Som vanligt tvingas Dansens Hus i Stockholm att under hösten arbeta på Blå Lådan, vilket innebär mindre produktioner och mindre publik - även om det också kan vara en möjlighet att släppa in unga, intresserade koreografer. Stor scenen hyrs under höstsäsongen ut till en produktion av det lättare slaget - Aykborns The Nerd - signerad Ulf Brunnberg.
Modern Jazz Dance Ensemble kallar sig en ny konstellation dansare och koreografer som med Jan Åström i centrum vill göra dans med rötterna i jazzen till en autonom form. De vill inte vara bakgrundsfigurer med vackra leenden i taffliga berättelser på China och Börsen. Fyra koreografer har tillsammans med tio dansare jobbat med utgångspunkt från budorden. Pemiären den 27 augusti krockar tyvärr med en mängd internationellt tunga danshändelser i Göteborg i samband med Dans- och Teaterfestivalen.
Ett av 80-talets mest omskrivna kompanier, l'Esquisse, uruppför Creation 94 som gjorts speciellt till festivalen. Joelle Bouvier och Regis Obadia skapar den här gången till musik av Schnittke, Arvo Pärt och Sex Pistols ett verk som kretsar omkring tre fåtöljer och ett antal lavastenar. Bredvid svensk butoh med Susanna Åkerlund, japansk genom Carlotta Ikeda och Kenneth Kvarnströns Neste (som kunde ses i Stockholm under Vattenfestivalen) drar sig ett tyskt projekt omkring Franis Bacon till sig uppmärksamhet. Bacons målningar iscensätts på gränsen av fysisk och emotionell förmåga genom tre dansare ömsom lemlästade, plågade, skadade och torterade. Isamael Ivo och Johann Kresnik har skapat ett verk som runt om i världen fått enorm uppmärksamhet genom att det inte inspirerats av Bacon utan är Bacon: det underligt vackra ögonblicket mellan det rena och det ruttna.
Moderna Dansteatern på Skeppsholmen inleder säsongen med att visa Su-En Butch Company, ett av de första butch-kompanierna med en gaijin (icke-japan) som koreograf. Till Johannes Bergmarks musik gör Susanne Åkerlund en föreställning om liv och död. Senare i september har Jag viskar dig jord av Margareta Åsberg premiär, ett stycke baserat på en dikt av Gunnar Björling. Ett tiotal av landets förnämligaste dansare ingår i denna en av höstens tveklöst intressantaste dansföreställningar.
Mårten Spångberg
Dansfestivalen i Norrköping presenterar ett tiotal
föreställningar av hög karat runt månadsskiftet
augusti/september. Syftet med arrangemanget är inte bara att rent
allmänt låta den nya dansen möta en ny publik:
dansföreställningarna i Norrköping är knutna till udda
platser och rum, arbetas fram direkt för en specifik miljö och
förenar därmed kropp och rum på oväntade sätt.
Den danskonst som visas i Norrköping är både nydanade och
överraskande: Susanna Jaresand visar "Sparagmos, Histeria och Srebenica" i
Arbetets Museum (10 september), där även KORDA från Stockholm
dansar (5 september), och Susanna Åkerlund visar sitt japanska UMU Butoh
Company SU-EN i en föreställning om kropp, inälvor och animalisk
dans.
Peter Watkins till Sverige för att förbereda inspelningen av en film
om Strindberg. I bagaget hade Watkins bl a sin lysande fresk om Edvard Munch.
Men mer än ett ryktbart manus blev det aldrig. Förrän nu. I
samband med Strindbergsfestivalen i början av september kommer
Fritänkaren, Watkins fyra timmar långa Strindbergsfilm, ha
premiär. Den har mot alla odds, slutförts i ett flerårigt
projekt på folkhögskolan Biskops-Arnö, utanför alla av
Watkins så hatade och kritiserade mediastrukturer. Naturligtvis
ifrågasätter nämligen Watkins vår historieuppfattning,
belyser maktens ansike och försöker aktivera vår trötta
blick. Lika självfallet arrangerar FilmCentrum och Folkets Bio en
heldagsvisning med diskussioner den 4.9. Det sker i en den envisa satsningen
"Leve Dokumentären".
En dryg vecka senare (13.9) ägnas samma serie den uppskruvade
valkampanjen. Då visas och diskuteras den amerikanske veteranfilmaren D A
Pennebakers dokumentär The War Room. Krigsrummet vi befinner oss i
är Bill Clintons kampanjhögkvarter. Cynismerna haglar, telefonerna
ringer oavbrutet, TV-nyheternas oavbrutna flöde bildar en brusande kuliss
till ständiga överläggningar, taktiska omgrupperingar, nya
planer för motattacker och fortsatt mediamygel. Med sin ständigt
närvarande handkamera och med en lika förvånande som total
öppenhet från stabsledningen blir The War Room en
närgången studie över hur det går till att tillverka en
president och, enligt ett icke osannolikt framtidsscenario, en blick rakt in i
en svensk morgondag.
Pennebaker slog igenom för många år sedan med Don't look
back, om och med Bob Dylan på Englandsturné under det glada
60-talet.
Likheterna sträcker sig längre än till filmstilen; Bill Clintons
marsch mot Vita Huset för obevekligt tankarna till en gigantisk
rockturné. Liknande arrangemang inför framträdandena, samma
spel med media, samma glasbubbla av overklighet över vår egen
verklighet. Även om rasslet från Ian och Berts ölbackar
äntligen förefaller tystnat.
Båda dessa arrangemang sker i den alternativa filmens moské:
biografen Zita i Stockholm.
Gunnar Bergdahl
Louisiana på
norra Själland.
Det är Museum Folkwang från Essen som gästar sin nordiska
kollega: precis som Louisianas samling vuxit ur en privatpersons ambitiösa
konstinköp, så är Museum Folkwang resultatet av en enskild
konstsamlares strävanden. Karl Ernst osthaus grundade konstsamlingen 1902;
efter hans död har olika stiftelser fört konstmuseet vidare, delvis
med samhälleliga medel.
Museum Folkwang är känt för sitt heroiska motstånd mot
nazismens klappjakt på "entartete" konstnäre. Men än mera
är museet känt för den höga kvalité som
utmärker de enskilda verken. Särskillt stort utrymme tar den moderna
konstens klassiker - Cézanne, Kandinsky, Klee, Gauguin, Kirchner m fl;
men även den amerikanska efterkrigskonsten - Pollock, Stella och Newman -
är väl representerade. Man ska inte heller glömma Museum
Folkwangs insats för fotografin: på Louisiana vises en del av
samlingen, bl.a. fotografier av Eugéne Atget, Laszlo Moholy-Nagy, Man
Ray, Hugo Erfurth och August Sander.
Visningen på Louisiana har blivit möjlig tack vare naturgasen i
Norrsjön. Den danska exportören av gas, Dansk naturgas A/S, till
Ruhrgas AG, Erdöl GmbH och BEB Erdgas står som sponsor. Ännu
ett bevis på bildkonstens djupa beroende av ekonomins rörelser.
Ingamaj Beck
Om ni inte har tröttnat på fisk och skaldjur så här
veckorna efter kräftorna skulle jag vilja föreslå musslor. Fast
musslor i en helt annorlunda sås. Receptet har jag snott från den
utmärkta krogen Table d'Anvers i Paris.
Börja med att koka en god fond. Ta skrov från fisk, en lök, en
morot, en bit rotselleri, och en skvätt torrt vitt vin. Låt koka en
bra stund. Sila, och tillsätt en halv fiskbuljongtärning om smaken
är för låg. Koka sedan ner fonden ytterligare. Rör i
ordentligt med smör. Tillsätt därefter flytande houng så
att såsen får en behaglig sötma. Eventuellt kan man reglera
sötman med några stänk äppelcidervinäger. Låt
den försiktigt koka ihop ytterligare någon kvart.
Under tiden gör du i ordning musslorna. Putsa bort "skägget", och
koka dem i en vidlyftig kastrull under fem minuter. Lägg musslorna i stora
djupa tallrikar och häll såsen över.
Ett bra Pouilly Fumé eller en Muscadet passar bra till.
Såsen här ovan går också utmärkt till stekt fisk,
som gös och abborre.
Anders Paulrud
Mikael Strfömberg
Det ser ut att bli en ovanligt spetsad höst på Dramaten på temat förnyelse av
traditionen. Karst Woudstra, holländsk gästregissör som
häromåret signerade en synnerligen minnesvärd uppsättning
av Noréns Sommar på Dramaten ger sig nu i kast med
Tjechovs Ivanov på stora scenen och den
internationellt uppmärksammade, egenartat sinnrike kanadensaren Robert
Lepage sätter upp Strindbergs Ett drömspel
på lilla scenen där även en ny pjäs av Stig Larsson
Systrar, bröder har premiär i författarens egen
regi.
Speciellt nyfiken är jag på Terje Maerlis version av
Ibsens John Gabriel Borkman. Maerli, chef på
Tröndelags teater i Trondheim, har nämligen ett utforskningsarbete
på gång visavi Ibsen där han konsekvent eftersträvar att
gå till Ibsens text utan att därmed fastna i den bergfasta
naturalistiska spelram som sedan 1800-talet ligger tung över texterna.
Maerli sätter parentes kring den Ibsen som var före sin tid i
förhållande till realism och sanning och söker koncentrera
spelstilen kring det retoriska, idémässiga och begärande i
pjäserna.De som ska göra det är bl a Jarl Kulle,
Gunnel Lindblom och Gunnel Fred och premiär är det i
september.
Barbro Westling
onomatopoetisk dikt och musik, där
dikten eller ljuden blivit ett instrument bland de andra och på så
sätt skapat ett nytt sätt att lyssna. Men då är det inte
så mycket fråga om poesi längre.
Därför är jag skeptisk när jag laddar CD:n med Eric
Fylkeson och Ted Dluzewskis Dårarna, ett musik
och poesiprojekt kring Bertil Malmbergs diktning. Det som talar för
deras projekt är att Eric Fylkeson är en av våra absolut
bästa uppläsare och att Bertil Malmbergs poesi är väldigt
stark.
När så de första tonerna ljuder i och Eric Fylkeson så
småningom börjar läsa försvinner skeptisismen totalt och
man inser att det fortfarande finns möjligheter att skapa nya konstverk ur
något gammalt.
Det som musiken och rösten skall användas till i sådana
här sammanhang är att ge orden en påtaglig och konkret kropp,
att göra den annars så flyktiga poesin närvarande,
dröjande i rummet. Och på så sätt blir också dikten
tyngre och djupare och det är detta som Eric Fylkeson och Ted Dluzewski
lyckats göra denna gång.
När man på detta sätt "koncentrerar" poesin har man också
förvandlat den, förändrat den och skapat ett nytt verk.
Antagligen gör de sig till främlingar för sina texter, noter och
på så sätt skriver, skapar dem för första
gången. Varje gång.
Pelle Andersson
Med psykologi, trolldom, mutor och ibland rent våld försöker
han bli av med den flegmatiske och lätt korkade kalifen Harun al Sindar -
som aldrig begriper att den gode Iznogoud vill åt hans jobb.
"Iznogoud" kan ses som en satir över dagens strebersamhälle, vitsigt
skriven och spänstigt tecknad i samma tradition som Spirou och Asterix
(manusförfattaren Goscinny författade fö också Asterix
fram till sin död för ett par år sedan).
Det var längesedan det kom en ny Iznogoud på svenska, men nu har
Pyramid-förlaget (resterna av Horst Schröders serieimperium)
förbarmat sig och givit ut Iznogoud - Trollkarlarnas marknad
ingen av de vassare men ändå en fin present till vilken
karriärist som helst.
Som Uderzo säger på albumets sista sida: "I varje mänsklig
själ slumrar en liten Iznogoud".
Den som har dålig smak och faiblesse för plumpa skämt bör
snarast skaffa Joakim Lindengrens och David Nessles kollektivt skapade
seriealbum John Holmes och Sherlock Watson: besynnerliga
Sherlock-historier skapade med vild fantasi och utan minsta känsla
för god ton.
John Holmes går utan byxor och har vissa problem med sitt flera meter
långa organ, som dock, i erigerat tillstånd, kan användas t ex
för att stötta en järnvägsbro som någon brottsling
försöker rasera.
Så håller det på - och det är, faktiskt, ett av de
roligaste svenska albumen på länge.
Över till den goda smaken: ett av serieinslagen på höstens
bokmässa (27-30 okt) är ett seminarium där bl a tecknaren Don
Rosa berättar hur ett nummer av Kalle Anka tillverkas på
multinationell bas. Han ska bl a berätta om de anständighetsregler
som förbjuder Kalle Anka och Musse Pigg att vara fäder åt
hemmavarande barn.
Håkan Jaensson
De stora ryska romanerna har alltid lockat konstnärer. Dussintals filmare
och regissörer har stångats med Anna Karenina och
Bröderna Karamasov. Inte sällan har resultatet varit
statistöversvallande bombasmer som täckt över dramaturgiska
svagheter.
Under dans och teaterfestivalen i Göteborg (20-27 augusti)
premiärvisas en ny, okonventionell version av Idioten - men
kanske är det inte Dostjevskijs roman som uppförs utan
förutsättningar som drabbar huvudpersonen: tomrummen mellan
grundläggande frågor, skräcken för det ljudlösa,
för det uteblivna mötet mellan blickar. På så sätt
ifrågasätter föreställningen själva teaterrummet, den
sceniska platsen, och gör publiken uppmärksam på de funktioner
som döljer sig i den teatrala magin. En skugga av det som redan existerat
någon annan stans eller en hemlighet som består i att det inte
finns någon scen annat än för den som avvisar den?
Johann Nordkvist
Efter premiären den 23 augusti fortsätter produktionen till
Århus och senare i höst hoppas man kunna spela i Stockholm.
Mårten Spångberg
"Idioten" utmanar formen.