Mitt i sommaren, när alla andra skolor stängt, öppnar IT-skolan.
Lär dig att surfa snabbare, skaffa en barnvakt för nätet eller hitta rätt bland diskussionsgrupperna.
Lektion 9: Så gör du den bästa hemsidan



Rätt och fel på hemsidan
  it-skolan, del 9


Tio vanligaste felen i webbdesign är en av dansken Jakob Nielsens mest kända texter.
Vi presenterar listan - plus tio rätt på webben, gjord exklusivt för IT-bilagan.


Många webbsidor försöker med alla medel att väcka uppmärksamhet. Det är ointressant - besökaren är redan där.
- Målet med webbdesign är att hjälpa användarna att göra det de vill, säger Jakob Nielsen.
”Ännu inte lika känd som Elvis”
Dansken Jakob Nielsen, 41, har fått många epitet:
”Gurun av användbarhet på webben”. l ”Näst bäst efter en verklig tidsmaskin”.
”Den smartaste personen på nätet”.
”Ännu inte lika känd som Elvis”.
Jakob Nielsen driver tillsammans med Donald Norman företaget Nielsen Norman Group, som arbetar med användarvänlighet. Han har 31 amerikanska patent, huvudsakligen på hur internet ska bli enklare att använda.
Nielsen har rankats som nummer 6 bland webbens tio viktigaste personer. Han skriver flera kolumner på nätet, bland annat i amerikanska Internet World.
Kolumnen på hans egen hemsida har fem miljoner besökare per år. Läs den på:
http://www.useit.com/alertbox Han har givit ut böckerna Usablity Engineering, 1994, Multimedia and hypertext: the internet and beyond, 1995, Hypertext och hypermedia, 1990, med flera. Hemsida:
http://www.useit.com
Jakob Nielsen har utnämnts till nummer 6 av webbens tio viktigaste personer. Han är doktor i användarvänlighet och kämpar för bättre webbsidor.
- Mitt jobb är att försvara mänskligheten mot teknologin.
Han drivs både av idealism och av kommersiellt intresse i sitt arbete att göra webben mer användarvänlig.

Alla kan bli bättre
- Jag vet att webbsidorna kan bli så mycket bättre än de är. Det är den idealistiska sidan. Men är en sajt dålig går kunderna någon annanstans - och då går också pengarna någon annanstans.
De flesta användarna är intresserade av att få svar på några enkla frågor. Många gånger är dessa svar helt begravda bakom saker som är viktiga för företaget - men inte för besökaren.
- Webbsidor ska direkt ge svar på besökarnas tre vanligaste frågor. Vill du bara åt utseendet kan du gå och få en broschyr.
Jakob Nielsen började arbeta med användarvänlighet för 16 år sedan. Dagens internetsidor ser visserligen bättre ut än stordatorsystemen gjorde förr, men många gånger är de lika svåra att använda, menar Jakob Nielsen:

Lätt att krångla till det
- Du ska känna till en massa märkliga kommandon, veta var du ska klicka, vilken url du ska gå till. Det är kryptiskt och utan någon förklarande kontext.
En orsak till detta är att de som skapar sidorna utgår från att alla andra är som de.
- De har överblick över sajten. De vet vad alla kommandon, menyer och länkar betyder och vart de går. Användarna är däremot helt förlorade. För dem är det bara en av 7 miljoner webbsajter.
Fortfarande är långsamheten och svårigheten att hitta rätt ett problem. Altavista och andra sökmaskiner hjälper inte längre användarna att hitta bra webbsajter.
- Internet är många gånger som att simma i en oljepöl.

bo.svernstrom@aftonbladet.se


10 rätt på hemsidan
Logotyp på alla sidor
Placera ditt namn och din logotyp på alla sajtens sidor - och länka logon till första sidan.
Sökfunktion på stora sajter
Har sajten mer än 100 sidor - se till att det finns en sökfunktion.
Raka rubriker som ger träff
Skriv tydliga, förklarande rubriker som är vettiga även i en lista med träffar på en sökmotor.
Ge besökaren överblick
Bygg upp sidan så att användarna lätt kan överblicka den och välja bort delar av sidan direkt.
Länka till detaljerna
Strukturera informationen med länkar från en överblickbar huvudsida till undersidor som tar upp ämnena mer detaljerat.
Snabba upp med frimärksbilder
Använd små, frimärksstora bilder som är länkade till större. Förstasidorna ska vara snabba.
Lyft fram rätt saker
För att skapa frimärksbilder, zooma in de viktigaste detaljerna i bilden, istället för att ta med allt i en liten, oläslig bild.
Visa vart länkarna går
Ge en förhandstitt av vart länkarna går, genom att använda så kallade länktitlar - en inforuta som dyker upp när man håller pekaren över länken.
Handikappanpassa sidorna
Se till att alla sidor på sajten är tillgängliga för handikappade, särskilt för blinda. Hypertextlänkar är bättre än bildlänkar.
Gör som alla andra
Skapa webbsidor som liknar andras. Besökarna förväntar sig att din sajt fungerar på samma sätt som de flesta andra.

10 fel på hemsidan
Förstöra back-steget
Att klicka på back-steget är det vi gör näst mest på nätet. Det finns flera sätt att förstöra back-steget - inget är bra.
Länk öppnar ett nytt fönster
Som när en dammsugarförsäljare häller ut smuts innanför dörren för att hålla sig kvar.
Använda knappar på ovanliga sätt
Det är förvirrande för användaren när knappar och grafik inte fungerar på vanligt sätt.
Dåliga uppgifter om vems sidan är
De flesta besökare vill veta något om personerna som står bakom webbsidorna.
Att inte ha något arkiv
Gammal information är ofta bra information - se till att den finns lättillgänglig.
Flytta sidor till nya adresser
Länkar från andra sajter slutar att fungera när sidorna stuvas om på en sajt.
Obegripliga rubriker
I en sökmotor är rubriken ofta det enda som syns av en sida. Då gäller det att den också är meningsfull.
Haka på det senaste inneordet
Push, community, chat. Många sidor hakar på de senaste modeorden - bara ett fåtal gör skäl för dem.
Långsamma servrar
Tung grafik och java-program gör nätet långsamt. Många sidor skapas dessutom först när du klickar på en länk - det kräver en snabb server.
Allt som liknar en annons
De flesta ignorerar allt som liknar reklam - och missar viktig information.


Tipsa oss gärna om vad du vill lära dig.
Skicka ett mejl till it@aftonbladet.se

MISSAT ETT AVSNITT? Klicka här!
Itskolan, del 1
Itskolan, del 2
Itskolan, del 3
Itskolan, del 4
Itskolan, del 5
Itskolan, del 6
Itskolan, del 7
Itskolan, del 8