Cosmic Trigger. Kanske är
meningen att man i de becksvarta flyttankarna ska uppleva parallella universum och öppna
sinnena för nya sätt att se på världen. Eller också är det en stund av avslappning, bara
avskild från verkligheten.
Tidsbeställning genom Electronic Music Festival eller dropp in
på Saltmätargatan 8.
Mårten Spångberg
Slutsatsen är skräckblandad. Å ena sidan: Musikutbudet genomgår en förödande
strömlinjeformning. Å andra sidan: Musik som trängs ut ur de etablerade mediekanalerna
kommer med stor sannolikhet att hitta nya kanaler.
När Krister Malm och Roger Wallis,
musik- respektive mediaforskare, skrev sin vägledande bok i ämnet, "Big Sounds from
Small Peoples", såg de att det fanns begränsningar i den internationella
produktutvecklingen. Plötsligt dyker entusiaster och subgrupper upp när identiteten
känns hotad. Och det var åratal sedan en T-fordfilosof fick rätt i sitt uttalande:
"Ska
man vara en multinationell grupp är det nödvändigt att vara nationell överallt".
Idag rör sig transkulturationen mera oberäkneligt, men fortfarande når musik via
bergspängare och walkmans de mest avlägsna byar långt innan landets ledare har byggt
vägar, vattenledningar och telefonnät.
1983 undrade Malm och Wallis om vi i framtiden
får en global musikkultur med ett fåtal superstjärnor på laserdisc? Eller mångkulturell
musik, små länder (t ex Sverige) med förmåga att använda tekniken i syfte att utveckla
sitt eget musikarv?
Tio år senare konstaterar de att den nationella nivåns aktörer fått
minskad betydelse. Mellan myllans spelmän och de satelitburna megaartisterna råder i
dag ingen kontakt.
De fem stora skivbolagen (BMG, EMI, Polygram, SONY och WEA) svarar
för 90% av skivförsäljningen. Alltså är skivpirat ett framtidsyrke. Det syns direkt på
den nationella nivån där musiken flödar okontrollerbart. Något som förhandleder vissa
länder drastiska beslut, t ex har Saudiarabien nyligen förbjudit privata parboler.
Straffet är böter över 1 miljoner kronor.
I musikens morgondag är frågetecknen fler än
utropstecknen. Kanske elektroniska motorvägar matade med "betal-lyssning", av
bekvämlighetskäl, trots allt segrar slaget om lyssnaren? Kanske den hårda
segmenteringen av musik i reklamfinansierade medier får oss att hata nästan all musik?
Kanske Sverige trots allt är en blek kopia av USA? Kanske alltfler går i Berlosconis
fotspår och ger utbudet en maffiaanstrykning?
Kanske P1 snart drivs som museiverksamhet
av Kulturrådet? Kanske Bonniers snart köper in sig i musiken?
En sak är i alla fall
säker. Upphovsrätten upprätthåller inte längre upphovsmannens intressen. Med de
digitala nätverken kom också den stora huggsexan. Den laglöshet som idag gäller bland
ljudvärldens invånare där man lånar av varandra, får de internationella
upphovsrättskonventionerna att verka hopplöst ålderstigna.
En ny radio- eller TV-kanal
om dagen och vi vet snart inte vad vi lyssnar eller tittar på. Lojaliteten mot mediet
sviktar. Äntligen har vi lärt oss hur man stänger av apparaten!
Mikael Strömberg
Gasolin som konsertteater
.Är 1995 det magiska år då seklet lämnar retrospektionen för att se framåt, är också
1995 det år då dödsmetaforerna ger vika för pånyttfödelse och liv. Åtminstone ser det
ljust ut för teatern. Äntligen har det nämligen gått en rejäl föryngringsvåg över
svensk teater. Göteborgs Stadsteater, Östgötateatern, Malmö Dramatiska Teater och
Dalateatern är några av de institutioner som begåvats med unga teaterchefer med
offensiva visioner och uppriktigt intresse att engagera generationskamrater. Således
regisserar Hilda Hellwig Tjechovs Måsen på Östgötateatern, spännande danske regissören
Jesper de Neergard sätter upp debuterande Malmö-dramatikern Cristina Berglunds pjäs
Hill och Gargamella på Intiman i Malmö, på Orionteatern ger Peter Oskarson
Shakespeares Kung Lear i egen regi och en vecka senare kan man se samma pjäs i den nye
teaterchefen på Riksteatern, Magnus Bergquists version. Och Galeasen fortsätter ta
avsked från sin forna svarta teaterkoloni mot förnyade konstnärliga mål och ånyo spela
Jim Cartwright i regi av Rickard Günther.
Barbro Westling
Barbro Westling